آیا می‌توان از پوست سیب زمینی به عنوان کود استفاده کرد؟

منبع: فوت و فن

88

1400/7/28

08:05


آیا می‌توان از پوست سیب زمینی به عنوان کود استفاده کرد؟

به جای آنکه بعد از پوست گرفتن سیب زمینی، پوست آن را در سطل آشغال بیاندازید، آن را نگه دارید و از آن در پرورش گل‌ها و گیاهان‌تان و تشویق آنها به رشد بیشتر استفاده کنید.

برخی مواد معدنی و مغذی که در پوست سیب زمینی یافت می‌شوند شامل نیتروژن، فسفر، منیزیم و پتاسی است که این مواد باعث رشد بهتر گیاهان می‌شوند. برای استفاده از پوست سیب زمینی ابتدا باید آن را به صورت کمپوست درآورید و سپس در باغچه استفاده کنید.

استفاده از پوست تازه سیب زمینی به عنوان کود

اگر پوست تازه سیب زمینی را به باغچه یا گلدان گیاهان‌تان اضافه کنید بدون اینکه فرآوری روی آن انجام دهید، بیشتر از آنکه برای گیاهان‌تان سود داشته باشد به آنها ضرر می‌زند! وقتی نشاسته و دیگر مواد موجود در سیب زمینی درون خاک تجزیه می‌شوند، بویی تولید می‌کنند که آفات را به خود جذب می‌کند، همچنین این مواد باعث تشویق عوامل بیماری‌زای گیاهی به حمله به گیاه می‌شوند.

تبدیل پوست سیب زمینی به کودی قابل استفاده

زمانی که پوست سیب زمینی به کمپوست تبدیل می‌شود، هم خاک را غنی می‌کند و مواد مغذی آن را افزایش می‌دهد و هم باعث نگهداری بیشتر آب توسط خاک می‌شود. اما پوست سیب زمین تنها ماده‌ای نیست که باید کمپوست شود. برای اینکه کمپوست خوبی درست کنید به ۴ مولفه نیاز دارید: آب، هوا، اجزا سبزی و اجزا قهوه‌ای. برای آنکه هوا و آب کمپوست‌تان مهیا شود باید آن را همواره مرطوب نگه دارید و هر چند هفته یک بار بچرخانید تا هوا به تمام آن نفوذ کند.

اجزا قهوه‌ای و سبز

بهتر است که تقریبا نصف کمپوست از اجزای سبز و نصف دیگر آن از اجزا قهوه‌ای درست شده باشد. پوست سیب زمینی در توده کمپوست به عنوان جز سبز در نظر گرفته می‌شود چرا که گیاهی است. دیگر موادی که می‌توانند به عنوان جز سبز استفاده شوند شامل بقایای سبزیجات و میوه‌ها، چمن خرد شده، چای کیسه‌ای، نفاله قهوه و برگ‌های سبز گیاهان هستند. اجزا قهوه‌ای شامل موادی مانند کاغذ، خاک اره، برگ‌های مرده و شاخه‌ها است.

استفاده از این کمپوست

به طور متوسط بعد از گذشت ۳ ماه از درست کردن کمپوست و آبیاری و چرخاندن مرتب توده کمپوست، می‌توانید از آن به عنوان کود استفاده کنید. هر نوع خاک و گیاهی از کمپوست سود خواهد برد. زمانی که توده کمپوست به رنگ قهوه‌ای تیره درآمد و پوسیده شد، زمان استفاده از آن فرا رسیده است. در این مرحله نباید هیچ جز قابل تشخیصی در توده کمپوست‌تان مشاهده کنید مثلا نباید قسمتی از پوست سیب زمینی و یا دیگر موادی که در کمپوست به کار بردید را در آن مشاهده کنید و کمپوست‌تان باید بوی خاک و زمین بدهد. استفاده از کمپوست آسان است. برای اضافه کردن کمپوست به خاک باغچه یا گلدان باید لایه‌ای به ضخامت ۵ تا ۱۰ سامنتی متر از آن را روی خاک بریزید و آن را با ۱۵ سانتی متر از خاک سطحی مخلوط کنید. بعد از آن توده کمپوست به آرامی مواد مغذی را در خاک آزاد می‌کند و در اختیار گیاهان‌تان قرار می‌دهد. با این روش دیگر نیازی به کود دهی همیشگی گیاهان‌تان ندارید.

یک روش دیگر

روشی دیگر برای استفاده از سیب زمین و مواد مغذی موجود در آن برای رشد گل و گیاه استفاده از آبی است که سیب زمینی در آن پخته می‌شود. در این روش سیب زمینی را مانند معمول در آب بپزید. بعد آنکه پخت تمام شد سیب زمینی‌ها را از آب خارج کرده و اجازه دهید این آب خنک شود. از آب سیب زمینی برای آبیاری گل‌ها و گیاهان‌تان استفاده کنید. بعد از گذشت چند روز تغییرات مثبت را در گیاهان‌تان خواهید دید.

  • توجه داشته باشید که باید در بهار از این روش‌ها استفاده کنید و گیاهان‌تان را با آنها تغذیه کنید و کود دهی در زمستان با این روش‌ها توصیه نمی‌شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو