پسر عموی موز

منبع: فوت و فن

105

1400/8/10

09:03


پسر عموی موز

موز قرمز، نه دقیقا پسر عمو، که آشنای نزدیک موز خودمان است! این گیاه نه به خاطر میوه‌اش، بلکه به خاطر رنگ قرمز و زیبای شاخسار پرورش داده می‌شود. دوست دارید یکی از آنها را در خانه داشته باشید؟

این گیاه مانند موز شاخسار بزرگ و غول آسایی شتکیل نمی‌دهد و اندازه‌اش، به خصوص در داخل خانه، قابل کنترل تر می‌ماند.

مانند اکثر گیاهان استوایی، می‌توانید تابستان‌ها آن را در بیرون از خانه نگه دارید و در زمستان آن را به داخل آورید. در فصل رشد گیاه، بهار و تابستان، موز قرمز در بیرون از خانه آفتاب زیادی دریافت می‌کند و رشد خوبی خواهد داشت. این آفتاب همچنین باعث می‌شود گیاه رنگ بیشتری تولید کند و قرمز تر شود!

مانند موز، موز قرمز هم رشد سریعی دارد و عاشق رطوبت، کود دهی، گرما و آفتاب است. هر چه شرایط بهتری برای این گیاه فراهم کنید، رشد آن بهتر و شاداب تر خواهد بود.

شرایط رشد

– نور

هر چه آفتاب بیشتر، بهتر. برگ‌های موز قرمز حالتی مارپیچ دارند و مانند گیاه موز معمولی هستند. تنها تفاوت این دو گیاه رنگ قرمز موز قرمز است. رگبرگ میانی برگ‌های موز قرمز هم به رنگ قرمز رشد خواهد کرد، پس خودتان می‌توانید حدس بزنید چه گیاه چشمگیری خواهد شد!

رنگ گیری مناسب و به اندازه گیاه، بستگی به مقدار آفتابی که دریافت می‌کند دارد. پس مطمئنا گیاه‌تان در طول ماه‌های تابستان قرمز تر خواهد بود.

– آبیاری

مانند موز معمولی، موز قرمز هم به مقدار زیادی آب نیاز دارد. می‌توانید این گیاه را در گوشه‌های زمین، جایی که آب در خاک جمع می‌شود، و یا در کنار نهر و جوی‌ها هم پیدا کنید.

– رطوبت

موز قرمز عاشق رطوبت است. پس در طول ماه‌های گرم سال، در کنار گیاه یک دستگاه مرطوب کننده هوا قرار دهید و یا آن را غبار پاشی کنید.  غبار پاشی را با آب بدون املاح و هم دمای محیط انجام دهید. از آب مقطر هم می‌توانید استفاده کنید. غبار پاشی گیاه را روزانه انجام دهید.

– خاک

هر خاک خوبی با زهکشی مناسب برای کاشت موز قرمز خوب خواهد بود.

– کود دهی

این گیاه به تغذیه زیادی نیاز دارد و اشتهایش خوب است! باری تغذیه آن می‌توانید در ابتدای فصل از کودهایی که مواد غذایی را به تدریج در خاک آزاد می‌کنند و در اختیار گیاه قرار می‌دهند، استفاده کنید.

تکثیر

در این قسمت موز معمولی و موز قرمز تفاوتی واضح با هم دارند، تکثیر موز قرمز از موز معمولی بسیار سخت تر است.

این گیاه را نمی‌توان به راحتی از زیر شاخه‌ها یا گیاهچه‌هایی که گیاه تولید می‌کند تکثیر کرد. این گیاه اکثر از طریق دانه یا کشت بافت (یک روش آزمایشگاهی برای پرورش گیاهان) تکثیر می‌شود، اما این روش تکثیر برای پرورش دهندگان خانگی توصیه نمی‌شود.

به هر حال اگر قصد ندارید از خیر تکثیر گیاه بگذرید و می‌خواهید گیاه‌ خودتان را تکثیر کنید، در ابتدای فصل رشد چند دانه از گیاه خودتان جدا کنید. اگر گیاه‌تان دانه نداشت، می‌توانید دانه این گیاه را از گلفروشی‌ها یا فروشگاه‌های اینترنتی که دانه می‌فروشند تهیه کنید.

گلدانی کم عمق را با خاک مخصوص جوانه زنی پر کنید و دانه‌ها را در آن بکارید. آنها را در محیطی گرم، روشن و مرطوب قرار دهید و آبیاری‌شان را فراموش نکنید. حالا دیگر فقط باید منتظر و امیدوار باشید!

این گیاه در تابستان میوه‌هایی مانند موز تولید می‌کند که در خوشه‌هایی در کنار هم قرار می‌گیرند اما میوه‌های موز قرمز خوردنی نیستند!

تعویض گلدان

همانطور که گفتیم موز قرمز سرعت رشد زیادی دارد و ممکن است یک درخت کوچک موز قرمز بعد از گذشت مدت کوتاهی تنه‌ای قطور و ستبر تولید کند و غول آسا شود! در بهترین حالت ممکن است گیاه در درون خانه تا حدود ۳ متر رشد کند. اگر می‌خواهید سایز گیاه را کوچک و قابل کنترل بماند، آن را درون گلدان‌ کوچکی بکارید و سایز گلدان را محدود نگه دارید.

چون گیاه بلند می‌شود و برگ‌های بزرگی هم تشکیل خواهد داد، بهتر است آن را در گلدان سنگینی قرار دهید تا چپ نشود و گلدانش را واژگون نکند.

گیاه را هر سال بهار تعویض گلدان کنید. زمانی که گیاه بزرگ شد و دیگر تعویض گلدان آن کار آسانی نبود، گیاه را در گلدانش نگه دارید و به جای تعویض گلدان تنها چند سانتی متر از خاک بالایی گلدان را در آورید و جای آن را با خاک تازه عوض کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو