هموفوبیا، ترس از خون چیست؟ علایم و راههای درمان

هموفوبیا، ترس از خون چیست؟ علایم و راههای درمان


منبع: بیتوته

69

1400/8/11

09:59


هموفوبیا، ترس از خون چیست؟ علایم و راههای درمان



کنترل هموفوبیا, رفع ترس از آزمایش خون, درمان ترس از خون

هموفوبیا به معنای ترس غیرطبیعی از خون است

 

علل فوبیا و ترس از خون و غش کردن با دیدن خون

آیا مشاهده خون به شما احساس ضعف یا اضطراب می دهد؟ شاید تصور انجام برخی از اقدامات پزشکی مربوط به خون باعث شود تا درون خود احساس بیماری کنید.اصطلاح ترس غیرمنطقی از خون هموفوبیا است. در ویرایش جدید کتابچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) ، این بیماری در گروه "فوبیای خاص" با مشخص کننده فوبیای تزریق خون (BII) قرار می گیرد.

در حالی که برخی از افراد ممکن است هر از گاهی از دیدن خون احساس ناراحتی کنند ، هموفوبیا یک ترس شدید از دیدن خون ، یا انجام آزمایش یا عکسبرداری در مورد خون است. این فوبیا می تواند تأثیر جدی بر زندگی شما داشته باشد ، به خصوص اگر در نتیجه از ملاقات های مهم پزشک صرف نظر کنید.

 

علائم ترس از خون چیست؟

همه انواع فوبیا علائم جسمی و احساسی مشابهی دارند. با هموفوبیا ، علائم ممکن است با دیدن خون در زندگی واقعی یا در تلویزیون ایجاد شود. برخی از افراد ممکن است پس از فکر کردن در مورد خون یا برخی از اقدامات پزشکی ، مانند آزمایش خون ، علائم را احساس کنند.

علائم جسمی ناشی از این فوبیا ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• مشکل در تنفس

• ضربان قلب سریع

• سفتی یا درد در قفسه سینه

• لرزش یا لرزش

• سبکی سر

• احساس تهوع در اطراف خون یا آسیب

• جرقه های گرم یا سرد

• تعریق

 

علائم احساسی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• احساس شدید اضطراب یا وحشت

• نیاز مبرم به فرار از شرایطی که خون در آن دخیل است

• جدا شدن از خود یا احساس "غیر واقعی"

• احساس می کنید کنترل خود را از دست داده اید

• احساس می کنید ممکن است غش کنید یا از حال بروید

• احساس ترس 

 

هموفوبیا منحصر به فرد است زیرا همچنین باعث ایجاد واکنش وازوواگال می شود. پاسخ عروقی به این معنی است که شما در پاسخ به محرکی مانند مشاهده خون ، ضربان قلب و فشار خون خود را کاهش می دهید.

 

وقتی این اتفاق می افتد ، ممکن است احساس سرگیجه یا ضعف کنید. بر اساس یک نظرسنجی در سال 2014 ، حدود 80 درصد از افراد مبتلا به فوبیای BII واکنش عروقی را تجربه می کنند. این پاسخ برای سایر فوبیاهای خاص رایج نیست.

 

ترس از خون در کودکان, راههای تشخیص ترس از خون, درمان ترس از خون

واکنش ناشی از هموفوبیا در افراد مختلف یکسان نیست

 

ترس از خون در کودکان

کودکان علائم هراس را به طرق مختلف تجربه می کنند. کودکان مبتلا به هموفوبیا ممکن است:

عصبانی شدن

چسبیده شدن

گریه کردن

پنهان شدن

از ترک طرف مراقب خود در اطراف خون یا شرایطی که ممکن است خون وجود داشته باشد خودداری کنند

 

ریسک هموفوبیا در چه شرایطی بیشتر است؟

محققان تخمین می زنند که بین 3 تا 4 درصد از مردم فوبیای BII را تجربه می کنند. فوبیای خاص اغلب در کودکی ، بین 10 تا 13 سالگی بوجود می آیند.

هموفوبیا ممکن است در ترکیب با سایر اختلالات روان پریشی مانند آگورافوبیا ، فوبیای حیوانات و اختلال هراس ایجاد شود.

 

عوامل خطر عبارتند از:

♦ ژنتیک : برخی افراد بیشتر از دیگران دچار فوبیا می شوند. ممکن است یک پیوند ژنتیکی وجود داشته باشد ، یا ممکن است به طور طبیعی حساس یا احساسی باشید.

 

♦ والدین یا مراقبان مضطرب : ممکن است بعد از مشاهده ترس الگو دار ترس را یاد بگیرید. به عنوان مثال ، اگر کودکی ببیند که مادرش از خون می ترسد ، ممکن است در مورد خون نیز دچار فوبیا شود.

 

♦ والدین یا مراقبان بیش از حد مراقب :  برخی از افراد ممکن است دچار اضطراب عمومی تری شوند. این ممکن است ناشی از قرار گرفتن در محیطی باشد که بیش از حد به یک والد محافظ بیش از حد وابسته بودید.

 

♦ ضربه : رویدادهای استرس زا یا آسیب زا ممکن است منجر به فوبیا شود. در مورد خون ، این ممکن است مربوط به بستری شدن در بیمارستان یا آسیب های جدی ناشی از خون باشد.

 

در حالی که فوبیا اغلب در دوران کودکی شروع می شود ، فوبیا در کودکان خردسال به طور کلی حول محور چیزهایی مانند ترس از تاریکی ، غریبه ها ، صداهای بلند یا هیولا می چرخد. با بزرگتر شدن کودکان ، بین 7 تا 16 سالگی ، ترسها بیشتر بر آسیب جسمی یا سلامتی متمرکز می شوند. این می تواند شامل هموفوبیا باشد.

متوسط سن شروع هموفوبیا برای مردان 9.3 سال و برای زنان 7.5 سال است.

 

درمان ترس از خون, بیماری ترس از خون, ترس از خون

هموفوبیا از کودکی اولین نشانه های خود را بروز می دهد

 

هموفوبیا چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر مشکوک به هموفوبیا هستید ، با پزشک خود مشورت کنید. تشخیص شامل سوزن یا تجهیزات پزشکی نمی شود. در عوض ، شما فقط با پزشک خود در مورد علائم خود و مدت زمانی که آنها را تجربه کرده اید صحبت می کنید. شما همچنین می توانید سلامت شخصی و سابقه سلامت خانوادگی خود را برای کمک به پزشک در تشخیص بیماری ارائه دهید.

 

از آنجا که هموفوبیا به طور رسمی تحت دسته BII فوبیا در DSM-5 شناخته شده است ، پزشک شما ممکن است از معیارهای دفترچه راهنما برای تشخیص رسمی استفاده کند. اطمینان حاصل کنید که هرگونه فکر یا علامتی را که داشته اید ، و همچنین هر گونه سوال یا نگرانی که می خواهید در طول ملاقات خود به آنها پاسخ دهید ، بنویسید.

 

راههای درمان ترس از خون 

درمان فوبیای خاص همیشه ضروری نیست ، به خصوص اگر چیزهایی که از آنها می ترسیم بخشی از زندگی روزمره نیستند. به عنوان مثال ، اگر فردی از مارها می ترسد ، بعید است که او به اندازه کافی با مارها روبرو شود که نیاز به درمان شدید دارد. از طرف دیگر ، همووبیا ممکن است باعث شود که شما از ملاقات پزشک ، درمان یا سایر روش ها صرف نظر کنید. بنابراین ، درمان ممکن است برای سلامت کلی و رفاه شما بسیار مهم باشد.

 

ترس از خون, هموفوبیا, هموفوبیا چیست

روشهای مختلفی برای کنترل و درمان هموفوبیا وجود دارد

 

همچنین ممکن است بخواهید در موارد زیر به دنبال درمان باشید:

ترس شما از خون باعث حملات پانیک یا اضطراب شدید یا ناتوان کننده می شود.

ترس شما چیزی است که شما آن را غیرمنطقی می شناسید.

شما این احساسات را برای شش ماه یا بیشتر تجربه کرده اید.

 

ترس از خون, هموفوبیا, هموفوبیا چیست

درمان مناسب هموفوبیا برای هر فرد با توجه به شرایط انتخاب می شود.

 

گزینه های درمانی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

 

درمان از طریق مواجهه

یک درمانگر قرار گرفتن در معرض ترس های شما را به صورت مداوم راهنمایی می کند. ممکن است به تمرینات تجسم بپردازید یا با ترس خود از خون روبرو شوید. برخی از برنامه های قرار گرفتن در معرض این رویکردها را ترکیب می کنند. آنها می توانند فوق العاده موثر باشند ، در کمتر از یک جلسه کار می کنند.

 

درمان شناختی

یک درمانگر ممکن است به شما در تشخیص احساس اضطراب در اطراف خون کمک کند. ایده این است که اضطراب را با افکار "واقع بینانه" در مورد آنچه ممکن است در طول آزمایش یا آسیب های ناشی از خون اتفاق بیفتد جایگزین کنیم.

 

آرامش

هر چیزی از تنفس عمیق گرفته تا ورزش تا یوگا ممکن است به درمان فوبیا کمک کند. استفاده از تکنیک های آرام سازی می تواند به شما در کاهش استرس و کاهش علائم جسمانی کمک کند.

 

تنش اعمال شده

یک روش درمانی به نام تنش اعمال شده ممکن است به اثرات غش کننده هموفوبیا کمک کند. ایده این است که ماهیچه های بازوها ، تنه و پاها را در فواصل زمانی مشخص تنش دهید تا زمانی که در معرض ماشه قرار بگیرید ، صورت شما قرمز شود ، که در این صورت خون است. در یک مطالعه قدیمی ، شرکت کنندگانی که این تکنیک را امتحان کردند ، توانستند یک فیلم نیم ساعته از جراحی را بدون غش کردن تماشا کنند.

 

دارو

در موارد شدید ، ممکن است مصرف دارو ضروری باشد. با این حال ، این همیشه یک درمان مناسب برای فوبیاهای خاص نیست. تحقیقات بیشتری مورد نیاز است ، اما این گزینه ای است که می توانید با پزشک خود مشورت کنید.

 

با پزشک خود در مورد ترس خود از خون صحبت کنید ، به ویژه اگر شروع به تسخیر زندگی شما کرده یا مجبور شوید از معاینات معمول سلامتی صرف نظر کنید. درخواست کمک زودتر از موعد ممکن است درمان را در دراز مدت آسان کند.

 

نه تنها این ، بلکه مواجهه با ترس های خود نیز ممکن است به جلوگیری از ابتلا به هموفوبیا در فرزندان شما کمک کند. در حالی که یقیناً جنبه ژنتیکی در هراس وجود دارد ، برخی از ترس رفتار آموخته شده از دیگران است. با درمان مناسب ، می توانید در راه بهبودی باشید.

 

رفع ترس از آزمایش خون, درمان ترس از خون, ترس از خون در کودکان

کنترل هموفوبیا از تاثیرات سوء آن بر زندگی شما جلوگیری می کند

 

گردآوری: بخش روانشناسی بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو