آشنایی با دروس و بازار کار رشته شیمی دارویی

آشنایی با دروس و بازار کار رشته شیمی دارویی


منبع: بیتوته

204

1400/9/3

09:58


آشنایی با دروس و بازار کار رشته شیمی دارویی



دروس رشته شیمی دارویی, بازار کار در رشته شیمی دارویی, رشته شیمی دارویی و دارو سازی

شیمی دارویی و دانشگاه

 

رشته دانشگاهی شیمی دارویی چیست؟ بازار کار و آینده شغلی آن

ترکیبات دارویی از مهم ترین چیزهایی هستند که در رشته ی شیمی دارویی، مورد توجه قرار میگیرند. شیمی دارویی یکی از زیرمجموعه های علم شیمی است که در این علم تلاش می شود تا با تسلط بر علوم مختلفی مانند شیمی، بیوشیمی، فارماکولوژی و فارماکوکینتیک، بتوانند ترکیبات دارویی و درمانی موثری را به وجود آورند.

معرفی رشته شیمی دارویی 

رشته شیمی دارویی یکی از علومی است که در چند سال اخیر به نسبت سایر سال ها، پیشرفت چشمگیری را تجربه کرده است. اصولا افرادی که در این رشته تحصیل می کنند، نهایتا به عنوان یک متخصص تولید انواع دارو، می توانند به جامعه ی خود و مردم دنیا خدمت کنند.

 

بنابراین هدف از ایجاد رشته ی شیمی دارویی این است که علم داروسازی بتواند در مراکز مربوط به علم شیمی، رو به روز پیشرفت بیشتری داشته باشد. کسانی که تمایل دارند تا در دانشگاه، در رشته ی شیمی دارویی تحصیل کنند، باید از دوران دبیرستان به واسطه ی رشته ی تجربی برای تحصیل در این رشته اقدام نمایند.

 

در شیمی دارویی، دانشجو بر روی انواع داروها مطالعه می کند و با شناخت خواص و ویژگی ها و کاربردهای هر کدام، یاد میگیرد که چگونه برای تولید و ساخت یک داروی جدید اقدام نماید. شناخت ترکیبات ارگانیک که در طبقات گسترده مولکول‌ های آلی کوچک و بیولوژیک، تقسیم می شوند از مهم ترین مواردی است که در علم شیمی دارویی باید به آن پرداخته شود. 

 

کارهایی مانند داروهای پزشکی و درمانی برای بیماری ‌ها ، تکنیک ‌های تحلیلی ، داروسازی ، متابولیسم و تضمین کیفیت در آزمایشگاه های تولید دارو، کاری است که از عهده ی یک شیمیست دارویی بر می آید. این افراد می توانند در تحقیقات مربوط به تولید انواع داروها شرکت کنند و تاثیر مطلوبی را در آینده ی بشریت بگذارند. رشته ی شیمی دارویی را می توانیم به عنوان یک رشته ی متصل کننده ی تمامی رشته های شیمی در نظر بگیریم. 

 

شیمی دارویی در دانشگاه, رشته شیمی دارویی بدون کنکور, رشته شیمی دارویی

شیمی دارویی یکی از زیرشاخه های علم شیمی است

 

معرفی شیمی دارویی در دانشگاه

همان طور که گفتیم، شیمی دارویی علمی است که به واسطه ی آن، راه های درمان انواع بیماری ها، شناخت انواع داروها و تعیین کیفیت مطلوب برای آن ها شناخته شده و به آن ها پرداخته می شود. شیمی دارویی برای اکثر کسانی که به علم شیمی و تحصیل در این رشته علاقه دارند، یک رشته ی بسیار وسوسه کننده است چرا که به واسطه ی این رشته، چل ارتباطی با اکثر شیمیست هایی که در رشته های مختلف شیمی در حال تحصیل و تحقیق و بررسی هستند، فراهم می کند.

 

مثلا شما به عنوان یک متخصص شیمی دارویی، در تیمی فعالیت خواهید کرد که متخصصان رشته های دیگری همچون زیست‌ شناسان، سم‌ شناسان، فارماکولوژیست‌ ها، شیمی ‌دانان نظری، میکروبیولوژیست ‌ها و بیولوژیست ‌ها هم فعالیت می کنند و به واسطه ی این موضوع و تخصصی که دارید می توانید در بزرگ ترین تحقیقات جهانی در زمینه های مختلف دارو هم شرکت داشته باشید. 

 

شیمی دارویی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری

دانشجویان رشته ی شیمی دارویی در مقطع کارشناسی باید 138 واحد را بگذارند که از این ۱۳۸ واحد، دروس ۲۰ واحد برای عمومی ، ۲۹ واحد برای دروس پایه،۵۴  واحد برای دروس اصلی، ۲۷ واحد برای دروس تخصصی و ۸ واحد برای دروس اختیاری در نظر گرفته می شود. 

 

پس از گذراندن مقطع کارشناسی برای رشته ی شیمی دارویی، تنوع خیلی زیادی از گرایش های مختلف شیمی دارویی در مقطع کارشناسی ارشد وجود دارد که دانشجو می تواند بر اساس علایق خود، گرایش مورد نظر خود را برا ادامه ی تحصیل در این رشته انتخاب کند.

 

این گرایش ها شامل تخصص هایی همچون : شیمی گرایش شیمی فیزیک، شیمی گرایش شیمی آلی، شیمی گرایش شیمی و فناوری اسانس، شیمی گرایش شیمی معدنی، شیمی گرایش شیمی تجزیه، شیمی کاربردی، فیتو شیمی، نانو شیمی، آموزش شیمی، پیشرانه‌ ها، شیمی گرایش شیمی پلیمر، علوم و تکنولوژی پلیمر، شیمی گرایش شیمی دریا و شیمی دارویی می شود. 

 

پس از اتمام دوره ی کارشناسی ارشد در یکی از زیر شاخه های مربوط به شیمی دارویی، دانشجو می تواند بین سه تخصص دکتری عمومی داروسازی، دکتری شیمی تجزیه و دکتری شیمی دارویی، یک گزینه را انتخاب کرده و دوره ی تخصصی نهایی خود را در رشته ی مورد علاقه اش به پایان برساند و نهایتا از تز دکتری خود دفاع کند. 

 

رشته شیمی دارویی, بازار کار رشته شیمی دارویی, رشته شیمی دارویی چیست

شیمی دارویی چیست

 

بازار کار رشته شیمی دارویی

طبیعتا بیشتری فضایی که بعد از تحصیل، در انتظار متخصصان شیمی دارویی خواهد بود، فضاهای آزمایشگاهی مختلف است. شیمیست های دارویی می توانند در آزمایشگاه های شرکت ‌های داروسازی، بیوتکنولوژی و شرکت‌ های تجهیزات پزشکی از مهارت‌ های پژوهشی و تخصص خودشان در زمینه ی تدوین، تولید، توصیف و ایجاد ترکیبات جدید برای کاربرد های خاص، استفاده نمایند.

 

با این حال، رشته ی شیمی دارویی، رشته ی حساسی است که به سطح سواد بالایی برای بازار کار نیاز دارد. چرا که ترجیح اکثر شرکت های بزرگ دارویی و مراکز تحقیقاتی برای استخدام شیمیست های دارویی، کسانی هستند که تجربه و تحقیق کافی در زمینه های مختلف دارویی داشته و حداقل دو سال در مقطع دکتری این رشته فعالیت کرده باشند. 

 

از مهم ترین علومی که در شیمی دارویی باید به آن پرداخته شود و ترجیح تحقیقات شیمیست های داروی باید بر روی آن ها باشد، شیمی آلیست. در نهایت متخصصان شیمی دارویی می توانند در کارهایی مانند کارشناسی مواد خوراکی، کارشناسی مواد آرایشی و بهداشتی، کارشناس آزمایشگاه غذا و دارو و کار در کارخانه ‌های تولید دارو مشغول به کار شوند. 

 

در کنار این بازارهای کار، یک شیمیست دارویی می تواند به عنوان یک پژوهشگر در زمینه های مختلف تأثیر مواد شیمیایی مختلف در سیستم‌ های بیولوژیکی فعالیت نماید. می تواند در بخشهای مختلف توسعه ی انواع داروهای موجود برای تاثیر بهتر و بیشتر بر روی انواع بیماری ها، تحقیقات بیشتری انجام دهد.

 

می تواند به صورت آزاد برای انجام آزمایشات جدید در زمینه های ترکیبات فعال جدید زیست فعال، اقدام کند و در نهایت برای چگونگی مصرف داروها، تولید داروها و مهارت های مختلف دیگر در زمینه ی دارو، دستورالعمل های جدیدی را تدوین نماید. در واقع یک شیمیست دارویی می تواند فعالیت های آزادانه ی خوبی در زمینه های مختلف تولید، تامین و طراحی انواع داروها داشته باشد و آن ها را به ثبت برساند.

 

رشته شیمی دارویی چیست, آینده شغلی رشته شیمی دارویی, نحوه ورود به رشته شیمی دارویی

آشنایی با رشته شیمی دارویی

 

گردآوری : بخش علمی بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو