معرفی رشته دافوس؛ دوره ی نظامی در ایران

معرفی رشته دافوس؛ دوره ی نظامی در ایران


منبع: بیتوته

111

1400/9/29

09:59


معرفی رشته دافوس؛ دوره ی نظامی در ایران



نمونه سوالات دافوس, ثبت نام آزمون دافوس, دوره دافوس چیست

رشته دافوس چیست؟

 

آموزش جنگال تا مدل‌ سازی جنگ‌های منطقه‌ای‌ و فرامنطقه‌ای در رشته دافوس

دافوس مخفف شده ی یک عبارت فارسی است؛ دانشکده فرماندهی و ستاد. این عبارت نام دوره ای است که عموما باید توسط نیروهای نظامی گذرانده شود.

معرفی رشته دافوس 

دافوس نام یک دوره ی نظامی در ایران است و کلا می توانیم نام یک دانشکده نظامی را با دافوس معرفی نماییم. در واقع دافوس مخفف شده ی عبارت دانشکده فرماندهی و ستاد است. دافوس یک مرکز آموزش علمی برای ارتش ایران است و می توانیم آن را قدیمی ترین دانشگاه ایران نیز معرفی نماییم. این دانشکده دوره‌ های تخصصی آموزش علمی و نظامی، زیادی را برگزار می کند که عموما ، نیروهای نظامی، برای اخذ درجه‌ های بالاتر از سرهنگی و فوق لیسانس، در این دوره ها شرکت می کنند. 

 

شرایط ورود به دافوس, دافوس, دوره دافوس

رشته دافوس 

 

شرایط ورود به دافوس چیست؟

برای ورود به دافوس شما باید الزامات تعیین شده از جانب ارتش جمهوری اسلامی ایران که  شامل چندین مورد است را رعایت فرمایید که این الزامات شامل موارد زیر می شود :

• شرط اول : ارائه ی مدرک کارشناسی دانشگاهی مورد تایید وزارت علوم تحقیقات و فن‌آوری

• شرط  دوم:  داشتن پیشینه ی خدمتی سالم و قابل قبول حداقل 15سال خدمت در گذشته تا رسیدن به درجه سرگردی

• شرط سوم:  طی نمودن دوره ‌های مختلف نظامی خصوصا گذراندن دوره عالی رسته‌ای

• شرط چهارم:  قبول شدن در آزمون ورودی زیر نظر سازمان سنجش و آموزش کشور 

• شرط پنجم:  پذیرفته شدن در مصاحبه داخلی دانشگاه بعد از آزمون 

 

اهداف دافوس چیست؟

اولویت اول دافوس این است که افسران زبده و کاربلدی را برای ستاد تربیت نماید. البته خیلی ها اولویت دافوس را رورش فرمانده هان زبده می دانند اما در حقیقت این طور نیست چرا که بدون یک افسر زبده، فرمانده کاربلدی وجود نخواهد داشت و توجیه منطقی دافوس از این ماجرا این است که ابتدا افسر است که با توجه به شرایط موجود تصمیم‌ سازی می‌کند. بنابراین این دانشکده ابتدا باید افسرانی وظیفه شناس و زبده را تربیت نمایند. 

 

ثبت نام آزمون دافوس, دوره دافوس چیست, معرفی رشته دافوس

همه چیز درباره ی دافوس

 

روش آموزش در دافوس چگونه است؟

در دافوس تلاش می شود تا هیچ مجموعه نوشته ای با عنوان راهکارهای قطعی در موقعیت های مختلف جنگی، ارائه نگردد. به بیانی ساده، تلاش بر این است تا به لفظ و در قالب یک مثال، به افسر ماهیگیری بیاموزند به جای اینکه به او ماهی بدهند. 

 

البته این رویه بعد از انقلاب اجرا شده چرا در قدیم، در انتهای دوره از طرف دانشگاه یک‌ سری موارد مکتوب تحت عنوان "پاسخ دافوس برای شما" به دانشجو داده می شد تا دانشجو بر اساس این پاسخ نامه بتواند در یگان های خدمتی مختلف، عملکرد درستی داشته باشد. اما حالا این طور نیست.

 

قرار است که افسر در دافوس یاد بگیرد که نوع تهدید، فضای بین ‌المللی، و فضای حاکم بر صحنه جنگ، فضای داخلی و سایر عوامل موجود در موقعیتی که در ان قرار دارد را تجزیه و تحلیل نماید. او باید راه تحلیل درست موقعیت را یاد بگیرد و بتواند با تکیه بر این تحلیل های منطقی و درست، تصمیم نهایی درست را اتخاذ کند. این موضوع به این معناست که دیگر چیزی تحت عنوان دستورالعمل های واحد در موقعیت های مشابه به افسر ارائه نخواهد شد. 

 

این کار فواید بسیار زیادی دارد. یکی از مهم ترین این فواید این است که حداقل تصمیمات و نقشه های تعیین شده در یگان های خدماتی مختلف و واقعی، از قبل قابل حدس نخواهند بود و این موضوع امنیت کار را تا حد خیلی زیادی پشتیبانی می نماید. 

 

دافوس تلاش می کند تا با ایجاد یک فضای آزاد و درست، دانشجو را قادر سازد تا در مباحثه علمی حول محور مسائل مطرح شده از سوی استاد به راحتی شرکت کند. تحت سایه ی آزادی بیان و تفکر، عقاید و نظرات خود را با اساتید و سایر دانشجویان در میان بگذارد و در نهایت به یک نتیجه گیری درستی دسترسی پیدا کند. چرا که عقیده ی دافوس بر این است که تا بحث و تبادل اطلاعات میان دانشجو و استاد ایجاد نشود، یادگیری و درک عمیق آموزه های نظامی و علمی نیز نایل نخواهد شد. 

 

دافوس, دوره دافوس, دانشگاه دافوس

دافوس در ارتش

 

آیا دافوس اجباری است؟

خیر؛ دافوس به هیچ وجه اجباری نیست و افسران می توانند با توجه به سطح انتظاری که در زمینه ی خدمت شان از خودشان دارند، در این دانشکده حضور پیدا کنند و یا تصمیم بر این بگیرند که ادامه ندهند. هر چند که گاهی اوقات سختگیری های خود دافوس برای پذیرش دانشجو، زمینه ی دلسردی دانشجویان را برای شرکت در این مسیر، فراهم میکند.

 

با این حال چیزی که درباره ی دافوس بسیار واضح است، موضوع مجرب و زبده شدن کارشناسان در حوزه تخصصی خود بعد از خروج از دافوس می باشد. پس طبیعی است که تعداد خیلی زیادی از داوطلبان برای گذراندن این مقطع ثبت نام نمایند. چرا که هرکسی دوست دارد در موقعیتی که هست، متخصص تر، باسوادتر و حرفه ای تر ظاهر شود. نکته ی جالب درباره ی دافوس این است که این سیستم مجاز به گرفتن دانشجوی میهمان از سایر کشورها نیز می باشد. 

 

گردآوری : بخش علمی بیتوته 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو