طرز تهیه لای پلو قشقایی غذای لذیذ و سنتی مردمان شیراز

منبع: آرگا

46

1401/8/6

08:08


لای پلو قشقایی یک پلو سنتی اصیل ایرانی می باشد که در شیراز طرفداران زیادی دارد. این پلو خوشمزه معمولا با استفاده از قسمت های مختلف گوشت استفاده می شود. در این مطلب طرز تهیه لای پلو قشقایی را آموزش خواهید دید.

لای پلو قشقایی یک غذای سنتی ایرانی می باشد که همچون پلو اسفندی و کاری پلو در شیراز طرفداران بسیاری دارد. این پلو خوشمزه با استفاده از گوشت، کشمش و گردو تهیه می شود. اگر علاقمند به تنوع غذاهایی که در طول روز ها میل می کنید هستید این مطلب را از دست ندهید و آموزش طرز تهیه لای پلو قشقایی را در اینجا مشاهده کنید.

برای تهیه این پلو خوشمزه و اصیل می توانید از هر نوع برنجی استفاده و همچنین از مغزیجات استفاده کنید. اگر شما هم دوست دارید غذای متنوع و خوشمزه ای را تست کنید، همراه ما باشید.

لای پلو قشقایی با طعم عالی

مواد لازم

  • پیاز ۲ عدد
  • برنج ۳ پیمانه
  • گردو ۱/۴ پیمانه
  • زرشک ۲ قاشق غذاخوری
  • کشمش ۱ قاشق غذاخوری
  • گوشت گوسفندی ۴۰۰ گرم
  • انار خشک ( دلخواهی)
  • نمک و فلفل به مقدار لازم
  • فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه لای پلو قشقایی سنتی

ابتدا باید برنج را تمیز کنید، سپس خوب بشویید و برنج را همراه نمک به مقدار لازم خیس کنید و کنار بگذارید. در ادامه گوشت گوسفندی را به اندازه های دلخواه تکه تکه کنید. گوشت گوسفندی حتما نباید گوشت خالص باشد می توان از گوشت خورشتی و یا استخوان دار استفاده کرد.

در مرحله دوم پس از تکه تکه کردن گوشت آن را به تمیزی بشویید. درون یک قابلمه مناسب کمی روغن بریزید و گوشت ها را تا زمانی که تغییر رنگ دهد با کمی زعفران و نمک تفت دهید. زمانی که گوشت سرخ شد آن را از قابلمه در آورده و پیاز های نگینی خرد شده را هم در همان قابلمه سرخ کنید.

زمانی که پیازها سرخ شدند کشمش همراه با گردو را به آن اضافه کرده و تفت دهید تا گردو و کشمش از حالت خامی در بیایند. وقتی از حالت خامی در آمدند زرشک و گوشت را به قابلمه بی افزایید و به خوبی هم بزنید تا تمامی مواد با هم خوب مخلوط شوند.

مرحله آخر مرحله آماده سازی برنج است. در این مرحله آب برنج را بر روی گاز بگذارید و صبر کنید تا جوش بیاید زمانی که آب برنج جوش آمد، برنج را بی افزایید و زمانی که در حال پخته شدن است کف های برنج را بگیرید. بعد از پخته شدن برنج آن را آبکش کرده و مانند لوبیا پلو مواد را بر روی و وسط برنج بریزید.

 

بعد از گذشت ۲ ساعت که گوشت ها کاملا پخته شدند می توانید آن را سرو کنید. برای سرو لای پلو قشقایی از انواع ترشی و شوری ها می توان در کنار آن برای خوشمزه شدن استفاده کرد. برای مشاهده انواع پلو بر روی لینک ها کلیک فرمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو