معنی ضرب المثل یک بز گر گله را گرگین می کند با مفهوم و داستان

منبع: ماگرتا

11

1401/8/17

12:58


معنی ضرب المثل یک بز گر گله را گرگین می‌کند : ضرب المثل یک بز گر گله را گرگین می‌کند از ضرب المثل‌های بسیار قدیمی است که به راحتی نمی‌توان معنا و مفهوم آن را تشخیص داد. ضرب المثل‌ها دارای یک معنی ظاهری و یک معنی پنهان هستند که ما در این قسمت به معنای ظاهری این ضرب المثل اشاره خواهیم کرد. ممکن است لغات این ضرب المثل برایتان گنگ و نامعلوم و در عین حال جالب باشد ولی از آن هیچ اطلاعی نداشته باشید.

ولی باید بدانید که گر یا گری در فرهنگ لغات به معنای یک بیماری پوستی بوده که عمل آن انگل است. گرگین نیز به معنای فردی هست که به این بیماری پوستی یا کچلی دچار شده و مردم او را با بیماری‌اش می‌شناسند. برای آشنایی با مطالب کامل‌تری در مورد ضرب المثل، در ادامه با بخش ضرب المثل ماگرتا همراه باشید‌.

مَثَل پیشنهادی : معنی ضرب المثل آبغوره گرفتن

معنی ضرب المثل یک بز گر گله را گرگین می کند

مفهوم ضرب المثل یک بز گر گله را گرگین می کند

این ضرب المثل دارای کنایه بوده و از آن برای کسی استفاده می‌کنند که نوعی بیماری داشته و می‌تواند سایر افراد را نیز دچار آن بیماری کند. ضرب المثل یک بز گر گله را گرگین می‌کند این مفهوم را به ما می‌رساند که سعی کنید از افراد بد دوری کنید و به آن‌ها نزدیک نشوید، چرا که دوست و همنشین بد تو را نیز به سمت بدی خواهند کشید و تو پس از این اتفاق قادر به انجام کاری نخواهی بود. معمولا از این ضرب المثل برای نصیحت کردن افراد استفاده می‌کنند و هدف مردم از این کار این است که آن‌ها را به راه درست هدایت کنند.

داستان ضرب المثل یک بز گر گله را گرگین می کند

روزی روزگاری در یک روستای سرسبز و خوش آب و هوا خانواده‌ای زندگی می‌کرد که شغل مرد خانواده چوپانی بود. او هر روز صبح گله را جمع می‌کرد و برای چرا به بیرون روستا می‌برد. روزی از روزها همسایه نیز به او گفت: اگر می‌شود بز و گوسفندهای مرا نیز همراه خود برای چرا ببری.

مرد چوپان درخواست همسایه را قبول کرد او هر روز بز و گوسفندهای همسایه را همراه گله خود به چرا می‌برد و از مسائل و مشکلاتی که ممکن بود به وجود بیاید خبری نداشت. بز همسایه بسیار شلوغ بود و کله گله را دنبال خودش از جایی به جای دیگر می‌برد.

روزی بز همسایه مریض شد و بیماری واگیرداری گرفت. بزبزک طی چند روز اخیر حال خوبی نداشت تا اینکه آن را از کل گله جدا کردند. ولی دیگر برای این کار دیر شده بود و چند راس از گوسفندان گله نیز به این بیماری مبتلا شده بودند.

مرد آمد و به همسایه خود گفت: تو با بز خود باعث شدی که گله من نیز بیمار شوند و باید بدانی که یک بز گر گله را گرگین می‌کند.

گسترش و بازآفرینی ضرب المثل یک بز گر گله را گرگین می کند

این ضرب المثل اشاره به نقش و تأثیر همنشینی با افراد نادرست و منفی در زندگیمان دارد. پس بهتر است همیشه و در همه مواقع در انتخاب دوستان و اطرافیانمان دقت بسیاری کرده و سعی داشته باشیم که افراد درستی را انتخاب کنیم. چرا که هر یک از اطرافیان انسان نقش و تأثیر بسیاری در زندگی‌ او دارا هستند.

مَثَل های پیشنهادی :
معنی ضرب المثل دست از پا درازتر برگشتن
و
معنی ضرب المثل چشمم آب نمیخوره
و
معنی ضرب المثل یکی نان نداشت بخورد پیاز می خورد

به پایان معنی ضرب المثل یک بز گر گله را گرگین می‌کند رسیدیم، اگر دیدگاهی درباره این ضرب المثل قدیمی داشتید حتما آن را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو