معنی ضرب المثل لنگ در هوا با مفهوم و داستان

منبع: ماگرتا

11

1401/8/21

17:04


معنی ضرب المثل لنگ در هوا: ضرب المثل‌های زیادی وجود دارد که بسیاری از آن‌ها به صورت کنایه‌وار مورد استفاده قرار می‌گیرند. ضرب المثل لنگ در هوا نیز یکی از ضرب المثل‌های کنایه‌طوری است که معنای آن در هر شرایط و موقعیتی متفاوت می‌باشد، ولی در کل معنای اصلی آن بلاتکیفی است.

در واقع می‌توان گفت لنگ در هوا یعنی پایش در هوا مانده و این کار سبب درماندگی او شده است. از این رو ضرب المثل لنگ در هوا برای افرادی مورد استفاده قرار می‌گیرد که دارای زندگی بدون نظم و برنامه‌ای بوده و هیچ برنامه‌ای ندارد. برای آشنایی با مطالب کامل‌تری در مورد ضرب المثل، در ادامه با بخش ضرب المثل ماگرتا همراه باشید‌.

مَثَل پیشنهادی : معنی ضرب المثل هوا گرگ و میش است

معنی ضرب المثل لنگ در هوا

مفهوم ضرب المثل لنگ در هوا

این ضرب المثل در موقعیت و مکان‌های بسیاری قابل استفاده بوده و در هر جایی معنا و مفهوم بخصوصی دارد. برای مثال زمانی که افراد کسی را مثال زده و می‌گویند که لنگش در هواست یعنی او فردی بلاتکلیف است که تکلیفش با خود نیز مشخص نیست.

یا مثلا وقتی که می‌گوییم گفته‌های فلانی لنگ در هواست، این حرف به معنای این است که حرف و گفته‌های او بدون سند و مدرک است و نمی‌توان به آن‌ها اعتماد کرد. با این مثال‌ها معنا و مفهوم ضرب المثل لنگ در هوا مشخص شده و نشان دهنده کسانی است که هیچ برنامه‌ای نداشته و بلاتکلیف هستند.

داستان ضرب المثل لنگ در هوا

در روزگاران قدیم که مکتب خانه‌ها به تازگی تأسیس و راه اندازی شده بودند، خانواده‌ای از سطح متوسط و دارای یک فرزند پسر بنام اردشیر در شهر زندگی می‌کردند. پدر اردشیر در آن زمان به پسرش اصرار کرد که به مکتب خانه رفته و چیزی فرا بگیرد تا از این طریق بتواند در آینده به فردی موفق تبدیل شود.

ولی متاسفانه اردشیر هیچ علاقه‌ای به درس و مکتب خانه نداشت و از زندگی بی نظمی برخوردار بود. این بی نظمی سبب شد که او در آینده نیز دارای مشکل شود و همیشه بدون یادگیری و انجام تکالیف به مکتب خانه برود. او به صورت مداوم دیر به مکتب خانه می‌رسید و این موضوع سبب عصبانی شدن اعضای مکتب خانه شده بود.

اردشیر که پسری بی خیال بود و به درسش اهمیتی نمی‌داد و این موضوع باعث شد که تمامی دوستان و رقیبان او روز به روز پیشرفت کرده و موفق شوند. روزی پدر اردشیر تصمیم گرفت تا به مکتب خانه رفته و از اوضاع پسرش باخبر شود.

وقتی که از معلم و اعضای آنجا جویای اوضاع او شد معلم  با عصبانیت گفت: اردشیر لنگش در هواست. هدف معلم از بیان این حرف این بود که او اصلا وضع و اوضای خوبی ندارد و بسیار بی نظم است. پدر اردشیر با شنیدن حرف معلم بسیار ناراحت شد که پسرش به جای اینکه او را سربلند کند، سرافکنده کرده است.

گسترش و بازآفرینی ضرب المثل لنگ در هوا

هر انسانی از زمانی که دو پایش را روی زمین گذاشته دارای تعادل بوده و این موضوع باعث شده که کمتر به زمین بیفتند. ولی اگر یک پایش را در زمین گذاشته و پای دیگرش را روی هوا نگه دارد این موضوع می‌تواند تعادل را از او بگیرد.

پا در هوا نگه داشتن همانند لنگ در هوا ماندن است که به موقعیت و شرایط موقتی گفته می‌شود. پس بهتر است که به زندگی خود نظم داده و به جای لنگ در هوا ماندن سعی در کسب موفقیت داشته باشید.

مَثَل های پیشنهادی :
معنی ضرب المثل سر کسی را گرم کردن
و
معنی ضرب المثل در جایی که سگ صاحبش را نمی شناسد
و
معنی ضرب المثل چاه مکن بهر کسی اول خودت بعدا کسی

به پایان معنی ضرب المثل لنگ در هوا رسیدیم، اگر دیدگاهی درباره این ضرب المثل قدیمی داشتید حتما آن را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو