تعویق و نامنظمی قاعدگی و درمان آن در کلینیک تخصصی زنان دکتر روشن

منبع: اوما

172

1401/8/25

10:41


تعویق و نامنظمی قاعدگی و درمان آن در کلینیک تخصصی زنان دکتر روشن

عقب افتادن و تاخیر در شروع قاعدگی اتفاقی است که هر زنی در طول زندگی و سال های باروری خود می تواند آن را تجربه کند ولی سوالی که برای اکثر خانم‌ها در کلینیک تخصصی زنان دکتر روشن پیش میاید این است تاخیر در پریود تا چند روز طبیعی است؟ اگر می خواهید بدانید در دوره عادی چند روز تاخیر دارید تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

تعداد روزهای قاعدگی طبیعی

چرخه‌های قاعدگی ، تغییرات ماهانه‌ای هستند که بدن زن برای آمادگی برای بارداری تجربه می‌کند. در طی این تغییرات، یکی از تخمدان ها هر ماه یک تخمک را در فرآیندی به نام تخمک گذاری آزاد می کند، در حالی که تغییرات هورمونی، رحم را برای بارداری آماده می کند. اگر تخمک گذاری اتفاق بیفتد اما تخمک بارور نشود و حاملگی نباشد، آندومتر ریخته شده و رحم خونریزی می کند که قاعدگی است.
تعداد روزهای سیکل قاعدگی که از تاریخ اولین خونریزی در یک قاعدگی تا اولین روز قاعدگی بعدی محاسبه می شود، ثابت نیست و برای همه زنان یکسان است و می تواند تحت تأثیر موارد مختلف تغییر کند. شرایط چرخه های طولانی مدت بسیار رایج است، به عنوان مثال، در دوران بلوغ، در چند سال اول پس از قاعدگی با افزایش سن، سیکل قاعدگی شما کوتاه تر و منظم تر می شود و با نزدیک شدن به یائسگی، سیکل قاعدگی شما ممکن است دوباره نامنظم شود.
 

علل تاخیر در پریودی

  1. بارداری: علت اصلی تاخیر در قاعدگی در زنان در سنین باروری بارداری است. بنابراین قبل از اینکه از پزشک بپرسید تاخیر چند روزه طبیعی است، در مورد روش های پیشگیری و احتمال بارداری خوب فکر کنید.
  2. استرس: ما می دانیم که استرس می تواند عوارض جانبی ناخواسته ای مانند سردرد ایجاد کند، بنابراین جای تعجب نیست که بر قاعدگی شما تأثیر بگذارد. وقتی استرس دارید تولید آدرنالین و کورتیزول افزایش می یابد. این امر مغز را وادار می‌کند تا تصمیم بگیرد که کدام عملکردهای بدن ضروری هستند و تا زمانی که رویداد ایجاد کننده اضطراب به پایان نرسد. بنابراین اغلب تخمک گذاری شما سرکوب می‌شود و پریود شما به تاخیر می افتد.
  3. کاهش یا افزایش وزن: تغییرات عمده در وزن بدن می تواند بر طول دوره قاعدگی تاثیر بگذارد.
  4. وزن کم بدن: 10 درصد کوتاهتر از میانگین قدتان می تواند نحوه عملکرد بدن شما را تغییر دهد و قاعدگی شما را به تاخیر بیاندازد و از تخمک گذاری شما جلوگیری کند. علاوه بر این، زنان مبتلا به اختلالات خوردن مانند بی اشتهایی عصبی یا پرخوری عصبی و همچنین زنانی که در ورزش های شدید مانند ماراتن شرکت می کنند، ممکن است قاعدگی را از دست بدهند.
  5. اضافه وزن: همانطور که وزن کم بدن می تواند باعث تغییرات هورمونی شود، اضافه وزن نیز می تواند باعث تغییرات هورمونی شود.

 

تعویق و نامنظمی قاعدگی و درمان آن در کلینیک تخصصی زنان دکتر روشن

 

روش های درمان تاخیر در قاعدگی چیست؟

ابتدا برای بررسی بارداری آزمایش خون بدهید و اگر نتیجه منفی است یا اگر رابطه جنسی ندارید و فکر می‌کنید باردار نیستید، برای بررسی علل دیگر به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که هر یک از شرایط فوق علت تاخیر در قاعدگی باشد، پزشک درمان دارویی لازم را تجویز می کند. برای بهبود و منظم شدن دوران قاعدگی و یا پریود خود حتما تحت نظر پزشک متخصص زنان در یکی از مجموعه های معتبر مانند کلینیک تخصصی زنان دکتر روشن مراجعه کرده و معاینه شوید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو