آشنایی با انواع لباس کار

منبع: فوت و فن

6

1401/9/13

11:21


در واقع لباس کار یک پوشش استحفاظی میباشد که افراد در موقعیت کاری ویژه در زمان انجام کار از آن استفاده می کنند. یک لباسکار مرغوب باید شامل ویژگی های خاص باشد تا بتواند از افراد در مقابل خطرات احتمالی حفاظت کند.

آشنایی با انواع لباس کار

در واقع لباس کار یک پوشش استحفاظی میباشد که افراد در موقعیت کاری ویژه در زمان انجام کار از آن استفاده می کنند. یک لباسکار مرغوب باید شامل ویژگی های خاص باشد تا بتواند از افراد در مقابل خطرات احتمالی حفاظت کند.

برخی از مشاغل هستند که ممکن است در حین کار به کارکنان خطراتی وارد شود، این خطرات ممکن است جان و مال افراد را به خطر بیندازد. معنی خاطر ضروری است که همه افراد در هنگام کار، لباس مخصوص کار به تن داشته باشند. زیرا لباس های کار موجب می شود تا افراد از خطرات احتمالی ایمن بمانند.

البته به تن داشتن لباس کار ارزان تنها برای حفظ ایمنی نیست بلکه به کارگران و کارمندان حس بهتری انتقال میدهد و آنها می توانند با هماهنگی بهتر مشغول به کار شوند.

لباس های کار دارای انواع مختلف می باشند یکی به شکل سرتاسری که بایستی دست ها و پا ها را پوشش داد و مابقی به صورت یک تکه یا دو تکه یعنی بلوز و شلوار میباشند.

لباس کار مرغوب

درباره یک لباسکار مرغوب چه اطلاعاتی لازم است بدانیم؟ در ادامه مطلب شما را با این اطلاعات لازمه برای خرید لباس کار حرفه ای یا معمولی آشنا خواهم کرد؛ پس با ما همراه باشید.

اغلب لباس های کار ها یا از الیاف طبیعی و یا به شکل درصدی از الیاف طبیعی و درصدی از الیاف مصنوعی و یا به شکل صد در صد از الیاف شیمیایی صنعتی تولید می شوند. توجه داشته باشید که هر چقدر الیافی که در تولید لباس کار به کار می رود طبیعی تر باشد تبادل گرما در آن آسان تر اتفاق می افتد.

در برخی از شرایط کاری که در فضا های سرد میباشند، برای لباس های کار این مشاغل ویژه که باید نوعی عایق سرما و رطوبت در مکانهای سرد مثل سردخانه ها باشند. باید از الیاف مناسب استفاده کرد.

لباس کار نسوز

برخی دیگر از مشاغل کاری که در محیط های آتشفشان می باشد باید جنس لباس ها به شکل نسوز و ضد حریق و از جنس pvc باشند که مخصوص استفاده در کوره ها و فرایندهای حرارتی هستند. به شکل کلی لباس های عایق گرما از الیاف ویژه‌ای تولید می شوند که پوششی از جنس آلومینیوم دارند که تا ۹۰ درصد اشعه مادون قرمز را بازتاب می دهند. بنابراین شغل هایی که با گرمای شدید آتش سر و کار دارند باید از این لباس ها استفاده کنند.

پس تا اینجای مطلب متوجه شدید که یکی از موارد مهم در لباس کار جنس و الیاف به کار رفته در آن می باشد که باید متناسب با شغل مورد نظر باشد. یعنی ابتدا باید بدانید که محیط کاری شما به چه صورت می باشد یعنی گرما و سرمای آن چطور است؛ سپس تمام خطرات احتمالی آن را در نظر بگیرید و متناسب با آن لباس مخصوص را تهیه کنید.

به عنوان مثال برای کار هایی مثل کار در ساختمان ها که یکی از خطرات آن سقوط مصالح می باشد، باید علاوه بر لباس از کلاه ایمنی نیز استفاده شود تا افراد در زمان انجام کار به طور کامل ایمن باشند و هیچ گونه خطری آنها را تهدید نکند. در برخی دیگر از مشاغل علاوه بر داشتن کلاه ایمنی باید از دستکش ایمنی و یا کفش ایمنی، ماسک و عینک ایمنی استفاده شود.

پیش بند حفاظتی: پیشبند های حفاظتی بخشی از یک لباس کار هستند که با توجه به کاربرد آنها از جنس های متفاوتی تولید می شوند. به عنوان مثال برای جلوگیری از ریزش آب از لباس های با جنس نایلونی و پلاستیکی استفاده می شود.

برای محافظت در مقابل اشعه رادیو اکتیو از لباس کار با جنس سربی استفاده می شود.

برای جلوگیری از نفوذ مواد شیمیایی از لباس با جنس پلی وینیل کلراید استفاده می شود.

و به منظور جلوگیری از ریزش پلیسه جوشکاری از جنس چرمی استفاده میشود.

توجه داشته باشید که در زمان استفاده از پیشبند های حفاظتی یکسری نکات ضروری باید رعایت شود. این نکات ضروری را در قسمت پایین بررسی می کنیم.

استفاده افراد از پیش بند در زمان کارگاه ماشین آلات و تجهیزات دوار و متحرک ممنوع است.

اما اگر شرایط شغلی به گونه‌ای بود که افراد در زمان کار با این ماشین آلات مجبور بودند از پیش بند استفاده کنند، بهتر است که لباس پیش بندی به شکل دو تیکه طراحی شود. به شکلی که قسمت بالاتنه از قسمت پایین تنه کاملاً جدا باشد. زیرا اگر ناگهان به تجهیزات دوار گیر کرد به آسانی جدا شود.

افرادی که در معرض شعله آتش کار می‌کنند و پیش بند به تن دارند، باید پیشوند به گونه‌ای باشد که تمام سینه را پوشش دهد و در برابر آتش گرفتن مقاومت داشته باشد.

افرادی که با مایعات خورنده سر و کار دارند مثل اسیدها، باید از پیش بند هایی که جنس لاستیک های طبیعی و مصنوعی دارد استفاده کنند و همه قسمت سینه را پوشش دهد تا در مقابل این مایع مقاوم باشد.

انواع لباس کار چیست؟

هر شغل و کاری لباس کار حرفه‌ای و مخصوص آن را نیاز دارد. به ویژه کارهای فنی که در مقابل ابزارها و وسایل ها و موقعیت های کاری بتواند از افراد مراقبت کند. هر شغلی دارای لباس های کار حرفه‌ای مخصوص به خود می باشد که در ادامه شما را با آنها بیشتر آشنا خواهیم کرد.

۱. لباس کار مهندسی:

لباس هاس کار مخصوص مهندسین لباس های ساده به حساب می آید. زیرا که مهندسین اغلب با ابزار سرکار ندارند و فقط نظارت می کنند. به همین خاطر لباس هایی که آنها به تن می کنند از جنس خاصی نیست و معمولاً جنس آنها پلی استر و پنبه می باشد. لباسکار مهندسی شیک می باشد که به شکل دو تیکه با کت است.

۲. لباس کار صنعتی:

یکی از مشاغلی که لباس های کار حرفه ای نیاز دارد شغل های صنعتی است که در کارخانه ها کار میکنند. این مدل لباس ها با توجه به نوع کارشان متفاوت هستند ولی اغلب از جنس های فیلامنت، لی، کتان می باشند که معمولا ضد آب هستند.

۳. لباس جوشکاری

: یکی دیگه از مشاغلی که با وسایل خطرناک در ارتباط است و به لباس کار حرفه ای نیاز دارد، شغل جوشکاری می باشد. به دلیل اینکه این شغل با آهن و آرگان و همینطور مواد مذاب در ارتباط است برای کل اعضای بدن خطرناک است. بنابراین لباس های کار این افراد باید از جنس کتان یا جین باشد تا ضخامت لازم را داشته باشد.

 

پاکیزگی لباس کار

پاکیزگی و همینطور شرایط نگهداری لباس کار نقش مهمی در طول عمر آنها دارد. در زمان تهیه یک لباس کار وضعیت شستشو نگهداری آن را حتماً بررسی کنید و برای نگهداری بهتر آن تلاش کنید. بهتر است بدانید که نوع لباس هایی که افراد انتخاب می کنند با شرایط سلامت و طول عمر آنها رابطه مستقیم دارد.

به عنوان نمونه در کشور های آمریکا از رنگ هایی که دارای ماده شیمیایی بنزیدین هستند، برای تولید لباس کار استفاده نمی کنند. زیرا این ترکیب به آسانی به وسیله پوست جذب میشود و بسیار سرطان زا است.

متاسفانه امروزه نه تنها لباس کار بلکه بیشتر لباس هایی که در بازار پوشاک وجود دارد وارداتی هستند و این ماده سرطان زا را در خود دارند.

همچنین بهتر است از لباس هایی که شامل ترکیب کتان و آهن می باشد، استفاده نکنید. چرا که این ترکیب با مواد مصنوعی گندزدایی می‌شوند و در نهایت این عمل بخاری را ایجاد می‌کنند که حساسیت زاست.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو