معرفی فیلم ها و سریالهای انقلابی تلویزیون ؛ از کیمیا تا سیانور

معرفی فیلم ها و سریالهای انقلابی تلویزیون ؛ از کیمیا تا سیانور


منبع: پلازا

11

1401/9/16

17:34


معرفی فیلم ها و سریالهای انقلابی تلویزیون ؛ از کیمیا تا سیانور

انقلاب کلمه بزرگیست و ساختن فیلم و سریال انقلابی نیز کار بسیار دشواری به نظر می‌آید. پس از سال 1357 ساخت فیلم و سریال‌های انقلابی در کشور رایج شد. در این مقاله قصد داریم تا ابتدا مروری بر بهترین فیلم های انقلابی داشته و سپس سریال‌ های برتر انقلابی را به شما معرفی کنیم.

تاریخ ایران در سال‌های منتهی به انقلاب اسلامی 1357 و چندین سال بعد از آن، مملو از اتفاقات مهم، پرتنش و عجیب سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حوادث گوناگونی است که از نظر سینمایی و هنری جذابیت بالایی برای روایت دارند. بسیاری از حوادث تاریخی مهم این سرزمین در آن سال‌ها، هنوز کشف نشده و نسل جدید چیزی درباره آنها نمی‌دانند. یکی از مهم‌ترین اسناد تاریخی برای نسل‌های بعد، فیلم های انقلابی و سریال های انقلابی هستند که هر کدام تا حدودی توانسته‌اند ابعاد و حقایق جالبی درباره اتفاقات پیرامون انقلاب اسلامی ارائه دهند.

در این مطلب از مجله پلازا تصمیم داریم شاخص ترین سریال های انقلابی و فیلم های سینمایی با موضوع انقلاب اسلامی را برایتان معرفی کنیم و میزان کیفیت آنها را بررسی کنیم. البته تعداد سریال های انقلابی موفق بیشتر از فیلم های انقلابی سینما است، اما در سینما هم فیلم های خوبی با موضوع انقلاب اسلامی ساخته شده است. با این مقاله خواندنی همراه ما باشید.

فهرست مطالب

بهترین فیلم های انقلابی ایران

در طول چهل سالی که از انقلاب اسلامی می‌گذرد تعداد فیلم های انقلابی سینما که توانسته‌اند روایت جذاب و متفاوتی را از روزهای انقلاب ارائه بدهند، به سختی به انگشتان دو دست می‌رسد. اینجا به برخی از فیلمهای انقلابی ساواکی و دهه فجر پرداخته‌ایم.

1. فیلم خانه عنکبوت ؛ از فیلم های ساواکی دهه ۶۰

فیلمهای انقلابی ساواکی / فیلم های ساواکی دهه ۶۰

  • سال ساخت: 1362
  • کارگردان: علیرضا داوودنژاد
  • بازیگران: جمشید مشایخی، عزت الله انتظامی، داوود رشیدی، مسعود بهنود و محمدرضا داوودنژاد

در آغازین روزهای انقلاب اسلامی و درحالیکه هنوز بسیاری از سلطنت‌طلبان در امید اتفاقی هستند تا انقلاب 57 را زمین بزنند، چهار فرد مخالف انقلاب در یک ویلا گرد هم می‌آیند. آنها در انتظارند تا حمله نظامی طبس و کودتای پس از آن سبب بازگشت رژیم شاهنشاهی شود، اما در یک اتفاق تاریخی نظامیانی که در بیابان طبس پیاده می‌شوند گرفتار طوفان شن شده و زمین‌گیر می‌گردند و بدین ترتیب کودتا ناکام می‌ماند. پس از این اتفاق چهار نفر مذکور که با هم اختلاف نظرات ایدئولوژیک هم دارند، برای اینکه گیر نیفتند و از ترس، به شدت با یکدیگر درگیر می‌شوند و سعی می‌کنند همدیگر را از بین ببرند.

نکته جالب درباره این برترین فیلم انقلابی سینما، حضور مسعود بهنود نویسنده و روزنامه‌نگار ایرانی ساکن لندن و فعال در شبکه بی بی سی است که در آن روزگار علاوه بر بازی در این فیلم، نویسندگی فیلمنامه آن را هم برعهده داشته است.

2. فیلم خاک و خون

فیلم های انقلابی قدیمی

  • سال ساخت: 1362
  • کارگردان: کامران قدکچیان
  • بازیگران: مهدی فخیم زاده، ژیلا سهرابی، احمد قدکچیان، رحیم هودی و  حسین شهاب

خاک و خون از بهترین فیلم های انقلابی ایران محسوب می‌شود که در سال 1362 و اوایل انقلاب ساخته شد. این اثر به مشکلات خان و خانزادی و زیاده خواهی افراد دارای مقام می‌پردازد و داستان دهقانی به نام خان کاک را روایت می‌کند که به دست بزرگ روستا تحت فشار قرار می‌گیرد تا زمین خود را واگذار کند و او نیز زیر بار نمی‌رود و در این راه پسرش کشته می‌شود. در ادامه این اثر از فیلم های انقلابی قدیمی نشان می‌دهد که او چگونه بر علیه ظلم برمی‌خیزد. خاک و خون اگرچه مستقیما به انقلاب اشاره ندارد اما از زمینه‌های آن سخن می‌گوید.

3. فیلم ریشه در خون

بهترین فیلم های انقلابی ایرانی

  • سال ساخت: 1363
  • کارگردان: سیروس الوند
  • بازیگران: فرامرز قریبیان، اکبر زنجانپور، حمید طاعتی، نعمت‌اله گرجی و زکریا هاشمی

یکی دیگر از بهترین فیلم های انقلابی ایران فیلم ریشه در خون به کارگردانی سیروس الوند و نویسندگی محمد دیهیمی محسوب می‌شود. داستان این فیلم درباره مردی به نام حجت با بازی فرامرز قریبیان است که بر علیه قانون کاپیتولاسیون فعالیت می‌کند. تماشای این فیلم سینمایی ایرانی اوایل انقلاب را از دست ندهید.

4. فیلم تشریفات ؛ از بهترین فیلم های انقلابی

بهترین فیلم سینمایی انقلابی ساواک / فیلم سینمایی ایرانی اوایل انقلاب

  • سال ساخت: 1364
  • کارگردان: مهدی فخیم زاده
  • بازیگران: مهدی فخیم‌زاده، علی شعاعی، مهوش صبرکن و نعمت حقیقی

«تشریفات» را شاید بتوان جزو معدود آثار انقلابی سینما و تلویزیون ایران نامید که با یک داستان متفاوت و تا حدی طنز سراغ روایت روزهای انقلاب اسلامی 57 رفته است. این اثر از بهترین فیلم های انقلابی ایران راجع به تشابه عجیب یک مطرب دزد و یک روحانی به نام توحید بود. داستان از این قرار بود که پسر جوانی به نام حسن مطرب برای دزدی وارد خانه‌ای می‌شود. این درحالیست که در خانه دیوار به دیوار آن خانه، فردی مومن و انقلابی به نام توحید در حال فعالیت‌های ضد شاه و ضد ساواک است.

با گزارش‌هایی که به ماموران داده شده، ماموران ساواک متوجه شده‌اند که در این محله فردی در حال خرابکاری است، اما با حمله‌ای اشتباه به خانه‌ای که‌ حسن مطرب در آن در حال دزدی است او را به جای توحید که شباهت زیادی هم به یکدیگر دارند، دستگیر می‌کنند. حسن مطرب در اقدامی عجیب به ضدانقلابی بودن اعتراف می‌کند و جان توحید را نجات می‌دهد.

5. فیلم تیرباران

فیلمهای انقلابی ساواکی / فیلم های انقلابی قدیمی

  • سال ساخت: 1365
  • کارگردان: علی اصغر شادروان
  • بازیگران: مجید مجیدی، جعفر دهقان، رضا چراغی، عطاءالله سلمانیان و حبیب اله رجبعلی

تیرباران یکی دیگر از فیلمهای انقلابی ساواکی محسوب می‌شود که به داستان زندگی و درگذشت سید علی اندرزگو می‌پردازد. سید علی اندرزگو بین سال‌های 1342 تا 1357 از مبارزان مسلح مخالف حکومت پهلوی بود.

6. فیلم ترن ؛ از بهترین فیلم های انقلابی

فیلم های انقلابی قدیمی / فیلم های انقلابی تلویزیون

  • سال ساخت: 1366
  • کارگردان: امیر قویدل
  • بازیگران: فرامرز قریبیان، خسرو شکیبایی، حسین ملکی، عنایت بخشی و کیومرث ملک مطیعی

فیلم ترن نیز در میان خیل عظیم فیلم‌های شعاری دهه شصت، یکی از فیلم های سینمایی انقلابی دهه فجر باکیفیت و جذاب محسوب می‌شود. ماجرا از روی یک حادثه واقعی در اوج روزهای انقلاب الگوبرداری شده است. لوکوموتیوران باسابقه‌ای به نام فولاد در حال حمل محموله سوخت به اصفهان است، اما وقتی متوجه می‌شود در مناطق سردسیر مردم نیاز به سوخت دارند، مسیرش را تغییر می‌دهد تا به مردم نیازمند کمک برساند.

در این میان ارتش شاهنشاهی متوجه می‌شود و تلاش می‌کند جلوی این کار را بگیرد و فولاد را دستگیر کند. فولاد با دیدن مقاومت ارتش، مصمم‌تر می‌شود و در راه رساندن سوخت به مناطق محروم در آخرین لحظات جان خود را از دست می‌دهد. این اثر را می‌توان یکی از آثار لیست برترین فیلم انقلابی سینما هم نامید.

7. فیلم ای ایران ؛ از بهترین فیلم های انقلابی

بهترین فیلم های انقلابی ایران / فیلمهای انقلابی ساواکی

  • سال ساخت: 1368
  • کارگردان: ناصر تقوایی
  • بازیگران: اکبر عبدی، حمید جبلی، محمد ورشوچی، حسین سرشار و ثریا حکمت

فیلم ای ایران از اولین آثار تماشایی و موفق با موضوع انقلاب اسلامی سال 57 است. گروهبان مکوندی با بازی درخشان اکبر عبدی تازه به شهر ماسوله منتقل شده و اوضاع کشور به دلیل اعتراضات گسترده به شاه بسیار ناآرام است. در این میان، گروهبان مکوندی تلاش می‌کند تا با زور و قدرت و اعمال حکومت نظامی در شهر و تعیین کردن قوانین سفت و سخت اصطلاحا از اهالی منطقه زهر چشم بگیرد. اما روال کار به گونه‌ای رقم می‌خورد که شاه فرار می‌کند و همین سبب می‌شود مردم معترض به پاسگاه محل خدمت مکوندی حمله کنند.

ناصر تقوایی در این برترین فیلم انقلابی سینما با وجود پرداختن به یک شهر کوچک و یک فرد جزء وابسته به حکومت، اشاره‌های بسیاری به اوضاع سال 57 و ایستادگی و آرمان مردم در آن روزگار دارد و یکی از بهترین فیلم های انقلابی تاریخ سینمای ایران را خلق کرده است. اکبر عبدی در جشنواره فیلم فجر سال 90، وقتی برای فیلم «خوابم می‌آد» رضا عطاران سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل را برنده شد، اعلام کرد که این جایزه بسیار دیر به او داده شده و باید سیمرغ را برای فیلم ای ایران می‌گرفت.

8. فیلم شب دهم ؛ از بهترین فیلم های انقلابی

بهترین فیلم های انقلابی ایران / فیلم های انقلاب ۵۷

  • سال ساخت: 1368
  • کارگردان: جمال شورجه
  • بازیگران: جهانبخش سلطانی، ولی شیراندامی، ملیحه نیکجومند، نسرین خدادوست مقدم و رضا بنفشه‌خواه

شب دهم یکی دیگر از آثار لیست برترین فیلم انقلابی سینما به کارگردانی جمال شورجه و نویسندگی شورجه و رحیم رحیمی‌پور است. داستان فیلم درباره مردی به نام عزیز سحرخیز است که در شب دهم محرم و پس از درگیری ماموران ارتش با عزاداران، فرار می‌کند و همسرش را تنها می‌گذارد. او سال‌ها از خانواده‌اش جدا می‌افتد و 16 سال پسرش را نمی‌بیند… تماشای این عنوان از بهترین فیلم های انقلابی ایران را نیز از دست ندهید.

9. فیلم جای امن

بهترین فیلم سینمایی انقلابی ساواک / فیلم های انقلاب ۵۷

  • سال ساخت: 1372
  • کارگردان: مجتبی راعی
  • بازیگران: محمود پاک‌نیت، سودابه آقاجانیان، فرانک آراسته‌جو، فریبرز سمندرپور و حسن جوهرچی

جای امن از فیلم های انقلاب ۵۷ به کارگردانی مجتبی راعی و نویسندگی جابر قاسمعلی یکی دیگر از عناوین ایت فهرست است. حضور بازیگران پرطرفدار این اثر را دیدنی می‌کند. داستان فیلم درباره مردی به نام سعید است که قصد دارد از تظاهرات 17 شهریور 1357 در میدان ژاله فیلمبرداری کند. تماشای این اثر از لیست برترین فیلم انقلابی سینما را به شما توصیه می‌کنیم.

10. فیلم سیانور ؛ از بهترین فیلم های انقلابی

فیلم سینمایی انقلابی ایرانی جدید / اسامی فیلمهای ساواکی

  • سال ساخت: 1394
  • کارگردان: بهروز شعیبی
  • بازیگران: مهدی هاشمی، حامد کمیلی، بابک حمیدیان، بهنوش طباطبایی، هانیه توسلی و پدرام شریفی

سیانور که اولین فیلم از سه‌گانه سینمایی انقلابی سید محمود رضوی در مقام تهیه‌کننده است، به ماجرای اختلافات درون سازمانی مجاهدین خلق قبل از وقوع انقلاب 57 می‌پردازد و می‌تواند در بین اسامی فیلمهای ساواکی جای بگیرد. داستان فیلم از این قرار است که دو جوان دانشجو به نام‌های امیر فخرا و هما اعتمادی در دوران دانشگاه با هم آشنا و عاشق هم می‌شوند، اما افکار و ایدئولوژی‌هایشان آنها را از هم دور می‌کند. پس از چندین سال، امیر فخرا جذب گارد ساواک می‌شود و دخترک آرزوها و آرمان‌هایش را در تفکرات سازمان مجاهدین خلق می‌یابد. بدین ترتیب این دو در شبی بارانی و در حالیکه هما زخمی است دوباره یکدیگر را ملاقات می‌کنند، اما عشق و عقاید و فعالیت‌هایشان اوضاع را برایشان پیچیده می‌کند. سیانور یکی از بهترین فیلم های انقلابی ایران، پرتعلیق و قصه‌گو با موضوع انقلاب اسلامی است که نویسندگی آن را مسعود احمدیان انجام داده و پیشنهاد می‌کنیم اگر موفق به دیدنش نشده‌اید، به هیچ‌وجه تماشایش را از دست ندهید.

11. ماجرای نیمروز 1 ؛ از جدیدترین فیلمهای انقلابی ساواکی

بهترین فیلم های انقلابی ایرانی / بهترین فیلم های انقلابی سینما

  • سال ساخت: 1395
  • کارگردان: محمدحسین مهدویان
  • بازیگران: احمد مهرانفر، هادی حجازی‌فر، مهرداد صدیقیان، محیا دهقانی و جواد عزتی

یک سال پس از سیانور، سیدمحمود رضوی به سرعت سراغ تهیه دومین فیلمش با موضوع بمب‌گذاری‌های منافقین و کشتار مردم و مسئولین توسط تیم مسعود رجوی و موسی خیابانی رفت. کارگردانی این اثر را جوان بااستعداد دهه نود سینمای ایران به عهده گرفت و یکی از بهترین فیلم های انقلابی سیاسی سینما را ساخت. ماجرای نیمروز در لحظه‌ لحظه خود پر از مستندات تاریخی اجتماعی و پراز تعلیق و گره‌های معمایی است که با هوشمندی نویسندگان و خود مهدویان به بهترین شکل از آنها استفاده شده است. بازی بازیگرانی چون احمد مهرانفر، هادی حجازی‌فر و جواد عزتی در این فیلم سینمایی انقلابی جدید درخشان است. این اثر در سال 1397 قسمت دومی نیز به نام ماجرای نیمروز: رد خون نیز داشت.

سریالهای انقلابی تلویزیون

بهترین سریال های انقلابی که در تلویزیون ساخته شده‌اند و سر و شکل و فیلمنامه خوبی را دارا بودند، سریال های انقلابی دهه 80 و دهه 90 هستند و قبل از آن، سریال های شاخصی با موضوع انقلاب تولید نشده‌اند. در ادامه بهترین سریال های انقلابی سیما را با هم مرور می‌کنیم.

1. سریال میعاد در سپیده دم 

سریالهای انقلابی تلویزیون / سریال های انقلابی ایرانی

  • محصول سال: 1377
  • کارگردان: سعید سلطانی
  • بازیگران: مجید مظفری، محمود عزیزی، جمشید جهانزاده، گوهر خیراندیش و داریوش ارجمند

«میعاد در سپیده‌دم» از سریال‌های خاطره‌انگیر انقلابی و در حقیقت اولین سریال با موضوع انقلاب اسلامی تلویزیون است. این سریال جاسوسی انقلابی درباره یک مسلمان ایرانی ساکن خارج از کشور به نام الیاس است که در بحبوحه انقلاب وارد کشور می‌شود و به همراه او یک جاسوس اسرائیلی خرابکار هم به صورت مخفی به ایران می‌آید. درگیری بین این دو نفر و تلاش برای نقش بر آب کردن اهداف یکدیگر از جذابیت‌های معمایی این سریال محسوب می‌شد.

2. سریال در چشم باد ؛ از فهرست برترین فیلم و سریال انقلابی سینما

لیست سریال های انقلابی

  • محصول سال: 1382-1387
  • کارگردان: مسعود جعفری جوزانی
  • بازیگران: پارسا پیروزفر، کامبیز دیرباز، سعید نیک‌پور و ستاره صفرآوه

یکی از آثاری که در لیست سریال های انقلابی قرار دارد، فیلم در چشم باد است. این سریال به نویسندگی و کارگردانی مسعود جعفری جوزانی به مدت 7 سال ساخته شد و از اواخر دوران قاجار تا دوران جنگ ایران و عراق را روایت می‌کند. سریال دیدی باز به ماجراها و جریان‌های سیاسی ایران دارد و برخی از حوادث تاریخی نیز در آن به طور کامل شرح داده می‌شوند. در چشم باد داستان مردی به نام بیژن ایرانی از دیار گیلان را روایت می‌کند که چگونه زندگی‌اش از کودکی تا مرگ دستخوش تغییرات می‌شود. این فیلم جز آثار فاخر لیست برترین فیلم و سریال انقلابی سینما است.

3. سریال فرار بزرگ

لیست سریال های انقلابی

 

  • محصول سال: 1383
  • کارگردان: محمدحسین لطیفی
  • بازیگران: سعید امیرسلیمانی، انوشیروان ارجمند، اصغر بیچاره، برزو ارجمند، هایده حائری، پرستو گلستانی، پوریا پورسرخ و سید جواد رضویان

مجموعه فرار بزرگ، از سریالهای انقلابی تلویزیون، با زبانی طنز سال‌های پایانی حکومت محمدرضا پهلوی را به تصویر می‌کشد. این سریال ابتدا در سال 1384 از شبکه یک و سپس در سال 1391 از شبکه تماشا پخش شد. اگر به دنبال سریال متفاوت در لیست برترین سریال های انقلابی تلویزیون هستید، فرار بزرگ مناسب شماست.

4. سریال از نفس افتاده ؛ از فهرست بهترین فیلم و سریال های انقلابی

سریال های دهه فجر / لیست سریال های انقلابی

  • محصول سال: 1385
  • کارگردان: قاسم جعفری
  • بازیگران: اشکان خطیبی، خاطره حاتمی، زهره فکور صبور، علیرام نورایی و صدرالدین شجره

«از نفس افتاده» یکی از شاخص ترین سریال های انقلابی شبکه یک محسوب می‌شود که روایتگر دو جوان به نام‌های آرش و شیده است که پس از سال‌ها همدیگر را در موقعیتی سخت و دشوار پیدا می‌کنند. آرش و شیده دوستان دوران کودکی هستند که خاطرات زیادی از کودکی و نوجوانی دارند، اما پس از چندین سال دوری و جدایی و بی‌خبری، در بحبوحه انقلاب اسلامی مجبور می‌شوند مقابل هم قرار بگیرند. آرش مامور ساواک است و دستور گرفته تا دختری خرابکار به نام شیده را دستگیر کند، اما آرش در انجام این کار ناتوان است و نمی‌تواند چشمش را بر روی عشق بی‌پایانش به شیده ببندد.

5. سریال تا صبح

بهترین فیلم های انقلابی / لیست سریال های انقلابی

  • محصول سال: 1385
  • کارگردان: مجید جوانمرد، محمدعلی باشه آهنگر
  • بازیگران: رضا ایرانمنش، محمد کاسبی، عسل بدیعی، ستاره اسکندری و امین زندگانی

تا صبح یکی از دیگر آثار لیست برترین فیلم و سریال انقلابی سینما محسوب می‌شود که توجه مخاطبان را به خود جلب کرد. این اثر در 29 قسمت 45 دقیقه‌ای ساخته شد. داستان این اثر بین سال‌های 1350 تا 1355 روایت می‌شود و به داستان دکتر جوانی به نام مستانه می‌پردازد. او با عمویش که یکی از ژنرال‌های زمان‌های شاهنشاهی است زندگی می‌کند.

6. سریال سال‌ های برف و بنفشه ؛ از فهرست بهترین فیلم و سریال های انقلابی

لیست سریال های انقلابی

 

  • محصول سال: 1385
  • کارگردان: سعید سلطانی
  • بازیگران: سام درخشانی، لاله اسکندری، شبنم قلی خانی، امیر آقایی و اسماعیل شنگله

سال‌های برف و بنفشه سریالی به کارگردانی سعید سلطانی و نویسندگی رضا جولایی است که در سال 1385 ساخته شد. این اثر داستان مردی به نام مهندس علی فلاح را روایت می‌کند که پس از چندین سال تحصیل در رشته کشاورزی به پیشوای ورامین می‌رود تا زمین پدرش را احیا کند. اما در این راه با جریان انقلابی آشنا می‌شود و نظرش تغییر می‌کند.

7. سریال یک مشت پر عقاب

سریالهای انقلابی تلویزیون / لیست سریال های انقلابی

  • محصول سال: 1386
  • کارگردان: اصغر هاشمی
  • بازیگران: رضا کیانیان، حامد بهداد، علیرضا خمسه، پرویز پورحسینی، احمد آقالو، خزر معصومی و آهو خردمند

سریال یک مشت پر عقاب از تولیدات مرکز سیمافیلم بوده و درباره مردی به نام امیرحسین دانشور است که در حال گذراندن خدمت سربازی‌اش است و به تهران فراخوانده می‌شود. خواهر دوقلوی امیرحسین خودکشی کرده و پدرش در پی این اتفاق سکته کرده است. در ادامه شاهد اتفاقاتی در طول اعتراضات مردم تبریز و به آتش کشیدن دفتر حزب رستاخیز هستیم… یک مشت پر عقاب نیز از سریالهای ایرانی انقلابی تلویزیون محسوب می‌شود که تماشایش را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

8. سریال ارمغان تاریکی ؛ از فهرست بهترین فیلم و سریال های انقلابی

لیست سریال های انقلابی / بهترین سریال های انقلابی

  • محصول سال: 1389
  • کارگردان: جلیل سامان
  • بازیگران: آرش مجیدی، امیر آقایی، لیلا زارع، سودابه بیضایی و مجید مشیری

سریال «ارمغان تاریکی» اولین سریال از سه‌گانه تاریخی انقلابی جلیل سامان است که از شبکه سوم سیما به روی آنتن رفت. این سریال درباره تعدادی از اعضای سازمان مجاهدین خلق و درگیری درون سازمانی آنها با یکدیگر در نخستین ماه‌های پس از انقلاب اسلامی سال 57 است. سامان در ادامه «ارمغان تاریکی»، سریال «پروانه» را در سال 92 و «نفس» را در سال 96 ساخت تا سه‌گانه‌اش درباره جزئیات فعالیت‌های سازمان مجاهدین خلق کامل شود. این اثر در زمان خود جز بهترین فیلم و سریال های انقلابی ایران بود.

9. سریال ششمین نفر

لیست سریال های انقلابی

  • محصول سال: 1390
  • کارگردان: بهمن گودرزی
  • بازیگران: پولاد کیمیایی، نرگس محمدی، رحیم نوروزی، کامران تفتی و عسل بدیعی

سریال ششمین نفر به کارگردانی بهمن گودرزی طی 13 قسمت ساخته شد. داستان این اثر درباره سرگردی به نام ادیب آسایش است که در پی مرگ پدرش که، جز افسران بلند پایه ارتش بوده است، به برادر همسرش مظنون می‌شود. او با تحقیقات درباره این پرونده به رازهای پیچیده و خطرناکی پی می‌برد. این اثر از لیست برترین فیلم و سریاا انقلابی سینما

10. سریال پروانه ؛ از  فهرست بهترین فیلم و سریال های انقلابی

سریال های انقلابی / برترین سریال های انقلابی تلویزیون

  • محصول سال: 1392
  • کارگردان: جلیل سامان
  • بازیگران: قطب‌الدین صادقی، سارا بهرامی، شهرام عبدلی، متین ستوده و نیما رئیسی

«پروانه» در ادامه «ارمغان تاریکی» است، اما چند سال قبل‌تر از آن یعنی اواخر دهه پنجاه را روایت می‌کند و داستان پسر جوانی است که به همراه تعدادی مبارز آرمان‌هایش را در گرو تحقق اندیشه‌های سازمان مجاهدین خلق جستجو می‌کند. این سریال اولین حضور جدی و حرفه‌ای سارا بهرامی در تلویزیون بود که سبب شد بسیار دیده شود و پله‌های موفقیت را سریع‌تر طی کند. همچنین با این سریال برای اولین بار در صدا و سیمای ایران ترانه‌های خوانندگانی چون ستار، فرهاد مهراد و فریدون فروغی برای اولین بار بطور کامل از آنتن تلویزیون پخش شد و واکنش‌هایی را هم در پی داشت.

 11. سریال انقلاب زیبا

سریال های دهه فجر / لیست سریال های انقلابی

  • محصول سال: 1393
  • کارگردان: بهرنگ توفیقی
  • بازیگران: آتیلا پسیانی، آزاده صمدی، شقایق فراهانی، مجید مظفری، علیرضا کمالی، فریبا کوثری، مجید واشقانی، اکبر معززی

انقلاب زیبا نیز از سریالهای انقلابی ایرانی محسوب می‌شود که داستان زندگی زوجی به نام‌های زیبا و حامد را روایت می‌کند. ناپدری زیبا در کودکی، او و مادرش را ترک کرده است. از طرف دیگر، پدر حامد و پدر و مادر واقعی زیبا در جریان مبارزات قبل از انقلاب در زندان‌های حکومت پهلوی کشته شده‌اند. این عنوان از سریالهای انقلابی تلویزیون را نیز در لیست تماشای خود قرار دهید.

12. کیمیا ؛ از فهرست بهترین فیلم و سریال های انقلابی

سریالهای انقلابی ایرانی / لیست سریال های انقلابی

  • محصول سال: 1394
  • کارگردان: جواد افشار
  • بازیگران: مهراوه شریفی‌نیا، حسن پورشیرازی، آزیتا حاجیان، مهدی سلطانی، مهدی پاکدل، حامد بهداد و علی شادمان

مجموعه «کیمیا» که با صد و ده قسمت طولانی‌ترین سریال غیرطنز تلویزیون ایران به حساب می‌آید، روایتگر زندگی دختری به نام کیمیا پارسا و خانواده‌اش در روزهای قبل از انقلاب تا دوران جنگ است. پدر کیمیا یک فرد نظامی است و پس از نقل مکان به تهران در اوج اعتراضات انقلابی مردم، سعی می‌کند به کمک یکی از دوستان خانوادگی دورشان در ساواک (شهرام کامفر) استعفا دهد تا بیش از این مقابل مردم شهرش و کشورش نباشد. اما این همه داستان نیست و تازه شروع ماجراهای تلخ و سختی است که گریبان خانواده پارسا را می‌گیرد.

این سریال در هنگام پخش به دلیل شروع خوب و داستان جذابش از حوادث انقلاب اسلامی سال 57، با استقبال بسیار زیاد مخاطبان رو به رو شد، اما هرچه جلوتر رفت با اتفاقات غیرمنطقی در طول داستان، گاف‌های مختلف از نظر طراحی صحنه و روایت دوران میانسالی کیمیا رفته رفته کیفیت خود را از دست داد و به سریالی ضعیف تبدیل شد. این مجموعه از سریال های دهه فجر محسوب می‌شود.

13. معمای شاه

لیست سریال های انقلابی / لیست سریال های انقلابی

  • محصول سال: 1394-1395
  • کارگردان: محمدرضا ورزی
  • بازیگران: حسین نورعلی، سعید نیک‌پور، گوهر خیراندیش، امیریل ارجمند، نرگس محمدی، نازنین فراهانی، جعفر دهقان، داریوش کاردان و…

معمای شاه یکی از سریالهای انقلابی تلویزیون است که در ژانر تاریخی ساخته شده و داستان حکومت رضاشاه پهلوی و محمدرضاشاه پهلوی را روایت می‌کند. این مجموعه با 910 سکانس و 1600 بازیگر یکی از بزرگترین پروژه‌های تلویزیون در لیست سریال های انقلابی است.

14. سریال نفس ؛ از فهرست بهترین فیلم و سریال های انقلابی

سریال های انقلابی / سریالهای انقلابی تلویزیون

  • محصول سال: 1396
  • کارگردان: جلیل سامان
  • بازیگران: مسعود رایگان، ژاله صامتی، ساناز سعیدی، هادی حجازی‌فر و سودابه بیضایی

«نفس» سومین سریال جلیل سامان درباره سازمان مجاهدین خلق است. دختری به نام ناهید با پسری که عضو سازمان مجاهدین خلق است آشنا می‌شود. او که در تلاش برای پی بردن به حقایقی در زندگی خود است، با فاش شدن رازهایی حوادث سخت و هولناکی را پیش روی خود می‌بیند.

15. سریال زیرخاکی

لیست سریال های انقلابی

  • محصول سال: 1399-1401
  • کارگردان: جلیل سامان
  • بازیگران: پژمان جمشیدی و ژاله صامتی

زیرخاکی یکی از آثار لیست سریال های انقلابی است که به کارگردانی جلیل سامان ساخته شد و حوادث سال‌های 1350 تا 1360 نشان می‌دهد اما زبان سریال طنز است و با آثاری که پیش از این معرفی کردیم فرق می‌کند. در سریال داستان مردی به نام فریبرز روایت می‌شود که به دنبال زیر خاکی می‌گردد اما ناخواسته وارد مهمترین جریان‌های سیاسی و اجتماعی دوران خود می‌شود. فصل اول سریال در سال 1399، فصل دوم آن در سال 1400 و فصل سوم آن در نوروز 1401 پخش شد‌‌.

کلام آخر

در این مطلب به تعدادی از بهترین فیلم های انقلابی ایرانی و برخی از سریالهای انقلابی خاطره‌انگیز تلوزیون سیما پرداخته‌ایم. آثار معدود دیگری هم هستند که به صورت جامع یا مختصر با موضوع انقلاب اسلامی ساخته و پخش شده‌اند. شما برایمان بنویسید به نظرتان کدامیک از فیلمهای انقلابی ساواکی ایرانی موفق‌تر و جذاب‌تر بوده‌اند؟ کدامیک از این سریالهای انقلابی تلویزیون را بیشتر دوست داشته‌اید؟

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو