معرفی و بررسی برترین فیلم های سینمایی تاریخ [+2022 و تمام دوران]

معرفی و بررسی برترین فیلم های سینمایی تاریخ [+2022 و تمام دوران]


منبع: فیگار

4

1401/9/19

15:31


شاید برای هرکسی این سوال به وجود آمده باشد که بهترین فیلم‌های تاریخ سینما کدامند؟ در ادامه این مقاله با معرفی و تحلیل بهترین فیلم های تاریخ سینما از نگاه…

معرفی و بررسی برترین فیلم های سینمایی تاریخ [+2022 و تمام دوران]

شاید برای هرکسی این سوال به وجود آمده باشد که بهترین فیلم‌های تاریخ سینما کدامند؟ در ادامه این مقاله با معرفی و تحلیل بهترین فیلم های تاریخ سینما از نگاه سایت فیگار با ما همراه باشید.

مسئله‌ای که باید به آن توجه داشت، این موضوع می‌باشد که برای معرفی بهترین فیلم‌های تاریخ سینما حکم کلی و لیست یکسانی وجود ندارد و بهترین فیلم‌های تاریخ از نظر هر شخصی متفاوت هستند. رتبه‌بندی بهترین فیلم‌هایی که تا به حال ساخته شده‌اند، کار تقریبا غیرممکنی است. با اینحال، نزدیک‌ترین چیز به رتبه‌بندی قطعی، فهرستی بر اساس رتبه بندی مخاطبان است.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های جهان از نظر IMDB

پر بیننده ترین فیلم ها و سریال های 2022 + 2021 از نگاه IMDB

 بهترین فیلم های تاریخ سینما

  • معرفی و تحلیل بهترین فیلم های تاریخ سینما از نگاه سایت فیگار

در ادامه نوشتار معرفی و بررسی برترین فیلم های سینمایی تاریخ آثار موجود در فهرست زیر پرداخته شده است:

بهترین فیلم های تاریخ سینما

بهترین فیلم های تاریخ سینما

لیستی که در ادامه با عنوان برترین فیلم های تاریخ سینما مشاهده می‌کنید بدون ترتیب خاصی و صرفا از نگاه سایت فیگار هستند.

Cinema Paradiso

بهترین فیلم های تاریخ سینما

بهترین فیلم های تاریخ سینما

فیلم ایتالیایی سینما پارادیزو که موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی زبان اسکار نیز شده است، در لیست بهترین فیلم های جهان قرار می‌گیرد.

این فیلم که در ژانر درام و عاشقانه ساخته شده است شهر کوچکی را در ایتالیا به تصویر می‌کشد که تنها یک سینما دارد و این سینما تمام دلخوشی سرگرمی و تفریح مردم آن شهر است. سینمایی به نام سینما پارادیزو.

این فیلم به طور جزئی‌تری داستان زندگی کودکی به نام توتو را به تصویر می‌کشد که عاشق سینما است. او آرزو دارد تا بتواند به عنوان آپاراتچی تنها سینمای شهرشان در کنار آلفردو، آپاراتچی کنونی سینما پارادیزو کار کند.

تحلیل فیلم سینما پارادیزو

 بهترین فیلم های تاریخ سینما

تحلیل فیلم Cinema Paradiso

سینما پارادیزو داستان زندگی سالواتوره یا همان توتو را از دوران بچگی تا جوانی و میانسالی را روایت می‌کند. در طول این قصه ارتباط او با آلفردو به طور کامل شکل می‌گیرد و تبدیل به یکی از ماندگارترین زوج‌های تاریخ سینما می‌شود. سینما پارادیزو ادای دینی به سینما است. دینی که تورناتوره کارگردان مشهور ایتالیایی به خوبی هر چه تمام‌تر آن را ادا کرده است.

این فیلم روایت ساده و در عین حال جذابی دارد. فیلمنامه بی‌نظیر و شخصیت‌پردازی فوق‌العاده این فیلم را برای همیشه در ذهن‌ها ثبت می‌کند. شخصیت‌های دوست‌داشتنی که آن‌ها را می‌شناسیم و کاملابا آن‌ها همراه می‌شویم. در این بین شخصیت توتو به مخاطب نزدیک‌تر است به خصوص به مخاطبی که سینما را عاشقانه دوست دارد.

موسیقی بی‌نظیر موریکونه که به جرئت نظیر آن به سختی پیدا می‌شود، هماهنگ با سایر اجزای فیلم است و تاثیر و زیبایی آن را بسیار افزایش می‌دهد. بازی‌ها بسیار خوب، فیلمنامه و کارگردانی تورناتوره که مشخص است عاشقانه سینما را دوست دارد سینما پارادیزو را به اثری بی‌نهایت تماشایی تبدیل می‌کند.

The Green Mile

بهترین فیلم های تاریخ سینما

بهترین فیلم های تاریخ سینما

مسیر سبز فیلمی فانتزی درام به کارگردانی فرانک دارابونت است که بر اساس رمانی از استیون کینگ ساخته شده‌است و در آن تام هنکس در نقش پل اجکام و مایکل کلارک دانکن در نقش جان کافی بازی می‌کنند. «اجکوم» (هنکس) سر نگهبان بخش محکومان مرگ یک زندان ایالتی است. یکی از زندانیان، سیاه پوست تنومند و قوی هیکلی به نام «جان کافی» (دانکن) است که به اتهام قتل به اعدام محکوم شده.

تحلیل فیلم مسیر سبز

بهترین فیلم های تاریخ سینما

بهترین فیلم های تاریخ سینما

این فیلم، اگرچه یکی از معروف‌ترین داستان‌های استیون کینگ نیست، اما The Green Mile هنوز هم برای یک فیلم جذاب ساخته شده است. تام هنکس که در یک زندان محکوم به اعدام در دهه 1930 اتفاق می‌افتد، نقش یک نگهبان زندان را بازی می‌کند که ارتباط غیرمنتظره‌ای با یک زندانی جدید به ظاهر مهربان (مایکل کلارک دانکن) برقرار می‌کند. درام داستانی غافلگیرکننده، تکان دهنده و دلخراش از تغییر زندگی این زندانبانان توسط یک مرد است. همچنین دارای چندین اجرای برجسته، به ویژه از هنکس و دانکن است.

The Lord of the Rings

تحلیل فیلم Cinema Paradiso

بهترین فیلم های دنیا از نظر IMDB

رتبه 9 و 7 لیست بهترین فیلم های دنیا از نظر IMDB متعلق به سه گانه ارباب حلقه‌ها است. داستان فیلم درباره یک حلقه باستانی گم شده می‌باشد که حالا دوباره پیدا شده است. این حلقه به دست هابیت جوانی به نام “فرودو” رسیده است. وقتی “گندالف” می‌فهمد که این حلقه همان حلقه ارباب تاریکی است، تصمیم به نابوی آن می‌گیرد. “فرودو” باید این حلقه را به کوه نابودی ببرد و آن را نابود کند.

در این راه هشت نفر به یاری او می‌آیند. یاران حلقه باید از کوه‌ها، جنگل‌ها و برف و تاریکی عبور کنند تا به کوه نابودی برسند. موفقیت آن‌ها، تنها امید برای از بین بردن حکومت ارباب تاریکی است.

تحلیل فیلم ارباب حلقه‌ها

بهترین فیلم های دنیا از نظر IMDB

تحلیل فیلم ارباب حلقه ها

سه‌گانه ارباب حلقه‌ها از موفق‌ترین و با کیفیت‌ترین آثار فانتزی تاریخ سینما است. حضور دو فیلم از سه فیلم این سه‌گانه در لیست ده فیلم برتر IMDB نیز گواه این موضوع است. تصاویر خیره‌کننده و جلوه‌های ویژه و بصری فیلم بسیار دیدنی هستند.

مهم‌ترین ویژگی ارباب حلقه‌ها باورپذیر کردن یک جهان خیالی و فانتزی است. بزرگ‌ترین چالشی که آثار فانتزی با آن مواجه هستند ترسیم جهان خود است. با وجود اینکه با دنیایی غیرواقعی و فانتزی طرف هستیم اما فیلم باید بتواند جهان خود را آنقدر بی نقص ترسیم کند که اتفاقات بر بستر آن جهان برای ما منطقی به نظر برسند.

اگر اثر فانتزی نتواند جهان خود و ویژگی‌هایش را در ذهن مخاطب ترسیم کند و جا بیاندازد با شکست بزرگی مواجه خواهد شد. اما ارباب حلقه‌ها به خوبی از این موضوع با خبر بوده است. این فیلم به بهترین شکل ممکن یک دنیای خیالی را به گونه‌ای برای مخاطب ترسیم می‌کند که در ذهن او بسیار واقعی و باورپذیر می‎‌شود. در کنار این ویژگی بسیار مهم کارگردانی، خط داستانی، شخصیت‌ها و بازی‌های فوق‌العاده این فیلم را تبدیل به یکی از بهترین آثار فانتزی جهان می‌کنند.

The Godfather

تحلیل فیلم ارباب حلقه ها

بهترین فیلمهای جهان

نمی‌توان در لیستی با این عنوان، فیلمی به نام The Godfather را قرار نداد. سه‌گانه جاودانه‌ای که اگرچه هر سری آن به کیفیت شماره قبلی خود نبود اما همچنان از بهترین سه‌گانه‌های تاریخ سینما به شمار می‌رود. داستان این فیلم درباره دون ویتو کورلئونه از روسای پر قدرت و با نفوذ مافیا است. این شخص به ذلیل کمک‌هایش به مهاجران ایتالیایی در نیویورک به پدرخوانده معروف است.

پس از او مایکل با بازی آل‌پاچینو جای پدر می‌نشیند. او که پیش از این علاقه‌ای به فعالیت‌های غیرقانونی خانواده‌اش نداشته است. به مرور درگیر کشت و کشتار و تسویه حساب‌های قدیمی می‌شود.

تحلیل فیلم پدرخوانده

بهترین فیلم های تاریخ سینما

تحلیل فیلم پدرخوانده

پدرخوانده شاهکاری تکرارنشدنی است. این فیلم انقلابی در ژانر گانگستری و نمایش گروه‌های مافیایی بود. فیلمی سه ساعته درخشان که هر ثانیه‌اش حساب‌شده بود.

کیفیتی که فیلمنامه  پدرخوانده دارد را در کمتر فیلمی می‌توان پیدا کرد. فیلمنامه پدرخوانده یک نمونه کامل و بی‌نقص است. فیلمنامه‌ای که تا مدت‌ها می‌توان آن را تدریس کرد و باز هم نکات جدیدی در آن یافت.

فیلمنامه‌ای با روایت و خط داستانی درست، اوج و فرود به موقع، بدون سوراخ و باگ، همراه با پرداخت شخصیتی بسیار عالی. این فیلم به شکل غیرقابل باوری تار و پود های داستانی را در هم می‌‌آمیزد و داستانی یکدست، جذاب و گیرا را تحویل مخاطب می‌دهد. فیلمنامه پدرخوانده همیشه به عنوان یک نمونه فیلمنامه درست باقی می‌ماند.

بدون شک بعد از فیلمنامه که بزرگترین نقطه قوت فیلم است، بازیگری درخشان قرار می‌گیرد. براندو و آل‌پاچینو در فیلم فراتر از فوق‌العاده هستند. بازی‌های درست و متناسب با شخصیت آن‌ها موضوعی است که فیلمنامه خوب پدرخوانده را به نتیجه می‌رساند.

فضاسازی و فیلمبرداری فیلم هم بسیار خوب هستند. اما درباره کارگردانی باید گفت که یک سر و گردن از فیلمنامه پایین‌تر است. این بدان معنا نیست که فیلم کارگردانی بدی دارد بادا این‌گونه نیست اما پدرخوانده فیلم فیلمنامه است. فیلمی است که در ابتدا فیلمنامه و سپس بازی‌ها آن را پیش می‌برند. کارگردانی، خوب و کمک کننده به آن‌ها است اما در همان سطح نیست.

البته که کارگردان در بازی‌گیری از بازیگرانش فوق‌العاده عمل کرده است. پدرخوانده خانواده می‌سازد، مافیا سازمان و تشکیلات می‌سازد، عشق می‌سازد و تلاش برای حفاظت از خانواده را به خوبی به تصویر می‌کشد. پدرخوانده فیلمی همیشه ماندگار در تاریخ سینما است.

12 Angry Men

بهترین فیلم های تاریخ سینما

بهترین فیلم های تاریخ سینما

فیلم بعدی این لیست 12 مرد خشمگین می‌باشد فیلمی که تنها با 12 بازیگر مرد و در یک لوکیشن ثابت ساخته شده است.

داستان درباره جلسه دادگاه جوانی است که به جرم قتل پدر خود در دادگاهی حاضر می‌شود. پس از شنیدن صحبت‌های طرفین قاضی به هیئت منصفه زمانی می‌دهد تا نظر خود را درباره بی‌گناهی یا گناهکار بودن آن جوان اعلام کنند.

هیئت منصفه 12 نفره برای تصمیم‌گیری به اتاقی می‌روند. در رای‌گیری ابتدایی 11 نفر از آن‌ها رای به گناهکار بودن آن جوان می‌دهند. اما 1 نفر رای به بی‌گناهی او می‌دهد. حال او سعی می‌کند بقیه افراد را قانع کند که با توجه به وجود دلایلی او شکی منطقی درباره گناهکار بودن آن جوان دارد و توضیح می‌دهد که ممکن است آن جوان بی‌گناه باشد.

تحلیل فیلم 12 مرد خشمگین

بهترین فیلم های تاریخ سینما

بهترین فیلم های تاریخ سینما

12 مرد خشمگین فیلمی تک لوکیشنی است که فقط در یک لوکیشن ثابت در اتاقی کوچک با 12 شخصیت که دور یک میز نشسته‌اند و حرف می‌زنند و بحث می‌کنند ساخته شده است. با این وجود فیلم حتی برای لحظه‌ای خسته کننده نمی‌شود. ریتم خوب، فیلمنامه با نقاط اوج مناسب، کارگردانی و بازی‌ها باعث این اتفاق شده‌اند.

در 12 مرد خشمگین مخاطب خود نیز در جایگاه هیئت منصفه قرار می‌گیرد. فیلم هرگز صحنه‌ای از درگیری جوان با پدرش را نشان نمی‌دهد. ما هم درست مانند هیئت منصفه از حقیقت ماجرا خبر نداریم. بنابراین با دنبال کردن فیلم و شنیدن صحبت‌ها و دلایل سعی می‌کنیم که درباره گناهکار بودن آن جوان قضاوت کنیم.

کارگردانی فیلم بسیار خوب است. این موضوع که در یک اتاق چند متری و فقط با دیالوگ فیلمی بسازید که جذاب و گیرا باشد کار بسیار دشواری است. کمااینکه در انتقال حس و فضا هم بسیار موفق باشید.

کارگردان با دوربین خود کاری کرده که اصلا احساس خستگی و یکنواختی نکنیم. دوربینی درست با اندازه نماهای درست که به شکل بی‌نظیری تنش را به تصویر می‌کشد و فضای آن اتاق و حال و هوای آن 12 مرد خشمگین را به خوبی به تصویر می‌کشد. حتی شما گرمای هوا در آن اتاق را نیز کاملا حس می‌کنید که کار خوب کارگردان است.

بازی بسیار خوب هنری فوندا به عنوان شخصیتی سمپاتیک که تک نفره مقابل 11 نفر می‌ایستد از بازی‌های ماندگار تاریخ سینما است. البته که تمام 12 نفر به اندازه شخصیت‌شان بازی خوبی دارند. 12 مرد خشمگین شاهکاری است که هرکسی باید آن را تماشا کند.

One Flew Over The Cuckoo’s Nest

بهترین فیلم های تاریخ سینما

بهترین فیلم های تاریخ سینما

فیلم One Flew Over The Cuckoo’s Nest که در ایران با نام دیوانه از قفس پرید شناخته می‌شود درامی عمیق با بازی‌ای درخشان از جک نیکلسونی است که متاسفانه امروزه به دلیل خداحافظی او از دنیای بازیگری از هنرمایی‌هایی او محروم شده‌ایم.

دیوانه از قفس پرید داستان شخصی به نام مک‌مورفی است که به جرم آزار جنسی بازداشت شده است. او به حکم دادگاه برای بررسی شرایط روانی‌اش به یک بیمارستان روانی ایالتی فرستاده می‌شود.

در این بیمارستان روانی او با سایر بیماران آن جا و پرستاران آشنا می‌شود. مک‌مورفی اعتقاد دارد که هیچکدام از بیماران آن جا هیچکدام دیوانه نیستند بلکه سیستم آن‌ها را قانع به دیوانه بودن کرده است.

مک‌مورفی در آن بیمارستان روانی بیشتر از همه با پرستاری به نام رچد که سرپرستی آن جا را به عهده دارد وارد تنش می‌شود. مک‌مورفی با قوانین سخت‌گیرانه و غیرانسانی این بیمارستان مخالفت می‌کند.

تحلیل فیلم دیوانه از قفس پرید

بهترین فیلم های تاریخ سینما

تحلیل فیلم One Flew Over The Cuckoo’s Nest

دیوانه از قفس پرید شاهکاری در ژانر درام و کمدی جدی است. فیلمی که پس از تمام شدن آب سردی بر پیکره مخاطبش می‌ریزد و ذهن او را تا مدت‌ها درگیر می‌کند. دیوانه از قفس پرید از آن دست فیلم‌هایی است که هرگز نمی‌میرند کافی است یک بار آن را تماشا کنید تا همیشه در ذهن شما زنده باشد و نفس بکشد.

لحظه به لحظه دیوانه از قفس پرید در مدت زمان دو ساعت و سیزده دقیقه‌ای خود با علم کامل ساخته شده است. فیلمی کم‌نظیر در سال 1975 که نمونه‌ای کامل از یک اثر سینمایی می‌باشد.

بازی فوق‌العاده جک‌ نیکلسون قطعا از بهترین ایفای نقش‌های تاریخ سینما است. او کامل خود را در شخصیت مک‌مورفی حل کرده است و نقشی که ارائه می‌دهد قابل لمس، حس‌کردنی، سمپاتیک و باورپذیر است.

سایر بازی‌های فیلم نیز همگی خوب هستند. به طور ویژه می‌توان به نقش مقابل جک نیکلسون به عنوان نقش منفی قصه اشاره کرد. Louise Fletcher در نقش پرستار رچد به خوبی نقش پرستاری سخت‌گیر که خود را مسلط و برتر از بیمارانش می‌داند را ایفا کرده است.

دیوانه از قفس پرید ریتمی صعودی دارد و در لحظه و سکانس پایانی‌اش به اوج خود می‌رسد. لحظه‌ای متشکل از حس‌های غم، غرور، شادی و بغضی که بین آن‌ها است به طور همزمان می‌باشد. دیوانه از قفس پرید شاهکاری است برای لذت بردن از سینما.

It’s a Wonderful Life

بهترین فیلم های تاریخ سینما

بهترین فیلم های تاریخ سینما

It’s a Wonderful Life یا چه زندگی شگفت‌انگیزی فیلمی درام و کمدی بسیار تماشایی است که حتی یک روز هم نباید تماشای آن را به تاخیر انداخت.

داستان فیلم It’s a Wonderful Life داستان زندگی فردی به نام جورج است. در ابتدای فیلم تصاویری از یک شهر را می‌بینیم و صدای اهالی آن را می‌شنویم که برای شخصی به نام جورج دعا می‌کنند.

جورج شخصی است که حس می‌کند هرگز به آرزوهای خودش نرسیده و همیشه جریان زندگی او را به عقب رانده و او را مجبور به انجام کارهایی کرده که به آن‌ها علاقه‌ای ندارد. جورج حس می‌کند شاید نبودش برای اطرافیانش مفیدتر از بودنش باشد به همین دلیل او تصمیم به خودکشی می‌گیرد. فرشته‌ای مامور می‌شود تا جورج را از این کار منصرف کند اما برای اینکه بتواند این عمل را انجام دهد ابتدا باید با او و زندگی شخصی‌اش آشنا شود.

تحلیل فیلم چه زندگی شگفت‌انگیزی

بهترین فیلم های تاریخ سینما

تحلیل فیلم It’s a Wonderful Life

شاهکار حال‌خوب‌کن فرانک کاپرا از طرف موسسه فیلم آمریکا به عنوان تاثیرگذارترین فیلم تاریخ سینما انتخاب شده است. عنوانی که می‌توان گفت استحقاق آن را دارد.

It’s a Wonderful Life در روزهای اکران و انتشار خیلی مورد توجه مخاطبین قرار نگرفت. این فیلم درست در سال بعد از اتمام جنگ جهانی دوم اکران شد و در آن زمان به دلیل وجود ناامیدی و روحیه ضعیف و شکننده مردم خیلی مورد استقبال قرار نگرفت و در گیشه موفق نبود.

پس از گذشت چند سال از اکران فیلم و اتمام جنگ حس مردم نسبت به این فیلم عوض شد. اثری امیدبخش و یادآور ارزشی بزرگ به نام زندگی که بدون شعار دادن و شعارزدگی قصه خود را تعریف می‌کند.

در این فیلم ما همراه با فرشته‌ای که ماموریت منصرف کردن جورج از خودکشی را دارد همراه می‌شویم. در کنار او زندگی جورج را از دوران کودکی تا لحظه‌ای که این تصمیم را گرفته است در طول دو ساعت و ده دقیقه تماشا می‌کنیم. کلارنس یا همان فرشته قصه را تقریبا تا دقایق پایانی فیلم نمی‌بینیم اما صرفا با صدا و دیالوگ‌هایش تبدیل به شخصیت می‌شود و او را می‌شناسیم. در کل شخصیت‌پردازی و فیلمنامه بسیار قوی از ویژگی‌های بسیار مهم این اثر درخشان است.

چه زندگی شگفت‌انگیزی تاریخ انقضا ندارد. فیلمی است برای تمام دوران‌ها. با گذشت 76 سال از انتشار آن همچنان حرفی برای گفتن دارد و همچنان می‌شود آن را تماشا کرد و لذت برد. هر زمان که ناامیدی و خستگی را در بندبند وجودتان حس کردید می‌توانید It’s a Wonderful Life را تماشا کنید و به زندگی شگفت‌انگیز خود امیدوارتر شوید.

The Batman

بهترین فیلم های تاریخ سینما

بهترین فیلم های تاریخ سینما

بتمن، یکی از بهترین آثار شناخته شده‌ای به شمار می‌رود که در لیست بهترین فیلم ها و سریال های Imdb 2022 فیگار، قرار گرفته است. این شخصیت ابرقهرمان، سالانه، مخاطبان زیادی را به خود جذب کرده و می‌کند.

این اثر که یکی از بهترین فیلم های 2022 Imdb به حساب می‌آید، به روایت ماجرایی دیگر از شخصیت محبوب و دوست داشتنی بتمن، می‌پردازد. بتمن، در دومین سال مبارزه با جرم و جنایت، ناگهان، فسادی را در شهر گاتهام، کشف می‌کند.

متاسفانه یا خوشبختانه، این فساد و جنایت، از طریقی به خانواده‌اش، ارتباط پیدا می‌کند و این شرایط را، برای بتمن بسیار سخت کرده است. او در این زمان، با یک قاتل زنجیره‌ای به نام ریدلر، روبه‌رو می‌شود. قطعا این فیلم یکی از بهترین فیلم های جدید Imdb به حساب می آید که باید ببینید و از آن لذت ببرید. بت‌من، ۴ مارس ۲۰۲۲ (۱۳ اسفند ماه ۱۴۰۰) در سالن‌های سینما اکران خواهد شد.

The Grapes of Wrath

بهترین فیلم های تاریخ سینما

بهترین فیلم های تاریخ سینما

خوشه‌های خشم محصول 1940 و ساخته جان فورد بزرگ فیلمی اجتماعی، عمیق و تماشایی است که در این لیست قرار می‌گیرد.

این فیلم از رمانی به همین نام اثر جان اشتاین بک اقتباس شده است. خوشه‌های خشم داستان خانواده جود را در سال 1930 در دوره بحران اقتصادی آمریکا روایت می‌کند. تام پسر بزرگ خانواده که به تازگی از زندان آزاد شده است پس از برگشتن به خانه متوجه می‌شود که زمین‌های کشاورزی آن‌ها را از چنگ‌شان درآورده‌اند.

تام به همراه خانواده نسبتا بزرگ خود تصمیم می‌گیرند تا سرزمین خود را رها کرده و در جستجو و به امید یک زندگی بهتر با ماشینی نیمه سالم به سمت کالیفرنیا کوچ کنند.

تحلیل فیلم خوشه‌های خشم

 بهترین فیلم های تاریخ سینما

تحلیل فیلم The Grapes of Wrath

خوشه‌های خشم قصه روزهای تاریک آمریکا از نظر اقتصادی را روایت می‌کند. روزگاری که بحران اقتصادی بسیاری از نقاط این کشور را فرا گرفته بود و عده زیادی با آرزوی زندگی بهتر از محل زندگی خود به شهر و ایالت دیگری مهاجرت می‌کردند.

این قصه از زاویه یک خانواده نسبتا پر جمعیت روایت می‌شود. خانواده جود که در طول فیلم تک‌تک آن‌ها تبدیل به شخصیت می‌شوند. اما در این بین شخصیت مادر از همه بهتر، عمیق‌تر و قابل لمس‌تر است.

جان فورد بارها در آثار خود ثابت کرده که ساخت خانواده و به ویژه مادر را خیلی خوب بلد است. در خوشه‌های خشم این اثر دیدنی، بار دیگر این موضوع به طور واضحی مشخص است.

فیلم حتی از همان تیتراژ ابتدایی هم فکر شده است. موسیقی تیتراژ مدام بین موسیقی‌ای سرخوش و غم‌انگیز تغییر حالت می‌دهد. اتفاقی که دقیقا در قصه و فیلم می‌افتد. خانواده‌ای که امید دارند اما هر بار مشکل و مانعی پیش روی آن‌ها قرار می‌گیرد که آسایش و آرامش را از آن‌ها سلب می‌کند.

وقتی از خوشه‌های خشم صحبت می‌کنیم با فیلمی منسجم و با برنامه در تمام زمینه‌ها طرف هستیم. فیلمنامه، کارگردانی بی‌نظیر، بازی‌های درست و موسیقی هماهنگ همگی در کنار هم خوشه‌های خشم را به اوج رسانده‌اند.

Vertigo

بهترین فیلم های تاریخ سینما

بهترین فیلم های تاریخ سینما

احتمالا تا به امروز حداقل یک مرتبه نام فیلم رازآلود و تریلر سرگیجه ساخته آلفرد هیچکاک را شنیده‌اید. فیلمی که به اعتقاد عده‌ای از منتقدین بهترین فیلم تاریخ سینما می‌باشد.

داستان فیلم درباره کارآگاهی به نام اسکاتی است که جیمز استوارت نقش آن را بازی می‌کند. اسکاتی مشکل ترس از ارتفاع دارد و به همین دلیل او تصمیم می‌گیرد از تشکیلات پلیس خارج شود.

اما قصه از جایی آغاز می‌شود که یکی از دوستان اسکاتی او را به عنوان یک کارآگاه خصوصی استخدام می‌کند، تا همسرش که قصد خودکشی دارد و اخیرا رفتارهای عجیبی از خود نشان می‌دهد را تعقیب کند. حال یک بازی موش و گربه بین اسکاتی و همسر دوستش اتفاق می‌‍افتد که باعث اتفاقات شوکه کننده‌ای می‌شود.

تحلیل فیلم سرگیجه

تحلیل فیلم Vertigo

بهترین فیلم های سینمایی جهان

سرگیجه اثری است که تمام اجزای آن کاملا با یکدیگر هماهنگ هستند. این فیلم را نمی‌توان تنها یک اثر رازآلود و تریلر و مرموز دانست. این فیلم یک اثر عاشقانه فوق‌العاده نیز می‌باشد.

سرگیجه علاوه بر تمام تعلیق‌ها، پیچیدگی‌ها و چرخش‌های داستانی، یک داستان و اثر عاشقانه است. می‌توان گفت اصلی‌ترین مسئله سرگیجه عشق است و حتی موتور اصلی و محرکه درام وجود این عشق است. سرگیجه توجه ویژه‌ای به عشق دارد و آن را به خوبی پایه‌ریزی می‌کند.

این فیلم را می‌توان منبع فیلم‌هایی نامید که بین خیال و واقعیت حرکت می‌کنند. اسکاتی بین خیال و حقیقت گیر افتاده و اسیر شده است. عشق او عشقی به موجودی خیالی است که او سعی می‌کند آن را واقعی کند.

بازی دو نقش اصلی فیلم یعنی جیمز استوارت در نقش اسکاتی و کیم نواک در نقش مدلین هر دو بسیار بازی‌های خوبی هستند. کارگردانی هیچکاک بسیار دقیق و بی نقص است. او مثل همیشه کاملا از کار خود آگاهی دارد و سردرگمی او در چنین فیلمی، می‌توانست باعث یک شکست بزرگ شود. اما هیچکاک در پخته‌ترین حالت خود قرار دارد.

این موضوع در کنار بازی‌ها، تکنیک و فرم موجود در فیلم آن را به یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما تبدیل می‌کند.

Schindler’s List

بهترین فیلم های تاریخ سینما

بهترین فیلم های تاریخ سینما

Schindler’s List یا فهرست شیندلر فیلمی دردناک و غم‌انگیز و البته بسیار خوب است. فهرست شیندلر قطعا از بهترین فیلم‌های ساخته شده با موضوع جنگ است. فیلم داستان واقعی مقطعی از زندگی اسکار شیندلر سرمایه‌دار آلمانی است. این فیلم در زمان جنگ جهانی دوم روایت می‌شود.

اسکار شیندلر ابتدا با استفاده از شرایط جنگ یهودیان را به عنوان کارگر برای خانه‌اش انتخاب می‌کند تا اینگونه برای استخدام کارگر هزینه کمتری کند. او فردی فرصت‌طلب است و سعی می‌کند با سران نازی ارتباط برقرار کند تا بیشترین نفع را از شرایط موجود ببرد. اما رفته‌رفته همه چیز در وجود او شروع به عوض شدن و تغییر می‌کند.

تحلیل فیلم فهرست شیندلر

بهترین فیلم های تاریخ سینما

بهترین فیلم های تاریخ سینما

فیلم فهرست شیندلر فیلمی سیاه و سفید است. دلیل ساخت فیلم سیاه و سفید در دورانی که به سادگی می‌توان فیلم رنگی ساخت انتقال بهتر و عمیق‌تر حس خفقان و تاریک آن روزها است.

Schindler’s List فیلمی دردناک و غمگین با فضایی سرد و افسرده از بدترین دوران یهودیان در جنگ جهانی دوم است. فیلم سیاه و سفید اجازه ورود هیچ‌گونه شادابی را به فیلم نمی‌دهد و کاملا گویای فضا و شرایط فیلم است.

فهرست شیندلر فیلمی است با شخصیت‌پردازی خوب که موفق است به خوبی قهرمان و ضدقهرمان را بسازد و ترسیم کند. فیلمی که فیلمنامه خوبی دارد و کاملا حرف خود را از ابتدا می‌داند. از دیگر ویژگی‌های این اثر لحظات دراماتیکی است که به خوبی در فیلمنامه و اجرا به آن‌ها پرداخت شده است. این فیلم را می‌توان از دراماتیک‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما دانست.

Saving Private Ryan

بهترین فیلم های تاریخ سینما

بهترین فیلم های تاریخ سینما

در جریان جنگ جهانی دوم، گروهی از سربازان امریکایی به پشت خطوط دشمن نفوذ می کنند تا یک سرباز چترباز بنام رایان، که تمام برادرانش در جنگ کشته شده‌اند، را نجات دهند

تحلیل فیلم نجات سرباز رایان

بهترین فیلم های تاریخ سینما

بهترین فیلم های تاریخ سینما

استیون اسپیلبرگ در طول دوران حرفه‌ای خود چندین فیلم جنگی را روایت کرده است، اما Saving Private Ryan به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های تمام دوران برای ثبت واقعی وحشت و هرج و مرج جنگ مورد ستایش قرار گرفته است. تام هنکس در این فیلم نقش رهبر گروهی از سربازان را بازی می‌کند که برای یافتن سربازی که به خانه بازگردانده می‌شود، به یک ماموریت نجات اعزام می‌شوند.

تصاویر نبردهای جنگ جهانی دوم یکی از بزرگترین نبردهایی است که تاکنون در فیلم دیده شده است. همچنین یکی دیگر از همکاری‌های عالی اسپیلبرگ و هنکس با فیلمساز است که داستان فیلم ماجراجویی را ارتقا می‌دهد و هنکس یک اجرای انسانی را ارائه می‌کند.

The Apartment

بهترین فیلم های تاریخ سینما

بهترین فیلم های تاریخ سینما

اثر کمدی و عاشقانه بیلی وایلدر کارگردان بزرگ تاریخ سینما آخرین فیلم مورد بررسی در این لیست است. فیلمی با کمدی لطیف و دلنشین با محوریت یک آپارتمان.

داستان فیلم آپارتمان درباره شخصی به نام باستر است. باستر یک کارمند معمولی در یک شرکت بسیار بزرگ بیمه است. او مجرد می‌باشد و آپارتمانی دارد که در آن به تنهایی زندگی می‌کند.

حال برخی از مدیران این شرکت بیمه برای اینکه مدت کوتاهی بتوانند با معشوقه خود خلوت کنند از آپارتمان باکستر استفاده می‌کنند. او که مردی خجالتی و شریف است به تازگی عاشق شخصی به نام فرن شده است.

تحلیل فیلم آپارتمان

بهترین فیلم های تاریخ سینما

تحلیل فیلم The Apartment

آپارتمان یکی از دلنشین‌ترین کمدی‌ها را دارد. کمدی‌ای که نه سطحی است و نه سخیف و می‌تواند لبخند شیرینی را بر روی لب‌های شما بنشاند.

ترکیب جک لمون با شرلی مک‌لین در این فیلم به قدری پر از جاذبه و دیدنی و دوست داشتنی است که بیلی وایلدر را مجاب کرد همین ترکیب را بار دیگر در فیلم ایرما خوشگله تکرار کند.

آپارتمان فیلمی پر از حس و احساس است که به وسیله دوربین بی‌نقص وایلدر و البته فیلمنامه‌ای عالی در ژانر کمدی و عاشقانه شکل گرفته است. فیلمنامه‌ای که مشخص است هم عاشقانه را به خوبی می‌شناسد و هم کمدی را به خوبی می‌فهمد.

شخصیت‌پردازی‌ها، نوع روایت و روابط بین آدم‌ها از رابطه باکستر با مدیران شرکت گرفته تا ارتباط او با دو همسایه دوست‌داشتنی‌اش و البته با شخص فرن همگی پخته و شکل گرفته هستند.

آپارتمان اثری کم‌نقص و شاید حتی بی‌نقص برای لذت بردن، لبخند زدن و تجربه انواع احساسات است. فیلمی که تعریف دقیقی از کمدی غیر سخیف و لمپن ارائه می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار بهترین فیلم های تاریخ سینما سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو