انواع باندانا و طریقه بستن آن را یاد بگیرید

انواع باندانا و طریقه بستن آن را یاد بگیرید


منبع: مدیسه

5

1401/11/14

14:21


باندانا نه لباس زنانه است و نه لباس مردانه. اما مدتی است که در عرصه مد و فشن بسیار خودنمایی

انواع باندانا و طریقه بستن آن را یاد بگیرید

باندانا نه لباس زنانه است و نه لباس مردانه. اما مدتی است که در عرصه مد و فشن بسیار خودنمایی می‌کند. اگر با این اکسسوری متعلق به خوش استایل‌ها آشنا نیستید، ما هر آنچه که نیاز است درمورد باندانا بدانید را یکجا به شما خواهیم گفت.

باندانا چیست

باندانا یک تکه پارچه مثلثی یا مربعی است که به دور سر، صورت یا گردن برای محافظت یا تزئین بسته می‌شود. نحوه استفاده از دستمال سر ممکن است بسته به فرهنگ یا مذهب متفاوت باشد. این تکه پارچه اغلب توسط زنان ارتدوکس و برادران پلیموث و همچنین برخی از زنان یهودی و مسلمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

باندانا نوعی دستمال است که در سایزهای مختلف و معمولا رنگارنگ بوده و ریشه آن از شبه قاره هند نشات گرفته است. بعضی از افراد آن را کلاه می‌دانند و عده‌ای برای بستن دور گردن برای جلوگیری از آفتاب سوختگی و دور دهان و بینی برای محافظت در برابر استنشاق گرد و غبار استفاده می‌کنند.

پارچه‌های باندانا اغلب به‌صورت طرح‌دار چاپ می‌شوند و اغلب برای نگه‌داشتن موها چه به‌عنوان اکسسوری یا مد روز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تاریخچه بستن باندانا چیست؟

تاریخچه بستن باندانا چیست؟

باندانا‌ها را می‌توان در جیب‌های عقب، دور پیشانی و روی گردن دید. این سبک یکی از پرکاربردترین لباس‌هایی است که وارد کمد لباس تمدن مدرن غرب شده است. روش‌های نامتناهی برای استفاده از آن وجود دارد، اما این تکه پارچه به‌گونه‌ای که امروز می‌شناسیم از کجا سرچشمه گرفته است؟

برای یافتن تاریخچه این دستمال پارچه‌ای باید به دنیای باستان مراجعه کنیم. در ابتدای امر در آسیای جنوبی اولین نشانه‌های استفاده دیده شده است. این محصول که از نظر شکل، اندازه و کارکرد از زمان روم و یونان باستان مورد استفاده قرار گرفته بودند، ابتدا یک تکه چاپی مربعی شکل از پنبه ساده بافته می‌شدند که نامش کامبریک بود. بانداناهایی را که از پارچه کتان درست می‌کردند، برای زیبایی بیشتر با دست گلدوزی می‌شدند. امروزه برای تزئین بیشتر از چاپ و رنگ‌های مختلف استفاده می‌کنند.

پارچه مربعی شکل به ظاهر ساده برای نسل‌های مختلف کارکرد مهمی داشته است و توسط ملوانان، دریانوردان، کشاورزان، گاوچران‌ها، دوچرخه‌سواران و معدن‌چیان پوشیده می‌شدند. بنا بر شرایط حتی به خانواده همجنس‌گراها نیز وارد شده و در برهه‌ای از زمان، اعضای باند شورشیان کشورهای مختلف با بستن پارچه مثلثی روی سر، خود را متمایز نشان می‌دادند. پارچه کامبریک پنبه‌ای دو رنگ با روش‌های رنگرزی راه زیادی را طی کرده‌اند که گاهی نشان‌دهنده مبارزات سیاسی و میهن‌پرستی بوده است. البته به ترویج فرهنگ عامه و سایر تبلیغات قرن بیستم هم کمک کرده است.

انواع باندانا و طریقه بستن آن

تنوع پارچه مربعی شکل راه جالبی برای بیان شخصیت و درونیات افراد است. این روش در عین حال شما را زیباتر و خوش تیپ‌تر نیز نشان می‌دهد. در غرب باستان، کابوی‌ها همیشه پارچه را به شکل مثلث درآورده و روی دهان خود می‌بستند تا به محافظت از آنها در برابر آفتاب سوزان، بادهای شدید، گرد و غبار، حشرات و موارد دیگر کمک کنند. امروزه حتی تیشرت باندانا را نیز می‌توانیم بر تن افراد ببینیم.
امروزه پارچه‌های مثلثی شکل موها را عقب نگه می‌دارد و کمک می‌کند تا گرد و غبار و عرق باعث آزار شما نشود. در دوران مدرن، این سبک نیز وارد دنیای مد و فشن شد و بسیاری از طراحان شروع به ترکیب طرح‌های کلاسیک و مدرن در این مدل لباس کرده‌اند. اما چند مدل داریم؟

  • ماسک
  • روسری
  • تل
  • هدبند
  • باندانا مردانه نظامی
  • گردنبند
  • دستمال گردن
  • بستن دور مچ
  • دستمال جیب کت
  • دستمال سر

لیست قیمت انواع اکسسوری مو زنانه

 

ماسک

بستن باندانا دور دهان هم به بخاطر سبک پوشش هم به خاطر محافظت در برابر سرما و گرد و غبار است.

درست است که این شکل را بیشتر در فیلم‌های کابوی دیده‌ایم اما این نوع بستن در دنیای واقعی نیز مرسوم است. عده‌ای برای تزئین و عده‌ای برای پوشاندن دهان و بینی از گرد و غبار و سرما به این شکل مورد استفاده قرار می‌دهند.

تل

یکی از روش‌های معمول این است که مربع پارچه‌ای را چند تا بزنید تا نازک شود سپس مو را جمع کرد و یک گره در انتها بزنید.

هدبند

روش بسیار مناسبی برای جمع کردن موهای جلو سر بوده سعی کنید پارچه مربع چند رنگ اسفاده کنید تا جلوه بی‌نظیری به صورت شما بدهد.

روسری

باندانا روسری

یکی از انواع لباس زنانه شیک، روسری است. در اغلب کشورها به عنوان یک اکسسوری و در کشورهای اسلامی به عنوان پوشاننده مو مورد استفاده قرار می‌گیرد. تنوع رنگ و طرح برای این مدل بسیار زیاد است.

مطالب دیدنی:  استایل پرپی امریکایی چیست

گردنبند

از بانداناهای کوچک برای بستن دور گردن استفاده می‌شود. اگر شما لباسی با یقه باز مانند یقه هفت بپوشید، استایل شما بسیار خاص خواهد شد.

دستمال گردن

باندانا

باندانا را می‌توان به شکل دستمال گردن دید. برای این روش چند تا زده خواهد شد و به دور گردن برای مراسم رسمی و غیر رسمی استفاده می‌شود.

دستمال جیب کت

از این پارچه ساده در پوشاک مردانه نیز استفاده می‌شود. برای استفاده در جیب کت سعی کنید از پارچه مربعی کوچکی استفاده کنید که به راحتی داخل جیب شما جا بگیرد. قبل از استفاده نیز حتما اتو کرده تا به خوبی شکل بگیرد.

دستمال سر

دستمال سر یکی دیگر از مدل‌های رایج برای بانوان و آقایان است. در این روش کافی بوده پارچه را چند تا بزنید به شکل مثلث درآورید و روی سر ببندید.

بستن دور مچ

یکی از سبک‌های جذاب باندانا بستن روی مچ است.

یکی دیگر از استایل‌های مردانه بستن دور مچ بوده و برای استایل‌های اسپرت بسیار مناسب است. اما در مورد طرح و رنگ انتخابی بسیار دقت کنید.

نظامی

منظور از مدل نظامی، شکل پارچه‌ای است که برای تهیه آن به کار می‌رود. اغلب افراد نظامی این پارچه را با تا زدن به شکل مثلث درآورده و روی دهان خود می‌بندند.

قیمت باندانا به چه صورت تعیین می‌شود؟

قیمت این محصول بستگی به جنس، برند و اندازه دارد. شما به دو طریق حضوری و مجازی می‌توانید کالای خود را خریداری کنید. اگر می‌خواهید از فروشگاه آنلاین خرید کنید، عکس باندانا و سایر ویژگی‌هایش را به دقت بخوانید تا دچار مشکل نشوید.

مطالب کاربردی :  20 استایل ترند فیشنت

جنس باندانا از چیست؟

این پارچه را معمولا از نخ، ساتن و ابریشم می‌دوزند. اما هر شخص بسته به مکانی که می‌خواهد برود جنس متفاوتی را انتخاب می‌کند. مثلا در یک روز تابستانی مدل نخی بیشتر به کار خواهد آمد و شرکت در یک مهمانی رسمی مدل ابریشمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پوششی که قرن‌ها از عمرش می‌گذرد

باندانا یکی از اکسسوری‌های بسیار رایج و متداول بوده که مردم در سراسر جهان از آن استفاده می‌کنند. تنوع این تکه پارچه به ظاهر ساده بسیار زیاد شده و مرز جنسیت را رد کرده است. برای بهتر شدن تیپ و استایل خود عنصر خلاقیت را به کار ببرید تا جلوه زیبا و خاصی به پوشش خود بدهید.

استفاده از این محصول محدودیتی ندارد و می‌توان هم برای بستن مو و هم به عنوان دستمال جیب کت مورد استفاده قرار داد. آیا شما تاکنون از این پارچه مربعی استفاده کرده‌اید؟ مدل محبوب شما کدام است؟

 

منبع : stylecraze

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو