چگونه با مرد عصبانی رفتار کنیم؟ 10 راهکار برای آرام کردن شوهر عصبی

چگونه با مرد عصبانی رفتار کنیم؟ 10 راهکار برای آرام کردن شوهر عصبی


منبع: آویژه

5

1401/12/15

03:16


چگونه با مرد عصبانی رفتار کنیم؟ 10 راهکار برای آرام کردن شوهر عصبی

3/5 - (2 امتیاز)

شوهرم خیلی زود عصبانی میشه، چیکار کنم؟ خشم یک احساس منفی و به شدت قدرتمند است که اگر کنترل نشود و ادامه یابد می تواند باعث تخریب زندگی افراد شود. درست مانند آتش سوزی در یک جنگل پر از درخت که در مسیر خود همه چیز را می سوزاند. اگر شوهر عصبی دارید و یا نحوه بخورد با مردان عصبانی را نمی دانید، برای حفظ رابطه به خرد و صبر و تلاش زیادی نیاز دارید. آرام کردن مرد عصبانی و مرد زود جوش بسیار مهم است و نیاز به تلاش و صبر زیادی دارد. بسیاری از ازدواج ها به دلیل خشم و عصبانیت های کنترل نشده زوجین پایان می یابند. حال سوال مهم این است که چگونه با مسائل مربوط به خشم کنار بیاییم؟ آرام کردن مرد عصبانی و شوهر زود جوش چگونه میسر است؟ و …

به دلیل سوالات زیاد شما عزیزان در رابطه با طرز رفتار با شوهر عصبی و نحوه آرام کردن همسر، مشاوران مرکز مشاوره خانواده آویژه به بررسی نحوه آرام کردن شوهر عصبانی و طرز برخورد با مرد عصبانی پرداخته اند و مقاله زیر را به نگارش در آورده اند. اگر به دنبال آرام کردن همسر خود هستید و نمی دانید چه کنید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید. برای دریافت مشاوره دقیق تر و بهتر نیز می توانید با مشاوران مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید.

آرام کردن مرد عصبانی

آیا شوهری که مشکلات خشم دارد می تواند تغییر کند؟

خشم و عصبانیت اکثرا ناشی از آسیب هایی است که دوران های مختلف برای مرد اتفاق افتاده است. مرد عصبانی و افرادی که دارای مشکلات خشم هستند، به محبت زیادی نیاز دارند زیرا احساس می کنند کنار گذاشته شده اند و تنها مانده اند. مرد زود جوش و عصبانی، اگر بخواهند و با پشتکار عالی سعی و تلاش کنند، می توانند تغییر کنند. اگر مرد عصبانی بتواند جنبه های مثبت خود را نگاه کند و دیدگاه خود را تغییر بدهد، می تواند با خشم و از کوره در رفتن هایش نیز مقابله کند و تغییر کند. البته در این مسیر باید شما نیز به شوهر عصبانی خود کمک کنید. شما نیز می توانید با در نظر گرفتن مشکلات همسرتان و پیدا کردن راهکارهای مناسب، خشم و عصبانیت آنها را متوقف کنید. آرامش دادن به شوهر می تواند بسیار مسمر ثمر باشد.

علت زود عصبانی شدن مردان چیست؟

در ابتدا بهتر است در مورد علت و دلایل عصبی شدن شوهرتان بدانید. آیا شوهرتان از همان ابتدای ازدواج مردی عصبانی و زود جوش بوده است یا به مرور و بعد از گذشت چند سال و افزایش مشکلات، اینگونه شده است؟ دانستن دلایل خشم و عصبانیت زیاد مردان می تواند به شما کمک کند تا از راهکارهای مناسبی برای کاهش و یا از بین بردن خشم شوهرتان استفاده کنید. مهم ترین و اصلی ترین دلایل خشم و عصبانیت شوهرتان عبارتند از:

تغییرات هورمونی

گاهی اوقات تغییرات هورمونی حتی می توانند مردان آرام را نیز به مردان عصبانی و زود جوش تبدیل کند. در مردان، تستوسترون پایین می تواند باعث عصبانیت های شدید شود. عوامل مختلفی مانند سبک زندگی، رژیم غذایی، خواب و … می توانند بر سطح این هورمون ها تاثیر بگذارند و مشکلات خشم را با خود به همراه داشته باشند.

افزایش سطح استرس

استرس ناشی از کار، مشکلات مالی یا هر چیز دیگری می تواند شوهرتان را ناامید و در نهایت عصبانی کند. اگر شریک زندگی شما تقریباً همیشه به هر دلیلی تحت فشار است، ممکن است از چیزهای کوچک زود عصبانی شود.

مسائل دوران کودکی پرداخته نشده

پرخاشگری می تواند به دلیل آسیب های دوران کودکی باشد. اگر شوهر شما در محیطی خشن بزرگ شده است و مورد قدردانی و ارزش گذاری قرار نگرفته است، در این صورت می تواند به مرد پرخاشگر و عصبانی تبدیل شود که سعی در سرکوب این زخم های عاطفی دارد.

شکست‌ های مداوم و زیاد در زندگی

برخی از حوادث زندگی مانند خیانت، از دست دادن شغل، بچه دار نشدن و … می ‌تواند باعث عصبانیت و افسردگی شوهرتان شود. این واقعیت که آنها قادر به موفقیت در زندگی نیستند نیز می تواند باعث ایجاد احساس افسردگی و تنهایی در آنها شود. همه این احساسات منفی می توانند به صورت خشم و عصبانیت ظاهر شوند.

مردانی که زود عصبانی می شوند

نحوه برخورد با شوهر عصبانی

شوهرم زود از کوره در میره چکار کنم؟ زندگی با شوهر زود جوش می تواند دشوار و خسته کننده باشد. اگر همسر شما خودش هم تمایل داشته باشد که عصبانیت و زود از کوره در رفتن خود را مدیریت و درمان کند، پس شما راحت تر می توانید با این مشکل مبارزه کرده و آن را از بین ببرید. برای برخورد با مردان عصبانی می توانید از ده راهکار عالی که در این قسمت گفته شده است کمک بگیرید. مهم ترین راهکار برای رفتار با شوهر عصبانی عبارتند از:

آرامش خود را حفظ کنید

اصلی ترین راز نحوه برخورد با مردان عصبانی این است که آرامش و خونسردی خود را حفظ کنید. مسلما انجام این کار اصلا به همین سادگی نیست. به خصوص زمانی که با یک شوهر عصبانی سر و کار دارید و دائم با شوهر بداخلاق و عصبی مواجه هستید. اما به یاد داشته باشید که شما هر چه بتوانید آرامش خود را حفظ کنید و آرام بمانید، شوهرتان نیز سریعتر بر طغیان و عصبانیت خود غلبه خواهد کرد.

حفظ آرامش و صبر یک استراتژی موقت برای آرامش دادن به شوهر است. اگر هر دو بخواهید برسر یکدیگر فریاد بزنید، هیچ چیزی به خوبی پیش نمی رود. شما می توانید هنگامی که شوهرتان آرام شد، موضوع مورد بحث را بررسی کنید و با او در این باره صحبت بفرمایید.

عصبانیت را با عصبانی شدن پاسخ ندهید

هرگز نمی توان آتش را با آتش دیگری خاموش کرد. بلکه بر عکس شعله ور تر خواهد شد. این نکته در مورد طرز رفتار با شوهر عصبی نیز صدق می کند. عصبانی شدن در پاسخ به عصبانیت های شوهرتان در واقع نتیجه معکوس خواهد داشت. اجازه دهید شوهرتان به تنهایی عصبانی باشد و سعی کنید شما را تحت تاثیر قرار ندهد. نگرش آرام، مسالمت آمیز و بالغ شما ممکن است به شوهرتان کمک کند تا متوجه شود که تا چه اندازه بد رفتار کرده است. همچنین می تواند باعث شود که دفعات بعد سعی کند بیشتر خودش را کنترل کند.

به رفتارهای خودتان فکر کنید

سعی کنید با خودتان صادق باشید. آیا کاری هست که انجام داده اید و خشم وعصبانیت شوهرتان را برانگیخته اید؟ وقتی مردی از زنی ناراحت است، ممکن است ناراحتی خود را با خشم و عصبانیت نشان دهد. همچنین او خشمگین شدن و عصبانیتش را به دلیل رفتارهای شما بداند. پس مراقب باشید تا تمام سرزنش ها و تقصیرات را گردن شما نیندازد. به یاد داشته باشید که شما فقط مسئول اعمال خود هستید نه شوهرتان. اگر احساس می کنید که رفتارهای اشتباهی داشته اید، پس با قدرت از شوهرتان عذرخواهی کنید.

شوهرتان را به عصبی بودن عادت ندهید

شاید شما قبول کنید که یک مرد زود جوش و عصبی دارید و بخواهید با همین روال به زندگی خود ادامه بدهید. اما این کار واقعا اشتباه بزرگی است. شوهرتان ممکن است با عصبانیت خود یکی از دوستان و یا اعضای خانواده شما را رنجانده باشد و شما بعد از فهمیدن این مورد، پنهانی به سراغ وی رفته و توضیح می دهید که چرا شوهرتان این گونه رفتار کرده است و منظوری نداشته و … . این کار به شدت اشتباه است. اگر به انجام این نوع کارها ادامه دهید، شریک زندگی شما نمی تواند بیاموزد که تمام عواقب ناشی از عصبانیت خود را بپذیرد و آن ها را اصلاح کند.

حد و مرز تعیین کنید

اگر با یک شوهر زود جوش و عصبانی زندگی می کنید، بهتر است برای روابطتان حد و مرزهای محکم و خاصی را تعیین کنید. مرزها راهی عالی برای برخورد با همسر منفی است. همچنین باعث می شود که شوهرتان قبول کند همه روابط برای شکوفا شدن و موفق بودن به احترام متقابل نیاز دارند. تعیین حد و مرز یعنی اینکه شما مشخص کنید تا چه میزان و چه زمان عصبانیت و خشم همسرتان را می پذیرید و اگر آنها فراتر از آنچه که تعیین شده بروند چه می شود؟ به یاد داشته باشید که تعیین مرزها یک روش زندگی خودخواهانه نیست. بلکه باعث ایجاد و حفظ روابط سالم خواهد شد. تعیین مرزهای عاطفی کلید موفقیت روابط سالم زناشویی است.

شوهرم خیلی زود عصبانی میشه

هرگز بی احترامی و بدرفتاری را تحمل نکنید

هیچ بهانه ای برای سوء استفاده از رفتار مسالمت آمیز و مهربانی های شما وجود ندارد. پس هرگز بی احترامی ها و یا بدرفتاری های شوهر عصبانی خود را تحمل نکنید. شما باید برای برخورد با مردان عصبانی، در مورد جنبه بی احترامی و بدرفتاری روشن باشید. آیا هنگام مواجه با شوهر عصبانی خود، به او اجازه می دهید که شما را تحقیر کند؟ فریاد بزند و یا به هر شکل دیگری از رفتارهای شما سوء استفاده عاطفی، کلامی یا فیزیکی کند؟

اگر شما بی احترامی و بدرفتاری شوهرتان را بارها و بارها ببینید و آن را بپذیرید، یعنی به مرد عصبانی و زود جوش خود اجازه می دهید باور کند که رفتارهایش اصلا مشکلی ندارد. در این صورت او درصدد تغییر رفتار خود برنمی آید و دائم می خواهد به شما امر و نهی کرده و بی احترامی کند. او را هرگز به چنین رفتاری عادت ندهید و با او برخورد قاطعانه و صحیحی داشته باشید.

صبر و شفقت را در خودتان پرورش دهید

همانطور که در بالا نیز اشاره شد، یک مرد عصبانی اغلب کسی است که به شدت آسیب دیده است و تصمیم می گیرد از عصبانیت و بداخلاقی های خود برای محافظت از خودش استفاده کند. اگر به این فکر می کنید که چگونه با شوهر عصبانی خود در مورد مسائل خشم و عصبانیت صحبت کنید، باید گفت این کار نیاز به صبر و همدلی زیاد شما دارد. زیرا کوچکترین تهدید و یا بی احترامی می تواند باعث شعله ور شدن عصبانیت و خشمگینی شوهرتان به عنوان یک مکانیسم دفاعی می شود.

پس اگر احساس امنیت عاطفی ایجاد کنید، ممکن است متوجه این موضوع شوید که بسیاری از خشم و ناراحی شوهرتان را می توانید از بین ببرید و یا کاهش دهید. ایجاد احساس امنیت عاطفی از طریق صبر و شفقت با گفتن کلمات محبت آمیز به جای انتقاد، گوش دادن با دقت و صمیمت به جای تمسخر یا کنایه و … انجام می شود.

کمک گرفتن از مشاوره را فراموش نکنید

مقابله با خشم شوهر و مردان عصبانی بسیار سخت و گاهی ناامید کننده خواهد بود. اگر زندگی با مرد عصبانی باعث شده است که شما با مشکلات زیادی از جمله بیماری های روانی و یا جسمی مواجه شوید، پس لطفا کمک گرفتن از مشاوره خانواده یا فردی قابل اعتماد را فراموش نکنید. مشاور بهترین فردی است که می تواند به شما طرز رفتار صحیح با مردان عصبانی را یاد بدهد. شما می توانید تمام مشکلات خود و ناامیدی هایتان از شوهر زودجوش خود را با مشاور درمیان بگذارید. مشاور بعد از بررسی های زیاد و تجزیه و تحلیل رابطه شما و شوهرتان، می تواند راهکارهای عالی برای برخورد با عصبانیت های بیش از اندازه شوهرتان و از بین بردن آنها به شما آموزش دهد.

اگر شوهرتان همیشه از کوره در می رود و عصبانی است، پس بهتر است در زمان و موقعیت مناسب به او بگویید که چه احساساتی دارید و به شوهرتان پیشنهاد بدهید که با یکدیگر به مشاور مراجعه کنید. شما به تنهایی نمی توانید با عصبانیت و زود جوشی شوهرتان مقابله کنید. بلکه نیاز به کمک خود شوهرتان و تمایل او برای تغییر کردن نیز دارید.

بدانید چه زمانی باید از شوهرتان دور شوید

گاهی اوقات ممکن است شوهرتان از سرکار عصبانی به خانه بیاید و یا مشکلی داشته باشد و نیاز به تنها بودن داشته باشد. این شرایط را درک کنید. به اصرار همراه او نشوید و سعی کنید با خودش تنها باشد. او در حال حاضر یک مرد عصبانی است که ممکن است بخاطر اصرارهای بیش از اندازه شما، ناخودآگاه تمام عصبانیتش را بر سر شما خالی کند. گاهی اندکی فاصله گرفتن می تواند برای زوجین خوب باشد. مسلما شوهرتان بعد از اینکه آرام شد پیش شما می آید و مشکلاتش را با آرامش بیان می کند. اما در همان ابتدا اصلا فرصت مناسبی برای سوال کردن و پاسخ خواستن نیست.

اجازه ندهید رفتار شوهرتان بر شما نیز تاثیر بگذارد

یکی از خطرات مهم و جدی که شما را به عنوان همسر یک مرد عصبانی تهدید می کند این است که رفتارها و عصبانیت های بی مورد او بر شما نیز تاثیر بگذارد. شما نباید الگوهای رفتاری خود را در مقابل شوهر عصبانی خود فراموش کنید. خشم می تواند به شدت مسری باشد. سعی کنید از عصبانیت های شوهرتان الگوبرداری نکنید. عصبانیت شوهرتان یک مسئله جدی است که باید با کمک شما از بین برود. نه اینکه شما را هم گرفتار کند. در عوض باید به طور مداوم و صبورانه احساسات خود را به روشی سالم بیان کنید و به شوهر زود جوش خود کمک کنید تا همین کار را بیاموزد و تکرار کند.

علت زود عصبانی شدن مردان

سخنی از مشاوران آویژه

غلبه بر مسائل خشم بستگی زیادی به فرد و شرایط دارد. ممکن است از چند روز تا چند هفته یا حتی چند سال طول بکشد. بنابراین، اگر شوهر شما از مشکلات خلقی رنج می‌ برد، با طرز رفتار صحیح خود باید سعی کنید که به او کمک کنید. علت زود عصبانی شدن مردان می تواند متفاوت و زیاد باشد. شوهرتان ممکن است که خودش هم نداند عصبانیت او چگونه بر افرادی که در اطرافش هستند تاثیر می گذارد. پس قبل از قضاوت کردن شریک زندگی خود و بداخلاق و عصبی دانستن او، سعی کنید بفهمید چه چیزهایی او را عصبانی می کند و راه های مقابله با آنها چیست؟ شما باید بسیار صبور باشید و پشتکار و تلاش زیادی برای کاهش و یا از بین بردن عصبانیت شوهرتان داشته باشید. مطمئن باشید که موفق خواهید شد.

سوالات متداول

چگونه خشم و عصبانیت همسر می تواند ازدواج را از بین ببرد؟

عصبانی شدن همسر امری طبیعی است اما اگر عصبانیت بلافاصله کنترل یا مدیریت نشود، می تواند منجر به آزار جسمی، ذهنی یا عاطفی شود. در نهایت، خشم می تواند بر محبت بسیار تأثیر بگذارد و در نهایت ازدواج را از بین ببرد.

وقتی شوهرم عصبانی است چگونه رفتار کنم؟

هنگامی که شوهرتان عصبانی است سعی کنید زمانی صحبت کنید که احساس می کنید کنترل بیشتری بر کلمات و اعمال خود دارید. مرزهایی را برای احترام و تعاملات خشمگین تعیین کنید و سعی کنید آنها را رعایت کنید. مثلا اگر یکی از شما شروع به بلند کردن صدای خود کند یا حرف تحقیر آمیزی بزند، 20 دقیقه باید تایم اوت داشته باشید.

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو