10 نکته شگفت انگیز در مورد بارداری

10 نکته شگفت انگیز در مورد بارداری


منبع: عکس نوشته

4

1402/1/25

22:54


در 10 نکته شگفت انگیز در مورد بارداری می توانید نکات جالب در مورد علائم و هسدارهای دوران بارداری و شروع ان را مشاهده کنید که شاید نمیدانید

10 نکته شگفت انگیز در مورد بارداری

در 10 نکته شگفت انگیز در مورد بارداری می توانید نکات جالب در مورد علائم و هسدارهای دوران بارداری و شروع ان را مشاهده کنید که شاید نمیدانید

10 نکته شگفت انگیز در مورد بارداری

اطلاعات بارداری همه جا هست در اولین ویزیت قبل از زایمان ، پزشک احتمالاً بروشورهایی را به شما می دهد که هر آزمایش و سه ماهه بارداری را پوشش می دهد.

با وجود تمام این اطلاعات، در اینجا 10 نکته شگفت انگیز در مورد بارداری به همراه داشته باشد، آورده شده است.

1. غریزه تودرتو

بسیاری از زنان باردار غریزه لانه سازی را احساس می کنند، یک انگیزه قوی برای آماده کردن خانه خود برای کودک با تمیز کردن و تزئین.

با نزدیک شدن به موعد زایمان، ممکن است متوجه شوید که در حال تمیز کردن کمدها یا شستن دیوارها هستید – کارهایی که هرگز تصور نمی کردید در ماه نهم بارداری انجام دهید! این میل به آماده کردن خانه می تواند مفید باشد – بعد از زایمان کارهای کمتری برای انجام دادن خواهید داشت. اما مراقب باشید زیاده روی نکنید.

10 نکته شگفت انگیز در مورد بارداری

2. مشکلات تمرکز

در سه ماهه اول ، خستگی و تهوع صبحگاهی می تواند باعث شود بسیاری از زنان احساس فرسودگی و گیجی کنند. اما حتی زنان باردار که به خوبی استراحت کرده اند ممکن است در تمرکز و دوره های فراموشی دچار مشکل شوند.

فکر کردن در مورد نوزاد نقش مهمی ایفا می کند، همانطور که تغییرات هورمونی نیز نقش دارد. همه چیز – از جمله کار، صورتحساب ها و قرار ملاقات با پزشک – ممکن است کمتر از نوزاد و تولد آینده مهم به نظر برسد. تهیه لیست می تواند به شما کمک کند تاریخ ها و قرارها را به خاطر بسپارید.

3. نوسانات خلقی

سندرم پیش از قاعدگی و بارداری از بسیاری جهات شبیه هم هستند. سینه‌های شما متورم و حساس می‌شوند، هورمون‌ها بالا و پایین می‌روند و ممکن است احساس بد خلقی کنید. اگر PMS دارید، احتمالاً در دوران بارداری دچار نوسانات خلقی شدیدتری خواهید شد. آنها می توانند شما را از خوشحالی در یک دقیقه به احساس گریه کردن در لحظه بعدی وادار کنند.

نوسانات خلقی در دوران بارداری بسیار رایج است. آنها بیشتر در سه ماهه اول و در اواخر سه ماهه سوم رخ می دهند.

بسیاری از زنان باردار در دوران بارداری افسردگی دارند . اگر علائمی مانند مشکلات خواب، تغییر در عادات غذایی و نوسانات خلقی برای بیش از 2 هفته دارید، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید.

10 نکته شگفت انگیز در مورد بارداری

4. سایز سوتین

افزایش سایز سینه یکی از اولین علائم بارداری است. رشد سینه در سه ماهه اول به دلیل سطوح بالاتر هورمون استروژن است و پروژسترون . این رشد در سه ماهه اول ممکن است پایانی هم نباشد – سینه های شما می توانند در طول بارداری به رشد خود ادامه دهند!

اندازه سوتین شما نیز می تواند تحت تأثیر قفسه سینه شما قرار گیرد. وقتی باردار هستید، ظرفیت ریه‌های شما افزایش می‌یابد، بنابراین می‌توانید اکسیژن اضافی دریافت کنید، که ممکن است منجر به بزرگ‌تر شدن سینه شود. ممکن است لازم باشد چندین بار در دوران بارداری سینه بند خود را تعویض کنید.

5. تغییرات پوستی

آیا دوستان شما می گویند که شما آن درخشش بارداری را دارید؟ این یکی از اثرات متعددی است که می تواند ناشی از تغییرات هورمونی و کشیدگی پوست باشد.

زنان باردار حجم خون خود را افزایش داده اند تا جریان خون اضافی به رحم و سایر اندام ها به ویژه کلیه ها فراهم شود. حجم بیشتر، خون بیشتری را به عروق می آورد و ترشح غدد چربی را افزایش می دهد.

برخی از زنان لکه های قهوه ای یا زردی به نام کلواسما یا «ماسک بارداری» روی صورت خود ایجاد می کنند. و برخی متوجه یک خط تیره در خط وسط پایین شکم می شوند که به خط سیاه (یا خط سیاه) معروف است. آنها همچنین می توانند هیپرپیگمانتاسیون (تیره شدن پوست) نوک سینه ها، دستگاه تناسلی خارجی و ناحیه مقعدی داشته باشند. به این دلیل که هورمون های بارداری باعث می شوند بدن رنگدانه بیشتری بسازد.

این رنگدانه افزایش یافته ممکن است یکنواخت نباشد، بنابراین پوست تیره ممکن است به صورت لکه های رنگی ظاهر شود. کلواسما قابل پیشگیری نیست، اما استفاده از کرم ضد آفتاب و اجتناب از اشعه ماوراء بنفش می تواند اثرات آن را به حداقل برساند.

آکنه در دوران بارداری شایع است زیرا غدد چربی پوست چربی بیشتری تولید می کنند. و خال ها یا کک و مک هایی که قبل از بارداری داشتید ممکن است بزرگتر و تیره تر شوند. بیشتر این تغییرات پوستی باید پس از زایمان از بین بروند.

بسیاری از زنان باردار نیز دچار بثورات گرمایی می شوند که ناشی از رطوبت و تعریق است. به طور کلی، بارداری ممکن است برای یک زن یک زمان خارش باشد. کشیده شدن پوست روی شکم ممکن است باعث خارش و پوسته پوسته شدن آن شود. پزشک می تواند کرم هایی را برای تسکین پوست خشک یا خارش توصیه کند.

6. مو و ناخن

بسیاری از زنان در طول بارداری تغییراتی در بافت و رشد مو دارند. هورمون ها می توانند موهای شما را سریعتر رشد کرده و کمتر ریزش کنند. اما این تغییرات مو معمولاً دائمی نیستند. بسیاری از زنان در دوره پس از زایمان یا پس از قطع شیردهی، مقداری مو از دست می دهند .

برخی از زنان متوجه می شوند که در مکان های ناخواسته مانند روی صورت یا شکم یا اطراف نوک سینه ها مو رشد می کنند. تغییر در بافت مو می تواند موها را خشک یا چرب تر کند. حتی برخی از زنان متوجه تغییر رنگ موهای خود می شوند.

ناخن ها نیز مانند مو می توانند در دوران بارداری تغییر کنند. هورمون‌های اضافی می‌توانند باعث رشد سریع‌تر و قوی‌تر شدن آن‌ها شوند. با این حال، برخی از زنان متوجه می‌شوند که ناخن‌هایشان در دوران بارداری راحت‌تر شکافته و می‌شکنند. مانند تغییرات مو، تغییرات ناخن هم دائمی نیست. اگر در دوران بارداری ناخن‌هایتان راحت‌تر شکافته و پاره می‌شوند، آن‌ها را کوتاه کنید و از مواد شیمیایی موجود در لاک ناخن و پاک‌کننده ناخن اجتناب کنید.

10 نکته شگفت انگیز در مورد بارداری

7. سایز کفش

با وجود اینکه نمی توانید در هیچ یک از لباس های قبل از بارداری خود بپوشید، هنوز کفش های خود را دارید، درست است؟ شاید – اما شاید نه. مایع اضافی در بدن باردارشان به این معنی است که بسیاری از زنان پاهایشان متورم است و باید سایز کفش بزرگتری بپوشند. پوشیدن کفش های اسلیپ در سایز بزرگتر به خصوص در ماه های تابستان می تواند راحت تر باشد.

 

8. تحرک مشترک

در دوران بارداری، بدن شما هورمون ریلکسین را تولید می کند که اعتقاد بر این است که به آماده سازی ناحیه شرمگاهی و دهانه رحم برای زایمان کمک می کند. Relaxin رباط‌های بدن شما را شل می‌کند و باعث می‌شود ثبات کمتری داشته باشید و بیشتر در معرض آسیب‌دیدگی باشید. کشش بیش از حد یا فشار دادن به خود، به خصوص مفاصل لگن، کمر و زانو آسان است. هنگام ورزش یا بلند کردن اجسام، به آرامی حرکت کنید و از حرکات ناگهانی و تند پرهیز کنید.

9. واریس، هموروئید و یبوست

وریدهای واریسی که معمولاً در پاها و ناحیه تناسلی یافت می‌شوند، زمانی اتفاق می‌افتند که خون در سیاهرگ‌هایی که توسط هورمون‌های بارداری بزرگ شده‌اند جمع شود. رگ های واریسی اغلب پس از بارداری از بین می روند. برای کمک به پیشگیری از آنها:

از ایستادن یا نشستن طولانی مدت خودداری کنید
لباس های گشاد بپوشید
شلنگ پشتیبانی بپوشید
هنگام نشستن پاهای خود را بالا بیاورید
هموروئید – واریس در رکتوم – در دوران بارداری نیز شایع است. حجم خون شما افزایش یافته و رحم شما به لگن شما فشار می آورد. بنابراین وریدهای راست روده شما ممکن است به خوشه های انگور مانند بزرگ شوند. بواسیر می تواند بسیار دردناک باشد و می تواند خونریزی، خارش یا گزش داشته باشد، به ویژه در حین یا بعد از اجابت مزاج (BM).

10 نکته شگفت انگیز در مورد بارداری

یبوست یکی دیگر از مشکلات رایج بارداری است. این به این دلیل اتفاق می افتد که هورمون های بارداری عبور غذا از دستگاه گوارش را کند می کنند. در مراحل بعدی بارداری، رحم شما ممکن است به روده بزرگ فشار وارد کند و این امر باعث می شود که BM برای شما سخت شود. و یبوست می تواند در ایجاد هموروئید نقش داشته باشد زیرا زور زدن ممکن است رگ های راست روده را بزرگ کند.

بهترین راه برای مقابله با یبوست و بواسیر پیشگیری از آنهاست. خوردن یک رژیم غذایی غنی از فیبر، نوشیدن روزانه مایعات زیاد و ورزش منظم می تواند به منظم نگه داشتن BM کمک کند. نرم کننده های مدفوع (نه ملین ها) نیز ممکن است کمک کنند. اگر هموروئید دارید، با پزشک خود در مورد کرم یا پمادی که می تواند آنها را کوچک کند صحبت کنید.

10. چیزهایی که در طول زایمان از بدن شما خارج می شوند

بنابراین شما از نوسانات خلقی و بواسیر جان سالم به در برده اید و فکر می کنید شگفتی های شما به پایان رسیده است. اما روزی که زایمان می کنید احتمالاً بزرگترین شگفتی ها را در خود خواهد داشت.

در دوران بارداری، مایع در کیسه آمنیوتیک اطراف کودک شما را احاطه می کند. این کیسه در شروع یا در حین زایمان می شکند (یا “پاره می شود”) – لحظه ای که معمولاً از آن به عنوان شکستن آب یاد می شود. برای اکثر زنان در حال زایمان، انقباضات قبل از پاره شدن آب شروع می شود. گاهی اوقات پزشک مجبور است کیسه آمنیوتیک را پاره کند (اگر دهانه رحم قبلاً گشاد شده باشد).

10 نکته شگفت انگیز در مورد بارداری

چقدر آب می توانید انتظار داشته باشید؟ برای یک نوزاد ترم، حدود 2 تا 3 فنجان مایع آمنیوتیک وجود دارد. برخی از زنان ممکن است تمایل شدیدی به ادرار کردن داشته باشند که منجر به ترشح مایع در هنگام شکستن آب آنها می شود. برخی دیگر ممکن است فقط احساس کنند که در پای خود چکه می ریزد زیرا سر کودک مانند یک درپوش عمل می کند تا از نشت بیشتر مایعات به بیرون جلوگیری کند.

مایع آمنیوتیک معمولاً خوشبو و رنگ پریده یا بی رنگ است. هر 3 ساعت یک بار توسط بدن شما جایگزین می شود، بنابراین اگر به نشت مایع ادامه دهید، حدود یک فنجان در ساعت، تا زمان زایمان، تعجب نکنید.

چیزهای غیرمنتظره دیگری ممکن است در طول زایمان از بدن شما خارج شود. برخی از زنان حالت تهوع و استفراغ دارند. برخی دیگر قبل یا در حین زایمان اسهال دارند و دفع گاز نیز شایع است. در طول مرحله فشار دادن زایمان، ممکن است کنترل مثانه یا روده خود را از دست بدهید.

یک برنامه زایمان می تواند به شما کمک کند تا خواسته های شما را در مورد نحوه رسیدگی به این موارد و سایر جنبه های زایمان و زایمان با ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی در میان بگذارید.

در دوران بارداری شگفتی‌های زیادی در انتظار شماست – اما هیچ کدام شیرین‌تر از احساسی که وقتی نوزاد تازه متولد شده در آغوشتان است، نیست!

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو