علائم و نشانه های بارداری ؟ 10 نشانه اولیه بارداری

علائم و نشانه های بارداری ؟ 10 نشانه اولیه بارداری


منبع: اوما

5

1402/2/9

13:30


علائم و نشانه های بارداری ؟ 10 نشانه اولیه بارداری

اگر چند روزیست که بی دلیل احساس میکنید که خسته و بی حوصله هستید یا هنگام صبح حالت تهوع دارید و تایم پریودی شما عقب افتاده است ممکن است به این احتمال رسیده باشید که نوزاد نازنینی در راه دارید و حامله هستید!! اگر مدتی است که برای باردار شدن تلاش می کنید و به دنبال علائم حضور فرزند دلبندی در وجودتان هستید، برای اینکه نشانه ها و علائم اولیه بارداری را بدانید در این مطلب با ما همراه باشید.

بهترین و مطمئن ترین راه برای تشخیص حاملگی انجام آزمایش خون است اما اگر نمیتوانید، تا انجام آزمایش خون بارداری صبر کنید در اینجا رایج ترین علائم بارداری را که میتوانید از روی این علائم میتوانید متوجه شوید دارای نشانه بارداری هستید یا خیر را بررسی میکنیم.

عقب افتادن دوره ماهانه و پریودی در خانم ها:

عقب افتادن پریود اولین و بارز ترین نشانه ای است که معمولا احتمال حاملگی را به وجود می آورد. چرخه های سالم معمولاً از 21 تا 35 روز (سه تا پنج هفته) متغیر است، اگر همیشه سیکل پریود منظمی داشته اید و حالا پریود شما یک هفته یا بیشتر عقب افتاده است می تواند نشانه ی بارداری باشد. اگر چه در نظر داشته باشید که عقب افتادن پریود ممکن است به دلیل بیماری و بهم خوردن ترشح هورمون ها، استرس یا مصرف دارو باشد، اما این عامل یک راه ساده برای تشخیص و احتمال اینست که شما دارای نشانه های بارداری می باشید.

خونریزی یا لکه بینی

خونریزی لانه گزینی که به دلیل چسبیدن و فرورفتن تخمک بارور شده، به دیواره رحم اتفاق می افتد، معمولا  7 تا 14 روز بعد از لقاح ممکن است زمانی رخ دهد که شما انتظار داشته باشید که قاعدگی اتفاق بیفتد و می تواند به صورت خونریزی خفیف یا لکه بینی باشد.

احساس گرفتگی و درد کمر و ماهیچه های زیرشکم

ممکن است به دلیل انجام لانه گزینی جنین در رحم و ترشح هورمون پروژسترون و شل شدن عضلات و رباط های لگن احساس درد و گرفتگی در کمر و ماهیچه های زیر شکم داشته باشید.

احساس کسالت و سردرد

احساس خستگی، بی حوصلگی، سردرد ، بدخلقی و یا نوسانات خلقی به طوری که بی دلیل احساساتی شوید یا بی دلیل گریه کنید. احساس کسالت و سردرد که جزء نشانه های بارداری در خانم ها می باشد از اولین علائمی است که به دلیل تغییرات هورمونی که در بدن شما اتفاق می افتد، ممکن است در ماه های اولیه بارداری تجربه کنید.

 

احساس تهوع

 
احساس تهوع همراه یا بدون استفراغ

احساس تهوع در ماه اول یا دوم بارداری شروع میشود و ممکن است در تمام طول شبانه روز ب ویژه هنگام صبح، حالت تهوع همراه یا بدون استفراغ داشته باشید، که این احساس به دلیل تغییرات هورمونی است که در بدن شما رخ میدهد. حالت تهوع شما ممکن است آنقدر شدید باشد که حتی نتوانید به راحتی مسواک بزنید!
 البته بعضی از مادرانی که علائم اولیه بارداری را دارند ، ممکن است این احساس را نداشته باشند یا بسیار خفیف و کم باشد. که در این صورت باید علائم دیگر را برای متوجه شدن بارداری خود بررسی نمایید.


حساسیت به بو و غذا

بعضی از مادران باردار از اولین روزهای بارداری، حساس شده و به بعضی بوها یا غذاها علاقه مند میشوند که به آن ویار بارداری هم میگویند.که جز علائم اولیه بارداری در خانم ها به حساب می آید که گاهی ممکن است از بعضی غذاها یا بوها بدشان بیاید و احساس تنفر کنند.

 

دمای بالای بدن

 
دمای بالای بدن

بالا رفتن دمای بدن بیشتر از حد معمول که از زمان تخمک گذاری آغاز شده و تا بعد از لقاح ادامه می یابد، یکی از علائم اولیه بارداری است که نشان می دهد هورمون های بدن در حال تغییر هستند و بدن را برای مراحل بارداری آماده میکنند.


طعم تلخ دهان

ممکن است در ماه های اولیه بارداری احساس طعم تلخ در دهان و همچنین سوزش سر معده داشته باشید که به دلیل افزایش رفلاکس معده در دوران بارداری است. افزایش پروژسترون در اوایل بارداری باعث شل شدن ماهیچه های صاف بدن از جمله ماهیچه های تحتانی مری و روده میشود که به افزایش رفلاکس معده و کاهش توانایی هضم مواد غذایی و نفخ منجر میشود. احساس نفخ ممکن است مانند زمان قاعدگی رخ دهد.از همین رو اگر میخواهید متوجه شوید آیا تلخ شدن طعم دهان شما مربوط به نشانه های اولیه بارداری می باشد یا به دلیل زمان قااعدگی شما است؟؟ پیشنهاد میکنیم با یک پزشک متخصص زنان و زایمان صحبت کرده و چکاپ شوید.

 تکرر ادرار

یکی دیگر از نشانه هایی که ممکن است در ماه اول تا سوم تجربه کنید افزایش دفع ادرار به ویژه در هنگام شب است. و دلیل آن تغییرات هورمونی می باشد که منجر به افزایش جریان خون در کلیه ها و لگن میشود.

حساسیت سینه و ورم پستان ها

تغییرات سینه شامل حساسیت، تورم یا احساس سوزن سوزن شدن، یکی دیگر از نشانه هایی است که در اوایل دوران بارداری ممکن است تجربه کنید . احساس درد در پستان ها و تغییر رنگ نوک سینه ها که به دلیل افزایش ترشح هورمون ها و جریان خون در پستان ها به منظور آماده شدن آنها برای تولید و ترشح شیر رخ می دهد. البته این درد و حساسیت سینه ها در هفته های بعدی به دلیل سازگاری بدن با تغییرات هورمونی کاهش خواهد یافت. 

 

افزایش ترشحات واژن

 افزایش ترشحات واژن 

یکی از علائم اولیه ی بارداری در خانم ها است که بسیاری از زنان باردارافزایش ترشحات واژن را در این دوره زمانی تجربه میکنند، که بعد از لقاح تخمک و اسپرم می تواند بشدت افزایش یابد. این ترشحات مانند ترشحات قبل و بعد از قاعدگی، شیری رنگ و غلیظ است.

 این علائم ممکن است از فردی به فرد دیگر و حتی در بارداری های یک فرد متفاوت باشد و همه ی زنان باردار تمام این علائم اولیه بارداری را تجربه نکنند، اما ممکن است تعدادی از این نشانه ها را داشته باشند. همچنین دقت داشته باشید تشخیص علائمی مانند حساسیت سینه یا خستگی به عنوان نشانه ای برای بارداری بسیار دشوار است چون این علائم در PMS و قاعدگی هم رخ می دهد. بنابراین جهت تشخیص دقیق بارداری بهتر است به یک متخصص زنان و زایمان جهت معاینه و تجویز آزمایش خون مراجعه نمایید. کلینیک زنان زایمان بیمارستان خصوصی پاستورنو تهران جزء بهترین کلینیک های زنان زایمان در تهران می باشد که با وجود تیم پزشکی متخصص ، توانسته ایم سطح درمانی بالا و باکیفیتی را در حوزه کلینیک زنان و زایمان ارائه دهیم.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو