بررسی شوکیس پلی‌استیشن ۲۰۲۳؛ امید های رنگ باخته

بررسی شوکیس پلی‌استیشن ۲۰۲۳؛ امید های رنگ باخته


منبع: گیمفا

5

1402/3/6

19:19


چرا شوکیس پلی‌استیشن بر خلاف انتظارات، بسیار کم فروغ بوده و دور از انتظار عمل کرد؟ با ما همراه باشید.

بررسی شوکیس پلی‌استیشن ۲۰۲۳؛ امید های رنگ باخته

چرا شوکیس پلی‌استیشن بر خلاف انتظارات، بسیار کم فروغ بوده و دور از انتظار عمل کرد؟ با ما همراه باشید.

یک خیال باطل، قراداد اکتیویژن بلیزارد، علت کم فروغ بودن شوکیس

پس از نمایش دور از انتظار شوکیس پلی‌استیشن، به سرعت در برخی محافل این صحبت شنیده می‌شد که یکی از دلایل اصلی و شاید مهم‌ترین دلیل عدم حضور آثار بیشتر و مورد انتظار‌تر از سوی استودیوهای مختلف پلی‌استیشن، معامله تصاحب اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت است و سونی به نوعی برگ‌های برنده خود را مخفی کرده است. اما این صحبت و نظر، بسیار ابتدایی، غیرحرفه‌ای و تقریبا احمقانه بوده و ریشه‌ای در واقعیت ندارد. بگذارید عمیق‌تر بررسی کنیم. اول از همه، باید این نکته را در نظر بگیریم که مراجع حقوقی و رگیولاتوری‌های کشور‌های مختلف، دسترسی بسیار زیادی به اسناد و حقایق درون سازمانی دارند و صرف معرفی نکردن یک عنوان شاخص، آن‌ها را فریب نمی‌دهد!

کما اینکه در طی سال گذشته شاهد این بودیم برخی موارد از برنامه‌های آتی مایکروسافت و سونی توسط برخی اسناد لیک شده و افشا شد و بنابراین فرض کنید سونی Ghost of Tsushima 2 یا حتی The Last of Us Part Three را در دست ساخت دارد، قطعا مراجع قضایی و رگیولاتوری‌ها، از این امر با خبر هستند. بنابراین فرض این موضوع که صرفا نشان ندادن و عدم رونمایی از آثار بزرگ روی رأی و نظر رگیولاتوری‌ها موثر است، نتیجه‌گیری‌ای بسیار خنده‌دار است.

مولتی پلتفرم بودن اکثریت آثار معرفی شده، یک نشانه قابل تامل است

از سوی دیگر با توجه به مخالفت بریتانیا با تصاحب اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت، این دعوای حقوقی احتمالا تا ۲۰۲۴ و شاید بیشتر از آن نیز ادامه دارد و منطقی نیست سونی تا اواخر نسل آثار بزرگ خود را برای نتیجه این دادرسی‌ها مخفی کند!
پس مشخص است در بهترین حالت، تنها احتمالی که می‌توان داد افکار عمومی باشد که حقیقتا این مورد نیز کاملا بی‌اساس است چرا که نظر افکار عمومی و جامعه گیمینگ اهمیتی در رد یا تصویب این تصاحب ندارد.
از همه مهم‌تر، به نظر می‌رسد رقابت در بازار ابری مهم‌ترین علت مخالفت رگیولاتوری‌ها به شمار می‌آید و به نظر نمی‌رسد رونمایی از چند اثر انحصاری AAA، نتیجه و رای مراجع حقوقی و قضایی را تغییر دهد.

خبری از سوپرایز نبود …
قبل از مراسم، حضور برخی آثار مثل Marvel’s Spider-Man 2 و ریمیک Metal Gear Solid 3 تقریبا صد در صد قطعی بود و اکثر مخاطبان منتظر سوپرایز‌های دیگر مثل معرفی بازی آنلاین ناتی داگ در دنیای The Last of Us، اعلام ریمیک یا ریمستر Bloodborne برای پی‌سی و پلی‌استیشن و یا معرفی اثر جدید استودیوهایی مثل سانتا مانیکا و SIE Bend Studio بودند. منابع داخلی معتبر مثل جیسون شرایر نیز نظری در مورد سوپرایز‌های احتمالی نداشتند و بسیاری از این موضوع خوشحال بودند چرا که بدون لو رفتن نمایش آثار، می‌توانستند از معرفی ناگهانی آن‌ها هیجان‌زده شوند و لذت ببرند. اما پس از پایان مراسم، آب سردی روی تک تک افرادی که مراسم را به صورت زنده مشاهده می‌کردند از جمله من ریخته شد. قبل از مراسم، نه لیکی از نمایش‌های احتمالی بود نه خبری از سوپرایز خاص و معرفی غافلگیر کننده‌ای، چرا که اصلا قراری نبود شاهد معرفی‌ای جذاب و هیجان‌انگیز باشیم!

به شکل ناامیدکننده‌ای، بهترین نمایش‌های شوکیس پلی‌استیشن ۲۰۲۳، نمایش‌های آثار ثرد پارتی و عناوین مولتی پلتفرم بودند و این مسئله، به خودی خود گویای همه چیز است. اگر قرار بود نمایش‌هایی مثل Alan Wake 2 و Metal Gear Solid Snake Eater که هیچکدام انحصاری کامل یا کنسولی پلی‌استیشن نیستند جزو بهترین نمایش‌های شوکیس پلی‌استیشن باشند، دیگر چرا شاهد هایپ بزرگ پیرامون این مراسم بودیم؟

نمایش گیم‌پلی Marvel’s Spider-Man 2، بسیار بحث برانگیز بود. عده‌ای از نمایش بسیار رضایت داشتند و گروهی دیگر کیفیت بازی را نسبت به وعده‌های داده شده آنچنان قابل قبول نمی‌دانستند. نظر شما چیست؟

از طرف دیگر، برخی گمانه‌زنی‌ها به این نکته اشاره می‌کنند که سونی، قصد نمایش دو یا سه عنوان بزرگ دیگر از جمله معرفی پورت یک عنوان انحصاری برای پی‌سی را نیز داشت که به دلایل نامشخص از این کار صرف‌نظر کرد. گروهی دیگر نیز معتقد هستند سونی به دلیل اینکه قصد دارد در Summer Game Fest امسال نیز حضور پر رنگی داشته باشد،  تمام آن چه در چنته داشت را رو نکرده تا سامر گیم فست هم عرض اندام کند. در هر صورت به شخصه فکر می‌کنم این موارد و گمانه‌زنی‌ها، بیشتر شبیه بهانه هستند چرا که هیچکدام از این دلایل، ضعف کلی شوکیس را توجیه نمی‌کند. با توجه به سابقه سونی، بعید است در بهترین حالت ممکن زودتر از یک و نیم سال یا دو سال دیگر شاهد شوکیس دیگری باشیم (مگر اینکه سونی کاملا در سیاست‌های زمانی خود تجدید نظر کند)، چرا که در غیر این صورت، سونی تا سال آینده هیچ زمان بهتری برای خودنمایی و معرفی آثار استودیوهای خود پیدا نخواهد کرد.

از E3‌های یک دهه پیش گرفته تا امروز، همیشه سونی در نمایش‌ها و مراسم‌های بزرگ خود (State of Play را در نظر نگیرید)، سوپرایز‌های خوبی تدارک دیده بود و همین مسئله شاید مهم‌ترین دلیلی بود که اکثریت مخاطبان، انتظارات بسیار بیشتری از شوکیس امسال داشتند و حداقل توقع یک یا دو معرفی جدید از استودیوهای داخلی سونی را داشتند.

توپ در زمین ایکس باکس است

با توجع به عملکرد دور از انتظار پلی‌استیشن در شوکیس اختصاصی خود، اکنون ایکس باکس در شوکیس اختصاصی خود این فرصت را دارد تا کمی از حیثیت خود دفاع کند و ضعف برند خود در یکسال اخیر (عدم عرضه آثار انحصاری مطلوب، عرضه‌ی فاجعه‌آمیز Redfall و ضعف نسبی گیم‌پس در این چند ماه) را جبران کند و برای میانه‌ی نسل، برگ‌های برنده خود را رو کند.

ایکس باکس فرصت خوبی برای عرض اندام دارد

یکی از اشتباهات مدیریتی ایکس باکس، مربوط به معرفی بسیار زود موعد آثار استودیوهای داخلی خود بود به طوری که به عنوان مثال، بیش از چهار سال است که از معرفی Hellblade 2 می‌گذرد، اما نه خبری از نمایش گیم‌پلی بوده است و نه خبری از بازه‌ی حدودی انتشار. طبق شایعات اخیر، به نظر می‌رسد مایکروسافت کاملا در این زمینه تجدید نظر کرده است و فقط بازی‌هایی را معرفی خواهد کرد که نهایتا در بازه‌ی ۱۲ ماهه منتشر می‌شوند. با این تفاسیر، به نظر می‌رسد شاهد نمایش‌های گیم‌پلی زیادی در شوکیس Xbox خواهیم بود چرا که آثاری که در بازه‌ی یک سال پس از مراسم عرضه خواهند شد، قطعا آماده نمایش گیم‌پلی هستند.

در واقع ناامید کننده ظاهر شدن سونی در شوکیس اختصاصی خود، اکنون فرصت مناسبی در اختیار Xbox قرار داده تا با نمایش‌های جذاب و جدید، مخاطبان خود را خوشحال و امیدوار سازد. حقیقت این است طی این دو سال و نیم که از عمر نسل نهم می‌گذرد، مدیریت کلان ایکس باکس در زمینه توسعه و عرضه‌ی آثار انحصاری و داخلی، فرسنگ‌ها با حد ایده‌آل فاصله داشته است و بعضا در فواصل بسیار طولانی، هیچ عنوانی از استودیوهای داخلی ایکس باکس عرضه نشده‌اند که این مسئله با توجه به تعداد بالای استودیوهای داخلی ایکس باکس، بسیار دور از انتظار است.

اما اکنون شرایط می‌تواند کاملا متفاوت باشد و از Outer World 2 گرفته تا State of Decay 3 و Contraband، ایکس باکس می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد و از آنجایی که جامعه‌ی گیمینگ به شدت به مقایسه و ارزیابی اعتقاد دارد، اگر شوکیس Xbox خروجی موفقیت‌آمیزی داشته باشد، این امر به عنوان موفقیت در اذهان مخاطبان تلقی می‌شود و همان طور که اشاره کردم نمایش نه چندان جذاب شوکیس سونی نیز در این زمینه بسیار تاثیر گذار بوده است.

نگاهی اجمالی به برخی از بهترین نمایش‌های شوکیس پلی‌استیشن ۲۰۲۳
با وجود تمام انتقادات و حواشی، چند نمایش شوکیس پلی‌استیشن، دارای کیفیت بسیار خوبی بودند و حداقل روی کاغذ، نوید آثار جذاب و سرگرم‌کننده‌ای را می‌دهند که به طور اجمالی به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنم.

Phantom Blade Zero
این اثر که یکی از معدود سوپرایز‌های مراسم به شمار می‌رفت، به سرعت توانست مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد و خصوصا مبارزات فوق‌العاده سریع بازی، طراحی خاص دنیای این اثر و اتمسفر کلی آن، این امید را می‌دهد با عنوانی جذاب و جالب طرف هستیم. در فنتوم بلید زیرو، ما در نقش قاتلی قرار می‌گیریم که اتهام خیانت به او زده شده و طی فعل و انفعالاتی تا نزدیکی مرگ پیش می‌رود، اما طی درمانی سخت موفق می‌شود زنده بماند، اما فقط ۶۶ روز تا مرگ فاصله دارد و به نظر می‌رسد بازی برنامه‌های خاصی برای این بازه زمانی دارد. از برخی سلاح‌های نیمه سایبرپانکی گرفته تا مبارزات نزدیک بسیار چشم‌نواز، بازی نمایش بسیار جذابی در شوکیس پلی‌استیشن داشت. اما با توجه به سابقه‌ی نه چندان طولانی و درخشان سازنده‌ی چینی بازی و توجه به این مسئله که ده‌ها بار ما مخاطبان با تریلر‌های چشم‌نواز فریب خورده‌ایم، قطعا نمی‌توان روی این عنوان حساب ویژه‌ای باز کرد و بهتر است با مقدار زیادی شک و تردید نسبت به فنتوم بلید زیرو امید داشته باشیم..

Helldivers 2

شاید کمی ناامید کننده به نظر برسد، اما در خلا نمایش‌ها و اسامی بزرگ، دنباله‌ی Helldivers یعنی Helldivers 2 محصول استودیو Arrowhead، یکی از نمایش‌های جذاب شوکیس را به خود اختصاص داد. نسخه‌ی اول هل‌دایورز، دارای فن بیس کوچک اما بسیار وفادار و مشتاقی بود که صد‌ها ساعت نسخه‌ی اول را تجربه کرده‌اند و نمایش متفاوت نسخه‌ی دوم، بسیار هیجان‌انگیز بود. تغییر انقلابی دوربین بازی از حالت ایزومتریک به حالت سوم شخص پشت شانه، تغییری بزرگ محسوب می‌شود و به نظر می‌رسد Helldivers2 قرار است تجربه‌ای جذاب، پر هیاهو و شلوغ با تمرکز ویژه بر بخش Co-op باشد.

Ghostrunner 2

نسخه‌ی اول گوست‌رانر، یکی از جذاب‌ترین و هیجان‌انگیز‌ترین عناوین اکشن اول شخصی بود که با تکیه بر ریتم فوق‌العاده بالا، سکانس‌های پلتفرمینگ و ابزار و آزادی عمل کم‌نظیر در مراحل خود، به سرعت طرفداران قابل توجهی برای خود دست و پا کرد و معرفی نسخه‌ی دوم این سری، که در همان ابتدا ویژگی‌های جدید مثل قابلیت راندن موتورسیکلت را نشان داد، بسیار هیجان‌انگیز بود.

Alan Wake 2

از دید بسیاری از جمله نویسنده، نمایش الن ویک ۲، جذاب‌ترین نمایش کل شوکیس به شمار می‌رفت. اول از همه با اعلام قطعی زمان انتشار این عنوان خوشحال شدیم و در ادامه، حضور سم لیک به عنوان بازیگر موشن کپچر، لحظه‌ای جذاب و کنی غافلگیر کننده را خلق ساخت. از سوی دیگر مشخص شد الن ویک دو دارای دو پروتاگونیست خواهد بود و ثانیه‌های اندک نشان داده شده از گیم‌پلی نیز بسیار جذاب و هیجان انگیز بودند. برای جزئیات بیشتر و احتمالا نمایشی طولانی از گیم‌پلی بازی، باید تا سامر گیم فست صبر کنیم اما در هر صورت، انتظارات از این عنوان تا حد زیادی بالاست.

دیگر نمایش‌های قابل توجه شوکیس امسال:

سخن پایانی
متأسفانه آن چیزی که قبل از شوکیس پلی‌استیشن از مراسم انتظار داشتیم رخ نداد و شاهد یک مراسم پر و پیمان و کامل نبودیم. با این وجود هنوز شوکیس ایکس باکس در راه است و علاوه بر آن، به نظر می‌رسد سامر گیم فست نیز میزبان نمایش‌های جذابی باشد. در هر صورت، عملکرد سونی کمی طرفداران و مخاطبان را ناامید کرد و باید دید در ادامه، چه اتفاقاتی در سال ۲۰۲۳ و ادامه‌ی نسل نهم رخ می‌دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو