آیا پنیر پیتزا جزو لبنیات است؟

منبع: روزانه

4

1402/3/24

01:45


پنیر پیتزا ماده غذایی خوشمزه‌ای است که بر خلاف نامش فقط برای آماده سازی پیتزا مصرف ندارد و امروزه غذاهای خیلی متنوعی با استفاده از آن درست می‌‌شود. برای خیلی‌ از مردم، میزان خوشمزگی هر غذایی به مقدار پنیر پیتزای آن بستگی دارد. اما برای افرادی که همیشه به تغذیه خود اهمیت می‌دهند، ممکن است […]

آیا پنیر پیتزا جزو لبنیات است؟

پنیر پیتزا ماده غذایی خوشمزه‌ای است که بر خلاف نامش فقط برای آماده سازی پیتزا مصرف ندارد و امروزه غذاهای خیلی متنوعی با استفاده از آن درست می‌‌شود. برای خیلی‌ از مردم، میزان خوشمزگی هر غذایی به مقدار پنیر پیتزای آن بستگی دارد. اما برای افرادی که همیشه به تغذیه خود اهمیت می‌دهند، ممکن است این سوال ذهنشان را درگیر کرده باشد که پنیر پیتزا حاوی چه نوع مواد مغذی است و اینکه آیا پنیر پیتز جزو لبنیات است و فوایدی مشابه سایر مواد لبنی دارد یا خیر. برای دریافت پاسخ این سوال و آشنایی با مواد مغذی و فواید پنیر پیتزا و همچنین انواع پنیرهای پیتزا در ادامه این مطلب، همراهمان باشید.

انواع پنیر پیتزا

پنیر پیتزاهایی که در بازار وجود دارند، به دو دسته لبنی و غیرلبنی تقسیم می‌شوند که هر کدام مزیت‌های خاص خودشان را دارند. البته بدون شک، ارزش تغذیه‌ای پنیر پیتزای لبنی خیلی بیشتر  از پنیر پیتزاهای گیاهی است. در ادامه، بیشتر درباره این دو نوع پنیر پیتزا صحبت می‌کنیم.

پنیر پیتزای لبنی

این نوع پنیر از گروه لبنیات محسوب می‌شود و فوایدی مشابه سایر مواد لبنی دارد. ماده اصلی این نوع پنیر‌های پیتزا شیر است که بسته به نوع پنیر از شیر گوسفند، شیر بز، شیر گاو یا شیر گاومیش برای تهیه آنها استفاده می‌شود. میزان چربی و پروتئین این پنیرها هم به همین عامل یعنی نوع شیر مورد استفاده برای تولیدشان بستگی دارد. پنیر پیتزاهای لبنی منبع خوبی از کلسیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، سلنیوم، انواع ویتامین‌های گروه ب، پروتئین و چربی حیوانی هستند و مقدار کالری بالایی دارند. بنابراین افرادی که چربی خون بالا یا مشکلات قلبی دارند یا دچار چاقی هستند، نباید در مصرف این نوع پنیر زیاده‌روی کنند. همچنین معمولا بیشتر پنیرهای پیتزای لبنی مقدار نمک بالایی دارند و افرادی با فشار خون بالا باید در مصرف آنها احتیاط کنند. این نوع پنیرها انواع مختلفی دارد، از جمله:

پنیر موزارلا: موزارلا در اصل با شیر پرچرب گاومیش تولید می‌شود و یک پنیر خامه‌ای خوشمزه با بافت نیمه جامد به رنگ سفید است. موزارلا محبوب‌ترین پنیر پیتزا در جهان است که کشسانی بالا و ذوب یکنواختی دارد. امروزه به خاطر تولید انبوه این پنیر، کارخانه‌ها از شیر گاو به جای شیر گاومیش استفاده می‌کنند. پنیر موزارلا به دو شکل تازه و کهنه در بازار وجود دارد که نوع تازه آن به خاطر رطوبت بالاتر، کشسانی بیشتری هم دارد، اما حداکثر باید تا دو هفته مصرف شود.

پنیر چدار: پنیر چدار به رنگ نارنجی خوشرنگ است و به عنوان یک  طعم دهنده قوی در ترکیب با سایر پنیرهای پیتزا استفاده می‌شود. این پنیر بافت سفتی دارد و از شیر گاو تهیه می‌شود. پنیر چدار برای اولین بار در انگلستان تولید شده است و در این کشور محبوبیت خیلی زیادی دارد. از این پنیر برای تهیه انواع پاستا، سس و سوپ استفاده می‌شود.

پنیر پارمسان: پنیر پارمسان بافت سفت و طعم ترش و شوری دارد و معمولا پس از پخت غذا و در مرحله آخر روی غذاهایی مثل انواع سالاد، سوپ یا ماکارونی ریخته می‌شود. این پنیر مقاومت حرارتی خیلی کمی دارد و به همین خاطر در فر به سرعت می‌سوزد. این پنیر ایتالیایی از شیر گاو درست می‌شود و میزان پروتئین بالایی دارد.

پنیر گودا: این پنیر زرد رنگ، بافت نرم و نیمه جامدی دارد و در مقابل حرارت به راحتی ذوب نمی‌شود، اما ممکن است بسوزد. اصل این پنیر به شهر خاودا (گودا) هلند برمی‌گردد. پنیر گودا به دلیل رنگ و طعم خوشایندش، طرفداران زیادی در سرتاسر دنیا دارد و در انواع غذاهایی مثل لازانیا و همبرگر مصرف می‌شود.

پنیر پروولون (Provolone): این پنیر ایتالیایی بافت نیمه سفت، طعم خامه‌ای و عطر خوشایندی دارد. پروولون از شیر پرچرب گاو یا شیر گاومیش یا ترکیب این دو نوع شیر تهیه می‌شود. این پنیر، انواع مختلفی با مزه دودی، تند یا شیرین دارد. پنیر پروولون به خوبی ذوب می‌شود و برای غذاهایی که در حرارت بالای فر پخته می‌شوند، گزینه مناسبی است.

پنیر بوترکیزه: این پنیر آلمانی بافت تقریبا نرم و طعم و ظاهری شبیه کره دارد و مقدار چربی آن بالا است، به همین خاطر اسم آن را بوترکیزه گذاشته اند.

پنیر بلوچیز: این پنیر فرانسوی عطر و طعم تند و خاصی دارد و ماده اصلی آن نوعی کپک آبی رنگ است. برای تهیه بلوچیز از انواع شیر بز، گوسفند یا گاو استفاده می‌شود.

پنیر فتا: این پنیر یونانی، طعم شور و بافت نرمی دارد و رنگ آن سفید است. فتا مزه خامه‌ای داد و در آب نمک فرآوری می‌ شود. فتا به راحتی ذوب نمی‌شود و چاشنی خوبی برای انواع سالادها و ساندویچ‌ها است.

پنیر پیتزای گیاهی یا غیرلبنی

امروزه نوع دیگری از پنیر پیتزا در بازار عرضه می‌شود که گیاهی و فاقد مواد لبنی است. بیشتر مصرف کنندگان این پنیر  گیاهخواران هستند، افرادی که به شیر و مواد لبنی حساسیت دارند و یا اشخاصی که رژیم گرفته‌اند. برخی از این پنیرها با استفاده از شیر سویا تولید می‌شوند. نوع دیگر پنیر پیتزا که با چربی گیاهی تولید می‌شود، در بازار ایران به اسم تاپینگ معروف است. تاپینگ فاقد مواد مغذی پنیرهای لبنی است، مقدار اسید چرب ترانس و کالری بالایی دارد و مصرف زیاد آن مضرات فراوانی برای سلامتی دارد.

فواید پنیر پیتزای لبنی

همانطور که گفتیم، پنیرهای پیتزایی که از شیر تولید می‌شوند، جزو لبنیات هستند و خواص زیادی دارند، از جمله:

·        کمک به استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها با تامین کلسیم مورد نیاز بدن

·        افزایش انرژی با تامین انواع پروتئین‌ها و چربی‌های مورد نیاز بدن

·        کمک به تنظیم سوخت و ساز بدن

·        حاوی انواع ویتامین‌های گروه ب مثل ب ۳ و ب ۱۲

·        حاوی ویتامین‌های محلول در چربی مثل ویتامین آ

حرف آخر

امیدواریم که با مطالعه این مطلب با انواع پنیر پیتزا آشنا شده باشید و از این به بعد با در نظر گرفتن ‌ذائقه و سلیقه خودتان و اعضای خانواده‌تان، برای غذاهای متنوعی که آماده می‌کنید، پنیر پیتزای مناسبی را انتخاب کنید. بدون شک، اگر سعی کنید علاوه بر پنیر پیتزا، غذاهایتان را با مقدار بیشتری از سبزیجات درست کنید، فواید این ماده غذایی خوشمزه خیلی بیشتر از قبل خواهد بود. 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو