The Days؛ سریال جدید نتفلیکس که دوستداران «چرنوبیل» نباید آن را از دست دهند

The Days؛ سریال جدید نتفلیکس که دوستداران «چرنوبیل» نباید آن را از دست دهند


منبع: روزیاتو

3

1402/3/26

18:32


The Days؛ سریال جدید نتفلیکس که دوستداران «چرنوبیل» نباید آن را از دست دهند

The Days؛ سریال جدید نتفلیکس که دوستداران «چرنوبیل» نباید آن را از دست دهند

بزرگ ترین سؤالات فلسفی بشر از دل تراژدی های انسانی بیرون آمده اند. مینی سریال ژاپنی جدید روزها (The Days) که از سرویس نتفلکیس پخش می شود هم همچون سریال چرنوبیل (Chernobyl) مخاطبان خود را با پرسشی فلسفی رو به رو می سازد.

در این سریال، راوی داستان، ماسائو یوشیدا (با بازی کوجی یاکوشو) که مخاطبان را با خود به دل فاجعه ی هسته ای فوکوشیما می برد، خود را برای رویارویی با وقایع یک روز سرنوشت ساز در سال ۲۰۱۱ آماده می کند.

سریال The Days روزها

سریال The Days که روایتگر دشواری هایی است که ماسائو یوشیدا، مدیر نیروگاه هسته ای فوکوشیما و تیم سرسختش با آن ها مواجه می شوند، تلاش های این گروه چند نفره که علیرغم همه ی مشکلات برای نجات ژاپن از بدترین فاجعه ی هسته ای تاریخ بشر می جنگند را به تصویر می کشد.

فاجعه هسته ای نیروگاه هسته ای فوکوشیما زمانی رخ داد که بزرگ ترین زلزله ی ثبت شده در تاریخ ژاپن باعث وقوع سونامی عظیمی شد که به ژنراتورهای برق نیروگاه فوکوشیما آسیب زد، امری که به قطع برق این نیروگاه انجامید.

سریال The Days که روایتی از وقایع روزهای ۱۲ تا ۱۵ مارس سال ۲۰۱۱ است، مبارزه ی کارکنان نیروگاه در برابر یک فاجعه ی اجتناب ناپذیر برای جلوگیری از انفجار مخازن با توجه به از کار افتادگی سیستم های خنک کننده به دنبال قطعی برق نیروگاه را به تصویر می کشد.

سریال The Days روزها

فاجعه هسته ای نیروگاه فوکوشیما که بعد از چرنوبیل دومین فاجعه هسته ای بزرگ تاریخ بشر محسوب می شود، به دلیل مؤخرتر بودن زمان وقوع آن ترسناک تر به نظر می رسد و این مینی سریال ژاپن جدید نتفلیکس حس استیصال و یأسی را به تصویر می کشد که فوکوشیما و مردمش را فرامی گیرد.

سریال The Days داستان نه یک واقعه ی بزرگ، بلکه داستان انتخاب های کوچکی است که تعیین کننده ی رویدادهایی هستند که مخاطبان در این سریال شاهد آن هستند. این مینی سریال تلاش می کند زوایای دیگری از این حادثه را روایت کند و آسیب پذیری قدرت بشر را بی پرده به رخ می کشد. گرچه عمده ی تمرکز سریال معطوف به تلاش های شجاعانه ی کارکنان نیروگاه و سردرگمی مسئولان دولتی است، اما به افراد پیرامون وقایع اصلی، از جمله خانواده ی کارکنان هم پرداخته می شود.

سریال The Days تصویرگر درماندگی بشر است

سریال The Days روزها

سریال The Days نه تنها ناتوانی کارکنان نیروگاه که خود را مجبور به تلاش برای جلوگیری از وقوع یک فاجعه ی بزرگ تر می یابند، بلکه ناتوانی دولت در مهار حادثه را نیز نشان می دهد.

در سریال، نخست وزیر ژاپن (با بازی فومیو کوشیناتا) را در میان یک گروه به اصطلاح «کارشناس» می بینیم که چیز زیادی برای توصیه به او ندارند. با نمایش تدریجی وقایع پس از زلزله در سریال، بی کفایتی مسئولان در جلوگیری از تراژدی عیان می شود و در عین حال، کارکنان نیروگاه را می بینیم که به مقاومت در برابر این تهدید مرگبار ادامه می دهند و در نهایت موفق به جلوگیری از فاجعه ای در مقیاسی بسیار بزرگ تر می شوند که در صورت وقوع می توانست حتی عظیم تر از فاجعه ی چرنوبیل باشد.

سریال The Days به طور کلی داستانی درباره ی انتخاب ها است – دوراهی میان حفظ خود یا بشریت. طی ۸ قسمت این سریال، ماسائو یوشیدا، مدیر نیروگاه و تیمش در بسیاری از موقعیت ها بر سر دوراهی فرار و مبارزه قرار می گیرند، اما حتی در ویرانگرترین موقعیت هم شخصیت فوق العاده ای از خود نشان می دهند.

حتی با تداوم دشواری انتخاب ها، امید، قهرمان حماسه ی سریال The Days می شود. احتمالاً این همان امیدی است که ژاپن را از رو به رو شدن با تراژدی ای که می توانست این کشور را دو پاره کند و سال ها پیشرفت آن پس از جنگ جهانی دوم را نابود سازد، نجات داد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو