دلایل ریزش مو مردان

 دلایل ریزش مو مردان


5

1402/3/28

20:38


درمان ریزش مو مردان یکی از موضوعاتی است که تحقیقات بسیاری بر روی آن انجام شده است. تاکنون متخصصان سلامت، راه‌های مختلفی را برای کنترل و مدیریت ریزش مو در آقایان امتحان کرده اند. به هر حال این مشکل در مردان شیوع بیشتری دارد و بسیاری از آقایان در طول عمر خود آن را تجربه می‌کنند. این مشکل می‌تواند به عوامل مختلفی مانند ژنتیک، تغذیه نامناسب، تغییرات هورمونی، استرس و شرایط محیطی مربوط باشد. پس با توجه به اینکه دلایل و عوامل زمینه سازِ ریزش مو در افراد مختلف، متفاوت هستند هر فرد ممکن است به روش‌های درمانی متفاوتی نسبت به دیگران نیاز داشته باشد. منتها آنچه مشخص است این است که در میان روش‌های درمان ریزش مو، روش‌های سنتی و درمان‌های موضعی جایگاه ویژه ای دارند. با این نوشته همراه باشید تا در مورد اینگونه روش‌هایِ درمانی بیشتر صحبت کنیم.

دلایل ریزش مو مردان، متنوع هستند

اصلی ترین عوامل و دلایل ریزش مو مردان کدامند؟

قبل از پرداختن به درمان ریزش مو مردان بیایید در مورد دلایل بروز این مشکل، بیشتر صحبت کنیم و به اصلی ترین دلایل آن بپردازیم. همانطور که در ابتدای نوشته هم به آن اشاره شد عوامل وراثتی و ژنتیکی یکی از اولین و اصلی ترین دلایل ریزش مو مردان هستند. اگر پدر، برادرها یا مردان خانوادۀ مادری شما مشکل ریزش مو دارند، احتمالاً شما نیز به درجاتی از ریزش مو گرفتار خواهید شد. ریزش موی ارثی اغلب الگوی مشخصی دارد و بیشتر، موهای منطقه تاج و فوقانی سر را درگیر می‌کند و البته ممکن است به بقیه قسمت‌های سر هم گسترش یابد. دیگر علت ریزش مو مردان، تغییرات در سطح هورمون‌ها است. هورمونِ اصلی مربوط به ریزش مو در مردان، هورمون دی هیدروتستوسترون (DHT) است. DHT به واسطه آنزیم ۵ آلفا ردوکتاز از تستوسترون ساخته می‌شود و می‌تواند به فولیکول‌های مو آسیب برساند و ریزش آنها را به دنبال داشته باشد.

برای درمان و جلوگیری ریزش مو مردان، بعد از عوامل ژنتیکی و هورمونی باید به  عوامل زیست محیطی توجه شود.  مثلا استرس، تغذیه ناصحیح، کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم (از جمله آهن، روی و ویتامین D و …) مصرف مواد مخدر، الکل، دخانیات و تماس با مواد شیمیایی همگی می‌توانند در زمره عوامل زیست محیطی قرار گیرند. برخی از بیماری‌ها نیز می‌توانند باعث ریزش مو مردان شوند. از جمله بیماری‌های آرتریت روماتوئید، دیابت، بیماری‌های تیروئید، آنمی و بیماری‌های ایمنی مانند سیستمیک لوپوس. علاوه بر این، برخی از داروها هم گاها به ریزش مو منجر می‌شوند. داروهای ضد پرولاکتین، ضد صرع، ضد سرطان، ضد افسردگی و آنتی‌کولینرژیک مثال‌هایی از اینگونه داروها هستند. بنابراین قبل از جستجو برای درمان ریزش مو باید دلایل بروز آن را بررسی کنید. تنها در این صورت است که می‌توانید به یک درمان موثر برای رفع مشکل خود دست یابید.

ریزش موی ارثی در مردان الگوی مشخصی دارد

ریزش موی ارثی در مردان الگوی مشخصی دارد

چرا برای رفع ریزش موی مردان، گرایش زیادی به استفاده از درمان‌های سنتی وجود دارد؟

در جوامع مختلف به دلایل متعدد برای رفع ریزش موی مردان گرایش به استفاده از درمان‌های سنتی وجود دارد. بسیاری از مردم به جای استفاده از داروهای شیمیایی و روش‌های طب نوین( مثلا کاشت و پیوند مو یا روش‌های لیزری) به طب سنتی روی می‌آورند. اولین دلیل این مسئله، طبیعی بودن درمان‌های سنتی است. درمان‌های سنتی بر اساسِ استفاده از مواد طبیعی و گیاهی تهیه می‌شوند. این مواد معمولاً غیر سمی و طبیعی هستند و تجربه، ثابت کرده است که کمترین عوارض جانبی را نسبت به داروهای شیمیایی دارند.

بسیاری از درمان‌های سنتی، مبتنی بر سنت‌ها و تجربیات قدیمیِ بشر هستند و از دیرباز برای درمان ریزش مو مردان از آنها استفاده شده است. این مواد به مرور زمان در جوامع مختلف آزموده شده‌اند و در صورت استفاده صحیح، می‌توانند نتایج مطلوبی در رفع ریزش مو داشته باشند. قیمت مناسب نیز یکی دیگر از دلایل گرایش به درمان‌های سنتی ریزش موی مردان است. به هر حال، برخی از درمان‌های سنتی در مقایسه با درمان‌های مدرن بسیار کم هزینه تر و ارزانتر هستند. این مسئله هم م‌یتواند برای کسانی که نمی‌توانند هزینه‌های بالایِ درمان‌های مدرن را بپردازند، جذاب باشد.

رایج ترین روش‌های سنتی برای درمان ریزش مو مردان

ماساژ پوست سر با روغن‌های طبیعی

ماساژ با روغن‌های طبیعی از گذشته‌های دور به عنوان یک روش موثر برای جلوگیری ریزش مو مردان استفاده شده است. در این روش با انجام حرکات آرام و مداوم در ناحیه پوست  سر، روند درمان شروع می‌شود. این روش به بهبود جریان خون در محیط پوست سر می‌انجامد و موجب تحریک و فعال‌سازی فولیکول‌های موی سر خواهد شد.   از روغن‌های گیاهی مختلفی برای ماساژ پوست سر میتوان استفاده کرد مانند روغن آرگان، روغن نارگیل، روغن زیتون و … می‌توانید ماساژ را با استفاده از انگشتان خود یا برس مخصوص مو انجام دهید. البته باید قبل از هرکاری در مورد مدت و دفعات تکرار ماساژ در هفته با یک متخصص طب سنتی مشورت کنید.

استفاده از روغن های طبیعی برای جلوگیری ریزش مو مردان

استفاده از روغن های طبیعی برای جلوگیری ریزش مو مردان

استفاده از عصاره‌ و عرقیات گیاهی برای درمان ریزش مو مردان

عصاره برخی از گیاهان، دارای خواصی است که می‌تواند در جلوگیری ریزش مو مردان موثر باشد. به‌عنوان مثال، آلوئه‌ورا، آویشن، رزماری و سیر از جمله گیاهانی هستند که چنین مواد موثری در درمان ریزش مو مردان دارند. عصاره این گیاهان در بسیاری از شامپوها یا محلول‌های مخصوص ریزش مو وجود دارد. شما می‌توانید اینگونه محصولات بهداشتی را که تحت برندهای مختلف ایرانی و خارجی در بازار وجود دارند خریداری کنید و برای رفع مشکل ریزش موی خود از آنها بهره بگیرید. همچنین می‌توانید به مراکز و داروخانه‌های طب سنتی در شهر خود مراجعه کنید و خود عصاره یا گیاه مربوطه را خریداری کنید. مثلا می‌توانید گیاه آلوورا را خریداری کنید و خودتان در منزل عصاره یا شیره آن را بگیرید و استفاده کنید.

تغذیه مناسب و تاثیر آن بر درمان ریزش مو مردان

اصلاح الگوی تغذیه ای نیز  یک روش درمانی در طب سنتی است که  می‌تواند به درمان ریزش مو مردان بینجامد. مطمئنا تغذیه صحیح و متعادل با مواد غذاییِ حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنیِ ضروری به رشد و سلامت موها کمک زیادی خواهد کرد. مصرف مواد غذایی مهمی مانند ماهی، تخم مرغ، تخم کدو، بادام، سبزیجات و میوه‌ها باعث تأمین مواد مغذیِ لازم برای موها می‌شود. بنابراین شما می‌توانید در کنار روش‌های موضعی و استفاده از روغن‌ها، تغذیه خود را نیز اصلاح کنید. مطمئنا با این کار، میزان موفقیت در درمان ریزش مو را به شدت افزایش خواهید داد.

تاثیر تغذیه در درمان ریزش مو مردان

تاثیر تغذیه در درمان ریزش مو مردان

استفاده ترکیبی از روغن‌های طبیعی مختلف برای درمان ریزش مو مردان

در درمان ریزش مو مردان می‌توان به جای استفادۀ صرف از یک روغن خاص، ترکیبی از دو یا چند روغن طبیعی تهیه کرد. با این کار به نوعی یک معجون درمانی قوی تر ساخته می‌شود که تاثیر بیشتری بر رفع مشکل ریزش مو خواهد داشت. البته در ترکیب روغن‌ها باید قبل از هر چیز با متخصصان طب سنتی مشورت کنید تا از عوارض ناخواستۀ احتمالی جلوگیری کنید.

میتوانید استفاده از روغن های ترکیبی بندیتو را امتحان کنید و تاثیر شگفت انگیز آن را بر روی موهای خود ببینید.

روغن ترکیبی تقویت ریشه مو یکی از بهترین روغن هایی است که میتوانید داشته باشید و شاهد رویش مجدد موهایتان باشید.

ترکیب روغن های طبیعی مختلف، یک شیوه رایج برای درمان ریزش مو مردان در طب سنتی است

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو