دغدغه ای جدی به نام ریزش مو

دغدغه ای جدی به نام ریزش مو


منبع: روزانه

4

1402/3/30

01:38


ریزش مو از جدی ترین دغدغه هایی می باشد که هر فردی با هر جنسیت و در هر سنی ممکن است با آن مواجه شود. بر خلاف تصور بسیاری از افراد ریزش مو مشکل خیلی بزرگی نیست، البته به شرطی که روش های درمان آن را بشناسید. روش های مختلفی برای درمان ریزش مو پیشنهاد […]

ریزش مو از جدی ترین دغدغه هایی می باشد که هر فردی با هر جنسیت و در هر سنی ممکن است با آن مواجه شود. بر خلاف تصور بسیاری از افراد ریزش مو مشکل خیلی بزرگی نیست، البته به شرطی که روش های درمان آن را بشناسید. روش های مختلفی برای درمان ریزش مو پیشنهاد می شوند که برخی از آن ها طبیعی و برخی دیگر شیمیایی می باشند. این روش ها شاید به درمان این مشکل کمک کنند، اما می توانند عوارض دیگری را متوجه افراد نمایند. با توجه به این موضوع انتخاب روشی مناسب برای درمان ریزش مو از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. برای اینکه بتوانید بهترین راهکار را برای درمان کردن ریزش مو انتخاب نمایید، باید در ابتدا دلیل اصلی ریزش را شناسایی کنید. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با دلایل اصلی ریزش مو و بهترین راهکار برای درمان آن ها آشنا کنیم.

چگونه می توان ریزش مو را درمان کرد؟

درمان ریزش مو کار سخت و پیچیده ای نیست، به شرط آن که بهترین روش را برای درمان انتخاب نمایید. از طرفی مهم ترین اصل برای درمان این مشکل پیدا کردن دلیل اصلی بروز آن است. فراموش نکنید که ریزش موها تا حد معقول طبیعی بوده و جای هیچ گونه نگرانی ندارد. با توجه به مطالعات عملی انجام شده روی موها، ریزش روزانه 80 تا 100 تار از موها کاملا طبیعی می باشد. این ریزش کمک می کند تا پوست سر بتواند چرخه رشد سالمی را برای موها ایجاد نماید. بنابراین موهای تازه و سالم جای موهای ضعیف و قدیمی را می گیرند.

دغدغه ای جدی به نام ریزش مو

زمانی که ریزش موها بیشتر از این میزان شود باید به دنبال دلایل ریزش مو و راهی برای درمان آن باشید. در برخی از مواقع ریزش موها به دلایل مشخصی مانند بارداری، اضطراب شدید، کمبود ویتامین و … است. در این صورت می توانید با تشخیص به موقع و رفع دلیل ریزش آن را متوقف کنید. اما در برخی از مواقع ممکن است کمی دیر برای درمان ریزش اقدام نمایید، در این صورت بهتر است روش های موثرتری را برای توقف ریزش مو و تقویت موهای ضعیف شده انتخاب نمایید. استفاده از روغن های موضعی یکی از بهترین و موثرترین روش هایی می باشد که می توانید برای بهبود وضعیت موها و توقف ریزش آن ها استفاده کنید. نکته قابل توجه در رابطه با این روش درمانی عدم وجود عارضه و کاملا طبیعی بودن آن است. این موضوع موجب می شود تا استفاده از روغن ها برای تمامی سنین و در هر شرایطی بدون خطر و نگرانی باشد.

چگونه می توان ریزش مو را درمان کرد؟

چه زمانی برای درمان ریزش مو اقدام کنیم؟

از سوالات رایج افرادی که دچار ریزش مو هستند این است که چه زمانی باید برای درمان ریزش مو اقدام کرد. همانطور که پیش تر به آن اشاره شد ریزش مو در محدوده 80 تا 100 تار به صورت روزانه کاملا طبیعی می باشد. اما اگر احساس کردید تعداد موهای ریخته شده بیشتر از این مقدار است، بهتر است به دنبال دلیل و درمان آن باشید. علائم مختلفی وجود دارند که می توانند نشان دهنده ریزش غیر طبیعی موهای شما باشند. دیدن حجم مو روی برس پس از شانه زدن موها، ریزش مو به صورت دسته ای هنگام دوش گرفتن، مشاهده تعداد قابل توجهی مو روی بالش و … از ابتدایی ترین علائم ریزش موها محسوب می شوند. بنابراین هر زمان این موارد را تجربه کردید، بدانید که دچار ریزش مو شده اید. برای اینکه متوجه شوید به درمان جدی برای این مشکل نیاز دارید یا خیر، بهتر به سوالات زیر جواب دهید.

  • هنگامی که دست خود را داخل موهایتان می برید، احساس می کنید حجم آن ها کاهش یافته است؟
  • زمانی که موهای خود را شانه می زنید، برس پر از مو می شود؟
  • در حمام موهای ریخته شده خود را کف حمام یا روی بدنتان مشاهده می کنید؟
  • در قسمت فرق سر خود احساس می کنید که پوست سرتان نمایان تر شده و موها نازک تر دیده می شوند؟

اگر به این سوالات پاسخ مثبت داده اید، قطعا دچار ریزش مو هستید و بهتر است هر چه سریع تر برای درمان آن اقدام کنید.

مهم ترین دلایل ریزش مو

برای درمان ریزش مو در ابتدا باید بررسی کنید که چه چیزی باعث ریزش موهای شما شده است. از مهم ترین دلایلی که منجر به بروز ریزش مو می شوند، عبارتند از:

  • آسیب های جسمی:

آسیب های جسمی مانند تصادف، عمل جراحی، بیماری های شدید مانند کرونا و … می توانند از اصلی ترین دلایل ریزش مو محسوب شوند. در صورتی که ریزش مو به دلیل آسیب های جسمی باشد، طی 3 تا 6 ماه شاهد ریزش قابل توجهی از موهای خود خواهید بود.

  • بارداری و شیردهی:

این ریزش معمولا برای تمامی بانوان باردار و شیرده بروز پیدا می کند. اصلی ترین دلیل این ریزش نیز اختلالات شدید هورمونی در طول این دوران است.

  • کمبود و یا مصرف بیش از اندازه ویتامین ها:

مصرف بیش از حد ویتامین A می تواند منجر به ریزش شدید موها شود. همچنین عدم دریافت روزانه این ویتامین نیز می تواند دلیلی برای ریزش موها باشد. کمبود ویتامین های B و فقر آهن نیز از دیگر دلایل شایع بروز این مشکل محسوب می شوند.

  • دیگر دلایل ریزش مو:

– اختلالات ژنتیکی و طاسی ارثی

– کمبود پروتئین در برنامه غذایی

– استفاده از برخی داروها برای طولانی مدت

– کاهش وزن شدید

– بیماری هایی مانند لوپوس، آلوپسی آره آتا، سندرم تخمدان پلی کیستیک

– انجام شیمی درمانی

– استعمال دخانیات و مشروبات الکلی

– اختلالات هورمونی

 – استفاده نادرست از لوازم آرایشی و مراقبتی، عدم توجه به کیفیت این لوازم و استفاده بیش از اندازه آن ها

– اختلال تریکوتیلومانیا (این اختلال باعث می شود فرد دائما با موهای خود بازی کند و برای کندن مو وسوسه شود.)

– افزایش سن

استرس، اضطراب و افسردگی

– کم آبی شدید بدن

بهترین راهکار برای درمان ریزش مو سکه ای

ریزش موی سکه ای هنگامی بروز پیدا می کند که گلبول های سفید به فولیکول های مو حمله می کنند. در این صورت فولیکول های مو کوچک شده و موها شروع به ریزش می نمایند. دلیل قطعی و مشخصی برای بروز این ریزش وجود ندارد. اما بسیاری از محققان بر این باورند که عوامل ژنتیکی، بیماری آلوپسی آره آتا و دیگر اختلالات خود ایمنی می توانند در بروز این مشکل نقش داشته باشند. برخلاف تصور بسیاری از عموم استرس و اضطراب نقشی در بروز این نوع از ریزش مو ندارد. بنابراین بهتر است به دنبال دلایل جدی تری برای این نوع ریزش بگردید. از علائم ریزش موی سکه ای می توان به خالی شدن ناگهانی بخشی از سر طی چند روز اشاره داشت. همچنین خارش و سوزش پوست سر از دیگر نشانه های ریزش سکه ای موها می باشد.

درمان ریزش مو سکه ای با استفاده از روش های شیمیایی تقریبا قطعی نیست. به همین دلیل پزشکان نمی توانند روشی قطعی به بیماران معرفی کنند. اما برخی از ترکیبات طبیعی می توانند به کاهش عارضه های این نوع ریزش و بهبود پوست سر کمک کنند. روغن های ترکیبی می توانند نقش بسیار موثری در کاهش و درمان التهابات پوست سر داشته باشند. بنابراین به کاهش خارش و سوزش پوست سر کمک می کنند. بنابراین فرد کمتر پوست سر خود را تحریک کرده و از ریزش بیشتر موها پیشگیری می شود. همچنین این روغن های ترکیبی موجب می شوند تا فولیکول های مو بتوانند به صورت موضعی مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کرده و بهبود پیدا کنند.

دغدغه ای جدی به نام ریزش مو

بهترین روش درمان ریزش مو سکه ای

بهترین روش برای درمان ریزش مو ارثی

برای درمان ریزش مو ارثی در ابتدا باید این نوع ریزش را به خوبی بشناسید. معمولا افرادی که یک یا چند نفر از اعضای خانواده آن ها دارای موهای کم پشت هستند، بیشتر از سایر افراد در معرض کم پشتی موها قرار دارند. به همین دلیل افرادی که پدر آن ها در جوانی دچار ریزش مو شده و یا مادرشان موهای کم پشتی دارند دغدغه ریزش موی بیشتری دارند. با توجه به این موضوع آن ها می توانند به موقع برای پیشگیری و توقف ریزش موها اقدام نمایند. توجه داشته باشید که جنسیت شما تاثیری در میزان ریزش ندارد و این عارضه در میان بانوان و آقایان به یک اندازه بروز پیدا می کند. معمولا ریزش موی ارثی از قسمت شقیقه ها، فرق سر و جلوی سر شروع می شود. بنابراین اگر شما نیز احساس می کنید از این قسمت ها دچار کاهش حجم مو شده اید، بهتر است هرچه سریع تر برای درمان و پیشگیری اقدام نمایید.

برای درمان ریزش مو ارثی می توان از روش های تهاجمی مانند کاشت مو، مزوتراپی و … استفاده نمود. اما این روش ها علاوه بر اینکه هزینه بسیار زیادی دارند، ممکن است نتیجه دلخواه شما را به همراه نداشته باشند. بنابراین بهترین راه این است که فولیکول های مو را تقویت نمایید و مواد مغذی مورد نیاز را به آن ها برسانید. استفاده از روغن های طبیعی می تواند بهترین، کم عارضه ترین و به صرفه ترین روش برای تقویت موها و پیشگیری از ریزش آن ها باشد.

دغدغه ای جدی به نام ریزش مو

بهترین روش درمان ریزش مو ارثی

موثرترین راهکار درمان ریزش مو هورمونی

درمان ریزش مو هورمونی دغدغه بسیاری از افراد به خصوص بانوان است. البته برخی از آقایان نیز ممکن است به دلایل مختلف مانند مصرف داروهای هورمونی و … با این مشکل مواجه شوند. اما شرایط جسمی بانوان موجب می شود تا آن ها بیشتر از آقایان دچار ریزش موی هورمونی شوند. این نوع از ریزش کاملا غیر طبیعی بوده و افراد به راحتی می توانند متوجه شوند که دچار ریزش موی هورمونی شده اند. در صورتی که موی زیادی را روی برس و شانه مشاهده می کنید و یا روی بالش خود موی زیادی می بینید، احتمالا با این مشکل مواجه هستید. این نوع از ریزش در بانوان از قسمت راس سر و در آقایان از قسمت خط رویش به سمت عقب شروع می گردد. با توجه به سرعت بالای ریزش مو هورمونی اقدام به موقع برای پیشگیری و درمان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

برای درمان ریزش مو هورمونی در ابتدا بهتر است بدانید که چه چیزی منجر به اختلالات هورمونی در بدن شما شده است. سپس با تنظیم هورمون های بدن می توانید ریزش مو را به شکل قابل توجهی متوقف نمایید. با توجه به حجم بالای موهای از دست رفته نیاز دارید تا از یک روش موثر برای جبران این ریزش استفاده کنید. روغن های طبیعی می توانند به شکل موضعی در بهترین و سریع ترین زمان ممکن مواد مغذی برای رشد موها را به پوست سر برسانند. بنابراین احتمال بازیابی موهای از دست رفته و تقویت موهای ضعیف شده را به شدت افزایش می دهند.

دغدغه ای جدی به نام ریزش مو

بهترن روش درمان ریزش مو هورمونی

چرا از روغن های ترکیبی برای درمان ریزش مو استفاده کنیم؟

روغن های ترکیبی می توانند مواد مغذی موها را به صورت موضعی و به بیشترین میزان ممکن به پوست سر برسانند. از طرفی این روغن ها هیچ گونه عوارضی را برای بدن ایجاد نمی کنند و از قیمت بسیار مقرون به صرفه ای برخوردار هستند. روغن های نارگیل، آرگان، جوجوبا، زیتون، رزماری، بادام و … از بهترین و موثرترین روغن هایی می باشند که به تقویت و پرپشتی موها کمک می کنند. اما نکته قابل توجه این است که استفاده از تمامی این روغن ها می تواند هزینه و زمان زیادی را از شما بگیرد. بنابراین می توانید با استفاده از روغن های ترکیبی در کوتاه ترین زمان ممکن، بیشترین مواد مغذی را به ریشه موها برسانید و آن ها را تقویت کنید.

درمان ریزش مو با استفاده از روغن های ترکیبی بندیتو به شما کمک می کند تا در خانه به تقویت ریشه موهای خود بپردازید. از طرفی این روغن ها نیاز مو به محصولات مراقبتی شیمیایی را برطرف می کند. از مهم ترین تاثیرات روغن ترکیبی روی موها می توان به کنترل و درمان ریزی، تقویت پیاز مو، پیشگیری از سفیدی زودرس موها و رفع شوره و پوسته سر اشاره داشت. ایجاد بیماری های پوست سر، خشکی و شوره می توانند دلیلی برای ریزش موها باشند. بنابراین با رفع این مشکلات می توانید به رفع دلایل ریزش مو نیز بپردازید. البته فراموش نکنید که برای دستیابی به بهترین نتیجه باید روش اصولی و درست استفاده از روغن های ترکیبی را رعایت نمایید. در صورت رعایت اصول استفاده از این روغن ها می توانید بیشترین تاثیر را روی پوست سر و تارهای مو اعمال کنید و سریع تر به نتیجه دلخواه خود دست پیدا کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو