درمان خانگی آفتاب سوختگی (روش های طبیعی درمان سریع سوختگی پوست)

منبع: تاپ ناز

5

1402/4/4

12:29


درمان خانگی آفتاب سوختگی

با فرا رسیدن تابستان و فصل گرما و به علت قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید خیلی از افراد دچار آفتاب سوختی شدید می شوند. آفتاب سوختی آسیب پوستی است که در اثر تماس نور خورشید با اشعه uv  به پوست اتفاق می افتد و باعث قرمزی پوست ، سوزش و حتی خارش می شود. از دیگر علائم آفتاب سوختگی تب و لرز ، کم آبی بدن ، عفونت و احساس ضعف است. بعد از آفتاب سوختگی تا بهبود کامل پوست چندین هفته طول می کشد و ممکن است این فرآیند آزار دهنده باشد. موضوع دیگر اینکه قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور مستقیم خورشید خطر ابتلا به سرطان پوست را چندین برابر افزایش می دهد. اگر از کرم ضد آفتاب مناسب استفاده کنید تا حد زیادی خطر آفتاب سوختگی کاهش می یابد اما اگر به هر علتی این موضوع را رعایت نکردید و پوست تان دچار آفتاب سوختگی شده است تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا روش های خانگی کاملا عملی برای درمان آفتاب سوختگی به شما معرفی کنیم.

درمان های خانگی برای آفتاب سوختگی

اگر پوست تان علائم ذکر شده را داشت و دچار آفتاب سوختگی شده بود پیشنهاد می کنیم از یکی از روش های زیر برای بهبود و درمان استفاده کنید. نکته مهم اینکه اگر پوست حساسی دارید و یا اینکه قبلا دچار بیماری های پوستی خاص شده اید حتما قبل از استفاده از روش های زیر با پزشک خود مشورت کنید تا مناسب ترین روش درمانی را انتخاب کنید. همچنین این روش ها را بر روی اطفال ویا نوزادان انجام ندهید زیرا پوست آن ها به شدت حساس است و ممکن است آسیب جدی به مقطعی یا کل پوست وارد شود.

  1. جوش شیرین

جوش شیرین به عنوان ماده قلیایی یک آرامش بخش موثر است که نقش ضدعفونی کننده و کاهنده خارش های ناشی از آفتاب سوختی را دارد. برای استفاده از جوش شیرین ظرف بزرگی از آب سرد آماده کنید و به آن یک فنجان جوش شیرین اضافه کنید. بعد 15 الی 30 دقیقه در آب بمانید و بعد پوست تان را به آرامی خشک کنید. این کار را یک بار یا 2 بار در روز انجام دهید و بعد از مدتی نتایج فوق العاده آن را مشاهده کنید.

درمان خانگی آفتاب سوختگی

  1. ماست

ماست به خاطر خواص آنتی باکتریال یک ماده موثر در کاهش خارش های ناشی از آفتاب سوختگی است. به علاوه ماست یک خنک کننده و آبرسان خوب برای سطح پوست می باشد و از این جهت در رفع آسیب های پوستی ناشی از آفتاب سوختگی بسیار موثر است. به علاوه پروتئین موجود در ماست سبب درخشندگی سطح پوست شما می شود.

  1. آلوئه ورا

سال هاست که ژل آلوئه ورا برای درمان بیماری مختلف پوستی از جمله جوش ، آکنه استفاده می شود. به علاوه آلوئه ورا به علت داشتن پلی ساکارید  و ترکیبات دیگر در درمان بیماری های کلیه و معده هم بسیار موثر است. برای درمان سوزش ناشی از آفتاب سوختگی ژل آلوئه ورا را بر روی مقطع پوست تان بمالید و از تاثیر شگفت انگیز آن متحیر شوید.

  1. یخ

یکی دیگر از روش های موثر برای درمان آفتاب سوختگی استفاده از یخ است. برای این کار چندین قطعه یخ  را بر روی پارچه قرار داده و در ناحیه آفتاب سوخته بگذارید. اجازه دهید تا زمانی که پارچه خنک است روی پوست تان بماند که ممکن است 10 تا 15 دقیقه این موضوع طول بکشد. این کار را چند بار در روز تکرار کنید تا بهبودی کامل حاصل شود.

مطلب مشابه: دانستنی های جالب در مورد کرم ضد آفتاب که باید بدانید

  1. چای بابونه

شاید با دیدن چای بابونه در این لیست تعجب کنید چون بیشتر در بین مردم به عنوان آرامش بخش و برای ریلکس کردن ذهن شناخته می شود. جالب است بدانید علاوه بر بهبود کیفیت خواب و داشتن خوابی آرام می توانید از این چای برای درمان و بهبود پوست آفتاب سوخته استفاده کنید. طریقه استفاده به این گونه است که ابتدا چای را دم کنید و تا خنک شدن آن صبر کنید. بعد از خنک شدن آن را درون ظرفی بریزید و پارچه ای را به آن آغشته کنید و روی نواحی از پوست که در اثر آفتاب دچار سوختگی شده اند قرار دهید. نکته مهم اینکه اگر به هر علتی به گیاهان حساسیت دارید از این روش استفاده نکنید چون باعث بروز حساسیت می شود و می تواند عوارض دیگری هم داشته باشد.

  1. سرکه

قبل از هرچیز ذکر این نکته ضروری است که در استفاده از سرکه برای درمان آفتاب سوختگی نظرات گوناگونی وجود دارد و پیشنهاد می شود از روش های دیگر استفاده کنید.  برخی افراد اعتقاد دارند مالیدن مقداری سرکه بر روی پوست آسیب دیده می تواند خیلی سریع سوزش آفتاب سوختگی را کاهش دهد. اما عده ای دیگر هم معتقدند وجود مقدایر بالای اسیدیته سرکه نه تنها به درمان کمک نمی کند که باعث بدتر شدن آفتاب سوختگی می شود.

درمان خانگی آفتاب سوختگی

  1. نوشیدن مقدایر زیادی آب

همانطور که می دانید برای جبران آب از دست رفته بدن در معرض نور آفتاب حتما روزانه 8 لیوان آب بنوشید. نوشیدن آب به هیدراته شدن بدن کمک می کند و باعث شفافیت پوست تان می شود. اگر نوشیدن آب کافی برای تان امکان پذیر نبود حتما میوه های آب دار را در سبد غذایی قرار دهید.

  1. استفاده از مرطوب کننده

بعد از اینکه پوست بدن تان در اثر آفتاب سوختگی پوسته پوسته شده حتما مراقب از پوست را ادامه دهید. برای جلوگیری از پوست پوست شدن حتما از مرطوب کننده مناسب بدون رایحه و مناسب برای پوست های حساس استفاده کنید . توجه داشته باشید مرطوب کننده های با رایحه به علت تحریک پوست ممکن است باعث آسیب جدی تر شوند پس هرگز بدون توصیه پزشک از آن استفاده نکنید.

  1. خیار

کمتری کسی است که از خواص خیار و ماسک خیار بر روی پوست بی خبر باشد. برای درمان آفتاب سوختی با خیار کافی است خیار را به قطعاتی تقسیم و بعد در خرد کن به صورت خمیر مانند درآورید. اجازه دهید خمیر حاصله را 10 الی 15 دقیقه بر روی پوست بماند و بعد سطح پوست را شستشو دهید.

  1. روغن ویتامین E

آنتی اکسیدان موجود در ویتامین E در جهت درمان التهاب های آفتاب سوختگی موثر است. برای استفاده از آن کافی روغن را بر روی پوست آسیب دیده بمالید.

  1. سیب زمینی

گفته شده است که نشاسته موجود در سیب زمینی حرارت پوست را خارج کرده و باعث بهبود فرایند درمان می شود. روش استفاده پیشنهادی این است که سیب زمینی را آب پز کنید. سیب زمینی را به خوبی له کنید و بر روی پوست آفتاب سوخته بمالید.

  1. روغن نارگیل

بعد از چند روز از بروز آفتاب سوختگی و کاهش میزان سوزش می توانید از روغن نارگیل استفاده کنید. البته روغن نارگیل نباید به عنوان ضد آفتاب استفاده شود و قبل از استفاده مقدار روغن روی قسمتی از بدن که دچار آفتاب سوختگی نشده قرار دهید و روی آن را با پارچه بپوشانید. بعد از گذشت 24 ساعت اگر علائمی در پوست شما مشاهده نشد روغن نارگیل برای شما بی خطر است.

مطلب مشابه: درمان های ساده خانگی برای آفتاب سوختگی

درمان خانگی آفتاب سوختگی

  1. عسل

عسل به عنوان ماده طبیعی در جهت کاهش عفونت و تسریع فرایند بهبود آفتاب سوختگی مفید است. برای استفاده مقداری عسل روی ناحیه آفتاب سوخته قرار دهید تا درد و سوزش آن کم شود. این روش درمانی را اصلا برای نوزادان زیر 1 سال استفاده نکنید.

  1. سبزیجات یخ زده

یک راه دیگر برای درمان اثرات آفتاب سوختگی روی پوست تان استفاده از سبزیجات یخ زده است به این صورت که سبزیجات یخ زده مثل نخودفرنگی یا… را روی پوست تان قرار دهید. این کار را چند هروز به صورت منظم انجام دهید و اثرات آن را مشاهده کنید.

پیشگیری از آفتاب سوختگی

قبل از آفتاب سوخته شدن پوست تان بهتر است تمام کارهای لازم جهت پیشگیری را انجام دهید تا نیازی به درمان های بالا نداشته باشید. چند مورد از روش های پیشگیری از درگیری با عارضه آفتاب سوختگی عبارتند از :

  • از کلاه لبه دار استفاده کنید.
  • زمانی که بیرون از خانه و در معرض آفتاب بودید اگر قصد داشتید مدت طولانی منتظر بمانید در سایه بنشینید.
  • قبل از خروج از منزل تحت هر شرایطی از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.
  • سعی کنید در ساعت های که نور خورشید شدید می تابد از منزل خارج نشوید.

سخن آخر

در این مقاله در مورد آفتاب سوختی تعریفی بیان شد و بعد به بررسی علائم آفتاب سوختگی پرداختیم و روش های خانگی کاملا عملی برای درمان آفتاب سوختی بیان شد تا بتوانید در منزل این عارضه را درمان کنید. همچنین راه کارهای موثری جهت جلوگیری و پیش گیری از آفتاب سوختگی بیان شد. امیدوارم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو