بیوگرافی مازیار لرستانی ؛ نگاهی بر زندگی، کارنامه کاری و چالش های او از شهره تا مازیار

بیوگرافی مازیار لرستانی ؛ نگاهی بر زندگی، کارنامه کاری و چالش های او از شهره تا مازیار


منبع: پلازا

5

1402/4/11

12:34


بیوگرافی مازیار لرستانی ؛ نگاهی بر زندگی، کارنامه کاری و چالش های او از شهره تا مازیار

مازیار لرستانی که با نام شهره لرستانی نیز او را می‌شناختیم، یکی از بازیگران مشهور و حرفه ای کشور ایران است که این روزها با انجام اقدامات خود برای تطبیق جنسیت، سر و صدای فراوانی کرده است. در این مقاله با بیوگرافی مازیار لرستانی همراه شما هستیم.

بحث تطبیق جنسیت تاریخچه‌ای در ایران دارد که شاید اکثر افراد ندانند. تا کنون افراد عادی یا بازیگران زیادی دست به این کار زده‌اند که از جمله آنان باید به فرزانه ارسطو (تغییر به سامان) یا شایان افضلی (تغییر به سایه) اشاره کنیم. جالب است بدانید فتوای تطبیق جنسیت در سال 1363 توسط آیت الله خمینی صادر شد. اما با این تفاسیر تا به این حال خبر تطبیق جنسیت هیچکس به اندازه شهره لرستانی (تغییر به مازیار) سر و صدا نکرد.

مازیار لرستانی بازیگر و کارگردان ایرانی، متولد سال 1345 است و تا کنون با نقش‌های گوناگون و متفاوت خود به عنوان یک زن خاطرات زیادی برای ایرانیان رقم زده است. این هنرپیشه بازیگری را از سال 1365 با سریال اغر بخیر شروع کرد و در سال 1401 اعلام کرد که یک تراجنسیتی (Transgender) است و قصد دارد عمل تطبیق جنسیت انجام بدهد. در ادامه این مقاله پلازا با بیوگرافی کامل مازیار لرستانی همراه شما هستیم.

فهرست مطالب:

اطلاعات مازیار لرستانی

  • نام و نام خانوادگی: مازیار صالحی لرستانی
  • تاریخ تولد مازیار لرستانی: 31 خرداد 1345
  • نام هنگام تولد: شهره صالحی لرستانی
  • سن مازیار لرستانی: 57 سال
  • قد مازیار لرستانی: 165 سانتی متر
  • وضعیت تاهل: مجرد
  • صفحه اینستاگرام مازیار لرستانی: maziyarlorestanireal@

بیوگرافی جدید مازیار لرستانی

در این قسمت با زندگینامه مازیار لرستانی از بدو تولد و کالبد شهره تا رسیدن به مازیار همراه شما هستیم.

کودکی و نوجوانی

بیوگرافی کامل مازیار لرستانی

این بازیگر در آخرین روز بهار سال 1345 در تهران به دنیا آمد‌. پدرش قاضی دادگستری و مادرش فرهنگی بود‌. آقای لرستانی اصالتا اهل خرم آباد و در نام خانوادگی او نیز این امر مشهود است‌. این بازیگر یک خواهر و یک برادر دیگر نیز دارد. وقتی به مدرسه می‌رفت، نام شهره صالحی لرستانی را به شهره لرستانی تغییر  و این کار را به تقلید از چارلی چاپلین فقید انجام داد. او درباره کودکی خود می‌گوید که از دوران مدرسه به اجرا علاقه داشته و به همین علت نمایش‌های مدرسه با او بوده است. هنگامی که نمی‌توانست بخواند، همه چیز را حفظ می‌کرد و وقتی توانست بنویسد، قصه‌هایی را به شکل نمایشنامه درمی‌آورد و با دوستانش اجرا می‌کرد.

بیوگرافی مازیار لرستانی ؛ تحصیلات

این هنرپیشه در سال 1364 و سن 19 سالگی از همدان که محل کار پدرش بود به تهران آمد و پس از گرفتن دیپلم وارد دانشگاه شد. او در مقطع کارشناسی گرایش کارگردانی تئاتر را در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران انتخاب کرد و برای کارشناسی ارشد، فیلم‌نامه‌نویسی را در مرکز اسلامی آموزش فیلم‌سازی مجتمع فیلم‌سازی باغ فردوس برگزید. تحصیلات دانشگاهی این آقای بازیگر در سال 1373 به اتمام رسیدند. او از همان ترم‌های اول دانشگاه به تئاتر رو آورد و 17 نمایش را به کارگردانی خود بروی صحنه برد.

زندگی شخصی مازیار لرستانی

حتما شما کنجکاوید تا درباره ازدواج مازیار لرستانی بیشتر بدانید و اصلا بدانید عنوان مازیار لرستانی و همسرش صحت دارد؟ در این باره باید بگوییم خیر! این بازیگر تا کنون که 57 بهار از عمر خود گذرانده، هرگز ازدواج نکرده است اما آیا او هرگز عاشق هم نشده؟ در این باره باید ماجرایی را برای شما تعریف کنیم.

مازیار لرستانی و همسرش / ازدواج مازیار لرستانی

این هنرپیشه در سال‌های دور و وقتی 27 سال داشت عاشق شد. هنوز از هویت عشق او خبر نداریم و او هرگز در این مورد سخنی نگفته است. آقای لرستانی درباره تجربه عشقی خود می‌گوید در آن زمان بسیار شاد و سرخوش بوده و بی‌هوا عاشق می‌شود. داستان عشق او بسیار ساده اما دردناک برای خودش بود، عشقی که هرگز به ثمر نرسید و باعث افسردگی و دور شدن او از دنیای بازیگری شد. این دوری برای آقای بازیگر 40 کیلو اضافه وزن آورد تا اینکه به پیشنهاد روانشناس خود به دنیای بازیگری بازمی‌گردد.

زندگی شغلی مازیار لرستانی

در کارنامه کاری آقای بازیگر، تنها ‌کالبد شهره لرستانی حضور دارد و هنوز به این هنرپیشه اجازه فعالیت به عنوان یک مرد داده نشده است. در ادامه با مرور کارنامه شغلی این بازیگر همراه شما هستیم.

شروع کار بازیگری

شروع بازیگری آقای لرستانی در سال 1364 رقم خورد. او تا سال 1369 تئاترهایی همچون آدم‌برفی، زیبایی بی‌اعتنا و تبعیدی‌ها را به عنوان بازیگر انجام داد. آقای لرستانی سپس در سال 1369 با مجموعه تلویزیونی اغر بخیر کار سریالی و در سال 1370 با فیلم نیاز سینما را آغاز کرد. این هنرپیشه راه خود را در دهه 70 ادامه داد و تا نیمه‌های آن به عنوان نقش‌های مکمل کمتر دیده شده نظیر فیلم‌های ماموریت آقای شادی، مروارید سیاه و لیلی با من است، سریال‌های آپارتمان و آوای فاخته بازی می‌کرد.

بیوگرافی مازیار لرستانی ؛ آغاز دیده شدن ها

زندگی شغلی مازیار لرستانی

در سال 1375 یعنی نیمه دوم دهه هفتاد شاهد آثاری همچون سریال پرطرفدار امام علی، دستی بر آتش، هتل و فیلم‌‌ محبوبه از این بازیگر بودیم. در این بین نیز وقفه‌ای چند ساله در کار او افتاد اما نه تنها باعث افت سطح بازیگری این هنرمند نشد، بلکه در دهه هشتاد فیلم‌هایی همچون زیر درخت هلو که یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های او است، گیس‌بریده، اخراجی‌ها، نصف مال من نصف مال تو، حلقه‌های ازدواج، سریال‌های مختارنامه، پیامک از دیار باقی و سه در چهار که با نقش مامان و خاله غرغرویی به نام حنا در آن ظاهر شد، بازی کرد. آقای لرستانی در طی دهه هشتاد به خوبی درخشید و توانست تبدیل به یکی از چهره‌های علی‌الخصوص طنز کشور تبدیل شود.

مازیار لرستانی (شهره سابق) در دهه 90 و سال‌ های اخیر

آقای لرستانی در دهه 90 به نوعی تکرار آثار قبل خود را داشت و به دلیل فیلمنامه‌های نه چندان قوی نقش‌آفرینی خاصی نداشت و تنها فیلم‌های هزارپا، آپاچی، سریال‌های سه پنج دو و چمدان از آثار پررنگ او بودند. در بهار سال 1401 نیز سریال پربیننده خوشنام و شخصیت پری را از او دیدیم که آخرین نقش‌آفرینی این بازیگر با هویت شهره لرستانی بودند. وقتی در یکی از پست‌های اینستاگرام این بازیگر یکی از کاربران به او گفت دلمان برای شخصیت‌های مادر و غرغرویتان تنگ می‌شود. این بازیگر پاسخ داد که نمی‌دانید که چه پدر شیرینی خواهم شد!

بیوگرافی مازیار لرستانی ؛ کارگردانی و نویسندگی

فیلم های مازیار لرستانی

کارگردانی و نویسندگی این بازیگر شاید حتی از بازیگری او دلنشین‌تر نیز باشد. آقای لرستانی از سال 1366 کارگردانی 17 تئاتر را برعهده گرفت که موفق‌ترین آن سلطان مار به قلم بهرام بیضایی بود. او همچنین در نویسندگی نیز بسیار تبحر داشته و قلم شیوایی دارد. سریال هتل و ماموریت آقای شادی از جمله آثار نوشته شده توسط او هستند. در ادامه نباید از تله فیلم جذاب عمه ماه‌منیر که با ظرافت و هنرمندی به نویسندگی و کارگردانی این هنرپیشه ساخته شده بود، غافل شویم.

فیلم های مازیار لرستانی

در جدول پایین با تمام فیلم‌های این هنرپیشه همراه شما هستیم.

سال تولید

نام فیلم

کارگردان
1370نیازعلیرضا داودنژاد
1371آذرخشاحمدرضا درویش
1371ماموریت آقای شادیمحمدرضا زهتابی
1372پناهندهرسول ملاقلی‌پور
1373مروارید سیاهحبیب‌اله بهمنی و شفیع آقا محمدیان
1374لیلی با من استکمال تبریزی
1374توطئهعلی قوی‌تن
1377محبوبهاحمد حسنی مقدم
1384زیر درخت هلوایرج طهماسب

1385

گیس‌بریدهجمشید حیدری
1385اخراجی‌هامسعود ده نمکی
1385نصف مال من، نصف مال تووحید نیکخواه آزاد
1386تسویه‌حسابتهمینه میلانی
1387اخراجی‌ها 2مسعود ده نمکی
1388کیش و ماتجمشید حیدری
1388یک جیب پر پولقدرت‌الله صلح‌میرزایی
1388حلقه‌های ازدواجشاهین باباپور
1393ایران برگرمسعود جعفری جوزانی
1394آشوبکاظم راست‌گفتار
139424 سپتامبرمریم ابراهیم‌وند
1395شکلاتیسهیل موفق
1396دم‌سرخ‌هاآرش معیریان
1396خجالت نکشرضا مقصودی
1396به وقت خماریمحمدحسین لطیفی
1396هزارپاابوالحسن داوودی
1397آپاچیآرش معیریان
1397اژدررضا سبحانی

سریال های مازیار لرستانی

سریال های مازیار لرستانی

در این قسمت جدول سریال‌های این بازیگر را می‌توانید تماشا کنید.

سال انتشارنام سریالکارگردان
1365اغر بخیرمجید بهشتی
1368-70هزاران برگ و هزار رنگحسین فردرو و حسین محب‌اهری
1371-1372آپارتماناصغر هاشمی
1372حماسه ایثارکاظم بلوچی
1372میثاق خونحسین مختاری
1373آوای فاختهبهمن زرین‌پور
1374سپیده‌دمان
1375به رنگ صدفعباس رنجبر
1375امام علیداود میرباقری
1376دستی بر آتشمعصومه تقی‌پور
1377هتلمرضیه برومند
1383-1389مختارنامهداود میرباقری
1383فرار بزرگمحمدحسین لطیفی
1385قرارگاه مسکونیسیدجواد رضویان
1386ساعت شنیبهرام بهرامیان
1386پیامک از دیار باقیسیروس مقدم
1386سه در چهارمجید صالحی
1387اشک‌ها و لبخندهاحسن فتحی
1389دارا و ندارمسعود ده‌نمکی
1390سه پنج دوحسین سهیلی‌زاده
1391چمدانخسرو ملکان
1391کلاه پهلویسید ضیاءالدین دری
1391دختری به نام آهوقدرت‌الله صلح‌میرزایی
1392اولین انتخابمهدی صباغ‌زاده
1393ما فرشته نیستیمفلورا سام
1398حکایت‌های کمالقدرت‌الله صلح میرزایی
1398موچینحسین تبریزی
1399روزهای ابدیجواد شمقدری
1399با خانمانبرزو نیک نژاد
1401خوشنامعلیرضا نجف زاده

حواشی مازیار لرستانی

آقای لرستانی تا سال‌های اخیر چندان حاشیه نداشت اما پس از خبر تطبیق جنسیت او، حواشی این هنرمند هم زیاد شد که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم.

تطبیق جنسیت

تغییر جنسیت شهره لرستانی

در 22 تیر 1401 این بازیگر در صفحه اینستاگرامی خود، خبر از تطبیق جنسیت خود داد. ابتدا گمان برده می‌شد که مانند قضیه عوض شدن جنسیت محمدرضا فروتن، تغییر جنسیت شهره لرستانی نیز دروغین باشد اما این مسئله صحت داشت و این هنرپیشه هویت خود را از شهره لرستانی به مازیار تغییر داد. این عمل حواشی زیادی برای او به وجود آورد و در فضای مجازی حسابی سر و صدا کرد.

کاهش وزن

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، این بازیگر پس از دوره‌ای در زندگی خود افزایش شدید وزن داشت. او یکبار موفق شد که 40 وزن کم کند که این عمل او حسابی سر و صدا انداخت. آقای لرستانی اعلام کرده بود که مشکل چاقی او بخاطر تیروئیدش است و عاشق شدن دوباره او پس از 20 سال باعث انگیزه‌اش برای لاغری شده است.

حقایق پنهان مازیار لرستانی

در ادامه با چند حقیقت جالب در زندگی آقای لرستانی آشنا می‌شوید.

  • وقتی او کودک بوده، در تابستان‌ها با برادرش به دادگستری می‌رفته و زیر میز قایم می‌شدند تا دعوای زن و شوهرانی که به پدرش مراجعه می‌کردند بشنود.
  • در سال 1380 آقای مازیار لرستانی اولین کسی بود که به فکر تاسیس خانه پیشکسوتان افتاد.
  • او در مصاحبه خود گفت چندین سال است تنهایی زندگی می‌کند اما با خانواده خود در یک آپارتمان هستند زیرا لرها به زندگی ایلی عادت دارند.
  • او آشپزی را به خوبی یاد‌گرفته و غذاهای استانبولی، خورشت کرفس و خورشت بادمجانش حرف ندارند.
  • در 4 شهریور 1401 این بازیگر هورمون تراپی را شروع کرد.
  • این هنرپیشه علاقه خاصی به گربه‌ها دارد و به آنها عشق می‌ورزد.

سخن پایانی

حقایق پنهان مازیار لرستانی

با بیوگرافی مازیار لرستانی همراه شما بودیم و سعی کردیم زندگی این هنرپیشه را برای شما شرح دهیم. آقای لرستانی یکی از بازیگرانی است که شجاعت این را داشت که پس از 56 سال برای تطبیق جنسیت اقدام کند و خود حقیقی را به همه نشان دهد. نظر شما درباره این بازیگر چیست؟ درباره جوایز افتخارات مازیار لرستانی چه می‌دانید؟ لطفا نظرات خود را با ما اشتراک بگذارید. از همراهی شما ممنونیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو