بیوگرافی مهتاب کرامتی ؛ بازیگر محبوب سینما و سفیر صلح یونیسف

بیوگرافی مهتاب کرامتی ؛ بازیگر محبوب سینما و سفیر صلح یونیسف


منبع: پلازا

6

1402/7/5

00:36


بیوگرافی مهتاب کرامتی ؛ بازیگر محبوب سینما و سفیر صلح یونیسف

مهتاب کرامتی یکی از هنرپیشگان زن ایرانی است که تا کنون فعالیت‌های درخشانی در سینمای کشور داشته است و در ادامه این مقاله قصد داریم به سراغ بیوگرافی مهتاب کرامتی برویم.

مهتاب کرامتی بازیگر، تهیه کننده، مدیر هنری، کنشگر حقوق کودکان و زنان و همچنین سفیر ایرانی صلح یونیسف است که محبوبیت خاصی در میان مردم دارد. این هنرمند بی حاشیه و موفق سینما و تلویزیون تا کنون در آثار متعددی به ایفای نقش پرداخته است و کارنامه هنری درخشانی دارد. اولین تجربه بازیگری مهتاب کرامتی در سریال مردان آنجلس و بازی در نقش بانو هلن رقم خورد. پس از آن در آثار سینمایی و تلویزیونی مختلفی حضور پیدا کرد و به تدریج به یکی از ستارگان محبوب سینما و تلویزیون تبدیل شد.

فیلم های مهتاب کرامتی عمدتا درون مایه اجتماعی دارند و این هنرمند معمولا در کاراکترهای جدی به ایفای نقش می‌پردازد. با این وجود در فیلم‌های سینمایی مومیایی 3 و زن‌ها فرشته‌اند نقش متفاوتی داشت و نشان داد که می‌تواند در آثار کمدی نیز حضور موفق و جذابی داشته باشد. این بانوی هنرمند علاوه بر بازیگری در حوزه‌های مربوط به فعالیت‌های اجتماعی، مدنی و بشر دوستانه نیز حضور پررنگی دارد. در ادامه این مقاله از پلازا مروری بر زندگینامه مهتاب کرامتی خواهیم داشت و فیلم‌ها و سریال های مهتاب کرامتی را بررسی خواهیم کرد.

فهرست مطالب:

بیوگرافی مهتاب کرامتی

قبل از معرفی سریال‌ها و فیلم های مهتاب کرامتی، در این بخش زندگینامه او از ابتدای زندگی تا به امروز را بررسی کرده و شما را با این بانوی خیر و موفق سینما و تلویزیون ایران بیشتر آشنا خواهیم کرد.

دوران کودکی و نوجوانی

این بازیگر در تاریخ 25 مهر 1349 در شهر ملایر به دنیا آمد. او فرزند دوم خانواده است و یک خواهر کوچک‌تر و یک خواهر بزرگ‌تر از خودش دارد. این هنرمند نیز مانند بسیاری از بازیگران دیگر از کودکی به این حرفه علاقه‌مند بود و در دوران کودکی به همراه خواهر بزرگ‌ترش در خانه تمرین بازیگری می‌کردند. آنها نمایش‌های خود را بر اساس کتاب‌هایی که می‌خواندند، انتخاب و اجرا می‌کردند و همین موضوع موجب علاقه بیشتر مهتاب کرامتی به دنیای هنر و بازیگری شد.

سریال های مهتاب کرامتی

او در دوران مدرسه نیز وارد گروه تئاتر دانش آموزی شد و سودای بازیگر شدن از همان زمان در ذهنش شکل گرفت. وی در سال 1368 پس از پایان دوران دبیرستان در رشته میکروبیولوژی دانشگاه آزاد پذیرفته شد و در این رشته به ادامه تحصیل پرداخت. در سال دوم دانشگاه بود که با تماشای فیلم «هامون» به کارگردانی داریوش مهرجویی، علاقه بیشتری به سینما و بازیگری پیدا کرد، اما تا پایان تحصیلات در مقطع کارشناسی وارد این عرصه نشد و توجه خود را به درس و دانشگاه معطوف کرد.

زندگی حرفه ای مهتاب کرامتی

مهتاب کرامتی پس از پایان تحصیلات دانشگاهی خود و با کمی وقفه در سال 1375 به پیشنهاد حبیب رضایی در کلاس‌های بازیگری امین تارخ شرکت کرد و با الفبای بازیگری آشنا شد. او همیشه دوست داشت که بازیگری را به صورت اصولی و دقیق آموزش ببیند و به همین دلیل در کلاس‌های بازیگری شرکت کرد تا علاقه کودکی را به طور جدی دنبال کند. همین علاقه و استعداد سبب شد تا در سال 1376 برای بازی در مجموعه تلویزیونی «مردان آنجلس» به کارگردانی مرحوم فرج‌الله سلحشور انتخاب شود.

مهتاب کرامتی در مردان آنجلس

مهتاب کرامتی در سریال مردان آنجلس در کاراکتر «بانو هلن» به ایفای نقش پرداخت و به عنوان اولین تجربه بازیگری، حضور بسیار خوب و هنرمندانه‌ای در این سریال داشت. او پس از تجربه موفق ایفای نقش در این سریال برای دومین مرتبه در کلاس‌های امین تارخ حضور پیدا کرد تا این بار به صورت حرفه‌ای با دنیای تئاتر آشنا شود. در حین آموزش و شرکت در کلاس‌های تئاتر در سال 1377 برای بازی در فیلم سینمایی «مردی از جنس بلور» به کارگردانی سعید سهیلی انتخاب شد. این فیلم اولین تجربه حضور کرامتی در یک فیلم سینمایی بود که در آن با ابوالفضل پورعرب همبازی شد. به گفته خودش در همان ابتدای بازیگری، پرویز پرستویی را به عنوان الگوی خود در این حرفه انتخاب کرد.

این هنرمند پس از حضور در فیلم سینمایی مردی از جنس بلور در سال 1378 در دو فیلم سینمایی دیگر به نام‌های «مومیایی 3» و «مرد بارانی» به ایفای نقش پرداخت. او در سال 1379 برای حضور در سریال تلویزیونی «خاک سرخ» انتخاب شد و توانست با پرویز پرستویی الگوی بازیگری خود همبازی شود. مهتاب کرامتی در خاک سرخ در مقابل دوربین ابراهیم حاتمی‌کیا قرار گرفت و بازیگر زن اصلی این سریال بود که بازی بسیاری جذاب و هنرمندانه‌ای از خود به نمایش گذاشت. خاک سرخ یکی از بهترین سریال های مهتاب کرامتی در کارنامه هنری‌اش محسوب می‌شود که در زمان پخش با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شد.

مهتاب کرامتی در خاک سرخ

سریال خاک سرخ یکی از بهترین آثار تلویزیونی مهتاب کرامتی است که به واسطه ایفای نقش در کاراکتر «لیالی»، بیش از پیش مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. وی پس از بازی در این سریال به مدت 1 سال از بازیگری در سینما و تلویزیون دوری کرد و به تمرین و اجرای تئاتر مشغول شد. در طول این یک سال در چندین تئاتر حضور پیدا کرد و مورد توجه کارگردانان تئاتر قرار گرفت. این هنرمند یک سال پس از فعالیت در تئاتر مجددا به عرصه بازیگری بازگشت و در چندین فیلم سینمایی به ایفای نقش پرداخت. مهتاب کرامتی در مریم مقدس نقش کوتاهی را بر عهده داشت و باری دیگر در یک اثر تاریخی حضور پیدا کرد و با شبنم قلی‌خانی همبازی شد.

دهه 80 دهه پرکاری در دوران بازیگری مهتاب کرامتی بود و با حضور در فیلم‌های سینمایی متعدد و پرمخاطب به یکی از بازیگران پرکار زن سینمای ایران تبدیل شد. این هنرمند در سال 1387 با بازی در فیلم‌های «تردید»، «دوزخ، برزخ، بهشت»، «بیست» و «شبانه روز» در بیست و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر به عنوان پرکارترین بازیگر زن ایرانی شناخته شد. او در همان سال نیز سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را برای بازی در فیلم بیست به کارگردانی عبدالرضا کاهانی دریافت کرد.

زندگینامه مهتاب کرامتی / سریال های مهتاب کرامتی

زندگی شخصی مهتاب کرامتی

از زندگی شخصی این هنرمند اطلاعات چندانی توسط او منتشر نشده و خودش نیز در صفحات مجازی مانند اینستاگرام تنها اطلاعات مربوط به کارها و فعالیت‌های اجتماعی خود را به اشتراک می‌گذارد. اما در سال 1391 ماجرای طلاق مهتاب کرامتی از زبان خودش در یک مصاحبه بیان شد. او گفت که در سنین پایین و پیش از معروف شدن با بابک ریاحی‌پور نوازنده ایرانی ازدواج کرد و حاصل این ازدواج یک فرزند دختر است. این زوج زندگی خوب و آرامی داشتند، اما به دلیل شرایط شغلی متفاوت با یکدیگر به تفاهم نرسیدند.

همین مسئله سبب شد تا مهتاب کرامتی و همسرش پس از چندین سال زندگی مشترک از یکدیگر جدا شوند. در تصویر زیر عکس مهتاب کرامتی و دخترش را در نشست خبری فیلم عصر یخبندان به کارگردانی مصطفی کیایی مشاهده می‌کنید. جالب است بدانید که مهتاب کرامتی در این فیلم با دخترش همبازی شد.

مهتاب کرامتی و دخترش

مهتاب کرامتی و همکاری با یونیسف

مهتاب کرامتی در تاریخ 10 شهریور 1385 به عنوان سفیر حسن نیت و صلح یونیسف (صندوق کودکان ملل متحد) فعالیت خود در این سازمان را آغاز کرد. او در ابتدا به مدت دو سال در یونیسف مشغول به کار و فعالیت شد و در این مدت اقدامات خیرخواهانه بسیاری از جمله برگزاری دوره‌های آموزشی برای کودکان کرمان پس از زلزله بم انجام داد.

این هنرمند در فروردین 1390 همکاری خود با یونیسف را به مدت دو سال دیگر تمدید کرد و در حال حاضر نیز یکی از سفیران فعال و خیر این سازمان است. حکم تمدید شده فعالیت مهتاب کرامتی در یونیسف تا هر زمانی که علاقه داشته باشد با این سازمان همکاری کند، اعتبار خواهد داشت.

فعالیت در عرصه مد و پوشاک

مهتاب کرامتی از سال 1373 و پیش از ورود به عرصه بازیگری در زمینه طراحی و تولید لباس فعالیت داشته و در منطقه غرب تهران نیز صاحب یک مزون لباس است. او در سال 1394 در مصاحبه‌ای عنوان کرد که هدفش از بازیگری، کسب درآمد نیست و این کار را صرفا بر اساس علاقه شخصی‌اش انجام می‌دهد. اما در سال 1395 به دلیل مشغله‌های کاری فراوان این کار را به شریک خود واگذار کرد.

او همچنان در رویدادهای مربوط به صنعت مد و پوشاک شرکت می‌کند و در سال 1398 به عنوان مهمان ویژه در مراسم شوی لباس جورجیو آرمانی طراح مشهور ایتالیایی در پاریس حضور پیدا کرد. مهتاب کرامتی و نیکول کیدمن در این مراسم با یکدیگر ملاقات کردند و با یکدیگر عکس یادگاری انداختند. مهتاب کرامتی نیز این عکس را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد.

مهتاب کرامتی و نیکول کیدمن / فیلم های مهتاب کرامتی

جوایز و افتخارات مهتاب کرامتی

این هنرمند محبوب و دوست داشتنی در طول سال‌های فعالیت درخشان خود در سینما و تلویزیون تا کنون جوایز و افتخارات بسیاری کسب کرده و مورد تقدیر منتقدان قرار گرفته است. در جدول زیر می‌توانید بخشی از جوایز مهتاب کرامتی در طول چندین سال فعالیت در عرصه بازیگری را مشاهده کنید.

سالعنوان جایزهجشنوارهنام فیلم
1387سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زنجشنواره فیلم فجربیست
1389سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن و دیپلم افتخارجشنواره فیلم فجرآلزایمر
1392بهترین بازیگر زنجشنواره BIAFFفرزند چهارم
1394بهترین بازیگر نقش اول زنجشنواره فیلم شهرعصر یخبندان
1394دیپلم افتخارانجمن منتقدان سینمای ایرانعصر یخبندان
1395بهترین بازیگر زنجشن دنیای تصویرمزار شریف

زندگی شخصی مهتاب کرامتی

فیلم شناسی مهتاب کرامتی

حال که با پیشینه درخشان این هنرمند محبوب و دوست داشتنی سینما، تئاتر و تلویزیون آشنا شدید، در این بخش بهترین فیلم‌ها و سریال های مهتاب کرامتی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

سریال مردان آنجلس

مهتاب کرامتی در اصحاب کهف / سریال های مهتاب کرامتی

  • سال ساخت: 1376
  • کارگردان: مرحوم فرج‌الله سلحشور
  • سایر بازیگران: جعفر دهقان، جهانبخش سلطانی، حسین یاری و اردلان شجاع کاوه

مجموعه مردان آنجلس یکی از بهترین سریال های مهتاب کرامتی است که اولین تجربه بازیگری او محسوب می‌شود. او در این سریال بازی درخشان و هنرمندانه‌ای از خود ارائه داد و مورد توجه مخاطبان و منتقدان قرار گرفت. این سریال در واقع روایتگر داستان تاریخی اصحاب کهف است که در زمان پخش با استقبال خوبی مواجه شد و بینندگان بسیاری داشت. مهتاب کرامتی در اصحاب کهف در نقش بانو هلن همسر ماکسی میلیان حضور پیدا کرد و بسیار خوش درخشید.

سریال خاک سرخ

بهترین فیلم های مهتاب کرامتی

  • سال ساخت: 1379
  • کارگردان: ابراهیم حاتمی‌کیا
  • سایر بازیگران: پرویز پرستویی، حبیب رضایی، لاله اسکندری و بهناز جعفری

سریال خاک سرخ نیز یکی دیگر از برترین سریال های مهتاب کرامتی است که در سال‌های اولیه فعالیت خود در سینما در آن حضور پیدا کرد. این سریال در ژانر درام و جنگی ساخته شده و درباره دختری به نام لیلا است که در شب عروسی‌اش متوجه می‌شود که پدر و مادر واقعی‌اش افراد دیگری هستند. این ماجرا در زمان قبل از انقلاب و دوران جنگ تحمیلی اتفاق می‌افتد و مریم برای پیدا کردن خانواده و هویت واقعی خودش تا خرمشهر می‌رود و…

فیلم سینمایی حس پنهان

بهترین فیلمهای مهتاب کرامتی / فیلم های مهتاب کرامتی

  • سال ساخت: 1385
  • کارگردان: مصطفی رزاق کریمی
  • سایر بازیگران: محمدرضا فروتن، نیوشا ضیغمی، آتیلا پسیانی و حامد بهداد

فیلم سینمایی حس پنهان نیز یکی از بهترین فیلم های مهتاب کرامتی است که در آن با محمدرضا فروتن همبازی شد و در زمان اکران مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. او در این فیلم نقش یک دکتر روانشناس به نام «سیمین» را ایفا می‌کند که با همسرش دچار مشکل هستند. مشکلات این زوج با ورود دختری به نام «ندا» در زندگی‌شان بیشتر می‌شود و همسرش پس از مدتی با ندا ارتباط برقرار می‌کند و…

فیلم زن ها فرشته اند

مهتاب کرامتی و همسرش / فیلم های مهتاب کرامتی

  • سال ساخت: 1386
  • کارگردان: شهرام شاه حسینی
  • سایر بازیگران: امین حیایی، نیکی کریمی، محمدرضا شریفی‌نیا، لادن طباطبایی و لیلا اوتادی

فیلم سینمایی زن‌ها فرشته‌اند نیز یکی از بهترین فیلمهای مهتاب کرامتی در ژانر کمدی است که در آن با امین حیایی و نیکی کریمی همبازی شد. او در این فیلم در نقش متفاوتی ظاهر شد و به خوبی از پس آن برآمد. مهتاب کرامتی در فیلم زن‌ها فرشته‌اند نقش زنی ثروتمند و عاشق پیشه به نام «لیلا» را بازی می‌کند که به همسرش فرهاد علاقه شدیدی دارد، اما متوجه می‌شود که فرهاد با دوست صمیمی‌اش ازدواج موقت کرده و…

فیلم سینمایی بیست

مهتاب کرامتی و مهسا کرامتی

  • سال ساخت: 1387
  • کارگردان: عبدالرضا کاهانی
  • سایر بازیگران: پرویز پرستویی، علیرضا خمسه، مهران احمدی و حبیب رضایی

فیلم سینمایی بیست نیز یکی دیگر از ماندگارترین و بهترین فیلم های مهتاب کرامتی در کارنامه هنرش‌اش محسوب می‌شود که با گریمی متفاوت در آن حضور دارد. ایفای نقش در این فیلم، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را برای مهتاب کرامتی به ارمغان آورد و به خاطر بازی هنرمندانه‌اش مورد تحسین قرار گرفت. او در این فیلم نقش زنی درمانده به نام «فیروزه» را بازی می‌کند که کارگر یک رستوران بوده و مشکلات مالی فراوانی دارد. صاحب رستوران قصد دارد آنجا را برای فروش بگذارد، اما کارگران می‌خواهند مانع از انجام این کار شوند.

فیلم آلزایمر

مهتاب کرامتی و بابک ریاحی پور

  • سال ساخت: 1389
  • کارگردان: احمدرضا معتمدی
  • سایر بازیگران: مهدی هاشمی، فرامرز قریبیان و مهران احمدی

فیلم سینمایی آلزایمر یکی دیگر از فیلم های مهتاب کرامتی است که حول محور بیماری آلزایمر می‌گردد. او در این فیلم نقش زنی را بازی می‌کند که سال‌های پیش همسرش را در سانحه تصادف از دست داده است. حال نشانه‌هایی از زنده بودن او پیدا شده، اما هیچکس باور نمی‌کند. تا اینکه روزی این مرد پس از سال‌ها با بیماری آلزایمر به خانه بازمی‌گردد.

فیلم عصر یخبندان

مهتاب کرامتی و بهرام رادان / سریال های مهتاب کرامتی

  • سال ساخت: 1393
  • کارگردان: مصطفی کیایی
  • سایر بازیگران: بهرام رادان، سحر دولتشاهی، فرهاد اصلانی و آنا نعمتی

فیلم سینمایی عصر یخبندان نیز یکی دیگر از فیلم های مهتاب کرامتی است که در نقش زنی معتاد به نام «منیره» حضور دارد. منیره به دلیل سردی رابطه با همسرش و مشکلات زندگی به مواد مخدر رو می‌آورد و پس از مدتی با مردی به نام فرید آشنا می‌‌شود و با او ارتباط برقرار می‌کند. اما همسر منیره متوجه این ارتباط می‌شود و…

فیلم جاده قدیم

مهتاب کرامتی و فرهاد اصلانی / فیلم های مهتاب کرامتی

  • سال ساخت: 1396
  • کارگردان: منیژه حکمت
  • سایر بازیگران: آتیلا پسیانی، محمدرضا غفاری، ترلان پروانه و لیلی رشیدی

فیلم سینمایی جاده قدیم نیز از جدیدترین فیلم های مهتاب کرامتی است که حضور هنرمندانه و درخشانی در آن دارد. او در این فیلم نقش زنی به نام «مینو» را بازی می‌کند که در شب عید و در هنگام بازگشت به منزل مورد تعرض جنسی قرار می‌‌گیرد و پس از آن دچار افسردگی شدید می‌شود و حاضر نیست به کسی بگوید که چه اتفاقی برایش افتاده است.

ما در این مقاله بیوگرافی مهتاب کرامتی را به همراه بهترین فیلم‌ها و سریال‌های او مورد بررسی قرار دادیم. همانطور که خواندید این هنرمند در سال 1376 و با بازی در سریال تاریخی مردان آنجلس به عرصه بازیگری وارد شد و به محبوبیت رسید. مردان آنجلس و خاک سرخ از بهترین سریال های مهتاب کرامتی هستند که در زمان پخش مورد توجه مخاطبان قرار گرفتند. شما کدامیک از آثار این هنرمند را بیشتر می‌پسندید؟ لطفا نظرات خود را در بخش ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو