درخواست یونسکو برای ممنوعیت جهانی استفاده از گوشی هوشمند در مدارس

منبع: تکراتو

5

1402/5/6

14:32


یونسکو به دنبال ممنوعیت جهانی استفاده از گوشی هوشمند در مدارس است. ظاهراً این سازمان مضرات گوشی موبایل را بیشتر از اثرات مثبت آن می‌داند.

درخواست یونسکو برای ممنوعیت جهانی استفاده از گوشی هوشمند در مدارس

یونسکو به دنبال ممنوعیت جهانی استفاده از گوشی هوشمند در مدارس است. ظاهراً این سازمان مضرات گوشی موبایل را بیشتر از اثرات مثبت آن می‌داند.

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) اخیراً درخواستی مبنی‌بر ممنوعیت جهانی استفاده از گوشی هوشمند در مدارس صادر کرده است که طبق آن مدارس سراسر جهان می‌توانند این طرح را پیاده‌سازی کنند. این سازمان معتقد است که اثرات مخرب گوشی موبایل بسیار بیشتر از اثرات مثبت آن است. در ادامه مطلب مزایا و محدودیت‌های استفاده از تلفن همراه در مدارس را شرح داده‌ایم.

بیشتر بخوانید: آموزش زبان چینی به فهرست دروس مدارس کشور افزوده شد!

یونسکو به دنبال ممنوعیت جهانی استفاده از گوشی هوشمند در مدارس است

بنابر گزارش گاردین، یونسکو، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد، با انتشار گزارشی از مدارس سراسر جهان خواسته است تا استفاده از گوشی‌های هوشمند را در کلاس‌های درس ممنوع کنند. این گزارش با عنوان «دانش‌آموزان را در اولویت قرار دهید: چارچوبی جهانی برای یادگیری دیجیتال»، استدلال می‌کند که گوشی‌های هوشمند عامل حواس‌پرتی، منبع نابرابری و تهدیدی برای حریم خصوصی و امنیت برای دانش‌آموزان و معلمان هستند.

این گزارش به شواهدی اشاره می‌کند که نشان می‌دهد استفاده از گوشی‌های هوشمند در کلاس درس باعث کاهش عملکرد تحصیلی، افزایش آزار و اذیت اینترنتی و تقلب شده و دانش‌آموزان را در معرض محتوای مضر و سوءاستفاده‌گران آنلاین قرار می‌دهد. در بخش دیگری از گزارش این هشدار مطرح شده که گوشی‌های هوشمند شکاف دیجیتالی بین دانش‌آموزان ثروتمند و فقیر و همچنین بین مناطق شهری و روستایی را افزایش می‌دهد.

این گزارش توصیه می‌کند که مدارس «سیاست یادگیری دیجیتال» را اتخاذ کنند که استفاده از گوشی‌های هوشمند را در ساعات مدرسه محدود یا ممنوع می‌کند، مگر برای اهداف آموزشی یا موارد اضطراری.

یونسکو به دنبال ممنوعیت جهانی استفاده از گوشی هوشمند در مدارس است

مزایا و محدودیت‌های استفاده از تلفن هوشمند در آموزش

بخش مهم دیگری که در این گزارش مورد توجه قرار گرفته آن است که گوشی‌های هوشمند می‌توانند تأثیرات مثبتی مانند دسترسی به اطلاعات، افزایش خلاقیت و حس همکاری و حتی حمایت از آموزش شخصی و فراگیر بر یادگیری دانش‌آموزان داشته باشند. با این حال، این گزاره نیز مطرح شده که این مزایا بیش از خطرات و چالش‌های متعاقب آنهاست و مدارس باید به جای تکیه بر دستگاه‌های شخصی دانش‌آموزان، بر ارائه منابع و زیرساخت‌های یادگیری دیجیتالی با کیفیت بیشتر تمرکز کنند.

نکته قابل توجه دیگر در گزارش UNESCO آن است که این سازمان خواستار تحقیقات و ارزیابی بیشتر در مورد تأثیر استفاده از گوشی‌های هوشمند در امر آموزش و همچنین آگاهی‌بخشی و راهنمایی بیشتر والدین، معلمان و دانش‌آموزان در مورد نحوه استفاده ایمن و مسئولانه از گوشی‌های هوشمند شده است.

در این زمینه دولت‌ها، جامعه مدنی و بخش خصوصی نیز باید ترغیب‌کننده اهداف فوق بوده و طی همکاری چند جانبه شرایطی فراهم کنند تا اطمینان حاصل شود که یادگیری دیجیتال برای همه فراگیران، عادلانه، اخلاقی و مؤثر است.

یونسکو به دنبال ممنوعیت جهانی استفاده از گوشی هوشمند در مدارس است

استفاده یا منع استفاده از موبایل در کشورهای مختلف

اما جدای از موضوع تحقیق فعلی یونسکو، بر اساس گزارشی که توسط انتشارات Emerald منتشر شده، برخی از کشورهایی که استفاده از گوشی تلفن همراه در ساعات مدرسه را ممنوع کرده‌اند عبارتند از:

  • فرانسه: در فرانسه، این سیاست در ابتدای سال تحصیلی 2018-2019 اجرایی شد و دانش‌آموزان بالای 15 سال را تحت تأثیر قرار داد. قانونگذاران فرانسوی همچنین استفاده از تلفن همراه را برای دانش‌آموزان زیر 15 سال در سپتامبر 2018 غیرقانونی اعلام کردند.
  • استرالیا: در سال 2019، چهار ایالت در استرالیا تلفن هوشمند را برای دانش‌آموزان تا 18 سال ممنوع کردند.
  • چین: سال گذشته تلفن‌های همراه برای دانش‌آموزان مدارس چین در سراسر کشور ممنوع شد.
  • ایالات متحده: در سال 2020، مرکز ملی آمار آموزش گزارش داد که 77 درصد از مدارس ایالات متحده به سمت ممنوعیت استفاده از تلفن‌های همراه برای مقاصد غیر آکادمیک حرکت کرده‌اند.
  • ایران: براساس آیین‌نامه انضباطی مدارس مصوب سال 1392، به همراه داشتن هر وسیله‌ای در مدارس که مانع یادگیری بهتر می‌شود، از جمله گوشی موبایل، ممنوع است.

یونسکو به دنبال ممنوعیت جهانی استفاده از گوشی هوشمند در مدارس است

یونسکو به دنبال ممنوعیت جهانی استفاده از گوشی هوشمند در مدارس است

این کشورها دلایل مختلفی از جمله بهبود عملکرد تحصیلی، کاهش آزارهای دیجیتال و تقلب در فضای مجازی، حفظ حریم خصوصی و امنیت و ارتقای تعامل اجتماعی و رفاه در بین دانش‌آموزان و معلمان را برای ممنوعیت گوشی‌های هوشمند در مدارس ذکر کرده‌اند. با این حال، برخی از دانش‌آموزان و والدین استدلال کرده‌اند که تلفن‌های هوشمند نیز می‌توانند تأثیرات مثبتی مانند دسترسی به اطلاعات، افزایش خلاقیت و همکاری، و حمایت از آموزش شخصی و فراگیر بر یادگیری داشته باشند.

آنها همچنین به این نکته نیز اشاره کرده‌اند که تلفن‌های هوشمند می‌توانند به فرزندانشان کمک کنند تا با خانواده و دوستان خود، به خصوص در مواقع اضطراری در ارتباط باشند. بنابراین، بحث در مورد اینکه آیا گوشی‌های هوشمند باید در مدارس مجاز یا ممنوع شوند، هنوز در بسیاری از نقاط جهان ادامه دارد.

در پایان گزارش یونسکو، تیم محقق نتایج خود را این‌طور جمع‌بندی کرده و آورده است که با در نظر گرفتن جمیع موارد شاید بهتر باشد که استفاده از گوشی هوشمند در همه مدارس ممنوع شود. در واقع این تیم معتقد است که ممنوعیت استفاده از گوشی هوشمند در مدارس نه تنها یک حرکت رو به عقب یا ضد فناوری نیست، بلکه گامی ضروری برای حمایت و ارتقای حقوق و رفاه دانش‌آموزان در عصر دیجیتال خواهد بود.

البته یونسکو به این مورد نیز تأکید کرده که مدارس وظیفه دارند یک محیط آموزشی امن، حمایتی و محرک برای همه دانش‌آموزان فراهم کنند ولی مجموعه بررسی‌ها نشان می‌دهد که نقش گوشی‌های هوشمند در تخریب این هدف بیشتر از حرکت سازنده خواهد بود. یونسکو در پایان نیز از همه ذینفعان و افراد مرتبط با این موضوع خواسته ضمن به کار بستن تمامی توان و انرژی خود، شرایطی را فراهم کنند تا یادگیری دیجیتال به نیرویی مثبت برای آموزش و تغییرات اجتماعی مثبت دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها تبدیل شود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره ممنوعیت جهانی استفاده از گوشی هوشمند در مدارس چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

.

منبع: شهر سخت افزار

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو