کدام گیاه برای خانه های کم نور مناسب است؟

کدام گیاه برای خانه های کم نور مناسب است؟


منبع: آرگا

8

1402/5/21

00:12


معمولا اکثر گل و گیاهانی که افراد در منازل خود استفاده می کنند به نور زیاد نیاز دارد و اگر این نور فراهم نشود به تدریج از بین می روند. حال اگر به دنبال انواع گیاه برای خانه های کم نور هستید با این مطلب از آرگا همراه ما باشید.

اگر منزل شما نور زیادی دریافت نمی کند و به پرورش گل و گیاه علاقمند هستید در ادامه مطلب شما را با انواع گیاه برای خانه های کم نور آشنا می کنیم. این گیاهان بدون این که آسیب ببیند با وجود نور کم به رشد خود ادامه خواهند داد.

انواع گل و گیاه برای خانه های کم نور

انواع گل و گیاهان آپارتمانی حال و هوای خاصی به خانه های کوچک امروزی می بخشند. بیشتر منازل آپارتمانی دارای نور کمی بوده از این رو بیشتر افراد به دنبال گیاهانی هستند که در نور کم نیز رشد داشته باشند. اغلب تصور می شود که همه گیاهان برای رشد به نور مستقیم و زیاد نیاز دارند.

در حالی که اگر خانه یا محل کارتان کم نور است می توانید انواع گیاهان آپارتمانی مناسب را در این فضاها و خانه های کم نور پرورش بدهید. به طور کلی تمام گیاهان آپارتمانی شرایط رشد یکسانی ندارند و این تفاوت ها سبب می شود نگهداری از آن ها به دقت خاصی نیاز داشته باشد.

هر گیاه به میزان معینی از نور و آب برای رشد بهتر نیاز دارد و این نیازهای مختلف سبب تفاوت در مراقبت های خاص هر گیاه می گردد. احتمالا از نظر اکثر افراد، گیاه برای زنده ماندن به نور و آب زیادی نیاز دارد ولی هستند گیاهانی که برای رشد به نور خیلی کم نیاز داشته و می توانند در مکانی با نور طبیعی کم نیز که حتی در ساعات میانه روز هم سایه است، زنده مانده و رشد کنند.

به این ترتیب در هر جایی از خانه یا محل کار که به فضای سبز کوچکی نیاز دارید می توانید توسط این گیاهان آپارتمانی مقاوم، فضای شادابی ایجاد کنید. البته می توان این گیاهان را در فضای داخلی یا بیرونی هم نگهداری کرد. برخی با شرایط مختلف سازگار بوده ولی اکثرشان در نور کم رشد بهتر و بیشتری دارند.

در ادامه به معرفی چندین گل و گیاه برای خانه های کم نور می پردازیم.

پتوس

گیاه پتوس به طور گسترده به عنوان گیاه آپارتمانی در نواحی آسیایی پرورش می یابد و مراقبت کمی نیاز دارد. زیرا خیلی مقاوم است. پتوس یک گیاه آپارتمانی بدون نور به شمار می رود و حتی در آشپزخانه، حمام و پذیرایی بدون نور هم می تواند رشد خوبی داشته باشد.

این گیاه به دلیل توانایی در تصفیه کربن مونو اکسید هوا بسیار معروف است. شرایط نگهداری پتوس به عنوان یک گیاه برای خانه های کم نور ساده بوده و نسبت به محل نگهداری اش سازگاری بالایی دارد. البته دقت کنید منظور از نور کم نداشتن نور نبوده و این گیاهان به کمی نور غیر مستقیم در طول روز نیاز دارند.

پشت تمام پنجره ها به ویژه پنجره های شمالی مکان مناسبی برای نگهداری از این گیاهان می باشد. گیاهانی که در نور کم رشد می کنند هر چند از لحاظ ظاهر با یکدیگر تفاوت های زیادی دارند ولی دارای یک ویژگی مشترک می باشند. برگ های پهن و نازک این گیاهان اجازه داده به مرور با این شرایط سازگار گردند.

به این ترتیب گیاه پتوس از گیاهان بی آزاری است که با مقاومت خوب نسبت به نور کم و سایه و ضمنا ماندگاری خوب می تواند گزینه مناسبی برای خانه و محیط اداری باشد.

برگ انجیری

برگ انجیری نیز یک گیاه مناسب دیگر برای خانه های کم نور می باشد که می تواند به خوبی با نور کم سازگار شده اما به خاک غیر خیس و نسبتا مرطوب نیاز دارد. روش نگهداری این گیاه ساده بوده و می توان در نور کم شاهد رشد آن بود. اما باید دقت کنید بریدگی های برگ انجیری به خاطر نور کم کاهش پیدا می کنند یا حذف می شوند. ضمنا خاک برگ انجیری بین دو آبیاری بایستی نسبتا خشک باشد.

سرخس

سرخس ها نیز از گیاهان آپارتمانی کم نور می باشند که همواره سبز بوده و به نور مستقیم خورشید هم حساس هستند. برای تامین رطوبت این گیاه لازم است خاک کمی مرطوب نگه داشته شود از این رو باید از زهکش گلدان اطمینان حاصل کرد زیرا خاک نبایستی غرقابی گردد.

سرخس ها شرایط مرطوب را می پسندند و می توان از روش جزیره برای افزایش میزان رطوبت پای گیاه بهره گرفت. این گیاه می تواند در خاک های اسیدی هم رشد نماید.

گیاه عنکبوتی یا گندمی

گیاه عنکبوتی یا گندمی دارای برگ های باریکی است و می تواند با قرار گرفتن در گلدان آویز ظاهر خیلی خوبی در محیط ایجاد کند. مقاومت این گیاه در مقابل نور کم مناسب بوده و می توان با قرار دادن آن در کنار پنجره یا حتی نزدیک درب ورودی هم در نور غیر مستقیم خورشید نیازش به نور را تامین کرد.

گیاه گندمی به خوبی می تواند هوا را تصفیه کند از این رو برای اتاق خواب خیلی مناسب است. مهمترین نکته در نگهداری این نوع گیاه آپارتمانی کم نور این است که به هیچ وجه نبایستی در معرض تابش مستقیم خورشید قرار گیرد وگرنه برگ ها دچار سوختگی می شوند.

نخل شامادور

نخل شامادور از محبوب ترین نخل های آپارتمانی محسوب می شود و برای نگهداری در خانه های کم نور یک گیاه مناسب است. این نخل می تواند در محیط های متنوع سازگار شود. نخل شامادور با نور کم سازگاری مناسبی داشته و حتی در گوشه های کم نور نیز به خوبی رشد می کند.

این گیاه به مراقبت خیلی کمی نیاز دارد و موقعی که خاک آن خشک شد باید آبیاری صورت گیرد وگرنه گیاه از بین می رود.

سانسوریا

گیاه سانسوریا نیز برای نگهداری در خانه های کم نور مناسب می باشد. حتی می توان آن را گیاه فاقد نور دانست. توانایی سانسوریا برای سازگاری با محیط های کم نور خیلی زیاد بوده و می تواند به خوبی هوای محیط را تصفیه که از این نظر خیلی محبوب است.

زاموفیلیا

زاموفیلیا جزو مقاوم ترین گیاهانی است که می تواند در نور کم به خوبی دوام بیاورد. این گیاه به نگهداری بسیار به ویژه آبیاری زیاد نیاز نداشته و با قرار گرفتن آن در منزل محیط خیلی لوکسی ایجاد می شود. در صورت آبیاری زیاد زاموفیلیا، این گیاه به تدریج از بین می رود.

زنبق صلح

یکی دیگر از گیاهانی که برای خانه های کم نور مناسب می باشد گیاه زنبق صلح است. این گیاه به نور کم یا متوسط نیاز دارد حتی می تواند در نور فلوئورسنت نیز رشد نموده و هرچه میزان نور بیشتری به زنبق صلح بتابد تعداد گلبرگ های سفید بیشتری ایجاد می شود و می تواند بهتر هوا را تصفیه کند.

از زیبایی های این گیاه، گلبرگ سفیدی است که دور گل زرد رنگ آن را احاطه کرده اند. زنبق صلح علاوه بر مقاوم بودن در مقابل نور کم به مراقبت ساده ای هم نیاز دارد و برای جلوگیری از پژمردگی گیاه باید آبیاری کافی صورت گیرد. به این ترتیب دقت کنید نور مستقیم به گیاه نتابیده و از دسترس حیوانات و کودکان هم دور باشد زیرا یک گیاه سمی می باشد.

کالاتیا

یکی از زیباترین گیاهان زینتی که باید در خانه پرورش داد کالاتیا می باشد. این گیاه در نور سایه روشن رشد خوبی دارد و نور شدید سبب سوختگی برگ های آن می گردد. حداقل دمای قابل تحمل کالاتیا ۱۳ درجه سانتی گراد می باشد. ضمنا گیاه به آبیاری منظم و مکرر نیاز داشته که با توجه به میزان نور و شرایط دمایی محیط صورت گیرد. کالاتیا به رطوبت زیاد نیاز دارد و خاک آن باید همواره کمی مرطوب باشد.

گیاه دراسنا یا اژدها

گیاه دراسنا که به آن اژدها نیز اطلاق می شود از جمله گیاهانی است که دارای انواع مختلفی بوده و نگهداری از آن آسان است. این گیاه نیز برای خانه های کم نور مناسب می باشد. زیرا سازگاری خوبی با نور کم دارد و برگ های آن چرمی مانند خیلی زیبا می باشد. بیشتر از ۵۰ نوع از دراسنا وجود دارد که همه نگهداری ساده ای دارند.

هرس در زمان مناسب و آبیاری منظم بر سلامت دراسنا تاثیر زیادی دارد. در ضمن گیاه را از نور مستقیم دور نگه دارید و هرگز آبیاری بیش از حد صورت نگیرد. گفتنی است نوع بزرگتر دراسنا که به دراسنای بلالی شناخته می شود ظاهر درخت مانندی دارد و یکی از زیباترین و مناسب ترین گیاهان آپارتمانی کم نور به حساب می آید.

البته بهترین روش نوردهی این گیاه نور زیاد و غیر مستقیم خورشید می باشد اما با وجود نور متوسط و کم هم رشد خوبی داشته و می توان این نوع دراسنا را از این نظر گیاه مقاومی در برابر نور تلقی کرد.

برگ عبایی

این گیاه دارای برگ های تقریبا پهن و البته کشیده می باشد که می توان در هر محیطی آن را نگهداری کرد. برگ عبایی مقاومت زیادی دارد از این رو به آن گیاه فولادی هم گفته می شود. برگ عبایی در نور کم تقریبا رشد کندی دارد.

بروملیاد

بروملیاد نیز از گیاهان کم نور آپارتمانی محسوب می شود که به راحتی در خانه های کم نور و با سایه رشد می کند. با وجود بومی بودن این گیاه در نواحی استوایی، در همه جای منزل می تواند به خوبی رشد کند.

گیاه قاشقی

گیاه قاشقی یا پیرومیا دارای برگ هایی شبیه قاشق و البته رنگ بندی های متعدد است. خاک این گیاه باید مرطوب باشد زیرا گل قاشقی رطوبت پسند است. این گیاه در نور کم رشد خوبی داشته و یک گزینه مناسب برای امکان اداری کم نور محسوب می شود. اسپری آب مورد نیاز گیاه روی برگ ها می تواند برای حفظ رطوبت خیلی موثر باشند.

دیفن باخیا

از سایر گیاهان آپارتمانی که به نور بسیار کم نیاز دارد و سایه دوست می باشد، گیاه دیفن باخیا است که نسبت به نور کم مقاوم است. این گیاه برای خانه و محیط های اداری خیلی مناسب بوده ولی باید دقت کرد دیفن باخیا یک گیاه سمی است که برای کودکان و حتی حیوانات خانگی خطرآفرین است. از این رو توصیه می شود در نگهداری از دیفن باخیا با پوست دست شما برخورد نداشته باشد.

فبکوس بنجامین

فیکوس بنجامین که به انجیر برگ ریز معروف است در هر مکانی که باشد سبب نشاط و شادابی شما می شود. ظاهر ساده، شاخ و برگ های متراکم و دوست داشتنی، تصفیه کنندگی هوا و مراقبت ساده از قابلیت هایی است که سبب محبوبیت و شهرت این گیاه شده است.

این گیاه از لحاظ رطوبت، دما و آب نیاز خاصی نداشته و تنها باید مراقبت باشید در معرض نور شدید و مستقیم آفتاب واقع نشود. ضمنا از مشکلات رایج در پرورش فیکوس بنجامین، ریزش برگ های آن است. این مشکل نشان داده که بیش از نیازش آبیاری شده است. اگر آبیاری به صورت منظم و به اندازه انجام شود، این مشکل برطرف می شود.

لاکی بامبو

گیاه لاکی بامبو طرفدار سایه بوده و به خاک نیاز ندارد به طوری که می توان آرا به صورت مستقیم در داخل آب قرار داد تا سرسبز بماند. اهمیت زیادی دارد که این گیاه از سرما دور نگه داشته شود. همچنین توصیه می شود لاکی بامبو از دسترس حیوانات خانگی دور باشد زیرا در صورت خوردن گیاه موجب بروز مسمومیت در حیوان می شود.

اسپاتی فیلوم

می توان گفت اسپاتی فیلوم زیباترین گل آپارتمانی بدون نور می باشد که با گل های سفید و جذاب خود زیبایی خانه را دو برابر می سازد. این گیاه نگهداری و پرورش ساده ای داشته و در مکان های سایه شکوفا شده و ضمنا به خوبی هوای آلوده را تصفیه می کند.

آگلونما نقره ای

آگلونما نیز یکی از گیاهان آپارتمانی دوست داشتنی می باشد که برای رشد در خانه های کم نور مناسب است. این گیاه به خوبی در نور کم رشد می کند و شرایط نگهداری آسانی دارد. این امر آگلونما را برای افراد مبتدی در زمینه نگهداری از گل و گیاه مناسب ساخته است. توصیه می شود گیاه را در مکانی با دمای متوسط قرار داده و دقت کنید آگلونما نسبت به سرما حساس است.

نخل مرداب

قابل ذکر است که گیاه نخل مرداب یک گیاه زینتی همواره سبز بوده و در داخل منزل و نقاط سایه همچنین در فضای باز رشد خوبی دارد. بیشتر علاقمندان به نگهداری گیاهان آپارتمانی، نخل مرداب را به خاطر پرورش و نگهداری خیلی ساده در منزل انتخاب می کنند. این گیاه به بستر دائما مرطوب نیاز داشته و برای تامین رطوبت آن می توانید گلدان را روی یک زیر گلدانی یا ظرف پر آب قرار دهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو