مزایای اسکراب پوست سر و روش های اسکرب کردن کف سر

مزایای اسکراب پوست سر و روش های اسکرب کردن کف سر


منبع: تاپ ناز

2

1402/5/26

09:33


اسکراب پوست سر روشی ایده آل برای از بین بردن سلول های مرده در کف سر است که به بازسازی سلول های پوست سر کمک فراوانی می کند. لایه برداری پوست سر باعث کاهش سبوم اضافی مو خواهد شد. باید توجه داشت اسکراب را نباید به صورت روزانه انجام داد. بلکه بهتر است آن را به صورت یک هفته در میان و با توجه به شرایط پوست سر و مو مورد استفاده قرار داد. انجام این روش به تمیزی و سالم ماندن پوست سر کمک کرده و موجب افزایش استقامت مو ها می شود. با استفاده اصولی از لایه بردار، سایر مواد و محصولاتی که برای سلامتی پوست سر و مو مورد استفاده قرار می گیرند، بهتر و اسان تر به ساختار مو و پوست سر نفوذ کنند.

با اسکراب پوست سر از شکنندگی و نازک شدن بیش از حد موها جلوگیری می شود. علاوه بر آن این کار موجب باز شدن منافذ پوست سر و بهتر شدن فرایند گردش خون در مو‌ می شود. در واقع با این کار امکان تنفس بهتر پوست فراهم خواهد شد.

اسکراب موی سر برای چه کسانی لازم است؟

مزایای اسکراب پوست سر و روش های اسکرب کردن کف سر

استفاده از اسکراب موی سر برای افرادی که مدت ها از رنگ مو برای رنگ کردن موهای خود استفاده کرده اند ضروری است. علاوه بر آن لایه برداری این بخش مناسب افرادی است که مدام از وسایل حرارتی مانند سشوار و اتو مو برای خشک کردن و حالت دادن به موی خود استفاده می کنند. به طور معمولا افراد دارای موهای خشک و کدر جهت فعال کردن مجدد غدد چربی و بازگرداندن زیبایی اولیه به موهای خود می توانند از این روش استفاده نمایند.

نکته مهم درباره استفاده از اسکراب

افرادی که دارای پوست سر بسیار حساس هستند باید از انجام اسکراپ‌ برای پوست سر تا زمان مشورت با پزشک متخصص خودداری کنند. زیرا بکار بردن مواد مختلف جهت لایه برداری می تواند موجب تجدید حساسیت و یا افزایش میزان آن در پوست سر شود.

مزایای انجام اسکراب پوست سر

مزایای اسکراب پوست سر و روش های اسکرب کردن کف سر

در بخش مقدمه به برخی مزایای انجام اسکراب موی سر اشاره کردیم. در ادامه نیز به بعضی دیگر از فواید انجام این کار اشاره خواهیم کرد.

● پیشگیری از ایجاد شوره سر

در صورت ابتلای افراد به شوره سر، اسکراب بهترین روش مقابله با آن است. زیرا لایه برداری باعث سم زدایی پوست سر شده و زمینه رفع پوسته های ریز و شوره را فراهم می کند. به همین منظور می توان از اسکراب های حاوی مواد ضد قارچ و تصفیه کننده بهره گرفت.

● رفع ناخالصی های پوست سر

ذرات آلوده و بخش های بجا مانده از محصولات آرایشی و بهداشتی مخصوص مو‌ در کف سر از جمله ناخالصی هایی هستند که سلامت پوست و موی سر را تهدید می کنند. از این رو استفاده از لایه بردار برای پوست سر موجب تقویت و سلامت و رشد مو می شود.

● جلوگیری از ریزش مو

وجود آلودگی ها و سلول های مرده در کف سر باعث مختل شدن فولیکول های مو می شوند. از این رو رشد موها کند شده و به دلیل ضعف ریشه دچار ریزش می شوند. بنابراین در نتیجه انجام اسکراب که به عمل اکسیژن رسانی کمک می کند موها رشد سریعی پیدا خواهند کرد.

مطلب مشابه: لایه برداری پوست سر با روش های مناسب و اسکراب های طبیعی در منزل

مزایای اسکراب پوست سر و روش های اسکرب کردن کف سر

● رفع چربی های اضافی در پوست و موی سر

انجام عمل لایه برداری برای پوست سر موجب رفع چربی های اضافی پوست و موی سر می شود. در صورت داشتن پوست و موی چرب می توان از این روش به طور منظم و هر هفته و یا هر دو هفته یکبار استفاده نمود. این اقدام موجب تمیزی قابل توجه پوست سر و مو ها خواهد شد.

● حجیم شدن موهای نازک

لایه برداری پوست سر باعث سلامت پوست و در نتیجه بهبود وضعیت مومی شود. خون رسانی مناسب، اکسیژن رسانی لازم و بسیاری موارد میگر موجب تقویت مو و در نتیجه ضخیم تر شدن آن می شوند.

انواع اسکراب پوست سر

مزایای اسکراب پوست سر و روش های اسکرب کردن کف سر

به طور کلی اسکراب پوست سر شامل دو روش فیزیکی و شیمیایی می باشد. اسکراب یا لایه برداری فیزیکی کف سر با استفاده از دانه های ریز صورت می گیرد. این دانه های ریز در ترکیبات کرم مانند وجود داشته و عمل پاکسازی پوست سر را انجام می دهند. انباشته ها و جرم های ناشی از محصولات آرایشی و بهداشتی مخصوص مو، موجب تجمع مقدار زیادی چربی و سموم مختلف در پوست می شوند. لایه برداری به روش فیزیکی به خوبی پوست سر را تمیز می نماید. به عبارت ساده تر از این روش می توان برای رفع انواع مشکلات پوست کف سر استفاده کرد.

نوع دیگر اسکراب پوست سر روش شیمیایی می باشد که دارای ترکیبات خاص و فعال است. این روش در اصل ماساژ یا شستشوی پوست است که سلول های مرده در کف سر را از بین می برد. محصولات و لایه برداری های شیمیایی حاوی برخی مواد موثر از جمله گلیکولیک و اسید سالیسیلیک هستند که در کنترل چربی پوست سر نقش تعیین کننده ای ایفا می کنند.

مطلب مشابه: 10 ماسک و اسکراب ارزان برای داشتن پوست جذاب و صاف

نکته مهم درباره استفاده از اسکراب شیمیایی

مزایای اسکراب پوست سر و روش های اسکرب کردن کف سر

استفاده از روش شیمیایی اسکراب کف سر نیازمند شناسایی بهترین و موثر ترین محصولات با ترکیبات اصل می باشد. به همین منظور بهتر است از خرید و استفاده محصولات شیمیایی بدون مشورت با پزشک متخصص پرهیز کرد. لازم به ذکر است که افراد دارای انباشته های بیش از حد در مجاورت فولیکول های مو، باید از لایه بردارهای حاوی نمک دریا و شکر استفاده نمایند. همچنین افراد با پوست های حساس و البته خشک بهتر است از محصولات حاوی روغن آرگان و روغن زیتون برای اسکراب کف سر خود استفاده کنند.

تعداد دفعات استفاده از اسکراب پوست سر

استفاده از اسکراب پوست سر و تعداد دفعات انجام این عمل به ویژگی های پوست سر و همچنین نوع مو بستگی دارد. به عنوان مثال برای پوست سر بسیار چرب که دارای شوره نیز می باشد می توان یکبار در هفته از اسکراب استفاده نمود. همچنین برای پوست سر نیمه چرب و حساس بهتر است هر دو هفته یکبار یکی از روش های لایه بردار را مورد استفاده قرار داد.

در رابطه با تاثیر لایه بردار کف سر باید گفت که روش های مورد استفاده در سالن های زیبایی نتیجه بخش تر و موثر تر خواهند بود. از این رو لازم است برای انجام این کار به مراکز و سالن های معتبر زیبایی مراجعه نمود. با این حال و در صورت عدم تمایل به مراجعه به این گونه مکان ها می توان روش های مخصوص اسکراب را در منزل انجام داد. همچنین از روش های لایه بردار خانگی نیز برای پاکسازی کف سر استفاده کرد.

مطلب مشابه: روش های لایه برداری پوست صورت و بدن با استفاده از 3 اسکراب خانگی

موارد منع استفاده از اسکراب پوست سر

مزایای اسکراب پوست سر و روش های اسکرب کردن کف سر

همان گونه که پیش تر شرح داده شد استفاده از روش های اسکراب پوست سر مزایای بسیاری به همراه دارد. با این حال لایه برداری کف سر ممکن است برای برخی افراد مضر باشد، که در این صورت بهتر است از انجام آن صرفه نظر کرد. از جمله موارد منع استفاده از لایه بردار کف سر می توان به موارد ذیل اشاره کرد.

● داشتن بیماری های پوستی همچون پسوریازیس

● مبتلا شدن به نوعی عفونت فعال مانند کرم حلقوی

● ایجاد ورم و یا التهاب بعد از انجام اسکراب

● ایجاد سوزش و خارش شدید بعد از انجام لایه بردار

● حساس شدن پوست سر به دلیل درماتیت سبورئیک یا هر دلیل دیگر

● وجود زخم، بریدگی و یا بخیه در پوست سر

● داشتن شپش بر روی سر

● داشتن آکنه یا اگزما در پوست سر

دلایل لزوم استفاده از اسکراب پوست سر

  • زمانی که افراد نسبت به اسکراب پوست سر خود به صورت مداوم و منظم اقدام می کنند PH پوست سر آنها به طرز چشمگیری افزایش پیدا می کند. در واقع PH در این بخش از بدن به تعادل رسیده و سلامت پوست و موی سر تضمین می شود.
  • از دیگر دلایل انجام این کار سم زدایی و لایه برداری اصولی پوست سر است که موجب رفع تمام چربی های اضافی و آلودگی ها خواهد شد.
  • از آنجا که یکی از مهم ترین دلایل ریزش مو عدم رسیدن اکسیژن لازم به ریشه مو می باشد، با انجام اسکراب، پوست تحت ماساژ مناسب قرار می گیرد. در نتیجه گردش خود در کف سر افزایش پیدا کرده و متعاقب آن پیاز مو‌اکسیژن لازم را دریافت کرده و این به معنی متوقف شدن ریزش مو خواهد بود.
  • از دیگر موارد لزوم انجام اسکراب پوست سر رشد مناسب مو است. افرادی که از رشد کند و ضعیف موهای خود رنج می برند، می توانند با بکارگیری یکی از روش های لایه برداری رشد موهای خود را افزایش دهند.
  • گفتنی است که مهم ترین کاری که اسکراب با پوست سر می کند سم زدایی است. سم زدایی به معنی پاک شدن کامل پوست سر از هر نوع پوسته، سلول مرده و شوره می باشد.
  • برطرف کردن بوی نامطبوع سر، رفع خارش و التهاب از دیگر موارد لزوم و اهمیت استفاده از روش مزبور می باشند.
  • به طور کلی می توان گفت که تمامی موارد ذکر شده نشان دهنده پوستی ناسالم در کف سر است که با انجام یک اسکراب مناسب می توان آن ها را از بین برد.

چگونگی استفاده صحیح از اسکراب پوست سر

مزایای اسکراب پوست سر و روش های اسکرب کردن کف سر

پاکسازی کف سر با استفاده از اسکراب علاوه بر تمیز شدن پوست و مو باعث ماساژ پوست نیز می شود. از این رو انجام اسکراب پوست سر در افرادی که دارای مشکل خاصی در کف سر خود نیستند و یا به مواد مورد استفاده برای این کار حساس نمی باشند باید به صورت هفتگی انجام شود. در واقع مناسب ترین شیوه استفاده یک بار در هفته می باشد. برای این کار لازم است پوست سر کاملا مرطوب شود. سپس مواد مورد نظر را با نوک انگشتان خود بر روی کف سر منتقل کرده و به مدت ده دقیقه تا یک ربع (بسته به نوع اسکراب) آن را ماساژ داد. نحوه ماساژ باید به صورت دورانی باشد تا کل پوست سر در معرض مواد لایه بردار قرار گرفته و عمل خون رسانی نیز به خوبی انجام شود.

بعد از سپری شدن مدت زمان لازم باید نسبت به آبکشی کامل سر اقدام کرده و مواد اسکراب پوست سر را به طور کامل از پوست و موها جدا کرد. در ادامه نیز باید از یک شامپوی مناسب برای شست و شوی کامل پوست و مو استفاده کرد. به این ترتیب پروسه پاکسازی و لایه برداری پوست کف سر به اتمام خواهد رسید.

 نشانه های نیاز به انجام اسکراب پوست سر

هر زمان نشانه ها و موارد ذیل در پوست سر و موها مشاهده شود می توان به نیاز انجام اسکراب پوست سر پی برد. از جمله این نشانه ها عبارتند از:

● کدر و بد رنگ شدن موها

● ضعیف شدن بافت موها

● عدم تمیز شدن کامل پوست و مو به دلیل استفاده از شامپو های ملایم

افرادی که در طول روز و تقریبا هر روز از محصولات آرایشی مو استفاده می کنند باید استفاده از اسکراب را در برنامه خود بگنجانند. زیرا استفاده مداوم و همیشگی از این مواد لایه هایی از آلودگی و چربی را در کف سر و یا بر روی موها ایجاد می کنند. این آلودگی ها به مرور سلامت پوست سر و موها را تهدید کرده و افراد را با مشکلات جدی در این زمینه روبرو خواهند کرد. بنابراین بهتر است پیش از ظاهر شدن علائم و نشانه های نیاز به انجام لایه بردار از روش های اسکراب کف سر استفاده نمود.

عوارض انجام اسکراب پوست سر

معمولا اسکراب پوست سر را به عنوان یک روش کاملا کاربردی برای بهبود وضعیت و سلامت پوست سر و موها معرفی می کنند. از این رو در صورت عدم مشکلی خاص در پوست سر مانند بریدگی و یا بیماری پوستی، این کار هیچ گونه عوارضی به دنبال ندارد.

جمع بندی

اسکراب پوست سر که گاهی با عنوان اسکالپ نیز از آن نام برده می شود، روشی ایده ال جهت برخورداری از پوستی سالم و موهای زیبا است. لازم به ذکر است که موی سر زمانی زیبا و سالم خواهد بود و همچنین زمانی از رشد مطلوب برخوردار می شود که ریشه آن در وضعیت نرمال قرار داشته باشد. این امر میسر نخواهد شد مگر با داشتن پوستی سالم و بدون مشکل در کف سر ریشه مو در وضعیت مطلوب قرار می گیرد.

به همین دلیل بسیاری از متخصصان پوست و مو انجام اسکراب مداوم را به افراد توصیه می نمایند. در صورتی که از رشد موهای خود ناراضی هستید و یا از چربی و خشکی بیش از اندازه مو و پوست سر رنج می برید، می توانید از لایه بردار به عنوان یک راه مطمئن جهت رفع این مشکلات استفاده نمایید.

مطلب مشابه: اسکراب بدن خانگی با مواد طبیعی در منزل + روش تهیه و استفاده

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو