فاجعه در تهران و اصفهان به مدارس رسید

منبع: سیمرغ

3

1402/5/30

16:29


فاجعه در تهران و اصفهان به مدارس رسید

تخلیه چند مدرسه در تهران و اصفهان به دلیل «فرونشست زمین»


حمیدرضا خان محمدی در پاسخ به این سوال که در زلزله خوی چند مدرسه تخریب شدند؟، اظهار کرد: در زلزله خوی اصلا مدرسه‌ای تخریب نشد، فقط ترک‌های جدی و بُرشی در مدارس داشتیم. در این فرآیند کار تعمیر ۶۴ مدرسه را آغاز کردیم که تعمیرات کلی و جزئی همه این ۶۴ مدرسه تمام شده است.  

وی در عین حال با اشاره به ورود آسیب جدی به برخی از مدارس خوی، توضیح داد: با این حال ما خودمان کار تخریب و بازسازی برخی از مدارس آسیب دیده در زلزله خوی را آغاز کردیم چراکه با توجه به آسیبی که این مدارس دیده بودند بهتر بود برای استقرار دانش آموزان تخریب شده و از نو بازسازی شوند. بخشی از کار تخریب این مدارس را دولت آغاز کرد و ۱۵۰ میلیارد تومان سریعا برای این امر تزریق شد. کار تخریب و نوسازی حدود ۱۱ الی ۱۲ مدرسه را ما در سازمان نوسازی مدارس آغاز کردیم و بقیه را هم خیرین مدرسه ساز آغاز کردند.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، تاکید کرد: خودمان در پی زلزله خوی و با توجه به آسیبی که به این مدارس وارد شده بود آنها را تخریب کردیم که هنوزکار نوسازی آنها پایان نرسیده است. ساخت این مدارس در صورت تامین اعتبار حداقل تا مهر سال آینده یعنی مهر ۱۴۰۳ طول می کشد.

خان محمدی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر اینکه شما اعلام کردید حدود ۸۱ درصد کلاس‌های درس کشور مستحکم هستند، با توجه به تعریف متفاوت "استحکام" در ارگان‌های مختلف از جمله آتش نشانی، استحکام از دید شما چیست؟، توضیح داد: منظور ما، استحکام بنا در برابر زلزله است. یعنی سازه در برابر زلزله، سیل و حتی آتش سوزی مستحکم است. همه ۱۵ هزار مدرسه‌ای که اخیرا تحویل دادیم و مدارسی که جدید می سازیم همگی استانداردهای لازم را دارند.

وی در خصوص استحکام کلاس‌های مدارس تهران نیز گفت: استحکام کلاس‌های درس مدارس تهران هم به همین تناسب و شاید مقداری کمتر است. در کشور تقریبا ۶ درصد از مدارس نیاز به تخریب و بازسازی دارند، یعنی پر خطر تشخیص داده می شوند چراکه به جز عوامل بیرونی، سازه مدرسه به تنهایی و به خودی خود جان دانش آموزان را تهدید می کند. ما این مدارس را تخلیه کرده‌ایم. آمار این امر در هر استانی متفاوت است و برای مثال در تهران و اصفهان به خاطر فرونشست، این تخلیه را داشته‌ایم.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در پایان سخنان خود تاکید کرد: اما مدارسی که نیازمند مقاوم سازی هستند، در واقع سازه به خودی خود تهدید برای بچه‌ها ندارد و اگر زلزله‌ای بیاید این اتفاق رخ می‌دهد که در خصوص این مدارس باید سازه را مستحکم کنیم.

به گفته وی در قالب ۱۰۴ هزار کلاس درس، ۳۰ هزار کلاس نیاز به تخریب، بازسازی یا نوسازی و ۷۰ هزار کلاس نیاز به مقاوم سازی و نوسازی دارد.




گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: irna.ir



مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو