آیا تیروئید خطرناک است؟ (در چه صورت تیروئید خطرناک است)

منبع: مینویسم

3

1402/6/5

11:19


در این بخش از سایت مینویسم می خوانید که آیا تیروئید خطرناک می باشد یا خیر؟ برای پاسخ به این سوال ادامه مطلب را با دقت بخوانید.

آیا تیروئید خطرناک است؟ (در چه صورت تیروئید خطرناک است)

غده تیروئید اندام کوچکی است که در جلوی گردن قرار دارد و در اطراف نای پیچیده شده است. شکل آن شبیه پروانه است. تیروئید یک غده است. شما در سرتاسر بدن خود غدد دارید، جایی که موادی را ایجاد و آزاد می کنند و به بدن شما کمک می کند تا کار خاصی را انجام دهند. تیروئید شما هورمون هایی می سازد که به کنترل بسیاری از عملکرد های حیاتی بدن شما کمک می کند. اما سوال اینجاست آیا تیروئید خطرناک است یا خیر؟ در ادامه می توانید پاسخ این سوال را بخوانید.

آیا تیروئید خطر دارد؟

خبر خوب این است که اگر تیروئید به درستی و به موقع تشخیص داده شود و درمان شود، خطرناک نیست و به هیچ عنوان اختلالی در زندگی فرد ایجاد نمی کند. خطرناک بودن و یا نبودن تیروئید ربطی به پرکاری یا کم کاری تیروئید شما ندارد. تشخیص و درمان به موقع برای جلوگیری از عوارض جدی بسیار مهم است. خطرات ابتلا به بیماری تیروئید بر اساس گزارش انجمن تیروئید آمریکا، تخمین زده می شود که 20 میلیون نفر در این کشور از بیماری تیروئید رنج می برند. بیماری تیروئید می تواند هر کسی را درگیر کند، اما زنان تا هشت برابر بیشتر از مردان در معرض ابتلا به این مشکل هستند. بیماری تیروئید می تواند در بدو تولد وجود داشته باشد یا با افزایش سن ایجاد شود. تیروئید ارثی است و یا می تواند ناشی از سایر شرایط پزشکی باشد که بر عملکرد غده تیروئید شما تأثیر می گذارد.

تیروئید در چه صورت می تواند خطرناک باشد؟

اختلالات تیروئید می تواند از گواتر بی ضرر (یا غده بزرگ شده) که به هیچ وجه نیاز به درمان ندارد تا سرطان تیروئید، تهدید کننده زندگی باشد. تیروئید به دلیل تولید غیر طبیعی هورمون های تیروئید در بدن ایجاد می شود است که هر دو بیماری جدی هستند و نیاز به مراقبت پزشکی دارند. اگر تیروئید شما بیش از حد فعال است و هورمون های زیادی تولید می کند، بدن شما خیلی سریع انرژی مصرف می کند و می توانید به پرکاری تیروئید مبتلا شوید. این می تواند خطرناک باشد زیرا باعث افزایش تپش قلب شما و کاهش وزن بی دلیل می شود. اگر درمان نشود، می تواند منجر به مشکلات قلبی، پوکی استخوانی و سایر مشکلات شود.

پرکاری تیروئید می تواند ناشی از بیماری های دیگری باشد که بر نحوه عملکرد غده تیروئید تأثیر می گذارد. بیماری گریوز، یک اختلال خود ایمنی می باشد که مربوط به مشکلات چشمی می شود و یکی از دلایل اصلی پرکاری تیروئید است. ید بیش از حد یا گره های بیش فعال نیز می تواند باعث این بیماری شود.

سخن پایانی

تیروئید شما وظیفه مهمی در بدن شما دارد. ترشح و کنترل هورمون های تیروئیدی که متابولیسم را کنترل می کنند. متابولیسم فرآیندی است که در آن غذایی که وارد بدن می‌ کنید به انرژی تبدیل می‌ شود. این انرژی در کل بدن شما استفاده می شود تا بسیاری از سیستم های بدن شما به درستی کار کنند. متابولیسم خود را به عنوان یک مولد در نظر بگیرید. انرژی خام مصرف می کند و از آن برای تامین انرژی چیزی بزرگتر استفاده می کند. پس با توجه به نقش مهم غده تیروئید بهتر است بیشتر مراقب سلامتی خود باشیم و اگر مبتلا به بیماری تیروئید هستید حتما تحت نظر پزشک باشید و نگران نباشید زیرا تیروئید قابل درمان می باشد و خطر جدی برای شما نخواهد داشت.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو