معرفی آبشارهای ایران؛ لیست زیباترین آبشارهای ایران با تصاویر زیبا

معرفی آبشارهای ایران؛ لیست زیباترین آبشارهای ایران با تصاویر زیبا


منبع: تاپ ناز

3

1402/6/6

22:05


معرفی آبشارهای ایران؛ لیست زیباترین آبشارهای ایران با تصاویر زیبا

آبشارهای ایران جزو زیباترین و محبوب ترین بخش طبیعت بشمار می آیند که سالانه تعداد زیادی گردشگر داخلی و خارجی برای دیدن آنها مسافت های طولانی را می پیمایند. از آنجایی که بخش وسیعی از ایران در مناطق کوهستانی قرار دارد، آبشارهای چشم نواز و بسیار زیبایی در جای جای آن به وجود آمده اند. هر استان و منطقه ای از ایران دارای چندین آبشار زیبا و خاص می باشد که جزو جاذبه های گردشگری همان استان یا منطقه بشمار می آیند. از این رو قصد داریم در این مقاله به معرفی معروف ترین و زیباترین این آبشارها بپردازیم.

معروف ترین آبشارهای استان لرستان

استان لرستان به سرزمین آبشارهای ایران معروف است. زیرا در هر شهر و یا منطقه ای از این استان چندین آبشار با مشخصه های خاص وجود دارند. آبشارهای این استان از کوه های زاگرس سرچشمه گرفته و معمولا از ارتفاع نسبتا زیادی نیز برخوردار هستند. از جمله آبشارهای معروف این استان عبارتند از:

آبشار بیشه

آبشار بیشه

بدون شک آبشار بیشه با ۴۸ متر ارتفاع و ۱۰ متر عرض یکی از بزرگترین و خاص ترین آبشارهای ایران است. برای بازدید از این جاذبه طبیعی شگفت انگیز باید به شهر خرم آباد سفر کرد. در واقع بیشه در ۶۵ کیلومتری این شهر واقع شده که برای رسیدن به آن باید حدود ۲ الی ۳ ساعت پیاده روی نمود. افرادی که برای اولین بار قصد بازدید از این ابشار را دارند باید تجهیزات کامل به همراه داشته و از یک راهنمای بومی کمک بگیرند.

آبشار نوژیان

آبشار نوژیان

یکی دیگر از مرتفع ترین و بکرترین آبشارهای کشورمان را می توانید در منطقه جنگلی نوژیان و در ۵۱ کیلومتری شهر خرم آباد مشاهده کنید. دلیل نام نامگذاری آبشار نوژیان قرارگیری آن در منطقه ای به همین نام است. نوژیان ۹۵ متر ارتفاع و ۵ متر پهنا دارد و از ارتفاعات تاف سرچشمه می گیرد. برای رسیدن به این جاذبه طبیعی بی نظیر ابتدا باید به شهر الیگودرز رفته و از آنجا به سمت جاده مومد حسن حرکت نمود. بعد از ورود به این جاده باید به سوی آبشار سفید حرکت کرده و از آنجا حدود ۲ ساعت پیاده روی کرده تا خود را به نوژیان رسانید. گفتنی است به دلیل عدم دسترسی آسان به این آبشار طبیعت اطراف آن دست نخورده و بکر باقی مانده است.

آبشار آب سفید

آبشار آب سفید

از دیگر آبشارهای ایران و استان لرستان آبشار آب سفید است. اب ابشار با فشار بسیار بالایی از دل کوه خارج می شود به همین دلیل رنگ آن بسیار سفید می باشد. در واقع دلیل نامگذاری این ابشار رنگ سفید آب آن است. داشتن ۶۵ متر ارتفاع موجب شده تا این آبشار در لیست آبشارهای مرتفع کشورمان قرار بگیرد. برای رسیدن به این جاذبه دیدنی ابتدا باید به الیگودرز سفر کرد. سپس به‌ سمت روستاهای برم و مسگری حرکت نمود و بعد از رسیدن به منطقه ای که دقیقا مرز میان دو استان لرستان و اصفهان است می توان آبشار سفید را مشاهده کرد.

دیدنی ترین آبشارهای ایران در استان گیلان

استان گیلان نیز جزو استان هایی است که دارای چندین آبشار بکر و زیبا است. آبشارهای واقع شده در این استان در لیست زیباترین آبشارهای ایران قرار دارند. از جمله این آبشارها می توان به موارد ذیل اشاره نمود.

آبشار لاتون

آبشار لاتون

 آبشار لاتون یکی دیگر از بلندترین آبشارها در ایران است که از زیبایی شگفت انگیزی برخوردار می باشد. لاتون در منطقه ای به نام لوندویل واقع شده و آب آن از چشمه های روستای کوته کومه تامین می شود. برای رسیدن به این جاذبه طبیعی ابتدا باید وارد شهر آستارا شده و از آنجا ۱۵ کیلومتر را به سوی جنوب و به طرف اردبیل حرکت نمود. سپس وارد مسیر روستا شده و حدود ۴ ساعت در جنگل پیاده روی کرد تا آبشار را در پیش چشم خود نظاره نمود.

آبشار ویسادار

آبشار ویسادار

ویسادار در ۶۲ کیلومتری شهر رشت و ۱۶ کیلومتری پره سر واقع شده است. این آبشار با ارتفاعی بالغ بر ۱۶ متر یکی از منحصر به فرد ترین آبشارهای ایران بشمار می آید. زیرا آبشار به درون یک حوضچه که در داخل غار قرار دارد می ریزد. آب بی نهایت سرد، فشار بالای آب و منظره عجیب از جمله ویژگی های این جاذبه طبیعی بشمار می آیند.

آبشارهای ایران در استان گلستان

استان گیلان نیز دارای چندین آبشار زیبا و چشم نواز است که گردشگران و طبیعت گردان حرفه ای به خوبی با این آبشارها اشنا هستند. آبشارهای استان گلستان جزو دیدنی ترین آبشارهای ایران می باشند که معروف تربن آنها عبارتند از:

آبشار کبودوال

آبشار کبودوال

کبودوال جزو آبشارهای مرتفع بشمار نمی آید. زیرا ارتفاع آن تنها ۶ متر است. با این حال نزد گردشگران و مسافران و طبیعت دوستان از محبوبیت بالایی برخوردار می باشد. خزه ای بودن مهم ترین ویژگی این ابشار است که در دل جنگل های انبوه واقع شده است. لازم به ذکر است که این جاذبه دیدنی در نزدیکی آبشار لوه قرار دارد و همزمان می توان از هر دو آبشار بازدید نمود.

آبشار شیرآباد

آبشار شیرآباد

شیر آباد در ۵۵ کیلومتری شهر گرگان قرار دارد. دلیل نامگذاری این آبشار با نام شیرآباد تشکیل شدن آن از ۷ آبشار مجزا می باشد. دسترسی به این جاذبه خارق العاده بسیار اسان است. زیرا تنها با یک پیاده روی ۲۰ دقیقه ای می توان خود را به آن رساند. آبشار اول شیرآباد حدود ۲۵ متر ارتفاع داشته و آب آن به داخل یک حوضچه‌ فیروزه‌ ای رنگ با عمق ۸۰ متر می‌ ریزد.

اطراف حوضچه را صخره هایی تیره رنگ که پوشیده از خزه نیز می باشند احاطه نموده اند. با پیمودن مسیر به سمت قله کوه می توان نظاره گر سایر آبشارهای شیرآباد بود. گفتنی است که اخرین آبشار از مجموعه آبشارهای شیرآباد ۳۰ متر ارتفاع دارد.

آبشار آق سو

آبشار آق سو

آق سو از دیگر آبشارهای ایران و استان گلستان می باشد که در ۴۰ کیلومتری شهر گالیکش واقع شده است. مسیر رسیدن به این جاذبه طبیعی از تنگه ای به نام تنگه گلو می گذرد که از لحاظ ظاهری به تنگه واشی شباهت دارد. آبی که در این تنگه جریان دارد بسیار پر فشار است. به همین دلیل دسترسی به آق سو اندکی دشوار بوده و همين امر موجب بکر ماندن طبیعت اطراف ابشار شده است. ارتفاع آق سو‌ بالغ بر ۷۰ متر بوده که از دل سنگ های عظیم الجثه به بیرون می ریزد.

آبشار زیارت

آبشار زیارت

آبشار زیارت در روستای زیارت واقع در ۱۹ کیلومتری شهر گرگان واقع شده است. این آبشار در حدود ۱۵ متر ارتفاع دارد که به درون حوضچه ای وسیع سرازیر می شود. دسترسی آسان مهم ترین ویژگی این آبشار است. زیرا تنها با ۱۵ دقیقه پیاده روی می توان خود را به آن رساند و از زیبایی های این آبشار نهایت استفاده را برد.

آبشار لوه

آبشار لوه

لوه نیز جزو زیباترین آبشارهای ایران است که در نزدیکی شهرستان مینودشت قرار دارد. این آبشار با جنگل های انبوه و سرسبز احاطه شده که همین امر موجب ایجاد منظره ای رویایی در اطراف آن شده است. آبشار لوه در حدود ۷۰ متر ارتفاع دارد و آب آن وارد حوضچه ای زیبا می شود.

از جمله ویژگی های این ابشار می توان به وجود سنگ های خزه در دور‌تا‌ دور ان و وجود صدها درخت کهنسال با بیش از ۱۵ متر ارتفاع اشاره کرد. از دیگر مشخصه های بارز این آبشار ۵ طبقه بودن آن است که جلوه ای بسیار جذاب و دیدنی به آن بخشیده است.

معروف ترین آبشارهای ایران واقع در استان مازندران

استان مازندران نیز همانند سایر استان های شمالی کشور از طبیعت گردشگر پسندی برخوردار است. از جمله زیبایی های طبیعی این استان وجود آبشارهایی است که جزو معروف ترین آبشارهای ایران بشمار می آیند. از جمله این آبشارها عبارتند از:

آبشار اوبن ساری

آبشار اوبن ساری

اوبن در شهر ساری و در منطقه حفاظت شده اوبن واقع شده است. برای دسترسی به این ابشار باید مسیر نسبتا طولانی را در دل جنگل پیمود. ارتفاع این آبشار چندان زیاد نیست اما از منظره ای فوق العاده برخوردار می باشد.

آبشار شاهاندشت

آبشار شاهاندشت

از جمله بلند ترین آبشار های استان مازندران شاهاندشت است که در حدود ۶۲ متر ارتفاع دارد. این جاذبه طبیعی در نزدیکی قلعه ای تاریخی با قدمت ۳ هزار ساله واقع شده است. برای دسترسی به این ابشار باید به شهر آمل سفر کرده و از آنجا مسیر روستای شاهاندشت را در پیش گرفت. گفتنی است که دسترسی به این جاذبه طبیعی چندان آسان نبوده، زیرا در دل جنگل واقع شدت و مسیر آن ماشین رو نیست.

آبشار یخی

آبشار یخی

از دیگر آبشارهای ایران که در استان مازندران و شهر آمل قرار دارد آبشار یخی است. نکته جالب توجه در خصوص این جاذبه طبیعی یخ زدن آن در تمام ماه های سال به غیر از تیر و مرداد است. دلیل این امر هم سرد بودن منطقه ای است که آبشار در آن واقع شده است. لازم به یادآوری است که در ماه های تیر و مرداد ابشار تنها برای چند ساعت محدود از حالت یخی خارج شده و در سایر ساعت شبانه روز مجددا یخ خواهد زد. ۷۰ متر ارتفاع و ۳ متر عرض از دیگر مشخصه های بارز این جاذبه طبیعی شگفت انگیز می باشند.

آبشار تیرکان یا هفت آبشار

آبشار تیرکان یا هفت آبشار

از جمله کم ارتفاع ترین آبشارهای ایران و استان مازندران آبشار تیرکان است. به همین دلیل جریان آب آن بسیار آرام می باشد. مسیر آبشار از دل جنگل می گذرد. همچنین در طول مسیر آن باید از منطقه کالبکوشت و جنگل درازکلا عبور کرد.

آبشار گزو

آبشار گزو

گزو‌ در منطقه سواد کوه و در مجاورت شهر زیر اب و در جنگل لفور قرار دارد. این آبشار با ارتفاعی در حدود ۷۵ متر و واقع شدن در میان جنگل های انبوه جزو آبشارهای چشم نواز استان مازندران بشمار می آید. مهم ترین مشخصه این آبشار احاطه شدن توسط صخره های بلند است. این صخره ها در قسمت بالایی بسیار به هم نزدیک می باشند. از این رو نور به سختی به نقطه تلاقی آنها خواهد تابید.

مهم ترین آبشارهای ایران در استان کرمانشاه

کرمانشاه نیز دارای چندین آبشار زیبا و بکر است که از دل کوهستان ها و کوه های بلند بیرون می ریزند. از جمله آبشارهای استان کرمانشاه می توان به موارد ذیل اشاره نمود.

آبشار پیران

آبشار پیران

آبشار پیران در نزدیکی شهر سر پل ذهاب واقع شده که به دلیل ارتفاع ۱۰۰ متری جزو بلندترین آبشارهای کشور بشمار می آید. امکان دسترسی به این جاذبه طبیعی به کمک پلکانی مخصوص فراهم شده است. با این وجود می توان از دو مسیر خود را به آن رساند و از زیبایی های آن لذت برد. مسیر نخست از طریق روستای ژالگه می باشد که تماما مسیری کوهستانی است. مسیر دوم اما از طرف روستای پیران می باشد که پیمودن آن تنها با پای پیاده امکان پذیر می باشد.

آبشار بل

آبشار بل

بل از جمله زیباترین آبشارهای ایران است که در منطقه اورامان و در مرز کرمانشاه و کردستان واقع شدن است. این آبشار با فشار بسیار زیادی از دل کوه خارج شده و به رودخانه سیروان می ریزد. البته طی سال های اخیر به دلیل سد سازی در مسیر رودخانه آبشار اصلی در زیر آب سد مدفون شده است. اما در ابتکاری جدید آبشار به نقطه ای بلند تر منتقل شده که آب آن با فشار از داخل دو تخته سنگ به درون سد می ریزد. گفتنی است که آب آبشار بل، اب معدنی بوده و از خواص بسیاری برخوردار می باشد.

مطلب مشابه: مکان های گردشگری کرمانشاه و حاهای دیدنی تفریحی و تاریخی کرمانشاه با عکس

زیباترین آبشارهای ایران در استان تهران

از جمله مهم ترین و زیباترین آبشارهای ایران که در استان تهران واقع شده اند عبارتند از:

آبشار سنگان

آبشار سنگان

اگر از روستای سولقان اندکی به سمت بالا حرکت نمایید می توانید آبشار سنگان را مشاهده کنید. این آبشار از دل سنگ ها ی غول پیکر خارج شده و به سوی پایین دست سرازیر می شود. فاصله این آبشار تا شهر تهران تنها یک ساعت است. بنابراین ساکنین تهران می توانند در تمام فصول سال از زیبایی های بی نظیر این آبشار لذت ببرند. بخش هایی از این آبشار در فصل زمستان یخ خواهد بست و قندیل هایی بلند با ارتفاع ۴۰ متر در اطراف آن به وجود می آیند.

آبشار یخی هملون

آبشار یخی هملون

از جمله خاص ترین آبشارهای ایران آبشار یخی هملون است که در شمال شرقی شهر تهران و در مسیر جاده میگون به شمشک قرار دارد. این آبشار در تمامی فصول سال بجز فصل تابستان یخ می زند. البته در تابستان نیز تنها چند ساعت در روز آب آن جریان پیدا می‌ کند و از حالت یخ زدگی بیرون می آید.

آبشارهای ایران در استان کهگیلویه و بویراحمد

هفتمین آبشار بلند کشور با نام کمردوغ در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد. این آبشار علاوه بر مرتفع بودن به دلیل قرار گیری در میان تنگه‌ ای بسیار بکر و دیدنی جزو زیباترین آبشارهای ایران بشمار می آید. ارتفاع کمر دوغ حدودا ۱۰۰ متر و عرض آن ۶۰ متر است.

پهنای بسیار زیاد این آبشار، آن را به یکی از خاص ترین آبشارهای کشور تبدیل کرده است. آبشار کمر دوغ دارای انشعاب‌های مختلفی بوده و از ارتفاعات کوه به سمت پایین می‌ ریزد. بخشی از آبشار از جلوی دهانه یک غار طبیعی عبور کرده و بخشی دیگر آن نیز به درون حوضچه‌ ای با آب فیروزه‌ ای سرازیر می شود.

معروف ترین آبشارهای ایران در استان کردستان

استان کردستان به دلیل برخورداری از طبیعتی بکر و زیبا جزو استان های توریستی کشور است. از جمله جاذبه های طبیعی این استان وجود چندین آبشار زیبا می باشد که از جمله مهم ترین آنها می توان به دو مورد ذیل اشاره نمود.

آبشار گویله یا آبریزگاهِ مریوان

آبشار گویله یا آبریزگاهِ مریوان

آبشار گویله از جمله جاذبه های طبیعی شهرستان مریوان در استان کردستان است که در مسیر مریوان به سقز واقع شده است. صخره های پوشیده از درختان بلوط پذیرای این آبشار زیبا هستند که در فصول پیاز و زمستان و اوایل بهار بسیار پرآب و خروشان می باشد.

آبشار گويله که به آبریزگاه مريوان نیز معروف است در ۲۰ کیلومتری این شهرستان و در نزدیکی روستای گویله قرار دارد. ارتفاع این آبشار در حدود ۵۰ متر است که به ارامی به دره ای سرسبز و پوشیده از درخت سرازیر می شود. این آبشار از همان مسیر جاده قابل مشاهده بوده و برای دیدن آن نیازی به پیاده روی در میان انبوه درختان بلوط نیست.

آبشار سیلور

آبشار سیلور

گردشگران و مسافرانی که از سمت شهر سروآباد و مریوان به سوی منطقه اورامان حرکت کرده اند حتما در طول مسیر با ابشاری بی نهایت زیبا به نام سیلور برخورد نموده اند. این آبشار با برخورداری از ویژگی چند صخره ای بودن جزو زیباترین آبشارهای ایران بشمار می آید. سیلور در ۵۰ کیلومتری شهرستان مریوان و در مجاورت روستای دره کی واقع شده است.

600 متر ارتفاع این ابشار را در لیست مرتفع ترین آبشارهای کشور قرار داده است. البته باید فصلی بودن این ابشار را نیز در نظر گرفت. زیرا تنها در فصل های بهار و تابستان آب از آن جریان پیدا می کند. دسترسی به این آبشار اندکی مشکل است و برای رسیدن به سرچشمه باید چند ساعتی صخره نوردی کرد. با این حال دسترسی به پای آبشار چندان سخت نبوده و با یک پیاده روی بک ساعته می توان خود را به آن رساند.

سایر آبشارهای ایران

آبشار مارگون در استان فارس

آبشار مارگون در استان فارس

آبشار مارگون نیز جزو تماشایی ترین آبشارهای ایران بشمار می آید. همچنین یکی از بلندترین آبشارهای چشمه‌ ای جهان نیز به حساب می‌آید. زیرا از هیچ رودخانه ای سرچشمه نگرفته، بلکه از به هم پیوستن آب چندین چشمه تشکیل می شود. این جاذبه طبیعی دارای ۷۰ متر ارتفاع می باشد که در فاصله ۱۳۰ کیلومتری شهر شیراز و ۵۵ کیلومتری سپیدان واقع شده است.

آبشار آسیاب خرابه در استان آذربایجان شرقی

آبشار آسیاب خرابه در استان آذربایجان شرقی

آبشار آسیاب خرابه استان آذربایجان شرقی نیز از جمله آبشارهای ایران است که سالانه پذیرای گردشگران بسیاری از سراسر ایران و کشورهای خارجی می باشد. برای رسیدن به این جاذبه طبیعی شگفت انگیز ابتدا باید خود را به روستای منجان رسانده و سپس مسیر آبشار را در پیش گرفت. طول مسیر رسیدن به آبشار در حدود نیم تا یک ساعت پیاده روی می باشد. دلیل نامگذاری این ابشار با این نام، وجود یک آسیاب قدیمی در کنار آن است. به نظر می رسد طی سال های دور آسیاب از قدرت آب ابشار استفاده نموده است. این جاذبه گردشگری فوق العاده در نزدیکی شهر جلفا واقع شده است.

مطلب مشابه: جاهای دیدنی اردبیل | جاذبه های گردشگری و زیبا با تصاویر

آبشار گنجنامه همدان

آبشار گنجنامه همدان

گنج نامه یکی از اماکن طبیعی و گردشگری استان همدان است که مهم ترین قسمت آن، آبشار ۱۲ متری است که با نام ابشار گنجنامه شناخته می شود. این آبشار نیز جزو پر بازدید ترین آبشارهای ایران می باشد که در منطقه ای کاملا کوهستانی واقع شده است. نکته جالب توجه در خصوص این آبشار وجود دو کتیبه قدیمی مربوط به دوره هخامنشی است که در نزدیکی دیواره های محل خروج آب قرار دارند. این جاذبه طبیعی _ تاریخی در ۵ کیلومتری شهر همدان و جاده همدان به تویسرکان واقع شده است.

مطلب مشابه: مکان‌های دیدنی همدان؛ جاهای گردشگری و تفریحی این شهر زیبا

آبشار شوی در استان خوزستان

آبشار شوی در استان خوزستان

استان خوزستان نیز مانند سایر استان ها دارای آبشارهای بسیار زیبایی است که از آن جمله می توان به آبشار شوی اشاره نمود. شوی جزو زیباترین آبشارهای ایران می باشد که در نزدیکی شهر دزفول واقع شده است. منطقه پیرامون آبشار بسیار سرسبز بوده و با انواع گونه های گیاهی پوشیده شده است.

مطلب مشابه: مکان های دیدنی اهواز و جاهای قشنگ این شهر که حتما باید ببینید

آبشار سمیرم اصفهان

آبشار سمیرم اصفهان

از جمله تماشایی ترین آبشارهای ایران، آبشار سمیرم در استان اصفهان است. این جاذبه طبیعی در ۱۶۰ کیلومتری شهر اصفهان و ۴ کیلومتری شرق شهرستان سمیرم واقع شده است. این آبشار جزو در دسترس ترین آبشارهای کشور می باشد. زیرا برای دسترسی به آن تنها به ۵ دقیقه پیاده روی نیاز است.

مطلب مشابه: جاهای دیدنی اصفهان | مکان های تفریحی و تاریخی این شهر زیبا

آبشار وروار در کرمان

آبشار وروار در کرمان

یکی از بلندترین آبشارهای ایران و خاورمیانه در چند کیلومتری جنوب شهر کرمان قرار دارد. آبشار وروار در حدود ۱۷۴ متر ارتفاع داشته و آب آن از رود فرق سرچشمه می گیرد. برای رسیدن به این ابشار باید به شهر عنبرآباد سفر کرد و در مسیر جاده جیرفت کهنوج حرکت نمود. دیواره های سنگی محل خروج این آبشار بوده که تماشای آن بدون تجهیزات کار بسیار سختی خواهد بود. عظمت و شکوه این آبشار مثال زدنی است و دیدن زیبایی های آن ارزش تحمل سختی های مسیر را دارد.

جمع بندی

بدون شک آبشارهای ایران بسیار بیشتر از تعداد آبشارهایی است که در این مقاله معرفی شدند. زیرا در هر استان و یا شهر می توان چندین آبشار با ویژگی های منحصر به فرد پیدا کرد که از ارزش یکبار دیدن برخوردار می باشند. با این حال ما در این مقاله تنها به معرفی معروف ترین آبشارهای کشورمان پرداختیم و با ذکر ویژگی های هر کدام سعی در به تحریر درآوردن زیبایی و شکوه آن ها داشتیم.

مطلب مشابه: راهنمای سفر به کویر و تجهیزات لازم برای رفتن به کویر (معرفی کویرهای ایران)

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو