منبع: پلازا

5

1402/6/7

12:03


بررسی گوشی ناتینگ فون ۲؛ ناتینگ با قدرت ادامه می‌دهد

گوشی ناتینگ فون ۲ یک سال بعد از اولین گوشی ناتینگ وارد بازار شد. گوشی که از هر لحاظ نسبت به نسل اول پیشرفت کرده و امیدوار است بتواند سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد. با پلازا همراه باشید تا بیشتر با مزایا و معایب گوشی ناتینگ فون 2 (Nothing Phone 2) آشنا شویم.

نسل دوم گوشی ناتینگ حالا بیشتر از قبل به یک گوشی پرچم‌دار و رده‌بالا شبیه است. این گوشی حالا هم از لحاظ مشخصات بهبود پیدا کرده و هم ویژگی‌های بهتر و بهینه‌تری نسبت به ناتینگ فون 1 دارد. البته شاید نتوانیم آن را جایگزین نسل اول به‌حساب بیاوریم چرا که با توجه به مشخصات و همچنین قیمت، گوشی ناتینگ فون ۲ یک گوشی رده‌بالا است در حالی که نسل اول بیشتر برای رقابت با میان‌رده‌ها عرضه شده بود. اما آیا نسل دوم می‌تواند رقیب جدی برای گوشی‌های گران‌قیمت بازار که اکثر آن‌ها پرچم‌داران سامسونگ یا شیائومی هستند باشد؟ برای پاسخ به این سوال در ادامه با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

مشخصات گوشی Nothing Phone 2

گوشی ناتینگ فون 2
نمایشگر6.7 اینچی LTPO اولد با رفرش‌ریت 120 هرتز و رزولوشن 1080p
پردازندهاسنپدراگون 8 پلاس نسل 1
رم8/12 گیگابایت
حافظه128/256/512 گیگابایت
باتری4700 میلی‌آمپر با شارژ 45 وات
دوربین‌ها50 + 50 مگاپیکسل با لرزش‌گیر اپتیکال
سیستم عاملاندروید 13 با رابط کاربری Nothing OS 2.0
قیمتاز 40 میلیون تومان

بررسی گوشی ناتینگ فون ۲

کمپانی ناتینگ پس از معرفی اولین گوشی خود و استقبال قابل توجهی که از آن در بین رسانه‌ها و کاربران شد، حالا با یک گوشی دیگر بازگشته و این بار قصد دارد با برترین گوشی‌های دنیا رقابت کند. با معرفی گوشی ناتینگ فون ۲ کاملا مشخص بود که گوشی در بسیاری از بخش‌ها نسبت به نسل قبلی ارتقا پیدا کرده است ولی از طرف دیگر شاهد افزایش قیمت آن هم بوده‌ایم. این گوشی در بازار ایران حدود 20 میلیون تومان از نسل اول گران‌تر است و در دسته پرچم‌داران قرار می‌گیرد. باید ببینیم ویژگی های گوشی ناتینگ فون ۲ آنقدر چشم‌گیر هستند که بتوانند خرید آن را توجیه کنند یا خیر.

طراحی گوشی ناتینگ فون ۲

ناتینگ فون 2 شباهت خیلی زیادی به ناتینگ فون 1 دارد و این موضوع خیلی هم چیز بدی نیست. در پنل جلویی شاهد یک نمایشگر با حاشیه‌های قرینه و ظریف هستیم، قاب گوشی از آلومینیوم ساخته شده و پنل پشتی نیز مثل قبل دارای یک شیشه شفاف است. حتی چینش نوارهای LED نیز مانند قبل است.

با این حال ناتینگ چند تغییر جزئی به ظاهر گوشی داده است. اول از همه این که گوشی جدید کمی بزرگ‌تر از نسل قبل است و پنل پشتی نیز در کناره‌ها دارای اندکی خمیدگی است و به همین خاطر گوشی با راحتی بیشتری در دست قرار می‌گیرد. نوارهای LED نیز با وجود این که در نگاه اول شبیه به قبل هستند اما در 2 بخش مختلف به‌صورت غیرپیوسته قرار داده شدند؛ بخش اول دور لنزهای دوربین است و بخش دوم نیز درست زیر دوربین و اطراف سیم‌پیچ شارژ بی‌سیم گوشی.

گوشی ناتینگ فون ۲

همچنین مانند گذشته، بخش‌های داخلی گوشی همچنان پنهان شدند تا گوشی ظاهر بیش از حد شلوغی نداشته باشد و همچنان شکل و شمایل دوست داشتنی قبلی خود را حفظ کند. همچنین نوارهای LED مثل قبل از تنظیمات گوشی قابل شخصی‌سازی هستند و مهمتر این که چند ویژگی جدید نیز به آن‌ها افزوده شده که در قسمت نرم‌افزار گوشی بیشتر به آن‌ها خواهیم پرداخت.

شیشه شفاف پنل پشتی با محافظ گوریلا گلس پوشش داده شده و شیشه نمایشگر نیز کاملا تخت است. نمایشگر نیز با پوشش محافظ گوریلا گلس محافظت می‌شود اما ناتینگ اعلام نکرده که از کدام نسخه گوریلا گلس استفاده کرده است. قاب گوشی همانطور که گفتیم از آلومینیوم ساخته شده است. ناتینگ می‌گوید از آلومینیوم بازیافتی برای قاب استفاده کرده است. این آلومینیوم دارای پوشش مات است و زیبایی گوشی را دوچندان کرده است.

گوشی Nothing Phone 2

در پنل جلویی شاهد یک نمایشگر 6.7 اینچی LTPO اولد هستیم که از رفرش‌ریت تطبیقی (10 تا 120 هرتز) پشتیبانی می‌کند و روشنایی بیشتری (حداکثر 1600 نیت) نسبت به پنل ناتینگ فون 1 دارد. علاوه بر این حاشیه‌های کناری نیز ضخامت اندکی دارند و مثل گوشی‌های آیفون، در هر 4 سمت پنل به‌صورت قرینه هستند.

در قسمت بالایی نمایشگر یک حفره کوچک قرار دارد که از دوربین 32 مگاپیکسلی میزبانی می‌کند و در بالای آن نیز بلندگوی دوم گوشی قرار گرفته است. ناتینگ از یک سنسور اثرانگشت زیرنمایشگر از نوع اپتیکال برای گوشی خود استفاده کرده است. این سنسور عملکرد بسیار سریعی دارد و می‌تواند بلافاصله اثرانگشت را تشخیص دهد.

سخت افزار گوشی Nothing Phone 2

پرازنده ی گوشی ناتینگ فون 2 همان چیزی که از علاقه‌مندان به ناتینگ فون 1 خواهانش بودند؛ یک تراشه پرچم‌دار. گوشی با تراشه اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 عرضه شده است که از لحاظ عملکرد فرسنگ‌ها بهتر از اسنپدراگون 778G مدل قبلی است و در حال حاضر بعد از اسنپدراگون 8 نسل 2، بهترین تراشه اندرویدی به‌حساب می‌آید.

البته این تراشه نسخه آندرکلاک شده اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 است که در سایر گوشی‌ها می‌بینیم. در این نسخه فرکانس هسته X2 از 3.2 به 3.0 گیگاهرتز، فرکانس 3 هسته A710 از 2.75 به 2.5 گیگاهرتز و فرکانس 4 هسته A510 هم از 2.0 به 1.8 گیگاهرتز کاهش پیدا کرده است. در سایر بخش‌ها این تراشه تغییری نداشته و از همین روز پردازنده گرافیکی گوشی ناتینگ فون 2 نیز همان پردازنده آدرینو 730 است.

اما آیا با توجه به کاهش فرکانس هسته‌ها این تراشه ضعیف‌تر از نسخه اصلی عمل می‌کند؟ بیایید نگاهی به بنچمارک‌ها داشته باشیم. در بنچمارک گیک‌بنچ 5، این گوشی در حد و اندازه‌های سایر گوشی‌هایی که با اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 عرضه شدند عمل می‌کند و تنها ضعیف‌تر از ایسوس زنفون 10 است که با اسنپدراگون 8 نسل 2 همراه شده است.

در بنچمارک‌های گرافیکی GFXBench نیز گوشی درخشش قابل توجهی دارد و کاملا در حد و اندازه‌های رقبای خود عمل می‌کند. همانطور که انتظار می‌رفت، عمکلرد گوشی به‌اندازه قابل ملاحظه‌ای از ناتینگ فون 1 بهتر است.

گوشی ناتینگ فون 2

استرس تست گوشی نیز نتایج جالب توجهی دارد. پایداری پردازنده گوشی در تست استرس به 70 درصد می‌رسد که برای یک تراشه پرچم‌دار بدون فن‌های خنک‌کننده قابل قبول و در حد دیگر رقبا است.

گوشی Nothing Phone 2

استرس تست پردازنده گرافیکی گوشی نیز حکایت از پایداری 55 درصدی این پردازنده دارد که باز هم در حد و اندازه‌های دیگر گوشی‌های پرچم‌دار است. البته گوشی به‌اندازه زیادی داغ می‌شود اما نه در حدی که آزاردهنده باشد. حتی نسخه آندرکلاک شده تراشه اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 نیز عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد و می‌تواند تجربه بسیار عالی از گیمینگ و استفاده روزمره در اختیار شما قرار دهد.

به‌خصوص با توجه به حافظه داخلی و رم گوشی Nothing Phone 2 که از تنوع زیادی هم برخوردار است. گوشی در پیکربندی پایه با 8 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی عرضه می‌شود ولی در نسخه‌های گران‌تر می‌توانید آن را با رم 12 گیگابایت و حافظه 256/512 گیگابایت نیز خریداری کنید.

گوشی ناتینگ فون 2

در بخش باتری گوشی با یک باتری بزرگتر همراه شده است. نسل اول گوشی ناتینگ با یک باتری 4500 میلی‌آمپری عرضه شده بود در حالی که این گوشی از باتری 4700 میلی‌آمپری بهره می‌برد. علاوه بر باتری بزرگ‌تر، تراشه و نمایشگر گوشی نیز جدیدتر و بهینه‌تر هستند و به همین خاطر شارژدی ناتینگ فون 2 در حد بسیار خوبی است و می‌تواند به‌راحتی یک روز کامل دوام بیاورد.

ناتینگ سرعت شارژ آن را نیز از 33 وات به 45 وات افزایش داده است. گوشی با این سرعت شارژ بهبود یافته قادر است ظرف مدت 55 دقیقه به شارژ کامل برسد.

رابط کاربری و نرم‌افزار گوشی ناتینگ فون 2

ناتینگ فون 2 با رابط کاربری Nothing OS 2.0 بر پایه اندروید 13 عرضه شده است و به گفته ناتینگ، تا 3 نسخه بعدی اندروید را دریافت می‌کند و تا 4 سال نیز آپدیت‌های امنیتی برایش منتشر می‌شود. رابط کاربری ناتینگ تغییر قابل توجهی نسبت به نسخه اول خود نداشته است. این پوسته شباهت زیادی به اندروید خام که در گوشی‌های پیکسل می‌بینیم دارد.

در نسخه 2 این رابط کاربری شاهد اضافه شدن چند ویجت کاستوم ساعت، آب و هوا، تنظیمات سریع و تقویم هستیم که از لحاظ ظاهری کاملا هماهنگ با سایر قسمت‌های گوشی هستند و می‌توانند بسیار کاربردی باشند. ناتینگ همچنان در برخی بخش‌های این پوسته مثل عناوین گزینه‌های مختلف در تنظیمات و ویجت‌های صفحه قفل گوشی، از فونت نقطه‌ای خود استفاده کرده است تا گوشی از پیکسل‌ها و نسخه خام اندروید متمایز باشد و هویت بصری این کمپانی را نیز حفظ کند.

گوشی Nothing Phone 2

اما شاید یکی از بزرگ‌ترین مزایای گوشی Nothing Phone 2، نوارهای LED پشت گوشی باشند که همانطور که گفتیم از تنظیمات قابل شخصی‌سازی یا کنترل هستند. اگر بخواهید می‌توانید کلا نوارها را خاموش کرده و هرگز از آن‌ها استفاده نکنید اما در غیر این صورت ناتینگ امکان زمان‌بندی و تنظیم میزان روشنایی آن‌ها را نیز فراهم می‌کند.

این نوارها در نسخه فعلی رابط کاربری ناتینگ، بیشتر برای اطلاع از نوتیفیکیشن‌ها و هشدارها کاربرد دارند. با این حال می‌توانید کاری کنید که هنگام زنگ خوردن گوشی نیز با الگویی همزمان با صدای زنگ گوشی روشن و خاموش شوند یا از آن‌ها به‌عنوان تایمر کمک بگیرید و یا حتی خودتان یک الگوی جدید برای نحوه روشن و خاموش شدنشان ایجاد کنید. علاوه بر این، نوارهای LED گوشی امکان نمایش میزان بلندی صدای گوشی را دارند و از آن‌ها می‌توان برای نمایش درصد شارژ باتری نیز استفاده کرد.

گوشی ناتینگ فون ۲
گوشی ناتینگ فون 2

گوشی دارای 10 صدای زنگ و 10 صدای نوتیفیکیشن انحصاری است و هرکدام از این 20 صدا نیز دارای الگوی مخصوص به‌خودشان برای نوارهای LED هستند و به شکل و شمایل مختلفی چراغ‌ها را روشن و خاموش می‌کنند. شما می‌توانید صدای زنگ به گوشی اضافه کرده و بعد الگوی روشن و خاموش شدن گوشی در هنگام پخش آن صدا را نیز خودتان طراحی و پیاده‌سازی کنید. گوشی حتی به‌شما این امکان را می‌دهد تا یک صدای زنگ کاملا جدید با استفاده از این نوارها ضبط کنید.

از دیگر قابلیت‌های جالب این نوارها امکان شخصی‌سازی آن‌ها برای هرکدام از مخاطبین است. در اندروید می‌توانید برای هر مخاطب یک صدای زنگ جداگانه تنظیم کنید اما ناتینگ از این هم فراتر رفته و این امکان را به‌شما می‌دهد تا برای الگوی روشن و خاموش شدن نوارهای LED برای هرکدام از مخاطبین را نیز خودتان مشخص کنید. البته از آنجایی که کلا تنها 10 الگوی مختلف وجود دارد، می‌توانید برای 10 نفر از مخاطبین صدا و الگوی جداگانه داشته باشید.

گوشی Nothing Phone 2

از این ویژگی می‌توانید برای نوتیفیکیشن اپلیکیشن‌ها هم استفاده کنید؛ البته به شرطی که برنامه مدنظر از نوتیفیکیشن‌های کاستوم پشتیبانی کند. در این صورت می‌توانید مثلا در برنامه‌های پیام‌رسان، برای نوتیفیکیشن هرکاربر، صدا و الگوی جداگانه‌ای تنظیم کنید.

دوربین گوشی ناتینگ فون 2

گوشی Nothing Phone 2 با دوربین دوگانه همراه شده است. هردو دوربین 50 مگاپیکسلی هستند. دوربین اصلی دارای لنز عریض است و دوربین دوم یک لنز فوق‌عریض دارد و می‌تواند به‌عنوان دوربین ماکرو نیز مورد استفاده قرار بگیرد. ناتینگ برای دوربین اصلی به‌سراغ سنسور IMX890 سونی رفته است و برای لنز فوق‌عریض هم از سنسور JN1 سامسونگ بهره برده است که قادر است از فاصله 4 سانتی‌متری روی سوژه فوکوس کند.

اما کیفیت تصاویر گوشی ناتینگ فون 2 چگونه است؟ دوربین اصلی عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد. عکس‌ها جزئیات فراوانی دارند، از نویز خبری نیست و وضوح نیز کاملا به‌اندازه است. از طرف دیگر کنتراست تمامی تصاویر بالا است و دامنه داینامیک نیز با وجود این که در حد بهترین گوشی‌ها نیست اما همچنان خوب و قابل قبول است. ناتینگ در بخش پردازش تصویر به پختگی بیشتری نسبت به سال اول رسیده و حالا تصاویر را با ظاهری نزدیک به واقعیت و بدون اتکا به حقه‌های نرم‌افزاری در اختیارتان قرار می‌دهد.

تصاویر این دوربین با زوم 2 برابر نیز بسیار خوب هستند و از آنجایی که برشی از تصاویر خام 50 مگاپیکسلی هستند و نه زوم دیجیتالی، جزئیات و وضوح قابل قبولی دارند. البته سوژه‌هایی که بافت‌های متنوع و بیشتری دارند کمی مصنوعی به‌نظر می‌رسند اما غیر از این، عملکرد گوشی در زوم نیز بسیار عالی است.

دوربین فوق‌عریض نیز عملکرد بسیار خوبی دارد. این دوربین قادر است به‌خوبی جزئیات حاشیه‌های تصاویر را برخلاف اکثر لنزهای فوق‌عریض، حفظ کند و در عین حال نویز را نیز در حد پایینی نگه دارد. از طرف دیگر در این لنز نیز کنتراست تصاویر بسیار بالا و دامنه داینامیک قابل قبول است. خوشبختانه پردازش رنگ نیز درست مثل دوربین اصلی است و از این نظر اختلاف چندانی میان آن‌ها وجود ندارد.

همانطور که گفتیم این دوربین از حالت ماکرو نیز پشتیبانی می‌کند. تصاویری که با این حالت گرفته می‌شوند جزئیات فراوانی دارند و وضوح سوژه در آن‌ها بسیار خوب است. در این حالت نیز شاهد کنتراست بالا و دامنه داینامیک گسترده هستیم و نویز نیز در حد ناچیزی است.

دوربین اصلی در شب و با حالت Auto Night Mode، فوق‌العاده هستند. جزئیات فراوانی در آن‌ها پیدا خواهید کرد و وضوح عکس‌ها نیز بسیار عالی است. از طرف دیگر نوردهی و پردازش رنگ‌ها به خوبی صورت گرفته و الگوریتم کاهش نویز نیز به خوبی کارش را انجام می‌دهد. در صورتی که حالت شب را خاموش کنید، تصاویر همچنان کیفیت خوبی دارند اما نویز کمی بیشتر می‌شود و جزئیات نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

عملکرد بسیار خوب دوربین فوق‌عریض در نور کم نیز ادامه دارد. عکس‌ها جزئیات کافی دارند و دامنه داینامیک و نوردهی نیز عالی هستند. خبری از نویز در تصاویر نیست و رنگ‌ها نیز همچنان شادابی خود را حفظ می‌کنند.

در این لنز نیز با خاموش کردن حالت شب شاهد افزایش نویز، کاهش جزئیات و محدودتر شدن دامنه داینامیک هستیم و به همین خاطر بهتر است حالت شب را روشن نگه دارید.

قیمت و تاریخ عرضه ی گوشی Nothing Phone 2

ناتینگ فون 2 درست مثل ناتینگ فون 1 در ماه جولای معرفی شد. ناتینگ از این گوشی در 11 جولای (20 تیر) رونمایی کرد و از 17 جولای (26 تیر) نیز آن را در بازارهای جهانی عرضه کرد. گوشی در نسخه پایه با قیمت 599 دلار عرضه می‌شود.

ناتینگ فون 2 از 1 مرداد نیز در بازار ایران عرضه شد. البته پیکربندی پایه با 8 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی به‌صورت محدود وارد ایران شد و در حال حاضر تنها مدل‌های 12/256 و 12/512 گیگابایتی قابل خریداری هستند. قیمت گوشی ناتینگ فون ۲ مدل 256 گیگابایتی فعلا حدود 40 میلیون تومان است در حالی که مدل 512 گیگابایتی حدود 44 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

سخن پایانی

گوشی ناتینگ فون ۲ یک گوشی عالی از ناتینگ است و می‌تواند جایگزین شایسته‌ای برای اکثر گوشی‌های موجود در بازار باشد. به‌خصوص با توجه به طراحی منحصر به‌فردی که این بار همراه با تراشه قدرتمند و نمایشگر در حد پرچم‌دار به‌دست کاربران می‌رسد. ناتینگ در این گوشی توانسته کاربری بیشتری به نوارهای LED گوشی بدهد و آن را از یک ویژگی که شاید تنها جنبه ظاهری داشت به یک قابلیت مفید تبدیل کند. با این حال با توجه به قیمت قابل توجهی که گوشی در بازار ایران دارد، بعید است خریداران زیادی آن را به برندهای شناخته شده‌ای مثل سامسونگ یا اپل ترجیح دهند. نظر شما در مورد این گوشی چیست؟ آیا خرید آن در برابر رقبایی که در این بازه قیمتی هستند، کار منطقی است؟ دیدگاه‌های خود را در بخش نظرات با ما و سایر کاربران پلازا به‌اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو