اصول کانتورینگ صورت که رعایت آن ها میکاپ شما را جذاب تر می کند

اصول کانتورینگ صورت که رعایت آن ها میکاپ شما را جذاب تر می کند


منبع: آرگا

3

1402/6/25

22:11


یکی از اولویت های خانم ها در میکاپ، داشتن صورتی صاف و یکدست می باشد. با یادگیری اصول کانتورینگ صورت می توانید چهره ای زیبا و صاف داشته باشید به طوری که همه محو میکاپ شما شوند.

کانتورینگ از اسرار زیبایی ستاره های هالیوودی روی فرش قرمز می باشد. تاثیر کانتورینگ صورت به اندازه ای چشمگیر بوده که بیشتر متخصصان عرصه آرایش آن را سلطان تکنیک های میکاپ می دانند. اگر مایلید تا با اصول کانتورینگ صورت آشنا شوید با ادامه مطلب همراه ما باشید.

آشنایی با اصول کانتورینگ صورت

داشتن صورت صاف و یکدست به همراه اصول زیبایی یکی از اولویت های خانم ها هنگام میکاپ می باشد. از این رو روش کانتورینگ صورت به دنیای آرایش وارد شد و می توان گفت یکی از اسرار زیبایی ستاره های هالیوودی استفاده از این تکنیک می باشد.

به کمک کانتورینگ می توان معایب صورت را تا حد زیادی برطرف نمود. البته اگر با اصول کانتورینگ صورت کاملا آشنا بوده و مواد زیرساز و کانتور باکیفیت استفاده کنیم نتیجه مطلوبی حاصل می شود. به طور کلی در این تکنیک یکسری اصول سایه زنی و هایلایت نواحی مختلف به کار می رود که باید به صورت درست و در محل مناسب صورت انجام شده تا فرم ایده آل به دست آید.

برای این کار به سایه کانتور که یک کرم پودر یا کانسیلر تیره تر از پوست و هایلایتر که در حقیقت کانسیلر روشن تر از پوست می باشد، نیاز دارید. هایلایت برای بخش هایی از صورت استفاده می شود که مایلید برجسته تر باشد و بیشتر جلب توجه نماید و کانتور به بخش هایی اعمال می شود که مایلید تمرکز را از آن بخش کاهش دهید.

ترکیب این دو تکنیک، حالتی طبیعی به فرم دلخواه شما ایجاد می کند. در انتخاب سایه کانتور به این مورد دقت کنید که حتما محصولی مات و تیره تر از رنگ پوست انتخاب نمایید. زیرا نور بیشتری جذب کرده و سایه ها را روی صورت ایجاد می کند. برخلاف یک محصول شفاف که با بازتاب نور نواحی روشن روی پوست ایجاد کرده و برای هایلایت مناسب می باشد.

دقت کنید توناژ پوست های گرم با محصولاتی به رنگ زرد و پوست هایی با توناژ سرد با سایه های صورتی طبیعی تر جلوه می کند. در ادامه پیرامون اصول کانتورینگ صورت بیشتر صحبت می کنیم.

مفهوم کانتورینگ

کانتورینگ تنها استفاده از توناژ های مختلف کانسیلر و رسم الگوهای زیبا روی صورت نیست. در حقیقت هنر استفاده از سایه های مختلف برای برجسته سازی زیبایی های صورت و مخفی کردن نواقص آن می باشد. اصول تکنیک کانتورینگ صورت بر مبنای استفاده از افکت های نوری یا افکت کیاروسکو ایجاد شده است.

در این تکنیک به صورت خاص، از ترکیب تضاد سایه های تیره و روشن برای تقویت برجستگی قسمت های مختلف صورت استفاده می شود ولی با همه این اوصاف، کانتورینگ برخلاف تصور برخی افراد کار دشواری نبوده بلکه می توان با تهیه ابزار مناسب و کمی تلاش و تمرین به نتایج عالی رسید.

مراحل کانتورینگ حرفه ای

برای انجام کانتورینگ حرفه ای سعی کنید آن را بر اساس اصول و مراحلی که در ادامه ذکر می شود انجام دهید:

تعیین فرم صورت

تعیین فرم کلی صورت مهمترین اصول کانتورینگ صورت می باشد. زیرا محل اجرای سایه ها برای هر فرم صورت کمی متفاوت می باشد. چندین فرم صورت وجود دارد از جمله بیضی، مربع، گرد، قلبی، الماسی و … که در ادامه بیشتر با آن ها آشنا می شوید.

استفاده از پرایمر

پرایمر شبیه نوعی بافر جدا کننده در مراحل میکاپ عمل نموده و سبب تفکیک لایه مواد مراقبتی پوست و محصولات آرایشی می گردد. این مکانیسم، کیفیت و عملکرد هر دو لایه را بهبود داده و بستری حرفه ای برای ادامه مراحل میکاپ ایجاد می کند. در ضمن منافذ پوست را پوشانده و ماندگاری لایه های آرایشی را بالا می برد.

می توان گفت پرایمر زیرساز نامرئی پوست محسوب می شود. در این راستا بیوتی بلندر و براش های بزرگ و متراکم بهترین ابزار برای استفاده از پرایمر می باشند. در غیر این صورت از دست برای انجام آن کمک بگیرید. در بخش هایی از پوست که فرورفتگی و منافذ باز مشاهده می شود از دو لایه پرایمر استفاده کنید.

بعد از زدن پرایمر به نقاط مورد نظر پوست بهتر است چند دقیقه ای صبر کرده تا پرایمر عملکرد خود را تکمیل نموده و پوست برای پذیرش لایه های دیگر میکاپ آماده شود.

زیرسازی پوست

اکنون نوبت هنرنمایی کانسیلر و فوندانسیون ها می باشد. در این مرحله فونداسیون مناسبی که با رنگ پوست هماهنگ است انتخاب کنید. می توانید از انواع کوشن، کرم، پنکیک و .. استفاده کنید. انتخاب نوع فونداسیون اختیاری بوده و به جنس و توناژ رنگی پوست شما بستگی دارد.

در ضمن توصیه می شود در این مرحله از فونداسیون هایی که کنتراست بالایی با رنگ پوست شما دارد خودداری کنید. این کار در مرحله زیرسازی سبب می شود پوست شما ظاهری غیر طبیعی و مصنوعی پیدا کند. برای انتخاب کانسیلر نیز بهتر است به نواقص پوستی خود دقت و رنگ کانسلیر مناسبی را برگزینید.

در صورتی که پوست ملتهب و قرمزی دارید کانسلیر سبز توصیه می شود. کانسیلر زرد در پوشاندن تیرگی زیر چشم و کبودهای پوست کمک می کند. در ضمن اگر پوست کدر و بی حالی دارید از کانسلیر بنفش غفلت نکنید.

رسم الگوی سایه های کانتورینگ

از دیگر اصول کانتورینگ صورت در این مرحله رسم الگوی سایه های کانتورینگ می باشد. در این مرحله رسما کار شما شروع می شود. برای اجرای کانتورینگ صورت از پالت کانتورینگ، استیک کانتور، کرم پودر یا کانسیلر در انواع کرمی یا پودری استفاده کنید. ضمنا بهتر است جنس محصولات مورد استفاده برای زیرسازی و کانتورینگ همپوشانی داشته باشند.

به این مفهوم که اگر در مرحله قبلی از فونداسیون مایع استفاده نموده اید، اکنون نیز از کانتور مایع استفاده کنید. یا اگر فونداسیون پودری به کار برده اید از کانتور پودری استفاده کنید. ترکیب محصولات پودری و مایع با هم موجب ایجاد حالت اسفنجی و ماسیدگی روی پوست می گردد.

در ادامه باید اشاره کرد رسم الگوهای کانتور با توجه به فرم صورت هر فرد، ممکن است اندکی متفاوت باشد ولی اصول کلی آن برای همه یکسان است. پالت های کانتور معمولا شامل چند سایه مختلف خیلی روشن تا خیلی تیره می باشد. سایه های روشن برای برجسته سازی و سایه های تیره برای ایجاد حالت فرورفتگی استفاده می شود.

سایه های روشن و تیره بهتر است ۲-۳ درجه با رنگ اصلی پوست فرق داشته باشد. دقت کنید انتخاب سایه هایی با میزان کنتراست بیشتر سبب مصنوعی شدن ظاهر میکاپ می گردد. برای ایجاد کانتور حرفه ای و جذاب به روش زیر عمل کنید:

۱. خطوط کانتورینگ، از خط رویش مو، در بالای پیشانی شروع و به شقیقه ها و کناره های صورت می‌رسد. از این رو توصیه می‌شود قبل از شروع کار، موهای حود را به سمت بالا شانه کرده و محکم ببندید تا خط رویش آن کاملا مشخص شود.

۲. حالا کار را با سایه روشن کانتور شروع و آن را روی نقاطی از پوست که نور به آن برخورد می کند اعمال کنید. برای اینکه متوجه شوید نور دقیقا به کدام قسمت از صورت شما برخورد می‌کند، زیر لامپ یا منبع نور ایستاده و در آینه به صورتتان نگاه کنید. این بخش های صورت، معمولا شامل نواحی از جمله مرکز پیشانی، امتداد قسمت بالایی خط ابرو، بخش میانی پل بینی، سیب گونه‌ها(برای پیدا کردن محل دقیق آنها، لبخند بزنید)، قسمت بالایی لب و مرکز چانه می باشد.

۳. در ادامه، نوبت به زیرسازی تیره کانتورینگ می‌رسد. کانتور تیره را برداشته و از ناحیه پیشانی شروع کنید. کانتور را در قسمت بالایی پیشانی تان و نزدیک خط رویش مو قرار داده و به سمت پایین استخوان گونه بکشید و سپس به سمت چانه بروید.
اجرای خطوط تیره کانتورینگ، به عنوان ترفند عدد ۳ انگلیسی هم شناخته می‌شود. زیرا الگوی خطوط تیره از نیم رخ، شبیه عدد ۳ هستند.


این بخش ها، در واقع محل هایی هستند که زیر نور، تحت تاثیر سایه تیره قرار گرفته و شامل بالای پیشانی و در امتداد خط رویش مو، طرف راست و چپ پیشانی، در امتداد دو طرف بینی، گودی گونه ها (برای پیدا کردن محل گودی گونعه ها، لبها را غنچه کنید)، امتداد خط فک در هر دو سمت می باشد. در انتهای این مرحله، رسم خطوط کانتورینگ به اتمام می رسد

نکته: آرایش لب و چشم ها را، در آخرین مرحله انجام دهید. بهترین زمان برای این کار، پس از اجرای رژگونه و قبل از استفاده از فیکساتور می باشد.

بلندینگ

بیشتر افراد تصور می کنند با یافتن نقاط اصلی کانتور و رسم سایه ها، کار اصلی کانتورینگ به اتمام رسیده است. در حالی که مرحله بلندینگ سایه های کانتور گام تخصصی این کار است و به نوعی تعیین کننده نتیجه کانتورینگ محسوب می شود. برای اجرای تخصصی بلندینگ و داشتن یک میکاپ یکدست و هالیوودی بهتر است فکر استفاده از دست برای بلند سایه های کانتور را از سر بیرون کنید.

در این مرحله حتما بایستی از براش کانتور یا بیوتی بلندر استفاده کنید تا ترکیب جذاب و متناسب روی پوست شما ایجاد شود. سعی کنید با ضربه های آرام بیوتی بلندر یا براش، سایه های روشن و تیره را در همان نواحی محو کرده و مرزها را از بین ببرید. دقت کنید که سایه ها بیش از حد به اطراف پخش نشود و الگوهای اصلی کانتورینگ از بین نرود.

موقع بلند کردن، براش یا بلندر را به طرف بالا کشیده و سایه ها را در همان سمت محو سازید. رعایت این تکنیک سبب می شود لیفت ملایمی ایجاد شده و صورت شما افتاده به نظر نرسد.

هایلایتر

حالا وقت آن است که از درخشش جذاب هایلایترها برای کامل کردن کانتورینگ خود استفاده کنید. هایلایترها معمولا حاوی اکلیل بوده و درخشش بی نظیری دارند. از این رو نور معمولی را بیشتر جذب و سبب تقویت برجستگی نقاط هایلایت و روشن کانتورینگ می گردند.

برای اجرای هایلایت از براش کوچک یا نوک انگشتان خود استفاده کنید. هایلایترها را دقیقا در همان نواحی که از سایه کانتور استفاده نموده اید بزنید. با ضربه های آرام بلندر، اندکی آن ها را محو نموده تا طبیعی تر به نظر برسند.

رژگونه

استفاده از رژگونه در این مرحله از اصول کانتورینگ صورت کار بسیار هوشمندانه ای می باشد. به ویژه اگر تصور می کنید پوست شما بی حال دیده می شود. برای این کار رژگونه مناسبی با توجه به رنگ پوست و استایل خود انتخاب و براش رژگونه را به پودر یا مایع آن آغشته نمایید. اول براش را کمی روی پوست دست بمالید تا میزان اضافی رژگونه از بین برود.

در آینه لبخند زده تا برجستگی گونه های نمایان شود. اکنون براش را از بخش شقیقه تا سیب گونه ها امتداد بدهید. در پایان رژگونه را با ضربات ملایم بلندر روی پوست محو نمایید.

فیکساتور

حال که میکاپ شما به پایان رسیده به کمک فیکساتور ماندگاری آن را در طول روز تضمین کنید. فیکساتورها شامل انواع پودری و اسپری هستند که هر یک ویژگی خاص خود را دارد. اگر می خواهید ظاهر ماتی به پوست بدهید فیکساتور پودری مناسب است و اگر دوست دارید ظاهر طبیعی پوست شما حفظ شود انواع مایع را انتخاب کنید.

با طی این مراحل و تمرین بسیار می توانید در انجام اصول کانتورینگ صورت حرفه ای تر عمل کنید.

کانتورینگ انواع فرم های صورت

در این بخش از اصول کانتورینگ با انواع فرم های صورت به شکل خلاصه آشنا می شوید.

صورت گرد

در این فرم صورت، خط پیشانی، چانه و گونه‌ ها تقریبا یک دایره را ایجاد کرده و طول و عرض صورت تقریبا برابر می باشد. برای صورت های گرد کانتور در شقیقه‌ ها و زیر استخوان های گونه اعمال شده و  هایلایت در وسط پیشانی و چانه زده می شود. همچنین رژگونه زیر استخوان گونه و بالای کانتور اعمال می شود.

صورت بیضی

ایده آل ترین فرم صورت در کانتورینگ محسوب می شود. صورت های بیضی ارتفاع پیشانی و چانه تناسب داشته و تقریبا هم عرض هستند. فک زاویه دار و گونه های کمی برجسته هم از ویژگی های این فرم صورت می باشد. در این صورت کانتور روی خط موی پیشانی و زیر فک به کار می رود. هایلایت برای استخوان های گونه و رژگونه زیر استخوان های گونه استفاده می شود.

 صورت کشیده

ویژگی بارز این فرم صورت پیشانی و چانه بلند می باشد. به خاطر همین طول زیاد، گونه ­ها صاف و تخت دیده می شوند. در این فرم صورت کانتور روی خط موی پیشانی، شقیقه­ ها و زیر چانه اعمال می شود. هایلایت در استخوان گونه ­ها و شقیقه‌­ ها استفاده و  رژگونه هم در استخوان های گونه اعمال می شود.

صورت مربعی

صورتی با فک زاویه ­دار و ساختاری با استخوا ­‌بندی برجسته ویژگی صورت مربعی است. همچنین خط موی پیشانی عریض و زاویه‌ دار می باشد. در این فرم صورت کانتور در اطراف فک و شقیقه‌ ها اعمال شده و هایلایت در وسط پیشانی و چانه و روی استخوان‌های گونه صورت می گیرد. رژگونه نیز زیر استخوان های گونه زده می شود.

 صورت مثلثی

در این فرم از صورت، پیشانی باریکتر و گردتر از فک بوده و فک ممکن است زاوی ­‌دار باشد. در افراد چاق استخوان ­‌های گونه برجستگی‌­ خود  را به راحتی از دست می­ دهند. در صورت مثلثی کانتور در خط اطراف فک و چانه اعمال شده و  هایلایت روی شقیقه ­‌ها اعمال می شود. در ضمن رژگونه روی استخوان های گونه زده می شود.

 صورت مستطیلی

در چهره های مستطیلی شکل طول صورت بیشتر از عرض آن بوده و استخوان گونه ­ها بلند و صاف است. برای این فرم صورت کانتور بالای پیشانی، شقیقه ­‌ها، خط اطراف فک و چانه اعمال شده و  هایلایت در وسط پیشانی انجام می شود. رژگونه هم روی استخوان های گونه زده می شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو