خواص گردو؛ 18 فایده و خاصیت بی نظیر گردو برای سلامت

خواص گردو؛ 18 فایده و خاصیت بی نظیر گردو برای سلامت


منبع: روزانه

2

1402/7/9

10:32


خواص گردو از سوالات اکثر کاربران است. گردو با نام انگلیسی Walnuts میوه ای خشک است که هسته خوراکی آن در درونش قرار گرفته است. میوه گردو از درختی به بار می آید که نام انگلیسی آن Juglans regia می باشد و در جاهای زیادی از دنیا پرورش می یابد. مغز میوه گردو برای انسان […]

خواص گردو؛ 18 فایده و خاصیت بی نظیر گردو برای سلامت

خواص گردو از سوالات اکثر کاربران است. گردو با نام انگلیسی Walnuts میوه ای خشک است که هسته خوراکی آن در درونش قرار گرفته است. میوه گردو از درختی به بار می آید که نام انگلیسی آن Juglans regia می باشد و در جاهای زیادی از دنیا پرورش می یابد. مغز میوه گردو برای انسان طعمی خوشایند داشته و رنگ آن چیزی شبیه به رنگ آمبر است. این میوه خوراکی یکی از محبوب ترین میوه های چربی دار محسوب می شود که در سبد تغذیه انسان ها جای دارد.

همانطور که گفتیم این میوه به یک منطقه جغرافیایی خاص محدود نشده و در نتیجه می توانید در اکثر مناطق زمین آن را تهیه کنید تا در رژیم غذایی خود از آن استفاده کنید. گردو را می توان در حالت تازه یا خشک خریداری کرده و به صورت خام مصرف کنید. همچنین می توانید مغز گردو را به همراه دیگر ماده های غذایی و ترکیبات مختلف (مانند سالاد، پنیر و…) در وعده ها و میان وعده های غذایی خود میل کنید.

کاربرد دیگر گردو استفاده به عنوان ماده اولیه تهیه خوراکی هایی مانند انواع شیرینی، دسر، نان و… می باشد. گردوهای موجود در چربی برای سلامت بدن انسان مفید بوده و به همین دلیل می توان از آن در تهیه غذاهای مختلف به خیال راحت استفاده کرد. برای مثال گردو در کنار پنیر یا عسل، گردو در دسرهای مختلف و حتی گردو در چند نوع خورشت نیز استفاده می شود. کاربرد دیگر گردو هم استفاده از آن برای تولید روغن گیاهی است که برای مصارف مختلف مفید خواهد بود.

با توجه به فایده ها و مصارف گسترده گردو قصد داریم در این مقاله به توضیح درباره این میوه خوشمزه پرداخته و فواید آن را به صورت دقیق و جزئی بررسی کنیم. اگر شما هم به این موضوع علاقمند هستید و می خواهید چیزهایی بیشتری درباره خواص گردو بدانید لطفا تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید…

خواص گردو؛ 18 فایده و خاصیت بی نظیر گردو برای سلامت

خواص گردو برای مبارزه با دیابت

طبق تحقیقات انجام شده این میوه مغذی تاثیر زیادی در تنظیم قند خون داشته و در نتیجه می تواند خطر مبتلا شدن به بیماری دیابت نوع دوم را کمتر کند. طبق نتایج این تحقیقات می توان گفت که داشتن یک برنامه منظم و روزانه برای مصرف گردو به بهبود میزان قند خون کمک کرده و علاوه بر آن مقاومت بدن به تاثیر انسولین را نیز کاهش می دهد. در این میوه مقدار زیادی فیبر وجود دارد که در بدن انسان موجب سریع تر شدن جذب قند خون می شود و در پی آن سطح قند خون بدن به یک میزان پایدار می رسد.

مورد دیگر که در خواص گردو بررسی می شود مربوط به چربی های مفید موجود در گردو است. این چربی ها به بدن ما کمک می کنند تا مقدار انسولین ترشح شده را مقداری کاهش داده و در نتیجه قند خون را در یک بازه استاندارد ثابت نگه دارد. با این وجود باز هم باید به مقدار گردویی که به شکل روزانه مصرف می کنید توجه داشته باشید و اندازه استفاده خود از این میوه را با توجه به نیازهای بدن خودتان یا دستوراتی که از پزشک می گیرید کنترل کنید. چرا که مصرف بیش از اندازه گردو هم می تواند مضراتی را برای سلامتی به همراه داشته باشد.

آخرین فاکتوری که با کنترل بیماری دیابت نوع 2 در ارتباط بوده و جزو خواص گردو به شمار می رود کنترل وزن است. مصرف مقدار مشخصی از گردو در طول یک بازه زمانی می تواند در کنترل وزن هم تاثیر گذار باشد که در ادامه مطلب این مورد را به صورت جزئی و کامل بررسی خواهیم کرد. همانطور که می دانید یکی از دلایل و ریشه های اولیه ابتلا به بیماری دیابت نوع 2 داشتن اضافه وزن و چاقی است. در نتیجه اگر بتوان با روشی وزن بدن خود را به بازه استاندارد برسانید در واقع خود را از شرایط مبتلا شدن به این بیماری نیز دور کرده اید.

فواید گردو برای کنترل وزن

همانطور که در قسمت قبلی هم اشاره کردیم یکی از خواص گردو نقش آن در کنترل وزن و حفظ وزن مناسب است. ترکیبات خاصی مانند فیبرها، پروتئین، چربی های غیر اشباع و… در گردو وجود دارند که باعث به وجود آمدن این ویژگی مفید در این میوه شده اند. فیبری که در گردو وجود دارد اشباع طبیعی را به وجود می آورد و در کل احساس سیری نسبی برای شما در پی خواهد داشت. در نتیجه با مصرف گردو می توانید زودتر به سیری رسیده و دست از خوردن مواد غذایی اضافی بکشید که این مورد تاثیر بسیار زیادی در جلوگیری از چاقی دارد.

پروتئین موجود در گردو هم احساس سیری را ایجاد کرده و نقش زیادی هم در حفظ و تقویت عضلات بدن دارد. وقتی عضلات قوی باشند سطح سوخت ساز بدن هم بالاتر رفته و چربی ها با سرعت بیشتری می سوزند. چربی های مفید غیر اشباع گردو نیز سطح قند خون را تنظیم می کنند که در نتیجه آن نوسانات غیر طبیعی قند خون از بین می رود. وقتی بدن بتواند میزان قند خون خود را در یک بازه ثابت نگه دارد علاقه فرد به خوردن مواد خوراکی شیرین و مضر نیز کاهش پیدا می کند. همه این عوامل در کنار هم مقدار چربی انباشته شده در بدن را کاهش داده و به تناسب اندام و کاهش وزن کمک می کنند.

مطلب پیشنهادی: خواص عسل؛ تمام خاصیت های عسل و درمان بیماری ها و فواید بی انتها

فواید گردو برای سلامت روده

این مغز مغذی ویژگی هایی دارد که آن را به یک خوراکی مفید برای حفظ سلامت روده و سیستم گوارشی تبدیل کرده است. در واقع با استفاده کردن مرتب و روزانه گردو سلامتی روده های خود را تضمین کرده و می توانید شاهد بهبود عملکرد دستگاه گوارشی خود در خصوص جذب مواد غذایی باشید. همچنین مصرف گردو به روده شما در ایجاد تعادل در میکروبیوم های خود کمک قابل توجهی می کند.

ترکیباتی از قبیل فیبر، پروبیوتیک ها و فنولیک ها در ساختار این مغز وجود دارند که در کل به گردو خاصیت تقویت کنندگی روده ها و ایجاد تعادل در محیط و عملکرد دستگاه گوارش را می دهد. فیبری که در گردو یافت می شود می تواند حجم مدفوع دفع شده توسط روده ها را افزایش داده و سرعت و کیفیت حرکت روده ها نیز تحت تاثیر آن بهبود خواهند یافت. در نتیجه، عملکرد کلی دستگاه گوارش ارتقاء یافته و ریسک ابتلا به بیماری های گوارشی مثل یبوست هم به طور چشمگیری کاهش می یابد که خود در کاهش تنش های روانی افراد موثر خواهد بود.

همانطور که گفتیم استفاده کردن از گردو به حفظ تعادل میکروبیوم روده هم کمک می کند. در واقع این ویژگی تحت تاثیر پروبیوتیک های موجود در این میوه به وجود می آید. میکروبیوم روده حاوی چندین مجموعه از میکروارگانیسم های متنوع است که در محیط روده انسان به زندگی می پردازند. این میکروارگانیسم ها با فعالیت خود منجر به کمک به روده و جذب بهتر و کامل تر مواد غذایی می شوند. خواص گردو در تعادل و تنوع این میکروبیوم های تاثیر زیادی خواهد داشت.

آخرین ماده موجود در گردو که در این قسمت به آن می پردازیم فنولیک ها هستند. این ترکیبات هم در بافت و ساختار گردو یافت شده و با توجه به خاصیت های خود به عنوان ضد التهاب و آنتی اکسیدان شناخته می شوند. با استفاده کردن از گردو و ورود این ترکیبات به بدن التهابات و واکنش های مضر در محیط روده کنترل شده و سطح سلامتی این اندام بالاتر می رود.

خواص گردو؛ 18 فایده و خاصیت بی نظیر گردو برای سلامت

فواید گردو برای مبارزه با التهاب

طبق گزارش ها و تحقیقات مختلف استفاده کردن از گردو می تواند منجر به کاهش التهاب ها در بدن بشود. در قسمت قبلی هم اشاره کردیم که گردو دارای ترکیباتی با خواص ضد التهابی بوده و استفاده مداوم از این ماده خوراکی می تواند در کاهش دادن فرآیندها و واکنش های التهابی بدن انسان مفید باشد. از جمله این ترکیبات ضد التهاب می توان به آنتی اکسیدان ها، فیتوشیمیکال ها و چربی های سالمی اشاره کرد که در این مغز مغذی وجود دارند.

همانطور که از نام آنتی اکسیدان ها هم مشخص است، این ترکیبات جلوی عوامل و واکنش های اکسیداسیونی را می گیرند و در نتیجه چرخه این واکنش ها که التهاب را به دنبال دارند متوقف می شود. فیتوشیمیکال ها نیز به روش خود جلوی فرآیندهای التهابی را گرفته و به سیستم ایمنی بدن کمک می کنند تا تعادل خودش را حفظ کند. علاوه بر این دو مورد؛ چربی های غیر اشباع موجود در گردو هم هستند که به کمتر شدن التهاب در بدن انسان کمک خواهند کرد. از جمله این چربی های مفید می توان به اسید آلفا لینولیک یا ALA اشاره کرد که در بدن به اسیدهای چرب امگا 3 تبدیل شده و یک ترکیب ضد التهاب بسیار قدرتمند محسوب می شود.

فواید گردو برای جلوگیری از بیماری سرطان

در ادامه خواص گردو باید به ضد سرطان بودن آن اشاره کنیم. به طور کلی مصرف روزانه و منظم مغذی ها (مخصوصا گردو) توانایی کاهش ریسک ابتلا به سرطان پروستات و سرطان روده بزرگ را دارد. متخصصان و محققان مطالعات مختلفی را در این ارتباط بر روی حیوانات انجام داده اند و به این نتیجه رسیده اند که مصرف گردو حتی می تواند از مبتلا شدن به سرطان سینه و سرطان کلیه هم جلوگیری کند. این ویژگی به خاطر ترکیبات ضد سرطان موجود در گردو می باشد که چرخه های ایجاد کننده این بیماری را مختل می کنند.

گردو آنتی اکسیدان های متنوعی دارد که بدن را در برابر واکنش های اکسیداتیو و آثار زیان باری که بر روی سلول ها دارند مقاوم می کنند. این ترکیبات مفید توانایی کاهش دادن فرآیندهای سرطانی را داشته و از رشد و تکثیر خارج از برنامه سلول های پیشگیری می کنند. فیتوشیمیکال ها هم دیگر ترکیبات ضد سرطان موجود در این میوه هستند که مانند موارد قبلی جلوی رشد کردن غیر طبیعی سلول های بیمار را می گیرند تا در نهایت این بیماری بروز پیدا نکند.

اسیدهای چرب امگا 3 عم به گردو خواص ضد سرطان و ضد التهاب می بخشد. فیتواستروژن ها ترکیبات دیگر موجود در گردو هستند که از نظر خواص و عملکرد شباهت زیادی به استروژن دارند. در نتیجه این ترکیبات نیز می توانند در کاهش ابتلا به بعضی از انواع سرطان مثل سرطان های پستان و رحم کمک کنند. در کل می توان به این جمع بندی رسید که گردو به خاطر وجود همه این ترکیبات یک خوراکی بسیار قوی برای مبارزه با بروز بیماری سرطان است.

مطلب مشابه: فواید روغن زیتون؛ 12 خاصیت روغن زیتون از درمان افسردگی تا درمان شوره سر

خواص گردو؛ 18 فایده و خاصیت بی نظیر گردو برای سلامت

فواید گردو برای کاهش فشار خون

همانطور که تا به اینجای مقاله بارها گفتیم گردو حاوی مقادیری از اسیدهای چرب امگا 3 است. این اسید چرب مقدار بروز التهاب و اکسیداتیو را کاهش داده و باعث کاهش فشار خون می شود. کاهش فشار خون هم تاثیر مثبتی بر روی عملکرد مفید عروق خونی خواهد گذاشت. البته عوامل دیگری هم در گردو وجود دارند که خاصیت کنترل فشار خون را به آن می بخشند.

پتاسیم یکی از مهم ترین مواد معدنی برای بدن انسان است که با مصرف کردن گردو می توانید آن را برای بدن خود تامین کنید. پتاسیم در کنترل و تنظیم فشار خون نقش تاثیر گذاری داشته و عملکرد قلب و عروق را بهبود می بخشد. آرژنین (نوعی آمینواسید موجود در گردو) هم رگ ها را مقداری گشادتر کرده و در نتیجه مانع تشکیل لخته های خونی و تنگ شدن عروق خواهد شد. هر چقدر میزان تنگی عروق کمتر باشد مقدار فشار خونی که در آنها در جریان است هم کمتر خواهد شد.

اگر گردو را در وعده های غذایی خود گنجانده و مرتبا از آن استفاده کنید همه این ترکیبات را دریافت کرده و می توانید به کاهش فشار خون و بهبود وضعیت قلب و عروق خود امیدوار باشید.

فواید گردو برای دوران سالمندی و روند پیری

مغز گردو با توجه به خواصی که دارد به شما کمک می کند تا در دوران پیری سلامت بوده و از بیماری ها و دردهای کمتری رنج ببرید. کالری زیاد، ویتامین های ضروری، مواد معدنی مفید، فیبرها، چربی ها و دیگر ترکیبات گیاهی از جمله فاکتورهای موجود در گردو هستند که همه در کنار هم منجر به حفظ عملکرد فیزیکی بدن انسان در دوران پیری خواهند شد. علاوه بر این، گردو دارای آنتی اکسیدان ها، مواد معدنی، اسیدهای چرب مفید و ویتامین های دیگری هم هست که با پیشگیری کردن از آسیب های اکسیداتیو بروز علائم پیری را کاهش داده یا به تاخیر می اندازند.

آنی اکسیدان ها، اسیدهای چرب امگا 2 و اسیدهای چرب مونو اشباعی که در گردو وجود دارند عملکرد مفید مغز را بهبود داده، ابتلا به بیماری های مزمن را کمتر کرده و در نهایت به افزایش طول عمر کمک می کنند. با توجه به این موارد گردو یک فاکتور مهم در ایجاد سلامت عمومی بدن به حساب می آید. در نتیجه با مصرف گردو در مرحله اول شروع روند و فرآیندهای پیری در بدن خود را به تاخیر می اندازید و در ادامه می توانید دوران سالمندی خود را با کیفیت و سلامتی بیشتری بگذرانید.

فواید گردو برای کمک به عملکرد مغز

آجیل و مغذی های آن همیشه از خوراکی های محسوب می شوند که به افزایش هوش و کارکرد مفید مغز کمک می کنند. گردو هم به عنوان یکی از همین خوراکی ها توانایی کنترل کردن افسردگی و زوال عقل که در اثر افزایش سن به وجود می آیند را دارد. همچنین گردو حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است که سلول های اصلی و پشتیبان بافت عصبی را به صورت سالم و کارآمد حفظ می کند تا سیستم عصبی به فعالیت خود ادامه دهد.

همچنین ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در گردو مغز را در مقابل آسیب و استرس محافظت کرده و به آن کمک می کنند. ویتامین ها و مواد معدنی که در این میوه بسیار مفید وجود دارند هم در کنار دیگر موارد منجر به بهبود عملکرد مغز می شوند تا در نهایت حافظه، تمرکز و کارایی ذهن شما چندین برابر شود.

فواید گردو برای سلامت جنسی مردان

گردو علاوه بر تاثیرات عمومی که بر روی سلامت بدن دارد یک عامل مهم برای حفظ سلامت جنسی و تناسلی مردان نیز به شمار می رود. چربی های مفید، آرژنین، آنتی اکسیدان ها و انواع ویتامین ها موجب به وجود آمدن این خواص شده اند.

روغن های چرب مفیدی که در گردو وجود دارد (مثل اسیدهای چرب امگا 3) کیفیت اسپرم های تولید شده توسط اندام جنسی مردان را افزایش داده و التهابات این ناحیه را کنترل می کنند. این چربی ها همچین نسبت تستوسترون به استروژن را در بدن مردان کاهش می دهند. در ادامه می توان به آرژنین اشاره کرد که عملکرد جنسی و جریان خون در ناحیه تناسلی آقایان و جتی نعوظ جنسی را نیز به طور قابل توجهی بهبود می بخشد.

با توجه به تاثیرات مفید این ترکیبات می توان گردو را یک ماده مغذی مناسب برای دستیابی به سلامت جنسی در مردان محسوب کرد. اگر به خاطر عوامل مختلف مردی هستید که در رابطه با ناباروری یا دیگر مشکلات جنسی نگرانی هایی دارید بهتر است گردو را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا از تاثیرات مفید آن روی سلامت جنسی مردان بی نصیب نمانید. همانطور که گفته شد گردو نسبت تستوسترون به استروژن را کنترل کرده و در نتیجه از مشکلات جنسی زیادی پیشگیری می کند.

خواص گردو در رابطه با چربی خون

از دیگر خواص قابل توجه گردو تاثیر مثبت آن روی وضعیت چربی خون بدن انسان است. گردو در این رابطه چند عملکرد مفید دارد که عبارتند از :کاهش مقدار کلسترول بد (LDL) در خون، افزایش مقدار کلسترول خوب (HDL) در خون، کم کردن التهابات در عروق و افزایش کارایی عروق و رگ های خونی با کمتر کردن احتمال ایجاد پلاک های خونی که با وجود اسیدهای چرب در این ماده مغذی در ارتباط است.

گردو از نظر ترکیبات چرب دارای مقادیر زیادی از اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 می باشد که این دو اسید توانایی حفظ کردن تعادل دیگر مواد چرب موجود در خون را دارند. اگر گردو را در رژیم غذایی خود داشته باشید به بدن خود در کاهش سطح گلیسریدها و بهبود حساسیت آن در مقابل انسولین کمک می کنید. اگر شرایط خون شما از نظر وجود داشتن و تعادل داشتن چربی های مختلف مناسب باشد ریسک مبتلا شدن به بیماری های مختلف قلبی و عروقی شما هم کمتر خواهد شد.

مطلب مشابه: خواص خاکشیر؛ فواید بی نظیر خاکشیر از کاهش وزن تا تقویت سیستم ایمنی

خواص گردو برای پیشگیری از پوکی استخوان

گردو را می توان یک منبع بسیار خوب خوراکی برای ماده معدنی مس محسوب کرد. اگر با کمبود سطح مس در بدن خود مواجه باشید غلظت مواد معدنی موجود در استخوان هایتان کاهش یافته و در نتیجه احتمال ابتلا به پوکی استخوان برای شما افزایش پیدا می کند. در خلل این بیماری استخوان های شما از نظر تراکم به مشکل خورده و در کل نازک تر از حالت طبیعی می شوند که این اتفاق احتمال بروز شکستگی های مختلف در آنها را افزایش می دهد.

منگنز هم ماده معدنی دیگری است که در کنار مس و کلسیم نقش مهمی در حفظ تراکم مناسب استخوان های بدن ایفا می کنند و در نتیجه از بروز بیماری پوکی استخوان جلوگیری می کنند. منیزیم هم ماده است که بدن به آن احتیاج دارد تا هم کلسیم را به شکل بهتر و کامل تری جذب کند و هم استخوان های اسکلت را بسازد. با مصرف گردو می توانید همه این مواد معدنی را به صورت یک جا دریافت کرده و از مبتلا شدن به این بیماری در سنین بالاتر پیشگیری کنید.

خواص گردو برای پوست

مغز این میوه سرشار از ویتامین؛ آنتی اکسیدان و مواد معدنی مفیدی است که همگی برای داشتن یک پوست شاداب و سالم لازم هستند. ویتامین E منجر به این می شود که پوست شما تغذیه شده و از نظر رطوبت در وضعیت مناسبی قرار بگیرد. در نتیجه این ویتامین که در گردو هم موجود است به حفظ جوانی و لطافت پوست کمک خواهد کرد. رادیکال های آزاد از جمله عوامل خطرناک برای پوست شما هستند که در محیط وجود داشته و به کمک ویتامینE  می توانید آنها را سرکوب کنید.

آنتی اکسیدان های موجود در این خوراکی هم مثل همیشه با خاصیت آنتی اکسیداتیو خود به کمک آمده و باعث می شوند تا پوست شما همیشه خوش رنگ و تازه به نظر برسد. وظیفه حفظ خاصیت ارتجاعی پوست شما بر روی دوش امگا 3 و امگا 6 موجود در گردو است که التهابات پوستی مخرب و دیگر عوارض مضر مانند خارش یا قرمز شدن پوست را نیز کاهش می دهند. گردو به کمک این خواص از به وجود آمدن لکه ها و خشکی ها بر روی پوست شما جلوگیری کرده و شفافیت و یکدست بودن پوست شما را تضمین می کند.

گردو خاصیت لایه برداری برای پوست داشته و با این کار به صورت طبیعی پوست شما را جوان و تمیز نگه می دارد. این میوه جادویی همچنین علامت های ظاهری که در اثر پیری ظاهر می شوند (مواردی مثل چین و چروک) را نیز کنترل کرده و تا حد زیادی کاهش می دهد. برای اینکه از همه این خواص استثنایی برای سلامت پوست خود استفاده کنید می توانید گردو را در رژیم غذایی روزانه خود جای داده و یا از روغن به دست آمده از گردو در روتین های مراقبتی پوست خود کمک بگیرید.

خواص گردو برای کاهش استرس

از دیگر مواد موجود در گردو که برای بدن فایده دارد می توان به ملاتونین اشاره کرد. وظیفه این هورمون تحریک بدن انسان برای خواب است و چرخه های خواب و بیداری را تنظیم می کند. اسیدهای چرب امگا 3 هم که در ساختار گردو وجود دارد برای حفظ آرامش در سیستم عصبی انسان لازم بوده و کمبود آنها نتایجی مانند بیش فعالی، عصبانی شدن بیش از حد و کج خلقی را در پی خواهد داشت. قرار دادن گردو در رژیم غذایی افراد، به خصوص کودکان باعث می شود که اسیدهای چرب مورد نیاز بدن آنها تامین شده و از بروز این مشکلات در کودکان جلوگیری کند. اگر در زندگی خود یک اتفاق تلخ و ناگهانی را تجربه کرده و از اختلال استرس پس از حادثه رنج می برید و به دنبال راهی برای درمان آن هستید به شما پیشنهاد می کنیم که از گردو خواص ویژه آن در مورد کنترل استرس استفاده کنید.

خواص گردو؛ 18 فایده و خاصیت بی نظیر گردو برای سلامت

خواص گردو برای سلامت مو

گردو ویژگی هایی دارد که آن را به یک تقویت کننده برای مو تبدیل کرده است. این ویژگی به خاطر وجود عناصر مغذی سیار مهم در گردو ایجاد شده است که در رشد و تقویت موهای انسان تاثیر گذار هستند. ویتامین ها و مواد معدنی متنوعی از جمله ویتامین E، بیوتین، منیزیم و روی در گردو وجود دارد که هر کدام از آنها به نوعی در تغذیه و سلامت موها تاثیر گذار هستند. اگر بخواهیم به طور دقیق بررسی کنیم باید بگوییم که ویتامین E موجود در گردو ریشه موها را قوی تر کرده و رطوبت و لطافت موها را افزایش می دهد.

بیوتین ماده دیگری است که باعث رشد بهتر موهای شما شده و با دریافت مقدار کافی از آن می توانید مشکلات مختلف مربوط به موهای خود مثل ترک خوردگی و شکنندگی موها را حل کنید. منیزیم و روی هم در گردو وجود دارند که سطح سلامت پوست سر شما را افزایش می دهند. این اتفاق باعث می شود که با مسائلی مانند خشکی و یا خارش پوست سر مواجه نشوید. به طور کلی می توان گفت که گردو فولیکول های موهای شما را تقویت کرده و استفاده کردن آن برای درمان شوره سر و داشتن موهایی ضخیم، بلند و قوی پیشنهاد می شود. برای استفاده کردن از این خواص ویژه هم می توانید گردو را به برنامه غذایی خود اضافه کنید و هم می توانید روغن آن را به شکل ماسک مو مصرف کنید. همچنین محصولات بهداشتی مختلفی مانند انواع شامپو وجود دارند که در آنها از عصاره گردو استفاده شده است و می توانند برای موهای شما مفید باشند.

خواص گردو برای مبارزه با عفونت های قارچی

عفونت های قارچی دسته ای از بیماری های عفونی با ریشه و علت قارچ هستند که می توانند در قسمت های داخلی بدن یا روی پوست ایجاد شوند. گردو توانایی این را دارد که به شما در ریشه کن کردن این عفونت ها کمک کند و برای این کار ویژگی های خاصی دارد. به بیان دیگر گردو میوه ای خشکباری است که خاصیت ضد قارچ داشته و به منظور درمان کردن عفونت های قارچی قابل استفاده است.

خاصیت های ضد باکتریایی و ضد قارچی این میوه را مواد فعالی از قبیل فنولیک ها و تانن ها به وجود می آورند. در نتیجه این ترکیبات به گردو کمک می کنند تا قارچ های زیان آور را کنترل کرده و بروز بیماری هایی مانند التهابات قارچی پوست بدن، عفونت قارچی دستگاه تناسلی (یا همان بیماری کاندیدیازیس) و سایر عفونت های قارچی را تا حدی کاهش دهد.

علاوه بر این بیماری ها، گردو می تواند برای روند درمان و مبارزه مربوط به عفونت های قارچی درون بدن نیز مفید واقع شود. در این میوه مواد معدنی مفیدی مثل سدیم و پتاسیم هم وجود دارد که می توانند به عنوان یک مکمل سیستم ایمنی را تقویت کنند تا عملکرد بهتری در مقابل بیماری های عفونی قارچی داشته باشد. اگر می خواهید از این خواص گردو برای کنترل بیماری های قارچی بدن خود استفاده کنید می توانید آن را در دو حالت خشک شده یا تازه مصرف کرده و یا در غذاهای مختلف از آن استفاده کنید.

فواید روغن گردو

تا اینجای مقاله چندین بار به خواص مفید روغن گردو اشاره کردیم و در این قسمت قصد داریم همه این مطالب را جمع بندی کنیم. در ابتدا باید گفت که روغن گردو به طور قابل توجهی خاصیت استرینجت داشته و به همین خاطر می تواند در درمان حساسیت های پوستی یا انقباض های بافتی کمک کننده باشد. اگر از روغن گردوی برشته شده در پخت و پز استفاده کنید می توانید طعم و عطر دلنشین مغزیجات را به همراه غذای خود داشته باشید و از آن لذت ببرید. روغن گردو همچنین سرشار از انواع آنتی اکسیدان است که از سلول های بدن شما در مقابل آسیب های اکسیداتیو مراقبت می کند. با وجود این فواید بازهم نباید در مصرف روغن گردو زیاده روی کنید چرا که ممکن است درگیر مضرات آن شوید.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی فواید و ویژگی های مثبت گردو پرداختیم. شما می توانید این میوه خشکباری را در همه فصول سال تهیه کرده و آن را در میان وعده ها، وعده های اصلی، بعضی از خورشت ها و… استفاده کنید. همچنین می توانید روغن گردو را تهیه کرده و با استفاده کردن از آن از بسیاری از خواص گردو بهرمند شوید. امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید…

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو