۱۲ فیلم رزمی پرفروش قرن بیست و یکم؛ از The Last Airbender تا The Last Samurai

۱۲ فیلم رزمی پرفروش قرن بیست و یکم؛ از The Last Airbender تا The Last Samurai


منبع: روزیاتو

4

1402/7/9

22:03


۱۲ فیلم رزمی پرفروش قرن بیست و یکم؛ از The Last Airbender تا The Last Samurai

۱۲ فیلم رزمی پرفروش قرن بیست و یکم؛ از The Last Airbender تا The Last Samurai

با تاریخچه ای که به سال ۱۹۲۸ برمی گردد، ژانر هنرهای رزمی در دهه ۱۹۷۰ به لطف عوامل متعددی از جمله بروس لی به اعتباری بی سابقه رسید. فیلم های او مانند رئیس بزرگ و اژدها وارد می شود به تقویت این ژانر در دهه ۸۰ کمک کرد، زمانی که فیلم های نینجایی در اوج خود بودند.

پرفروش ترین فیلم های رزمی قرن بیست و یکم

فیلم های با موضوع هنرهای رزمی که همواره برای تناسب با دوره زمانی در حال تکامل بوده اند، در طول این سال ها تغییرات بزرگی را تجربه کرده و فیلم هایی اکران شده اند که نه تنها بر خود این هنر تمرکز دارند، بلکه برای قدرت بخشیدن به این ژانر، داستان های بیشتری را در آن تزریق کرده اند. اگر چه در قرن حاضر فیلم های رزمی بی شماری در داخل و خارج از ایالات متحده اکران شده اند، اما این فیلم ها ۱۲ فیلم پرفروشی هستند که بیشتر برای مخاطبان آشنا هستند.

پرفروش ترین فیلم های رزمی قرن بیست و یکم

۱۲- Kill Bill: Volume 1 (2003)

۱۸۰.۹ میلیون دلار

بعد از موفقیت های فیلم پالپ فیکشن و جکی براون، همه از خود می پرسیدند که کوئنتین تارانتینو کارگردان بعدی چه فیلمی خواهد بود. شش سال طول کشید تا پروژه بعدی او به سالن های سینما راه یابد، و این اتفاق با فیلم اکشن بیرحمانه رزمی بیل را بکش: بخش ۱ رخ داد.

با بازی اوما تورمن در نقش آدمکش سابق، با نام عروس، داستان این فیلم بر روی این شخصیت متمرکز بود که پس از تلاش برای کشتن او و فرزند به دنیا نیامده اش، با گروهی از آدمکش ها به رهبری دیوید کاردین مبارزه می کرد. با ادای احترام به تعدادی از ژانرها، از جمله وسترن های اسپاگتی، فیلم های سامورایی، و فیلم های ترسناک قدیمی، بیل را بکش: بخش ۱ در آخر هفته افتتاحیه خود یک فروش غیرمنتظره داشت و ۲۲ میلیون دلار فروش کرد، که برای یک فیلم با رتبه بندی R بسیار خوب بود. پس از آن دنباله ای به نام بیل را بکش: بخش ۲ ساخته شد و در حالی که تارانتینو برنامه هایی برای فیلم های بیشتری در این فرنچایز داشت، این برنامه ها هیچ گاه به ساخت فیلم های بیشتر ختم نشد.

پرفروش ترین فیلم های رزمی قرن بیست و یکم

۱۱- Crouching Tiger, Hidden Dragon (2000)

۲۱۴ میلیون دلار

بر اساس یک رمان چینی به همین نام از سال ۱۹۴۲، ببر خیزان، اژدهای پنهان چو یون فت و میشل یئو را در یکی از اولین نقش های اصلی شان در هالیوود دارد. این فیلم به کارگردانی آنگ لی بسیار مورد تحسین و استقبال قرار گرفته و موفق به کسب چندین جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم خارجی زبان شد.

این فیلم برخلاف دیگر فیلم های هنرهای رزمی آن زمان، بیشتر بر روی سه شخصیت اصلی زن متمرکز بود، از جمله شخصیت جن یو با بازی ژانگ زی یی که شمشیر استادش را می دزدد، بنابراین مسیر روایت فیلم را تعیین می کند. ببر خیزان، اژدهای پنهان که بسیاری از منتقدان از آن به عنوان یکی از بهترین فیلم های رزمی ساخته شده تا به حال یاد می کنند، سرانجام در سال ۲۰۱۶ شاهد دنباله ای با عنوان ببر خیزان، اژدهای پنهان: شمشیر سرنوشت (Crouching Tiger, Hidden Dragon: Sword of Destiny) بود که در آمریکا از نتفلیکس پخش شد.

پرفروش ترین فیلم های رزمی قرن بیست و یکم

۱۰- Rush Hour 3 (2007)

۲۵۸.۱ میلیون دلار

با وجود این که کم طرفدارترین فیلم در فرانچایز ساعت شلوغی بود، اما ساعت شلوغی ۳ به لطف جذابیت متقابل بین شخصیت های اصلی کریس تاکر و جکی چان، توانست در فهرست پرفروش ترین فیلم های رزمی قرن اخیر قرار گیرد. در آن روزها، طرفداران فرانچایز عاشق این دو بازیگر و شخصیت هایشان در فیلم بودند و این فیلم پلیس رفاقتی تعداد زیادی بدلکاری های رزمی را نشان می دهد که توسط خود چان اجرا می شدند.

این بار به کارگردانی برت راتنر، شاهد سفر دونفره شخصیت های تاکر و چان به پاریس برای پیدا کردن قاتلی هستیم که با مافیای سه گانه چینی مرتبط است. فرمول ساده، اکشن با اکتان بالا و طنز بامزه این فیلم، آن را در آخر هفته افتتاحیه به فروش ۴۹.۱ میلیون دلار رساند. آیا فیلم های بیشتری در این فرانچایز ساخته خواهد شد؟ همه طرفین با این ایده موافقند و در دسامبر ۲۰۲۲ جکی چان در حال مذاکره برای تکرار نقش خود به عنوان بازرس ارشد لی بود.

پرفروش ترین فیلم های رزمی قرن بیست و یکم

۹- The Last Airbender (2010)

۳۱۹.۷ میلیون دلار

زمانی که اعلام شد یک نسخه لایو اکشن از این سریال انیمیشن با نام آواتار: آخرین بادافزار ساخته خواهد شد، امیدهای زیادی به این اقتباس وجود داشت، اما وقتی طرفداران متوجه شدند که ام. نایت شیامالان کارگردانی فیلم را بر عهده دارد، این امیدها به سرعت به شک و تردید تبدیل شد. The Last Airbender پس از عرضه، به سرعت با انتقاد منتقدان و مخاطبان مواجه شد و از آن به عنوان یکی از بزرگ ترین شکست های تجاری تمام دوران ها یاد می شود.

با این حال، این فیلم در آخر هفته اول اکرانش در مجموع ۴۰.۳ میلیون دلار فروش کرد و در سی و دومین دوره جوایز هنرمند جوان، نوآه رینگر نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد شد. اگر چه شیامالان برنامه هایی برای دنباله این فیلم داشت، اما عملکرد ضعیف گیشه در نهایت منجر به کنار گذاشته شدن این برنامه ها شد. در حال حاضر، یک سریال لایو اکشن غیرمرتبط با The Last Airbender قرار است در سال ۲۰۲۴ از سرویس نتفلیکس منتشر شود.

پرفروش ترین فیلم های رزمی قرن بیست و یکم

۸- Rush Hour 2 (2001)

۳۴۷.۳ میلیون دلار

پس از موفقیت ساعت شلوغی در سال ۱۹۹۸، ساخت دنباله آن اجتناب ناپذیر بود و در سال ۲۰۰۱ شاهد انتشار ساعت شلوغی ۲ بودیم که بار دیگر برت راتنر کارگردانی آن را بر عهده داشت. به جای سفر جکی چان به آمریکا، کریس تاکر را می بینیم که به هنگ کنگ می رود، در حالی که این دو همکار در حال تعقیب یکی از روسای مافیای سه گانه چین و مرتبط با بمب گذاری در سفارت آمریکا هستند.

ساعت شلوغی ۲ با کسب رتبه اول در جدول گیشه آخر هفته اول اکران خود با فروش ۶۷.۴ میلیون دلار، به پرفروش ترین فیلم این فرانچایز تبدیل شد و با اینکه نقدها متفاوت بود، به مدت ۱۰ هفته در صدر جدول ماند و رکورد بیشترین فروش آخر هفته اکران را برای یک فیلم کمدی در اختیار داشت، تا اینکه توسط Austin Powers in Goldmember به زیر کشیده شد.

پرفروش ترین فیلم های رزمی قرن بیست و یکم

۷- The Karate Kid (2010)

۳۵۹.۱ میلیون دلار

این فیلم که بازسازی نسخه اورجینال سال ۱۹۸۴ است، در سال ۲۰۱۰ راهی سینماها شد و این بار جیدن اسمیت و جکی چان در نقش های اصلی آن بازی کردند. به کارگردانی هارالد زوارت که پیش از این فیلم پلنگ صورتی ۲ و مامور کودی بنکس را کارگردانی کرده بود، در فیلم بچه کاراته کار شخصیت اسمیت را می بینیم که به همراه مادرش به چین می رود و در آنجا کونگ فو را از شخصیت چان یاد می گیرد.

فروش ۵۶ میلیون دلاری این فیلم در آخر هفته اول اکرانش کافی بود تا بچه کاراته کار به فیلم شماره یک سینمای آمریکا تبدیل شود و در حالی که صحبت از ساخت دنباله مستقیم این فیلم به میان آمده بود، این فیلم تا به امروز در برزخ توسعه به سر می برد. در سپتامبر ۲۰۲۲، اعلام شد که فیلم جدید بچه کاراته کار در حال ساخت است و جکی چان در حال مذاکره برای بازگشت به نقش خود می باشد، اما هنوز مشخص نیست که آیا این فیلم به شکلی با فیلم ۲۰۱۰ در ارتباط خواهد بود یا خیر.

پرفروش ترین فیلم های رزمی قرن بیست و یکم

۶- The Matrix Revolutions (2003)

۴۲۷.۳ میلیون دلار

در حالی که طرفداران امیدوار به پایان راضی کننده ای برای سه گانه ماتریکس بودند، همه مشتاقانه منتظر انتشار The Matrix Revolutions در سال ۲۰۰۳ بودند. این فیلم که توسط واچوفسکی ها کارگردانی شد، اولین فیلم لایو اکشنی بود که به طور همزمان در دو سالن معمولی و IMAX اکران شد و با اینکه استقبال از آن متفاوت بود، پایان مناسبی برای سه گانه اصلی بود که در سال ۱۹۹۹ آغاز شد.

در طول پنج روز ابتدایی اکران (فیلم به جای جمعه، چهارشنبه اکران شد)، انقلاب های ماتریکس در آمریکای شمالی ۸۳.۸ میلیون دلار فروش کرد، اما وقتی این خبر دست به دست شد که این فیلم قطعاً قوی ترین فیلم این سه گانه نیست، این آمار فروش در هفته دوم اکرانش با ۶۶ درصد افت مواجه شد. با شکایت های مردم مبنی بر وابستگی بیش از حد به جلوه های ویژه، به جای شخصیت پردازی قوی و تکیه بر آن ها، ما تا ۱۸ سال دیگر فیلم ماتریکس را ندیدیم، تا اینکه که فیلم رستاخیزهای ماتریکس (The Matrix Resurrections) در سال ۲۰۲۱ به نمایش درآمد و تنها ۱۵۹.۲ میلیون دلار در سراسر جهان فروخت در حالی که بودجه ساخت آن ۱۹۰ میلیون دلار بود.

پرفروش ترین فیلم های رزمی قرن بیست و یکم

۵- The Last Samurai (2003)

۴۵۶.۸ میلیون دلار

آخرین سامورایی که همزمان با انقلاب های ماتریکس منتشر شد، تام کروز را در نقش یک سرباز سابق تبدیل شده به سامورایی نشان می داد که با شخصیت یک سامورایی با بازی کن واتانابه دوست می شود و توسط امپراطور ژاپن برای آموزش اولین ارتش این کشور در قرن نهم استخدام می شود.

این فیلم علیرغم فروش ۴۵۶.۸ میلیون دلار در مقابل بودجه ۱۴۰ میلیون دلاری اش، به شدت به خاطر ذهنیت “منجی سفیدپوست” خود مورد انتقاد قرار گرفت، اما این مانع از کسب چهار نامزدی جایزه اسکار و سه نامزدی در گلدن گلوب برای این فیلم نشد. با وجود این جنجال ها، برخی آن را نقطه عطفی برای نمایش شخصیت های آسیایی در هالیوود می دانند، از جمله کن واتانابه، ستاره فیلم که این فیلم را بانی رویه ای واقعی تر و معتبرتر از جانب استودیوها در به تصویر کشیدن آسیایی ها می داند.

پرفروش ترین فیلم های رزمی قرن بیست و یکم

۴- Kung Fu Panda 3 (2016)

۵۲۱.۲ میلون دلار

پاندای کونگ فو کار ۳ با بهره گیری از توانایی های صداپیشگی جک بلک، داستین هافمن، لوسی لیو، آنجلینا جولی و تعداد زیادی دیگر بازیگران مطرح هالیوود، سومین قسمت از این فرنچایز محبوب است که تاکنون سه فیلم انیمیشن، سه سریال انیمیشن اسپین آف، یک فیلم ویژه تعطیلات و چهار فیلم کوتاه را در خود جای داده است.

پس از موفقیت دو فیلم اول، بر هیچ کس پوشیده نبود که استودیو انیمیشن سازی دریم وورکس یک فیلم سینمایی دیگر هم در این فرانچایز خواهد ساخت؛ همان طور که در سال ۲۰۱۰، جفری کاتزنبرگ، مدیرعامل این شرکت اعلام کرد که در مجموع ۶ فیلم برای این فرنچایز در نظر گرفته شده است. پاندای کونگ فو کار ۳ در نهایت با چند بار تغییر در تاریخ انتشار برای همزمان نشدن اکران و رقابت با Star Wars: The Force Awakens، سرانجام در تاریخ ۲۹ ژانویه ۲۰۱۶ در آمریکا اکران شد و به دومین فیلم پرفروش اکران شده در ماه ژانویه تبدیل شد، جایی که تنها فیلم تک تیرانداز آمریکایی (American Sniper) بالاتر از آن قرار گرفت.

پرفروش ترین فیلم های رزمی قرن بیست و یکم

۳- Kung Fu Panda (2008)

۶۳۱.۷ میلیون دلار

پاندای کونگ فو کار اورجینال که توسط دریم وورکس انیمیشن ساخته شده بود، در ژوئن ۲۰۰۸ به روی پرده سینما رفت، انیمیشن محبوبی که جک بلک را در نقش یک پاندای غول پیکر و شیفته کونگ فو دارد و در نقش یک قهرمان پیشگویی شده به نام جنگجوی اژدها ظاهر می شود.

پاندای کونگ فو کار که در آخر هفته اول اکرانش با کسب ۶۰.۲ میلیون دلار در گیشه در رتبه اول قرار گرفت، نامزد دریافت یک جایزه اسکار شد و اگرچه در این مراسم برنده نشد، اما ۱۰ جایزه Annie را به خانه برد، مراسمی که جوایز آن تنها مختص به فیلم های انیمیشن است. این فیلم با فروش کلی ۶۳۱.۷ میلیون دلار در مقابل بودجه ۱۳۰ میلیون دلاری اش، سومین فیلم پرفروش سال ۲۰۰۸ شد.

پرفروش ترین فیلم های رزمی قرن بیست و یکم

۲- Kung Fu Panda 2 (2011)

۶۶۵.۷ میلیون دلار

پاندای کونگ فو کار ۲ که در ۲۶ مه ۲۰۱۱ منتشر شد، بار دیگر جک بلک را در نقش پاندای داستان داشت، پاندای محبوب، پو، که با دوستانش برای مبارزه با طاووس شیطان صفت، لرد شن (گری اولدمن) که قصد تصرف چین را دارد، متحد می شوند.

پاندای کونگ فو کار ۲ به کارگردانی جنیفر یوه نلسون به پرفروش ترین فیلم تاریخ سینما به کارگردانی یک زن تبدیل شد تا اینکه انیمیشن منجمد (Frozen) دو سال بعد از راه رسید و این افتخار را از آن خود کرد. در سراسر جهان، این فیلم آنقدر فروش بالایی داشت که آن را به ششمین فیلم پرفروش سال ۲۰۱۱ پس از فیلم هایی مانند هری پاتر و یادگاران مرگ قسمت ۲ و ترانسفورمرز: تاریکی ماه تبدیل کند. جای تعجبی ندارد که دریم وورکس این فرنچایز را ادامه خواهد داد و قرار است چهارمین فیلم بلندش در سال ۲۰۲۴ اکران شود.

پرفروش ترین فیلم های رزمی قرن بیست و یکم

۱- The Matrix Reloaded (2003)

۷۴۱.۸ میلیون دلار

در حالی که اولین فیلم این فرنچایز در سال ۱۹۹۹ تنها ۴۶۷.۲ میلیون دلار فروش کرد، انتظار برای دنباله آن زمانی بالا رفت که همه شانس دیدن فیلم علمی – تخیلی اورجینال و خوش ساختی را پیدا کردند که سینما را وارد هزاره جدید کرد.

فیلم بارگذاری مجدد ماتریکس که بار دیگر توسط واچوفسکی ها کارگردانی شد، همه انتظارات را غافلگیر کرد و در مجموع ۷۴۱.۸ میلیون دلار فروش کرد و به پرفروش ترین فیلم با رتبه بندی R تبدیل شد، تا اینکه در سال ۲۰۱۶ توسط ددپول به زیر کشیده شد. برخی این فیلم را علیرغم جلوه های بصری خیره کننده و صحنه های جنگی تاثیرگذار، ضعیف تر از فیلم اول می دانستند، همان چیزی که در فیلم های دنباله دار هم دیده می شود، اما این مانع از آن نشد که تماشاگران از تقدیم کردن دلارهای به سختی به دست آمده خود برای دیدن آن روی پرده بزرگ چشم پوشی کنند. این بار، نیازی نبود که چهار سال برای یک قسمت دیگر صبر کنیم، چرا که سومین فیلم از این فرنچایز، انقلاب های ماتریکس، همزمان فیلمبرداری شد و تنها شش ماه بعد، در نوامبر ۲۰۰۳ منتشر گردید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو