اختلال جنون خرید کتاب + ۵ ویژگی‌ یک فرد مبتلا به جنون کتاب

اختلال جنون خرید کتاب + ۵ ویژگی‌ یک فرد مبتلا به جنون کتاب


منبع: آویژه

3

1402/7/17

00:32


اختلال جنون خرید کتاب + ۵ ویژگی‌ یک فرد مبتلا به جنون کتاب

لطفا به این مقاله امتیاز دهید

جنون کتاب دارید و یا این که عاشق خواندن کتاب هستید؟

جنون کتاب عاملی منفی در سلامت روان شماست، حال آنکه اگر عاشق کتاب هستید، به واسطه خواندن کتاب های بی‌شماری روح خود را تغذیه کرده و از سلامت روان بیشتری نسبت به سایرین برخوردار هستید. برای درک این موضوع که حستان به کتاب در حد جنون است یا واقعا عاشق خواندن کتاب‌های مختلف هستید راهکارهای زیادی وجود دارد.

فقط فراموش نکنید اگر که جنون کتاب داشته باشید، نباید خود را با فردی کتاب دوست و کتاب ‌خوان اشتباه بگیرید.

قبل از هرچیز نگاهی به قفسه کتاب‌خانه شخصی‌تان و یا اتاق کارتان بیندازید و ببینید چه تعداد کتاب دارید، چه تعداد از این کتاب‌ها را خوانده‌اید و یا اینکه آیا اصلا در کتابخانه شما کتابی هست که نخوانده باشید.

جنون کتاب شما زمانی مشخص می‌شود که متوجه شوید فقط کتاب خریده و هیچ قدمی برای مطالعه آنها برنداشته اید. به عنوان فرد مبتلا به جنون کتاب خواندن این متن را به شما توصیه می کنیم، حتی اگر هم جنون کتاب ندارید و فقط یک فرد علاقه‌مند به مطالعه هستید باز هم خواندن مقاله زیر به شما برای اینکه بین خودتان با یک فرد دارای اختلال جنون کتاب تمایز قائل شوید، توصیه می‌شود.

جنون کتاب چیست؟

جنون کتاب به عنوان نوعی اختلال وسواس فکری است که با جمع‌آوری و خرید کتاب‌های بسیار توسط فرد دارای اختلال همراه است.

فرد مبتلا به جنون کتاب را هرگز نمی‌توان مانند یک فرد عادی که از سلامت روان کافی برخوردار است، تصور کرد. زمانی که شما به جنون کتاب مبتلا باشید، برای کتاب‌هایی که خریداری می‌کنید هیچ ارزش دیگری به جز جمع‌آوری و تلنبار کردن آنها قائل نیستید و تنها از اینکه توانسته‌اید، آرشیو کتاب‌های خود را کامل‌تر کنید، احساس خوشایندی به شما دست می‌دهد.

جنون کتاب می‌تواند تا حدی پیش روی کند که به روابط اجتماعی شما با دیگران و سلامت روانتان هم آسیب های جدی وارد کند. با این حال این حالت به عنوان یک اختلال روانشناختی بالینی در نظر گرفته نمی‌شود.

این اختلال زمانی به یک بیماری روانی تبدیل می‌شود که زندگی روزمره شما را تحت تاثیر حالت بسیار منفی قرار می دهد.جالب است بدانید که در حالت ابتلا به جنون کتاب حتی این امکان وجود دارد که شما از یک نسخه کتاب چندین عدد را تهیه کنید. حال آنکه محتوای داخل کتاب به هیچ وجه برای شما اهمیتی نداشته چرا که قرار نیست اقدامی در جهت مطالعه آن و یا هدیه دادنش به دیگران انجام دهید.

جنون کتاب به هر دلیلی می تواند زندگی شما را تحت تاثیرات منفی قرار دهد. گاهی این مشکلات به دلیل کمبود جدی فضای مورد نیاز در خانه به دلیل حجم بیش از حد کتاب های خریداری شده ایجاد می شود، گاهی به دلیل بدهی ناشی از هزینه کردن بالا برای خرید کتاب، روابط اجتماعی محدود و یا دیگر مشکلات بهداشتی ناشی از گرد و غبار شدید کتاب‌هایی که اطرافتان را احاطه کرده اند، خود را نشان می‌دهند.

ویژگی‌های یک فرد مبتلا به جنون کتاب

ویژگی‌های یک فرد مبتلا به جنون کتاب

فرد مبتلا به جنون کتاب گاهی آنقدر به کتاب وسواس پیدا می‌کند که حتی برای به دست آوردن کتاب‌های مورد نظر خود، دست به اقدامات بسیار افراطی و البته غیرعادی می‌زند.

به عنوان یک فرد مبتلا به جنون کتاب چند مورد از ویژگی‌های زیر را حتما در وجود خودتان حس می‌کنید:

کتاب احتکار می‌کنید

اگر شما این حالت را داشته باشید اغلب اوقات نسخه های متعددی از یک کتاب را خریداری می کنید، بی‌آنکه قصد مطالعه آنها را داشته باشید. موضوع کتابی که شما خریداری می‌کنید به هیچ وجه برایتان مهم نیست.

این را بدانید که شما به عنوان فرد درگیر با اختلال جنون کتاب با وسواس و عطش سیری‌ ناپذیری که برای خرید کتاب دارید هم بر میزان خرید و فروش کتاب‌ها‌ در بازار و هم قیمت خرید کتاب‌های کمیاب تاثیرات قابل توجهی می‌گذارید. قصد شما از خرید کتاب‌های متعدد نه اجرای اقدامی اقتصادی است و نه جهت دنبال کردن و راه‌اندازی کسب و کاری جدید است، شما تنها به این علت کتاب ها را می خرید چرا که از تعدد زیاد کتاب در اطرافتان لذت برده و دیوانه وار از این اقدام لذت می‌برید.

مراقب آرشیوکتاب هایتان نیستید

اگر جنون به کتاب داشته باشید هرگز اقدامی برای مرتب کردن قفسه کتاب‌هایتان نکرده و نگران این نیستید که مبادا کتاب‌های شما پاره شوند و جلدشان آسیبی ببیند.

شما به عنوان فرد مبتلا به جنون کتاب، تصمیمی برای گردآوری و مرتب سازی کتاب‌هایتان در داخل خانه نداشته و ممکن است از هر قسمت از فضای داخل خانه و یا محل کارتان جهت گذاشتن کتاب‌هایی که خریداری کرده‌اید، استفاده کنید؛ حال آنکه قفسه کتابخانه تان خالی است و جا برای نگهداری کتاب‌های پراکنده شما دارد.

خانه شما همیشه نامرتب است

از آنجایی که هرگز نظم خاصی را در نگه داری کتاب‌های بیشماری که خریداری کرده‌اید، رعایت نمی‌کنید همیشه در خانه خود با مشکل بی نظمی و به‌ هم ریختگی مواجه هستید.

در برنامه شما خواندن کتاب جایی ندارد

تحت تاثیر اختلال ناشی از جنون کتاب، متاسفانه هیچ علاقه‌ای به خواندن آن ندارید. در برنامه روزانه شما جایی برای مطالعه در نظرگرفته نشده است و هیچ زمانی فرصتی برای خواندن کتاب‌های تلنبار شده‌تان ندارید.

حتی در فکر شما هم این موضوع وجود ندارد که بخواهید کتاب بخوانید یا در مورد خواندن کتاب‌هایی که خریداری کرده‌اید، برنامه‌ای جدید برای خود در نظر بگیرید.

روابط اجتماعی تان ضعیف است

تحت تاثیر اختلال جنون کتاب در شما به راحتی نمی‌توانید و یا نمی‌خواهید با افراد دیگر ارتباط برقرار کنید. وسواس شما به قدری زیاد است که سعی می کنید تا حد امکان از برقراری تعاملات با دیگران و حتی اعضای خانواده‌تان هم دوری کنید.

عوارض ابتلا به جنون کتاب

عوارض ابتلا به جنون کتاب

به طور کلی در بیشتر موارد فرد مبتلا به جنون کتاب با عارضه های خاص و شدیدی مواجه نیست با این حال این اختلال می تواند به مرور عوارض منفی را در زندگی افراد بسیاری به همراه داشته باشد. که برخی از آنها شامل موارد زیر می شود:

تحت تاثیر بی نظمی حاصل از وجود کتاب در محل های مختلف در خانه و از آنجایی که جای ثابتی را برای نگهداری کتاب‌هایتان ندارید، این احتمال وجود دارد که بر اثر برخورد با آنها زمین خورده و آسیب بینید.

شرایط زندگی نامنظم و محیط زندگی درهم شما به دلیل وجود کتاب‌های بسیار می‌تواند بر سلامت روانتان تاثیر بگذارد.

زندگی اجتماعی، شخصی، کاری شما کاملا تحت تاثیر بوده و بیشتر سعی می کنید خودتان را به عنوان فردی منزوی نشان دهید.

به جای ابراز علاقه برای برقراری تعامل و رابطه با دیگران ترجیح می‌دهید تا لذت‌های مربوط به خرید کتاب‌های جدید را در زندگی‌تان بیشتر کنید.

در فعالیت های روزانه زندگی خود احساس وسواس شدید می کنید.

راه‌های مقابله و درمان جنون کتاب

اگر شما به عنوان فردی هستید که از بیماری روانی جنون کتاب رنج می‌برید قطعا خودتان این موضوع را نمی پذیرید و معمولا توسط دیگران برای درمان نزد روانشناس می روید و خودتان از این اقدام امتناع می کنید.

توجه داشته باشید که برای درک میزان دقیق اختلالتان و فهم اینکه رسیدگی به موضوع مورد نظر تا چه حد ضروری است، درمانگر نیاز به این دارد که از خانه شما بازدید کند.

درمان شناختی رفتاری

بهترین راه درمان اختلال مربوط به جنون کتاب در شما مراجعه به روانشناس و روانکاو است. درمان شناختی رفتاری نقش بسیار مهمی در درمان جنون کتاب شما دارد. در این راستا، بیمار متوجه می‌شود که یک مشکل روانی دارد و باید برای رفع آن یک سری راهنمایی از سوی روانکاو و مشاوره آنلاین دریافت کند.

استفاده از دارو

در صورتی که احساس می کنید اختلال شما به جنون کتاب بیش از حد معمول است، بهتر است که برای درمان آن از داروهای ضدافسردگی استفاده کنید. قطعا تجویز شخصی برای استفاده از داروهای مختلف هیچ کمکی به حل این مشکل نخواهد کرد.

هیپنوتیزم درمانی

اگر شما جز آن دسته از افرادی هستید که اختلال مربوط به جنون کتاب را در وجود خود انکار کرده و هرگز آن را نمی پذیرید، شما جدا از این بیماری به اختلال دیگری تحت عنوان “آنوسوگنوزیا” دچار هستید که تحت تاثیر آن مشکل خود را پنهان کرده و یا به کلی از آن بی خبر هستید. در چنین شرایطی مراجعه به روانکاو جهت انجام درمان از طریق هیپنوتیزم می تواند به میزان زیادی به شما برای مقابله با جنون کتابتان کمک کند.

راه‌های مقابله و درمان جنون کتاب

دلایل ابتلا به اختلال جنون کتاب

باید این واقعیت برای شما روشن شود که انباشت کتاب به خودی خود چیز بدی نیست. مشکل از آنجایی شروع می‌شود که شما خود را مجبور به خرید کتاب و یا کتاب‌های جدید کرده و در این زمینه با شدت هر چه بیشتر پیش می روید.

مشکلات دوران کودکی

جنون کتاب در وجود شما ممکن است ریشه در زندگی گذشته تان داشته باشد و یا مربوط به دوران کودکی‌تان شود. این احتمال وجود دارد که شما به عنوان فرد مبتلا به جنون کتاب در کودکی به کتاب ها و ترس از دست دادن آنها به شدت وابسته بوده باشید. این موضوع به واسطه یک گفت و گوی مفصل مشاور با شما به راحتی آشکار می شود. با این حال تشخیص قطعی این عامل که چه نوع مکانیسم هایی موجب ایجاد این اختلال در وجود فرد شده است، در اغلب اوقات بسیار سخت و حتی غیرممکن است.

علاقه به جلب توجه

گاهی اوقات شما به عنوان فرد مبتلا به جنون کتاب سعی دارید با خریدن کتاب های متعدد به عنوان یک کالای فکری که بیشتر توسط افراد علمی و اندیشمند خریداری می شود، خود را متفاوت از آنچه که هستید، نشان دهید و اینطور وانمود کنید که به شدت اهل مطالعه هستید.

برای شما این مهم است که اطرافیانتان شما را به عنوان فردی کتاب دوست بشناسند تا اینکه بخواهید با کالاهای دیگری خودتان را به سایرین معرفی کنید. همین امر موجب می شود، میل خرید کتاب در شما تشدید شده و به عنوان فردی متظاهر جوری وانمود کنید که به مطالعه علاقه بسیار دارید.

باور داشتن زمان نامحدود

گاهی اوقات این تصور در ذهنتان وجود دارد که زمانتان بسیار آزاد بوده و می توانید تمام کتاب هایی را خریداری می کنید با صرف وقت مناسب، مطالعه کنید. در باور شما این حقیقت وجود دارد که برای خواندن همه مطالب مربوط به یک موضوع وقت دارید. اگر شما در حوزه خاصی فعالیت کرده و یا آن را مورد بررسی قرار می دهید، این امکان وجود دارد که کتاب های بسیاری که خریداری می کنید از نظر موضوعی در یک سمت و سوی خاصی باشند.

شما علاقه مند به افزایش دانش خود در باب موضوع مورد نظر هستید با این حال هیچ تلاشی برای اجرایی کردن افکاری که در ذهنتان هست، نمی‌کنید.

اختلال کتاب دزدی

یک فرد دارای جنون کتاب ممکن است به بیماری‌های مشابه دیگری در این زمینه هم مبتلا باشد. این فرد می تواند به اختلال کتاب دزدی هم مبتلا باشد. در این حالت فرد دارای اختلال تمایل به سرقت کتاب برای افزودن به مجموعه کتاب‌هایش داشته و سعی می‌کند به جای دزدیدن کتاب از یک کتابفروشی به کتابخانه‌ها رفته و این اقدام را انجام دهد، چرا که دزیدن کتاب از این طریق برایش راحتی بیشتری به همراه دارد و شاید حتی کم خطرتر باشد.

اختلال مربوط به کتاب دزدی برای فرد بیمار به جنون کتاب می‌تواند خطرناک باشد. چرا که این موضوع گاهی زمینه انجام سرقت‌ آثار ادبی مهم تر را هم فراهم خواهد کرد و در نهایت فرد مبتلا را درگیر و روانه زندان می‌کند.

اگر با خواندن مقاله زیر متوجه وجود برخی از ویژگی های مربوط به افراد دارای اختلال جنون کتاب در خود شده‌اید، بهتر است از همین الان جهت مقابله با این اختلال در وجود خودتان وارد عمل شوید. اختلال مربوط به جنون کتاب جز آن دسته از بیماری هایی محسوب می‌شود که درمان آن به مرور زمان و با افزایش سن شما به سختی انجام می‌شود.

سخنی از مشاوان آویژه

با توجه به پژوهش های مرکز مشاوره خانواده آویزه فراموش نکنید، جنسیت شما، نوع زندگی‌تان در زمان کودکی و خردسالی، سطح تحصیلات اجتماعی و نگرش فکری شما همه و همه می‌توانند زمینه ابتلال به اختلال جنون کتاب را در وجودتان بیشتر کنند. کافی است پیش از هر چیز، خودتان متوجه این اختلال در وجودتان شوید و پس از پذیرش آن برای درمانش از دیگران درخواست کمک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو