۱۲ دلیل نخوابیدن نوزاد و نکات ریز و درشت بی خوابی نوزادان

۱۲ دلیل نخوابیدن نوزاد و نکات ریز و درشت بی خوابی نوزادان


منبع: آرگا

2

1402/7/17

16:09


از زمانی که نوزادان متولد می شوند، والدین به دنبال این هستند که کودکشان خواب راحت تری را تجربه کند. نکته مهمی که والدین باید به آن توجه داشته باشند این است که خواباندن نوزاد در هفته ها و ماه های اول بعد از زایمان کار راحتی نیست و همین موضوع می تواند مشکلات مختلفی را برای والدین به وجود آورد.

اگر در ماه های اول تولد نوزاد شما بی خواب باشد این امر بسیار عادی است. بعد از اگذشت مدت زمان کوتاهی این مشکل به طور کامل برطرف می شود. مادر در ماه های اولیه تولد امکان دارد درگیر خستگی شود و نتواند خواب کافی داشته باشد. مهارت خواباندن نوزاد یکی از مشکلاتی است که والدین زیادی با آن دست و پنجه نرم می کنند. یک نوزاد تازه متولد شده به طور معمول بیشتر ساعت های روز خود را می خوابد، ولی با گذشت زمان این مقدار بسیار کمتر می شود. به صورت کلی نخوابیدن نوزادان می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. در ادامه مطلب دلیل نخوابیدن نوزاد و توصیه هایی برای رفع این مشکل را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

مهم ترین دلیل نخوابیدن نوزاد چیست؟

همان طور که می دانید نوزادان به خواب زیادی نیاز دارند و این امر برای پدر و مادرهایی که در طول روز خسته شده اند بسیار اهمیت دارد. زیرا تنها هنگامی که کودکان در خواب هستند والدین می توانند خواب راحتی داشته باشند. دلیل نخوابیدن نوزاد می تواند به موارد زیر ربط داشته باشد.

اصلی ترین دلیل نخوابیدن نوزاد

۱. گرسنگی و تشنگی

اصلی ترین و مهم ترین دلیل نخوابیدن نوزاد می تواند به گرسنگی ربط داشته باشد. به همین خاطر حتی اگر نوزاد به صورت مرتب تغذیه شود، باز هم امکان دارد در طول شب گرسنه شود. بنابراین بهتر است هر چند ساعت یک بار از شیر مادر تغذیه شود. به طور معمول نوزادان در ماه های اول تا وقتی که بتوانند غذاهای کمکی نوش جان کنند، بیشتر اوقات در طول شب از خواب بیدار می شوند. از دلایل بیدار شدن های مکرر نوزاد می توان به تشنگی نیز اشاره کرد. زمانی که نوزادان تشنه می شوند می توانند با گریه کردن به مادر خود نشان دهند که تشنه هستند.

۲. احتیاج به جنب و جوش و تغییر مکان

نوزادان در طول روز بسیار حرکت می کنند. جنب و جوش و حرکت نوزادان از درون رحم شروع می شود و بعد از تولد نیز ادامه دارد. جنبش نوزادان اضطراب آن ها را کاهش می دهد. زمانی که نوزادتان مضطرب شود، معمولا با گریه کردن احساس خود را نشان می دهد.

۳. خسته بودن یا داشتن انرژی بیش از اندازه

علت نخوابیدن نوزاد ممکن است به خسته بودن او مربوط شود. زمانی که نوزاد به اندازه کافی نخوابیده باشد، تمایل زیادی به تحریک پذیری دارد. به همین خاطر نسبت به هر سر و صدایی حساس می شود و فریاد می زند. حساسیت های زیاد به صدای تلویزیون و اسباب بازی ها موجب نخوابیدن نوزاد می شوند. بنابراین بهتر است برای نوزاد خود محیطی را ایجاد کنید تا بتواند بدون هیچ گونه اختلال و حواس پرتی به راحتی بخوابد.

نخوابیدن نوزاد از علت تا درمان

۴. دندان در آوردن

یکی دیگر از دلایل نخوابیدن در شب می تواند به دندان در آوردن نوزاد مربوط شود. این موضوع بسیار حساس و دردناک است، زیرا یک مسئله ناخوشایند برای نوزادان به شمار می رود. خوابیدن در شرایط حساس می تواند به فک و دهان نوزادان فشار زیادی وارد کند، به همین خاطر موجب ناراحتی آن ها می شود. اگر نوزادتان در طول روز رفتار طبیعی دارد، ولی هنگام شب ناراحت است ممکن است علت آن به دندان در آوردن ربط داشته باشد.

۵. احساس درد در نوزاد

از علل نخوابیدن نوزاد می توان به درد داشتن اشاره کرد. لازم به ذکر است بدانید تنها روشی که نوزادان با آن احساس خود را نشان می دهند گریه کردن است. رفلاکس معده یکی از بیماری های شایع بین نوزادان به شمار می رود. در این شرایط نوزادان درگیر علائمی مانند ترشح زیاد بزاق دهان، خس خس، گریه کردن و استفراغ می شوند. به همین دلیل اگر درد نوزاد شما به علت درد معده یا عفونت باشد، بهتر است سریعا به پزشک مراجعه کنید.

۶. نیاز نوزاد به آغوش پر مهر مادر

گاهی اوقات تنها چیزی که نوزاد به آن نیاز دارد تماس از جانب مادر است. تا زمانی که مادر نوزاد را لمس نکند گریه ادامه دارد. در این موارد بهتر است در کنار کودک خود بخوابید تا گریه او متوقف شود. این روش در بیشتر مواقع جواب می دهد. شما می توانید به این شیوه ادامه دهید و همراه نوزاد خود بخوابید تا نوزادتان درگیر استرس و اضطراب نیز نشود.

به یاد داشته باشید همه نوزادان در بازه زمانی شش تا هشت ماهگی درگیر اضطراب و استرس جدایی از والدین می شوند. این ترس امکان دارد تا پنج سالگی نیز ادامه یابد. این ترس می تواند زمینه بی خوابی نوزادان را فراهم کند. سعی کنید زمان بیداری در کنار نوزادتان قرار داشته باشید و به صورت تدریجی از او جدا شوید. در هنگام خواب نیز چندین بار به او نزدیک شود تا حس اطمینان و آرامش در او به وجود بیاید.

دلیل نخوابیدن نوزاد چیست؟

۷. محیط نامناسب برای خوابیدن نوزاد

برای این که نوزاد بتواند به راحتی بخوابد باید در بهترین شرایط قرار داشته باشد. به همین خاطر اتاق یا محیط نوزاد باید به گونه ای باشد که نوزاد در آن بهترین حس ممکن را داشته باشد. مهم ترین نکته که باید به آن توجه داشته باشید، دمای اتاق خواب است. سرد بودن یا گرمای بیش از حد اتاق خواب نوزاد می تواند موجب بی خوابی او شود. سر و صدای بیش از حد نیز می تواند دلیل نخوابیدن نوزاد باشد.

۸. نداشتن ارتباطی عاطفی با والدین

اگر نوزاد شما از جانب پدر یا مادر خود محبتی دریافت نکند، درگیر استرس می شود و همین عامل می تواند زمینه مضطرب شدن او را فراهم کند. بهتر است برای این که حس آرامش را در نوزاد خود ایجاد کنید، پیش از خواباندن بازوها و شکم او را نوازش کنید. بوسیدن دست های نوزاد نیز حس خوشایندی را به او منتقل می کند.

۹. یاد گرفتن یک مهارت تازه و جدید

نوزادانی که در سنین رشد قرار دارند در حال یاد گرفتن مهارت های جدید هستند. آن ها امکان دارد سینه خیز، لگد زدن و بیشتر کارها را یاد بگیرند. به همین دلیل درگیر هیجانات بیش از حد می شوند. هیجان موجب می شود که نوزاد شما بی خوابی را تجربه کند. آن ها حتی در طول شب برای انجام تجربیات تازه ممکن است از خواب بیدار شوند و تمرین کنند. برای این که این مشکلات برطرف شود، در طول روز تمرینات زیادی با نوزاد خود انجام دهید.

علت اصلی بی خوابی نوزاد

۱۰. نبود نور خورشید

برای تنظیم ریتم خواب نوزادان نور خورشید بسیار مفید است. اکثر نوزادانی که کمتر در معرض نور خورشید و هوای آزاد هستند در طول شب خواب نا آرامی دارند. به همین خاطر در اوایل صبح و ظهر که نور خورشید به صورت ملایم تر می تابد، اجازه دهید نور آفتاب به نوزادتان بتابد. این کار می تواند از بی خوابی نوزادتان جلوگیری نماید. علاوه بر این آفتاب منبع غنی ویتامین D است.

۱۱. خواب نامنظم نوزاد

دلیل نخوابین نوزاد می تواند به خواب بریده بریده او مربوط شود. در حقیقت تغییر ساعت های خواب موجب می شود که تنظیم هورمون خواب و ساعت درونی بدن نوزاد به طور کامل مختل شود. اگر نوزاد شما دیر به خواب می رود و نظم خواب او به هم ریخته است این امر موجب می شود تا در طول شب بی خوابی را تجربه کند. بی خوابی در نوزادان باعث می شود تا آن ها از خواب خود لذت نبرند. برای این که ساعات خواب نوزادتان منظم شود، به مادران پیشنهاد می شود عصرها نوزاد خود را نخوابانند. مطالعات نشان می دهد نوزادانی که عصرها بیشتر می خوابند در طول شب به خواب کمتری احتیاج دارند.

۱۲. نوع پوشش نوزاد در زمان خواب

یکی از عواملی که موجب می شود نوزادتان خواب راحتی داشته باشد، به پوشش و راحتی او مربوط می شود. اگر نوزادتان لباس نامناسب داشته باشد زمانی که می خوابد به شدت اذیت می شود، در نتیجه بی خواب خواهد شد. یکی از مواردی که باید به آن توجه داشته باشید، در نظر گرفتن نوع پوشک نوزاد است. شما باید به طور منظم پوشک نوزادتان را عوض کنید. هم چنین خیس بودن پوشک نوزاد موجب بی خوابی و بی قراری نوزاد خواهد شد.

شایع ترین علل بی خوابی شبانه نوزادان

توصیه هایی برای رفع بی خوابی نوزاد

در بخش قبل شایع ترین علل نخوابیدن نوزاد را به طور کامل بیان کردیم.. در ادامه به نکاتی در خصوص رفع بی خوابی نوزاد اشاره خواهیم کرد:

  • یکی از بهترین روش ها برای رفع بی خوابی نوزاد خواندن لالایی و آرامش دادن به او است. این کار می تواند استرس نوزاد را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد.
  • استفاده از پستانک می تواند به نوزاد کمک کند تا خواب راحت تری داشته باشد. البته توجه داشته باشید پیش از این که نوزاد بخوابد پستانک را از دهانش بیرون بیاورید تا به خاطر بیرون آوردن آن از دهان بیدار نشود.
  • بهتر است در طول شب از پوشک هایی استفاده کنید که قدرت جذب بالاتری دارند. با این نوع پوشک ها اگر نوزاد با پوشک خیس بخوابد دیگر مجبور نمی شوید برای تعویض پوشک او را از خواب بیدار کنید.
  • سعی کنید پیش از خواب نوزادتان را پانزده تا بیست دقیقه ماساژ دهید. زمانی که نوزادتان را ماساژ می دهید راحت تر به خواب می رود.
  • هنگامی که اتاق نوزادتان را تاریک می کنید به این مفهوم است که زمان خواب فرا رسیده است. توجه داشته باشید نباید از چراغ خواب استفاده کنید. شما باید اجازه دهید نوزادتان به طور کامل تاریکی شب را حس کند.
  • دمای اتاق نوزاد باید بین هجده تا بیست و یک درجه سانتی گراد باشد تا نوزادتان زودتر و راحت تر به خواب رود. سرما و گرمای بیش از حد موجب می شود تا نوزادتان درگیر بی خوابی شود.
  • پیش از خواب نوزاد خود را سیر کنید. اگر نوزاد شما قبل از خواب گرسنه یا تشنه باشد ممکن است دیرتر به خواب رود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو