معرفی فیلم شماره 10 ؛ خلاصه داستان + بررسی فیلم

معرفی فیلم شماره 10 ؛ خلاصه داستان + بررسی فیلم


منبع: پلازا

3

1402/7/21

21:21


معرفی فیلم شماره 10 ؛ خلاصه داستان + بررسی فیلم

فیلم شماره ۱۰ از جمله آثاری بود که در جشنواره فیلم فجر سال 1401 حضور داشت و موفق شد تا بیشترین تعداد جایزه این دوره را دریافت کند. حال که این فیلم اکران شده، با معرفی و بررسی فیلم شماره 10 همراه شما هستیم.

حمید زرگرنژاد یکی از کارگردانان ایرانی است که به ساخت فیلم و مستندهایی که محوریت جنگ و دفاع مقدس دارند، معروف است. فیلم روز سوم که به کارگردانی محمدحسین لطیفی ساخته شد و بسیار مورد توجه قرار گرفت، در واقع الهامی از مستندی با همین نام از آقای زرگرنژاد بود. او سپس با فیلم ماهورا که ریشه‌ای واقعی دارد، توجه‌ها را جلب کرد و اکنون نیز به سراغ یک اثر ژانر دفاع مقدس با ریشه‌هایی در واقعیت رفته است.

فیلم شماره ۱۰ به کارگردانی و نویسندگی حمید زرگرنژاد ساخته شد و همچنین تهییه‌کنندگی آن را ابراهیم اصغری برعهده گرفت. این فیلم ابتدا در جشنواره فیلم فجر اکران شد، سپس در نوروز 1402 شبکه یک سیما آن را پخش کرد و سرانجام به اکران سینمایی رسید. این اثر جز فیلم‌های تحسین شده در جشنواره فجر بود و نخست قرار بود با نام شماره ده گریخت منتشر شود. در ادامه با معرفی فیلم سینمایی شماره ۱۰ همراه شما خواهیم‌ بود.

فهرست مطالب:

تاریخ اکران فیلم شماره ۱۰

ژانر فیلم سینمایی شماره ده اکشن، جنگی، مهیج و دفاع مقدس است. این فیلم ابتدا در بهمن 1401 در جشنواره فجر به نمایش درآمد و سرانجام در تاریخ 29 شهریور 1402 اکران عمومی شد. اگر درباره مدت زمان فیلم شماره 10 کنجکاو هستید، باید بگوییم این اثر 90 دقیقه طول می‌کشد.

داستان فیلم شماره ۱۰

داستان فیلم شماره ۱۰

خلاصه فیلم شماره 10 درباره یک رزمنده در اواخر دوره جنگ تحمیلی است که اسیر عراق شده و قصد فرار دارد. موانع زیادی پیش‌رو او است؛ از شرایط سخت فرار گرفته تا اینکه بعثی‌ها به ازای فرار یک نفر، سه نفر را اعدام می‌کنند. او خود را جوشکار زیر آب معرفی می‌کند و توانایی‌های بالایی برای ساختن راه فرار دارد. یکی از اسرا به نام احمد با دیدن توانایی‌های او توجهش به شماره ۱۰ جلب می‌شود و تصمیم می‌گیرد تا برای رساندن نام اسرای ثبت نشده در صلیب سرخ به او کمک کند. اما آیا احمد و شماره ده می‌توانند صدای این اسرا را به گوش همه برسانند یا به دام عراقی‌ها می‌افتند؟ چه کسان دیگری با بعثی‌ها همکاری می‌کنند؟

لازم به ذکر است که این فیلم براساس یک داستان واقعی ساخته شده اما در جزئیات آن تغییراتی نیز به وجود آمده است.

بازیگران فیلم شماره ۱۰

شماره ده یک اثر پربازیگر نیست اما از افراد توانایی برای ایفای نقش‌ها استفاده کرده است. در این قسمت با هنرپیشه های فیلم شماره 10 آشنا می‌شوید.

مجید صالحی

خلاصه فیلم شماره 10

مجید صالحی بازیگر ایرانی متولد 26 شهریور 1354 است. او بازیگری را از سال 1372 با تئاتر و کلاس‌های مرحوم سمندریان شروع کرد و در سال 1373 وارد تلویزیون شد و در سریال بوی خوش زندگی حضور داشت. این بازیگر سپس با مجید دلبندم به شهرت رسید زیرا هم صداپیشه مجید بود و هم در این فیلم بازیگری انجام می‌داد. این بازیگر سپس در آثار طنزی همچون زیر آسمان شهر، خوش‌رکاب، او مثبت، ترش و شیرین، سه در چهار و باغ سرهنگ در تلویزیون حضور پیدا کرد. همچنین فیلم‌های مجردها، دلداده، بعد از ظهر سگی سگی، کلمبوس و صحنه‌زنی ماحصل حضور این بازیگر در تلویزیون هستند. او در شبکه نمایش خانگی نیز کارهایی نظیر ابله و ساخت ایران ۳ را داشت. مجید صالحی عمدتا بازیگر طنازی است اما در فیلم شماره 10 نقشی جدی دارد و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقشاول مرد را برای آن دریافت کرد.

حسام منظور

بازیگران فیلم شماره ۱۰

حسام منظور هنرپیشه اهل ایران در 18 آذر 1359 به دنیا آمد. او اگرچه از سال 1382 در تئاتر فعالیت خود را شروع کرد اما ورودش به دنیای بازیگری پشت دوربین تا سال 1390 طول کشید و سرانجام در سال 1397 با سریال بانوی عمارت شهرت زیادی کسب کرد. او سپس آثار شاخصی همچون برادرجان و نجلا ۱ و ۲ را در تلویزیون بازی کرد و همچنین در سینما فیلم‌هایی همچون مست عشق و طلاخون را در کارنامه خود دارد.

سیامک صفری

هنرپیشه های فیلم شماره 10

سیامک صفری هنرپیشه اهل ایران متولد 22 فروردین 1343 است. این بازیگر فعالیت خود را از سال 1379 با تئاتر آغاز کرد و عمدتا به عنوان بازیگر مکمل در آثار مختلف حضور دارد. آقای صفری در رادیو کار کرده و اکنون مدرس بازیگری است. او یکبار نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مكمل مرد برای بازی در فیلم آخرین بار کی سحر را دیدی، شد. از آثار شاخص این هنرپیشه باید از سریال‌های مختارنامه، دندون طلا، آنام، فیلم‌های ماهی‌ها عاشق می‌شوند، اعترافات ذهن خطرناک من، نفس، بمب؛ یک عاشقانه و خون شد یاد کنیم.

مهدی زمین پرداز

ژانر فیلم سینمایی شماره ده

مهدی زمین پرداز هنرپیشه ایرانی متولد 23 شهریور 1360 است. این بازیگر کار خود را از تئاتر و مستند شروع کرد و آشنایی‌اش با محمدحسین مهدویان باعث شد تا آثار شاخصی همچون ماجرای نیمروز و لاتاری را در کارنامه خود ثبت کند. او با دیدن این فیلم جرم است! برای اولین بار توانست نقش اول یک فیلم باشد و از آثار شاخص دیگرش باید به زخم کاری، مرد بازنده، علفزار و حیثیت گمشده اشاره کنیم.

بهرنگ علوی

ژانر فیلم سینمایی شماره ده

بهرنگ علوی بازیگر اهل ایران متولد 1 فروردین 1359 است. او بازیگری را از سال 1370 شروع کرد و در تئاتر حضور داشت تا اینکه در سال 1383 با فیلم دیشب باباتو دیدم آیدا پشت دوربین رفت. این بازیگر کار تلویزیون را با سریال نردبام آسمان شروع کرد و با سریال هشت و نیم دقیقه در این رسانه معروف شد. بهرنگ علوی یکبار کاندید نقش مکمل بازیگری مرد جشنواره فیلم فجر برای دربند شده است. از آثار معروف این بازیگر باید به سریال‌های بر سر دوراهی، سیاه‌چاله، فیلم‌های عیار ۱۴، لانتوری، امکان مینا، ژن خوک و شادروان اشاره کنیم.

صحرا اسدالهی

معرفی فیلم سینمایی شماره ۱۰

صحرا اسدالهی بازیگر ایرانی متولد 27 مرداد سال 1370 است. این هنرپیشع بازیگری را از سال 1391 در کلاس‌های مرحوم سمندریان شروع کرد تا اینکه در سال 1393 با مجموعه گاهی به پشت سر نگاه کن اولین سریال خود را بازی کرد. در سال بعد او را در نقش کوتاهی در فیلم مشهور فروشنده دیدیم و پس از آن نقش‌های کوتاهی در فیلم‌های پری‌سا، پسرکشی، یقه سفیدها، جوجه تیغی، سریال‌های شرایط خاص، زندگی زیباست، بچه مهندس 2 و 3، جادوگر و آنتن بازی کرد. صحرا اسدالهی در فیلم بیرو نقشی مهم داشت و از هنرپیشگان فیلم شماره ۱۰ است.

احمد کاوری

تاریخ اکران فیلم شماره ۱۰

احمد کاوری بازیگر ایرانی در سال 1344 به دنیا آمد و علاوه بر بازیگری کارگردان و فیلمنامه‌نویس نیز است. او در آثاری همچون ارتفاع پست، اتوبوس شب، رنج و سرمستی، ماهورا، گربه سیاه و سریال نجلا ٢ به عنوان بازیگر حضور پیدا کرده است.

نقد فیلم سینمایی شماره ده

شماره ۱۰ فیلمی است که با خواندن خلاصه و موضوع آن قطعا گمان می‌کنید که با یک اثر کلیشه‌ای روبه‌رو هستید. اما آیا واقعا این موضوع صحت دارد؟

موضوع فیلم

در طی سال‌های اخیر فیلم‌های ژانر دفاع مقدس زیادی تولید شده‌اند که سعی دارند تلاش رزمندگان را در سال‌های جنگ ایران و عراق به مخاطب نشان دهند. اما معمولا با یک روند و ریتم در این آثار روبه‌رو هستیم. اما این اثر قصد ندارد پیرو آثار پیشین دفاع مقدس باشد. شماره ده روایت خاص خود را دارد، روایتی که مشخص می‌شود از اتفاقاتی حقیقی نشات گرفته است. این فیلم بیشتر از اینکه درباره دفاع مقدس باشد، بیشتر اکشن و جنگی به نظر می‌رسد.

در فیلم چندان با صحنه‌های خودشناسی، خودسازی و فداکاری‌های معمول رزمندگان روبه‌رو نیستیم، بلکه تلاش‌هایی مهیج و همچنین دلهره‌آور برای فرار از یک مخمصه بزرگ می‌بینیم که روند ساخت یک قهرمان را نیز نشان می‌دهد.

بازیگری و میزان موفقیت از نگاه مخاطب

نقد فیلم سینمایی شماره ده

از سوی دیگر بازیگری در این فیلم یکی از فاکتورهای اصلی موفقیت آن است‌ و باعث بالا رفتن نمرات فیلم شماره 10 می‌شود. مجید صالحی که پیش از این بیشتر چهره‌ای طنز به مخاطب نشان داده بود، اکنون در قالب جدی بسیار موفق عمل می‌کند. به علاوه حسام منظور بازی هماهنگی با او دارد. فیلم البته در روایت برخی از مسائل از خود ضعف نشان می‌دهد. همچنین با توجه به اطلاعات به دست آمده، اگرچه شماره ۱۰ براساس یک اتفاق واقعی است اما روایت دقیقی به این اتفاق نداشته و تحقیقات آن‌ چندان کامل نیستند.

به هر حال این اثر از میان فیلم‌های حضور داشته در جشنواره فجر لایق 11 نامزدی و برنده شدن چهار جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین موسیقی متن، بهترین چهره‌پردازی و بهترین طراحی صحنه بود. اما این نکته را باید با توجه به وضعیت گیشه فیلم بگوییم که تا کنون سلیقه تمامی رنج مخاطبان نبوده است.

کلام آخر

دانلود فیلم سینمایی شماره 10

در این مقاله با معرفی و بررسی فیلم ایرانی شماره ۱۰ همراه شما بودیم و سعی کردیم شما را از جزئیات این اثر با خبر کنیم. آیا شما تریلر فیلم سینمایی شماره ۱۰ را تماشا کرده‌اید؟ این فیلم جز آثار تحسین شده جشنواره فیلم فجر است و همچنین با توجه به موضوع خود برای علاقمندان این ژانر ارزش تماشای بلایی دارد. آیا قصد دانلود فیلم سینمایی شماره 10 را دارید؟ نظر شما درباره این اثر چیست؟ لطفا نظرات خود را با ما درمیان بگذارید. از همراهی شما متشکریم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو