بهترین ورزش برای کاهش استرس و تقویت اعصاب

بهترین ورزش برای کاهش استرس و تقویت اعصاب


منبع: آویژه

3

1402/7/30

23:20


بهترین ورزش برای کاهش استرس و تقویت اعصاب

لطفا به این مقاله امتیاز دهید

10 تاثیر مثبت ورزش بر آرامش اعصاب و روان شما

اگر احساس می کنید که به اندازه کافی از نظر روانی فرد قوی نیستید، نه نیاز است به پزشک مراجعه کنید، نه دارو مصرف کنید و نه حتی از وضعیت ضعف اعصاب و روان خود ناراحت باشید. کافی است ورزش کردن را به برنامه زندگی‌تان اضافه کنید. ورزش می تواند بهترین راهکار برای افرادی باشد که ضعف عصبی داشته و دچار استرس و اضطراب شدید در زندگی هستند.

برای این کار نیاز به تجهیزات و امکانات خاصی ندارید. تنها چیزی که برای شروع فعالیت ورزشی شما بسیار اهمیت دارد، داشتن کمی انگیزه است. انگیزه برای اینکه بدون نیاز به هیچ فرد دیگری خودتان برای آرامش اعصاب و روانتان وارد عمل شوید. شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که آیا هر نوع ورزشی برای داشتن اعصابی آرام و کاهش استرس و اضطراب کارساز است؟

برای یافتن پاسخ به این سوال و آشنایی با مهم ترین ورزش‌های تاثیر گذار بر سلامت اعصاب و روان مقاله زیر را تا آخر دنبال کنید. مشاوران مرکز مشاوره خانواده آویژه پیشنهادات بسیار خاصی برای شما دارند.

این موضوع را همیشه در ذهن خود به یاد داشته باشید که هر نوع تحرکی از بی تحرکی بهتر است.

ورزش و تقویت اعصاب

شاید این جمله برای شما ناآشنا باشد، اما کاملا بر مبنای واقعیت است که ورزش اول در مغز و روان شما اثر می‌گذارد و سپس در جسم شما احساس می‌شود.

ورزش به عنوان یک فعالیت بدنی بسیار موثر بر سلامت جسم و روان شما در تمامی دوران زندگی‌تان مولفه ای بسیار مهم محسوب می شود. در دنیای امروز نیز، این باور وجود دارد که جسم هر فرد تابعی از ذهن اوست و بهتر است هر فردی برای داشتن جسم و ذهنی سالم، تمرینات ورزشی و فعالیت بدنی را جز روتین زندگی خود قرار دهد.

تاثیر مثبت ورزش بر سلامت اعصاب و روان هر فرد زمانی مشخص می شود که بدانیم هیچ گونه جدایی بین مغز و بدن وجود ندارد. در واقع هر گونه ناراحتی عصبی و استرس بیشتر زمانی به سراغ شما می‌آید که تحرک ورزشی کمی داشته و هیچ فعالیت بدنی خاصی که بتوانید به واسطه آن آرامش اعصاب و روانتان را تامین کنید، انجام نمی‌دهید.

بهتر است بدانید هر چه میزان تحرک ورزشی شما کمتر باشد، احتمال اینکه دچار بیماری های مربوط به اعصاب و روان شوید، بیشتر است و هر چه قدر در برنامه روزانه خود فعالیت های بدنی تان را بیشتر کنید، سطح استرس و اضطراب شما کم شده و فکرتان منسجم تر کار می کند.

این موضوع را فراموش نکنید که مغز و بدن شما به شدت در هم تنیده هستند و به هیچ عنوان نمی توانید فواید بی شمار ورزش در سلامت روانتان را انکار کنید.

ورزش برای کاهش استرس و تقویت اعصاب

چند نکته ورزشی برای افزایش سلامت اعصاب و روان

برای اینکه بتوانید به واسطه ورزش کردن، سطح استرس و اضطراب خود را تقلیل داده و آرامش روان بیشتری داشته باشید بهتر است به چند نکته در حین انجام ورزشی که برای دنبال کردن در برنامه روزانه خود انتخاب کرده اید، توجه کنید:

باید بدانید هر کدام از ورزش ها فواید متفاوتی برای مغز و بدن شما دارند. با این حال ورزش های هوازی به دلیل بهبود عملکرد قلبی عروقی تنفسی بیشترین تاثیر را بر روی سلامت سیستم عصبی شما می گذارد.

ورزش های کششی بیشتر برای حفظ سایر جنبه های سلامتی بدن مفید بوده و تاثیرات ثانویه ای بر سلامت عصبی شما خواهند داشت.

تا جای ممکن به صورت منظم ورزش کنید. سطح ورزشی که انجام می‌دهید، به توانایی بدنی و سطح آمادگی جسمانی شما بستگی دارد.

بهتر است برای درک اثرات مثبت ورزش بر سطح سلامت روانتان، روزانه فعالیت های ورزشی خود را دنبال کنید. با این حال اگر زمان کمی دارید به مدت 5 روز در هفته، حداقل 30 دقیقه از روزتان را به ورزش اختصاص دهید.

بهتر است برای کودکانتان این زمان به روزی 1 ساعت افزایش پیدا کند. این را بدانید ورزش در حد متوسط بسیار بهتر و موثرتر از ورزش در حد سنگین است.

زیاده روی نکنید. این نکته را مورد توجه قرار دهید که ورزش بیش از حد نه تنها ذهن و اعصابتان را آرام نمی کند، بلکه موجب افزایش خستگی روحی شما نیز می شود.

ورزش بیش از حد شما به واسطه تجزیه بافت‌ها و افزایش سطح آمونیاک مغزی موجب مسمومیت های عصبی شما خواهد شد.

حتی ورزش زیاد، سیستم عصبی سمپاتیک شما را بیش از حد فعال کرده و همین عاملی موثر در تشدید استرس تان خواهد شد و شاید حتی پرخوری عصبی نیز در شما تشدید شود.

کاهش استرس و تقویت اعصاب

بهترین ورزش برای کاهش استرس و اضطراب

با این چهار تمرین مفرح و مناسب برای تمامی سنین، سطح استرس و اضطراب موجود در بدنتان را به پایین ترین حد ممکن تقلیل داده و زندگی پر از آرامشی را شروع کنید. برای دیدن نتایج این ورزش ها بر روی سلامت روان و اعصاب خود نیازی به عرق کردن در حین فعالیت ورزشی خود ندارید.

قدم بزنید

پنج روز در هفته را به مدت 30 دقیقه در روز پیاده روی کنید و قبل از آن هم 20 دقیقه حرکات کششی انجام دهید.

تمرینات هوازی

بهتر است ورزش های هوازی مانند دوچرخه سواری و یا شنا را در دستور کار خود قرار دهید. هر دوی این ورزش ها، تاثیرات بسیار کمی بر عضلات، استخوان ها و مفاصل شما داشته با این حال سطح گردش خونتان را بالا برده و اعصاب و روان شما را آرام می کند.

ورزش های مقاومتی

این موضوع که همه افراد بدنساز نیستند، اصلا ایراد ندارد و اشکال محسوب نمی شود. چه برای بلند کردن یک وزنه اقدام کنید، چه تصمیم به دراز و نشست بگیرید، شما در حال انجام یک ورزش مقاومتی بسیار خوب هستید که می تواند انعطاف پذیری و جریان خون شما را افزایش داده و به کاهش هورمون های استرس در بدن شما کمک کند.

حرکات کششی انجام دهید

هر روز چند دقیقه را به انجام حرکات کششی در بازوها، گردن، پاها و دست های خود اختصاص دهید. لازم نیست به بدنتان فشار بیاورید. این حرکت تنها برای تقویت اعصاب شما و بالا بردن احساس رضایتمندی از خودتان انجام می شود .

فواید ورزش برای رفع ضعف اعصاب

فواید ورزش برای رفع ضعف اعصاب

به طور کلی فواید بسیاری برای تاثیرات مثبت ورزش بر روی آرامش اعصاب و روان عنوان شده است که برای آشنایی شما با این موارد، در ادامه چند مورد از مهم ترین فواید فعالیت ورزشی برای حفظ سلامت روان و اعصاب شما عنوان می شود:

عامل موثر در رشد عصبی

مدت هاست مشخص شده است که ورزش موجب رشد سیستم عصبی در شما می شود و به همین دلیل توجه به آن برای رشد کودکانتان بسیار مهم است. از همین جهت است که درس تربیت بدنی به عنوان بخشی از برنامه درسی کودکان در مدارس عنوان شده و بر آن تاکید می شود.

اگر باردار هستید هم بهتر است بدانید که ورزش کردن شما در حین دوران بارداری‌تان، رشد عصبی جنین در رحم شما را به میزان بسیار قابل توجهی بهبود می‌بخشد.

در نوجوانان نیز، ورزش عاملی موثر در رشد عصبی‌شان محسوب می‌شود. از این رو اگر شما در آستانه سنین نوجوانی هستید بهتر است در برابر ورزش کردن مقاومت نکنید و حتی از همین حالا یک رشته ورزشی را برای افزایش تحرک بدنی خود انتخاب کرده و آن را برای سال‌ها دنبال کنید. فراموش نکنید که ترک ورزش در سنین نوجوانی می تواند جدا از تاثیرات منفی بر اعصاب و روان، عملکرد شناختی و تحصیلی شما را هم برهم بریزد.

جالب است بدانید که رشد سیستم عصبی حتی در بزرگسالی شما هم متوقف نمی‌شود و سلول های عصبی تان هم درست مانند انواع دیگر سلول‌ها، دائما تغییر کرده و تجدید می شوند. ورزش شما در سنین بزرگسالی‌تان می‌تواند به ارتقای فرآیند بازسازی عصبی ذهن شما کمک قابل توجهی کند.

تقویت هوشیاری ذهنی و شناختی

به طور کلی ورزش می تواند تاثیر عمیقی بر عملکرد شناختی و هوشیاری ذهنی شما داشته باشد.

به موجب ورزش، فرآیند آزاد سازی انتقال دهنده های عصبی در بیشتر نواحی مغز شما تنظیم می‌شود.

به موجب ورزش سطح کورتیزول یا همان هورمون استرس اولیه در بدن شما به میزان بسیار زیادی کاهش پیدا کرده و زمینه تمرکز و هوشیاری ذهنی‌تان تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند.

شاید باور نکنید اما شواهد نشان می‌دهد که ورزش کردن شما می تواند بر سطح هوشتان اثرات مثبت گذاشته و شما را باهوش تر از هر زمان دیگری کند.

افزایش انعطاف‌پذیری ذهنی

باید این واقعیت را بدانید که ورزش باعث افزایش انعطاف‌پذیری عصبی شما می شود. اگر تابه حال برای شما دشوار بوده که بر روی فکر و ذهن خود کنترل داشته باشید، بهتر است حتما به سراغ ورزش بروید.

این امکان برای شما ایجاد می شود که به واسطه ورزش انعطاف‌پذیری عصبی خود را بالا برده و سطح استرس و افکار منفی‌تان را به کمترین میزان ممکن تقلیل دهید.

حتی تحت تاثیر ورزش کیفیت خواب، بیداری و عملکرد قلبی عروقی و کیفیت هضم غذای شما هم افزایش پیدا می کند.

افزایش هماهنگی و تعادل عصبی

فراموش نکنید که تعادل عصبی شما به ارتباط عصبی بین مغز و بدنتان بستگی دارد.

به واسطه ورزش تعادل عصبی شما افزایش پیدا کرده و هماهنگی بیشتری بین سیستم مغز و بدن شما ایجاد می شود.

تنظیم خلق و خو و اعتماد به نفس

نتایج یک مطالعه گسترده نشان می دهد که ورزش مداوم می‌تواند سطح اعتماد به نفس شما را بالا برده و خلق و خوی شما را به خوبی تنظیم کند.

این موضوع تحت تاثیر آن است که ورزش، آزاد سازی انتقال دهنده های عصبی در نواحی مرکزی مغز را که اعمال غیرارادی اساسی مانند تنفس، حفظ ضربان قلب را تحت کنترل دارند، تثبیت می‌کند.

بهبود عملکرد تنفسی و سلامت عروق مغزی

بهبود خواب و دفع سموم مغز

ورزش عمق و کیفیت خواب شما را بهبود می بخشد. این موضوع به ویژه در کسانی که بیماری های عصبی شدیدی را تجربه کرده و یا دچار کهولت سن شده اند، بیشتر خود را نشان می دهد.

در واقع این عامل تحت تاثیر افزایش متابولیسم بدن، کاهش التهابات عصبی و خسته شدن سلول‌های عصبی پس از ورزش کردنتان اتفاق می افتد.

علاوه بر این، ورزش به طور چشمگیری عملکرد عروقی و تنفسی بدنتان را بهبود می‌بخشد و موجب حذف مواد زائد از بدن می شود. بر این اساس بالا رفتن کیفیت خواب شما موجب خواهد شد تا قدرت حافظه و یادگیری شما هم به میزان زیادی افزایش یابد و شب ها آرامش بیشتری داشته باشید.

تقویت سیستم ایمنی

ورزش منظم با شدت متوسط باعث بهبود جنبه های مختلف عملکرد سیستم ایمنی بدن می شود. تحت تاثیر این روند سلول های عصبی معیوب از بین رفته و فرآیند رشد ذهنی و جسمی شما بهتر پیش می‌رود. به موجب ورزش، سطح گلبول های سفید خون بهبود پیدا می کند.

بر این اساس باید بدانید که افرادی که دارای آمادگی جسمانی بیشتری در ورزش هستند، بسیار کمتر از افراد دیگری که ورزش نمی کنند و یا بیش از حد ورزش می کنند، به بیماری های عفونی مبتلا می شوند.

کاهش استرس، تنش و اضطراب

ورزش باعث تقویت سیستم عصبی سمپاتیک شده است. این بخش از سیستم عصبی مربوط به استرس، هوشیاری و بیداری است و به موجب تقویت این سیستم عصبی، سطح مواد شیمیایی مربوط به استرس در بدن شما کاهش پیدا می کند.

اگر شما جز آن دسته از افرادی هستید که به طور منظم ورزش می کنید، بهتر می توانید با استرس سایر بخش های زندگی خود مقابله کنید و سطح استرس در وجود شما بسیار کمتر از افرادی است که ورزش نمی کنند.

بهبود عملکرد تنفسی و سلامت عروق مغزی

شاید این موضوع را بدانید که تنفس صحیح شما برای بهبود سلامت سیستم عصبی تان بسیار حائز اهمیت است. ورزش مداوم شما می‌تواند بر سطح تنفس عمیق تان تاثیر گذاشته و در نهایت سلامت اعصاب و روان شما را افزایش دهد.

در واقع زمانی که شما ورزش می کنید با تقویت روند گردش خون در بدن و افزایش سطح اکسیژن خون بدنتان احساس آرامش و لذت بیشتری کرده و همین موجب می شود اضطراب و تپش قلب در بدن شما به شدت کاهش پیدا کند.

فراموش نکنید که مغز به عنوان یکی از آسیب پذیرترین اندام ها از نظر کمبود اکسیژن بوده و سلامت آن بر سطح سلامت ریوی و سیستم عصبی تان کمک می کند.

کاهش خطر ابتلا به بیمار های عصبی

تحقیقات جدید نشان می دهد، ورزش فواید عمده ای برای پیری مغز و کاهش خطر ابتلا به اختلالات عصبی دارد.

به موجب ورزش مداوم، احتمال اینکه در سنین بالا به بیماری هایی مانند پارکینسون، زوال عقل و بیماری های عروق مغزی دچار شوید به شدت کاهش پیدا می کند.

به اعتقاد مشاوران مرکز مشاوره آنلاین آویژه از بین تمام فوایدی که ورزش برای سلامت روان شما به همراه دارد، کاهش التهاب های عصبی می تواند مهم‌ترین اثری باشد که ورزش بر سلامت روان شما به جا می گذارد.

سخنی از مشاوران آویژه

کافی است یکی از این ورزش های چهارگانه ساده را به عنوان فعالیت روتین در زندگی خود انتخاب کنید و هر روز زمانی را به انجام دادن آنها اختصاص دهید. یادتان نرود زمانی که دچار استرس و اضطراب هستید و احساس می کنید اعصاب شما آرامش ندارد، ورزش می تواند بهترین راهکار برای مقابله با این احساسات منفی در وجودتان باشد.

این موضوع را همیشه در ذهن خود به یاد داشته باشید که هر نوع تحرکی از بی تحرکی بهتر است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو