جنگ لفظی ایلان ماسک با بنیانگذار ویکی‌پدیا : اسمشو بذار آلت پدیا!

منبع: تکراتو

5

1402/8/4

09:16


جنگ لفظی ایلان ماسک با بنیانگذار ویکی‌پدیا شدت بیشتری به خود گرفت. ماسک در پست جدیدش در شبکه اجتماعی X، ویکی‌پدیا را به ترویج ایدئولوژی چپگرای «ووکیسم» متهم کرد.

جنگ لفظی ایلان ماسک با بنیانگذار ویکی‌پدیا : اسمشو بذار آلت پدیا!

جنگ لفظی ایلان ماسک با بنیانگذار ویکی‌پدیا شدت بیشتری به خود گرفت. ماسک در پست جدیدش در شبکه اجتماعی X، ویکی‌پدیا را به ترویج ایدئولوژی چپگرای «ووکیسم» متهم کرد.

ماجرای جنگ لفظی ایلان ماسک با بنیانگذار ویکی‌پدیا (جیمی ولز) به تاریخ 17 اکتبر (25 مهر) برمی‌گردد که ولز از دشواری در راستی‌آزمایی اخبار درگیری میان اسرائیل و فلسطینیان سخن به میان آورد و شبکه اجتماعی ایکس تحت مالکیت ایلان ماسک را مسئول آن قلمداد کرد. وی در این رابطه توضیح داد: «ادعاها و تکذیب‌ها به سرعت منتشر می‌شوند و در این میان ایلان ماسک تمام ویژگی‌های اصلی [شبکه اجتماعی ایکس] را که تشخیص روزنامه‌نگاران واقعی از جعلیات را حتی از راه دور ممکن می‌ساخت حذف کرده است.»

در واکنش به این اظهارنظر، ایلان ماسک نیز نوشت: «لطفا «ووکی‌پدیا» را اصلاح کنید». اینگونه جنگ لفظی ایلان ماسک با بنیانگذار ویکی‌پدیا شکل گرفت و کماکان نیز ادامه دارد. اما ماجرای آلت پدیا چیست؟


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


جنگ لفظی ایلان ماسک با بنیانگذار ویکی‌پدیا

ایلان ماسک مدت‌هاست که دانشنامه ویکی‌پدیا را متهم به ترویج ایدئولوژی «ووکیسم» می‌کند. این جریان فرهنگی چپ‌گرا که در سال‌های گذشته شهرت بیشتری در ایالات متحده پیدا کرده بر عدالت نژادی، حقوق دگرباشان جنسی و مباحث چندفرهنگی تاکید دارد.

وی در تاریخ 22 اکتبر (30 مهر) طی پستی در ایکس نوشت: «آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چرا بنیاد ویکی‌مدیا این همه پول می‌خواهد؟ مطمئناً برای راه‌اندازی ویکی‌پدیا نیازی به این همه پول نیست چرا که شما می‌توانید به معنای واقعی کلمه یک نسخه از کل متن آن را در تلفن خود جای دهید! بنابراین پول برای چیست؟ ذهن‌های پرسشگر می‌خواهند جواب این سوال را بدانند.»

حالا، در بحبوحه جنگ لفظی ایلان ماسک با بنیانگذار ویکی‌پدیا ، ثروتمندترین مرد جهان در پیشنهادی طعنه‌آمیز اعلام کرده که اگر این دانشنامه آنلاین نام خودش را به «آلت‌پدیا» (Dickipedia) تغییر دهد مبلغ یک میلیارد دلار به آن کمک می‌رساند.

ماسک در این راستا با انتشار عکسی از درخواست کمک مالی ویکی‌پدیا، عنوان کرده است: «اگر نامشان را به دیکی‌پدیا [آلت‌‌پدیا] تغییر دهند، یک میلیارد دلار به آن‌ها می‌دهم.» او پیشنهاد خود را «جدی و محکم» دانست.

جنگ لفظی ایلان ماسک با بنیانگذار ویکی‌پدیا

بنیاد ویکی‌مدیا نیز به‌عنوان مالک ویکی‌پدیا، در واکنش به این اظهارات ایلان ماسک، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «ویکی‌پدیا تنها وب‌سایت در بین ده وب‌سایت برتر جهانی است که توسط یک سازمان غیرانتفاعی اداره می‌شود و این کار تنها با بخش کوچکی از بودجه و تعداد کمی کارمند امکان‌پذیر شده است. ما از طریق تبلیغات تأمین مالی نمی‌شویم، هزینه اشتراکی دریافت نمی‌کنیم و داده‌های شما را نمی‌فروشیم.»

همچنین بنیاد ویکی‌مدیا در پاسخ به ادعای رئیس شرکت ایکس مبنی‌بر اینکه تمام ویکی‌پدیا روی حافظه یک موبایل جا خواهد شد، اعلام کرد که نسخه متنی انگلیسی ویکی‌پدیا حدود 51 گیگابایت حجم دارد، درحالی‌که با اضافه کردن تصاویر و زبان‌های دیگر این وبسایت 428 ترابایت داده را شامل می‌شود. بنابر اعلام این بنیاد، ویکی‌پدیا در سال پیش 154 میلیون درآمد و 145 میلیون دلار خرج داشته است.

درحالی‌که کارشناسان تعدادی از ویژگی‌های این دانشنامه متن‌باز مانند گستردگی عنوان‌ها و انتشار رایگان آن را مورد تمجید قرار می‌دهند، همزمان اعتبار مطالب ویکی‌پدیا و سیاست بی‌طرفی آن را مورد تردید قرار می‌دهند و برخی صاحب‌نظران آن را دارای «سو‌گیری نظام‌مند» قلمداد کرده‌اند. این در شرایطی است که منتقدان می‌گویند ایلان ماسک هم در طرف مقابل با «به رخ کشیدن پول خود» تلاش در دست‌انداختن و تحقیر مخالفان، از جمله مالک ویکی‌پدیا دارد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص جنگ لفظی ایلان ماسک با بنیانگذار ویکی‌پدیا چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو