ارزش ایکس (توییتر سابق) در یک سال گذشته نصف شد

منبع: تکراتو

3

1402/8/9

23:07


بیش‌ از نصف ارزش ایکس (توییتر سابق) در 12 ماه اخیر از دست رفته است. این در حالی است که ایلان ماسک آن را به‌قیمت 44 میلیارد دلار خریداری کرده است.

ارزش ایکس (توییتر سابق) در یک سال گذشته نصف شد

بیش‌ از نصف ارزش ایکس (توییتر سابق) در 12 ماه اخیر از دست رفته است. این در حالی است که ایلان ماسک آن را به‌قیمت 44 میلیارد دلار خریداری کرده است.

مطابق با اسنادی که به‌دست فورچون رسیده است، ارزش ایکس (توییتر سابق) درحال‌حاضر 19 میلیارد دلار است. این در حالی است که ایلان ماسک سال پیش سهام این شرکت را با پرداخت 44 میلیارد دلار یا 54.20 دلار به‌ازای هر سهم خریده است. ایلان ماسک با خریداری توییتر، این پلتفرم را به یک شرکتی خصوصی تبدیل کرد. درحال‌حاضر واحدهای سهام محدود (RSU) را با قیمت 45 دلار به کارمندانش عرضه می‌کند.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


کاهش بیش از نصف ارزش ایکس

براساس داده‌های ارزش‌گذاری داخلی ایکس به‌نظر این شرکت با یک افت بزرگ 56 درصدی در 12 ماه گذشته روبرو شده است. درباره این مسئله علل مختلفی مطرح می‌شود؛ به‌عنوان نمونه می‌توان به اقداماتی همچون بداخلاقی با روزنامه‌نگاران و کمک به جعل هویت اشاره کرد. به‌هرحال، کاهش ارزش ایکس به‌طور کامل روایتگر داستان مشکلات این شرکت نیست و از طرفی ارزش‌گذاری این پلتفرم با دیدگاه‌های متفاوتی ارائه می‌شود و هر شخص یا شرکتی می‌تواند ارزشی را طبق معیارهای خود تعیین کند.

در همین راستا شرکت EquityZen، که روند ارزش‌گذاری را به‌صورت مستمر در شرکت‌های فناوری خصوصی جهت گسترش سرمایه‌گذاری دنبال می‌کند، در این رابطه اطلاعاتی را ارائه کرده است. فیل هاسلت، بنیان‌گذار و مدیرعامل این شرکت بیان کرده است: «قبل‌ از عرضه‌ی اولیه‌ی سهام و تا آخرین دور تأمین مالی، شاهد معامله‌ سهام شرکت‌های فناوری خصوصی با تخفیف متوسط 49 درصد بوده‌ایم.»

به عقیده هاسلت افت ارزش شبکه اجتماعی ایکس غافلگیرکننده نیست. وی البته اگرچه اعلام کرده است که سرعت این افت تنها طی یک‌ سال، می‌تواند باعث نگرانی بزرگی باشد. وی در قسمت دیگری از توضیحاتش اضافه کرد که احتمال ارزشگذاری ارزانتر سهام عادی هر شرکتی وجود دارد؛ زیرا آن شرکت سهامی عام نیست.

ارزش ایکس

مدیرعامل EquityZen همچنین اعتقاد دارد که به‌دلیل عدم وجود بازار نقدینگی فعال برای سهام، شرکت می‌تواند سهام عادی خود را کمتر از قیمت 44 میلیارد دلار ارزش‌گذاری کند. این امرر درواقع به‌نفع کارمندان است زیرا احتمالاً سهام بیشتری کسب خواهند کرد. گفتنی است که در زمان دریافت ارزش‌گذاری کاهش‌یافته‌ 409A توسط یک شرکت، این اتفاق برای کارمندان و مدیران می‌تواند یک مبادله بُرد-بُرد قلمداد شود؛ زیرا اختصاص اختیار سهام به کارمندان را کم‌هزینه‌تر و جذب استعدادها را تسهیل می‌کند.

بنابراین کاهش ارزش‌گذاری شرکت‌ها پس‌ از ارزیابی جدید 409A امری متداول است. سال پیش دو شرکت Stripe و Instacard هم به‌ترتیب کاهش 28 و 38 درصدی ارزش خود را تجربه کردند. زمانی که شرکت‌های خصوصی، گزینه‌های جبرانی مشابه سهام ارائه می‌کنند، به شرکت‌ها توصیه می‌شود از ارزش‌گذاری 409A (ارزیابی مستقل از ارزش شرکت) استفاده کنند. این نوع ارزیابی‌ها به‌طور معمول محافظه‌کارانه‌تر هستند.

الکس راس، بنیانگذار و مدیرعامل اپلیکیشن مراقبت از گیاهان Greg در رابطه با ارزش‌گذاری 409A عقیده دارد که این روش مبنای مالیاتی را برای گزینه‌های سهام مشخص می‌کند. وی به‌عنوان رئیس استارتاپ خصوصی، سالی یک مرتبه درخواست ارزیابی جدید 409A را می‌کند. به عقیده وی ارزش‌گذاری 19 میلیارد دلاری ایکس منجر به پرداخت مالیات کمتر توسط کارمندان این شرکت، نسبت‌ به ارزش‌گذاری 40 میلیارد دلاری می‌شود.

البته با وجود منفعت کوتاه‌مدت کارمندان ایکس از ارزش‌گذاری این شرکت تا میزان 56 درصد کمتر از سال قبل، این پلتفرم همچنان باید به فکر جبران ارزش ازدست‌رفته‌ خود باشد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص نصف شدن ارزش ایکس چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

.

منبع: زومیت

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو