ترسناک ترین فیلم های ژانر وحشت از نظر ۱۳ کارگردان مشهور؛ از Kwaidan تا Funny Games

ترسناک ترین فیلم های ژانر وحشت از نظر ۱۳ کارگردان مشهور؛ از Kwaidan تا Funny Games


منبع: روزیاتو

3

1402/8/4

22:02


ترسناک ترین فیلم های ژانر وحشت از نظر ۱۳ کارگردان مشهور؛ از Kwaidan تا Funny Games

ترسناک ترین فیلم های ژانر وحشت از نظر ۱۳ کارگردان مشهور؛ از Kwaidan تا Funny Games

چه به دنبال یک فیلم ترسناک باشید تا حال و هوای مناسب یک شب پر از وحشت را ایجاد کنید و چه فقط به دنبال چیز جدیدی برای تماشا کردن در ژانر وحشت باشید، به ندرت راهی بهتر از این وجود دارد که به سراغ انتخاب ها و پیشنهادهای بهترین و بااستعدادترین فیلمسازان هالیوود بروید. حتی بهتر از آن، هیچ گروهی بهتر از کارگردانان ژانر وحشت نمی توانند در مورد بهترین فیلم های ترسناک صحبت کنند. با کمک گزارش نشریات مختلف، مصاحبه ها، پادکست ها و هر چیزی که مربوط به آن ها بوده است، توانسته ایم فهرستی از تعدادی از بهترین کارگردانان ژانر وحشت و فیلم های ترسناک مورد علاقه آن ها تهیه کنیم.

ترسناک ترین فیلم های تاریخ سینما به انتخاب کارگردانان ژانر وحشت

این کارگردانان، در طول سال ها، نظرات خود را در مورد تعداد زیادی از فیلم های ترسناک مطرح کرده اند، اما ما در اینجا نام کارگردانانی را ذکر کرده ایم که آشکارا و واضح فیلم ترسناک مورد علاقه خود را معرفی کرده و حرف های زیادی برای گفتن در مورد آن ها دارند. چیزی که چنین فهرستی را از هر فهرست “ده فیلم ترسناک برتر” دیگری جدا می کند این است که کارگردانان مورد نظرمان، این فیلم ها را با دید خاص خود بررسی و بازتعریف کرده اند که دیدگاه های جدیدی را در مورد فیلم ها از نقطه نظری که شما تنها با بررسی نظرات مخاطبان به آن دست پیدا نمی کنید، را فراهم می کنند. بدین ترتیب در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ترسناک ترین فیلم های تاریخ سینما از دیدگاه کارگردانان ژانر وحشت آشنا کنیم.

ترسناک ترین فیلم های تاریخ سینما به انتخاب کارگردانان ژانر وحشت

۱۳- الکساندر آجا (The Shining)

الکساندر آجا، کارگردان سرشناس جنبش افراطی جدید در ژانر وحشت و کارگردان فیلم High Tension، بارها از عشق خود به فیلم درخشش (The Shining) ساخته استنلی کوبریک سخن گفته است. آجا در اوایل دهه ۲۰۰۰ به عنوان یک فیلمساز علاقمند به چالش های جدید شروع به کار کرد و در نهایت در سیستم هالیوود برای ساخت فیلم هایی مانند بازسازی سال ۲۰۰۶ از فیلم The Hills Have Eyes ساخته وس کریون و Pirahnna 3D در سال ۲۰۱۰ مشغول به کار شد. او در ادامه فیلم های ترسناک دیگری مانند Horns (با دنیل ردکلیف) و Crawl را ساخت.

این کارگردان در گفتگو با راتن تومیتوز، درخشش را نمونه ای از ترسناک ترین فیلمی دانست که تاکنون دیده است. آجا پس از اینکه از او پرسیده شد فیلم های مورد علاقه اش کدامند، گفت: «من در سن هفت سالگی به طور اتفاقی فیلم درخشش را تماشا کردم و این ترسناک ترین تجربه ام تاکنون بود و شاید یکی از دلایلی که باعث شد کاری را که امروز انجام می دهم، انجام دهم». وقتی از او خواسته شد بیشتر توضیح دهد، آجا در ادامه به توصیف علاقه اش به این اقتباس از رمان استفن کینگ پرداخت و گفت که این یکی از آن فیلم هایی است که می تواند بارها و بارها بدون مشکل تماشا کند.

ترسناک ترین فیلم های تاریخ سینما به انتخاب کارگردانان ژانر وحشت

۱۲- آری آستر (Kwaidan)

آری آستر را احتمالاً مخاطبان ژانر وحشت بیشتر به خاطر نویسندگی و کارگردانی برخی از تحسین شده ترین و مطرح ترین فیلم های ترسناک دهه اخیر یعنی Hereditary و Midsommar می شناسند. وقتی که او مشغول ساخت برخی از وحشتناک ترین فیلم های عصر مدرن نیست، آستر نقدهای هوشمندانه و عمیقی نسبت به فیلم ها ارائه می کند. او همواره نظرات خود را در مورد فیلم ها در مصاحبه ها و گفتگوهایش مطرح می کند که برای افرادی که می خواهند ببینند تمام احساسات هنری او از کجا ناشی می شود، بسیار روشنگر است.

آستر در فهرستی که برای آکادمی اسکار نوشت، پنج فیلم ترسناک مورد علاقه اش را اعلام کرد. در لیست او فیلم هایی مانند Don’t Look Now, Carrie, Night of the Hunter, و Possession را ذکر کرد، اما آستر به طور خاص به آخرین فیلم در این لیست به عنوان محبوب مطلق خود اشاره کرد. کوایدان (Kwaidan به کارگردانی ماساکی کوبایاشی) فیلم ترسناک مورد علاقه اوست زیرا به گفته او، «آنتالوژی فوق العاده کوبایاشی شاید نفسگیرترین وز یباترین فیلم ترسناکی باشد که تا به حال ساخته شده است… کوایدان فرازمینی و فراموش نشدنی است و از تعهد کامل به هنر برخوردار است».

ترسناک ترین فیلم های تاریخ سینما به انتخاب کارگردانان ژانر وحشت

۱۱- دارن لین بوزمن (The Last House on the Left)

دارن لین بوزمن به عنوان رهبر اصلی سری فیلم های اره (Saw) شناخته می شود، کسی که چهار فیلم را در این فرنچایز کارگردانی کرده و در میان طرفداران آثار ترسناک به عنوان دومین پدر این فرنچایز شناخته می شود. اگرچه فیلموگرافی او به اندازه برخی دیگر از فیلمسازان این فهرست گسترده نیست، اما هنوز هم باید به سهم او در این ژانر احترام گذاشت. در مصاحبه ای با El Rey Network، از بوسمن خواسته شد تا فیلم های ترسناک مورد علاقه اش را نام ببرد و او نیز چیزهای زیادی برای گفتن در مورد فیلم آخرین خانه در سمت چپ ساخته وس کریون داشت.

آخرین خانه در سمت چپ به عنوان یکی از اولین فیلم های زیر شاخه “انتقام تجاوز” در ژانر وحشت شناخته می شود اما بسیاری آن را به عنوان اعلام وجود کریون در صحنه ژانر وحشت نیز می شناسند. زمانی که از بوزمن پرسیده شد که چرا این فیلم ترسناک مورد علاقه اوست، او گفت: «وس کریون یک بت و قهرمان من و بسیاری دیگر است. این یکی از آن فیلم هایی بود که شما در تماشای آن احساس بدی دارید. این فیلم یک انتخاب جسورانه است و به یاد می آورم که این اولین باری بود که به عنوان یک مخاطب می خواستم کارگردان را ببینم».

ترسناک ترین فیلم های تاریخ سینما به انتخاب کارگردانان ژانر وحشت

۱۰- پاتریک برایس (Jacob’s Ladder)

پاتریک برایس که به خاطر فرانچایز ترسناک مستقل و بسیار محبوب Creep شناخته می شود، با فیلم های دارای تصاویر تکان دهنده بیگانه نیست. تمایل برایس به داستان های ساده و در عین حال خشن و بیرحمانه، او را به یکی از جذاب ترین کارگردانان مستقل در سال های اخیر تبدیل کرده است. شاید بسیاری از خود بپرسند که چنین فردی برای رسیدن به ایده هایش چه فیلم هایی را تماشا می کند و خوشبختانه او توضیحاتی چند در این مورد ارائه کرده است. برایس در مصاحبه ای با منتال فلاس از فیلم نردبان جیکوب به عنوان یکی از فیلم های مورد علاقه اش و یک فیلم ترسناک نادیده گرفته شده یاد کرده است.

فیلم ترسناک نردبان جیکوب محصول سال ۱۹۹۰ ساخته آدریان لین و تنها فیلم ترسناک این کارگردان بود، اما این بدان معنا نیست که باید نادیده گرفته شود؛ حداقل تا جایی که به برایس مربوط می شود. برایس در پاسخ به این سوال که چه چیزی را در مورد فیلم دوست دارد، گفته است: « لحظاتی در فیلم وجود دارند که از افکت های عملی و درون دوربینی برای از بیرون کشیدن ترس هایی استفاده می کنند که فراتر از درک انسان هستند. به یاد دارم که مجبور بودم لحظات خاصی را دوباره تکرار کنم و از خودم بپرسم که آدریان لین چگونه توانست آن ها را به نمایش بگذارد».

ترسناک ترین فیلم های تاریخ سینما به انتخاب کارگردانان ژانر وحشت

۹- جان کارپنتر (The Exorcist)

شاید باورکردنی نباشد که خود استاد وحشت، جان کارپنتر، تا به حال از چیزی ترسیده باشد. کارپنتر که با شاهکار خود هالووین به صحنه ژانر وحشت آمده و ژانر اسلشر را در این روند متحول کرده است، بیشتر عمر حرفه ای خود را صرف ترساندنهر کسی که با او برخورد می کند، کرده است. اما به نظر می رسد که حتی کارپنتر هم یکی دو بار ترسیده.

کارپنتر در مصاحبه ای با The Fader گفته است که جن گیر ممکن است ترسناک ترین فیلمی باشد که تا به حال دیده است. وی در این باره گفته است: «همه می دانند که چه چیزی در مورد این فیلم ترسناک است. شیطان. اولین باری که آن را دیدم فکر کردم برای اینکه این فیلم واقعاً موثر باشد نیاز به اعتقاد به قدرتی بالاتر دارد اما از آن زمان به بعد فقط به خاطر چیزی که هست ارزش این فیلم را درک کرده ام: این فیلم واقعاً فوق العاده است».

ترسناک ترین فیلم های تاریخ سینما به انتخاب کارگردانان ژانر وحشت

۸- دیوید کراننبرگ (Don’t Look Now)

دیوید کراننبرگ که به خاطر تعریف و ایجاد تحول در زیرشاخه وحشت بدنی شهرت دارد، اغلب به عنوان یک فرد عجیب الخلقه شناخته می شود. با این حال، کراننبرگ هم باید الهامات و کابوس های خود را از جایی دریافت کند و ظاهراً، تمایل خاصی به نیکلاس روگ دارد. روگ که به خاطر فیلم کلاسیک ترسناک حالا نگاه نکن شناخته می شود، اغلب به عنوان یکی از محبوب ترین فیلمسازان در نگاه کارگردانان سینما، به خصوص کراننبرگ، شناخته می شود.

در مصاحبه ای در کانال یوتیوبی Konbini،کراننبرگ تاکید کرده که حالا نگاه نکن یکی از بهترین فیلم های ترسناک از نگاه اوست: «این فیلمی بود که واقعاً مرا حیرت زده کرد. من واقعاً تحت تاثیر آن قرار گرفتم. فقط یک فیلم خیلی قوی – خیلی عجیب و به شدت درباره مرگ. اما در ابتدا، شما نمی دانید که این موضوع واقعی فیلم است. در واقع یک داستان عاشقانه است، اما یک داستان عاشقانه درباره عشق و مرگ است».

ترسناک ترین فیلم های تاریخ سینما به انتخاب کارگردانان ژانر وحشت

۷- گیرمو دل تورو (Eyes Without a Face)

گیرمو دل تورو که با دنیای ترس و وحشت غریبه نیست، اغلب در فیلم هایش با وحشت های بشریت مواجه می شود. در فیلم هایی مانند Crimson Peak, Hellboy, و Cronos، دل تورو چیزهای زیادی درباره امیال درونی بشریت فاش کرده است. با این حال، شاید کسی از خود بپرسد که چه چیزی می تواند مردی را بترساند که در تک تک آثارش مستقیماً با تاریکی بشریت مواجه می شود.

دل تورو در مصاحبه ای با Criterion، به فیلم چشم های بدون چهره ساخته سال ۱۹۶۰ اشاره کرده است که در آن یک زن جوان پس از تصادف شدید با خودرو، پیوند صورت دریافت می کند. دل تورو در مورد این فیلم می گوید: «شخصیت اصلی مانند آدری هپبورن نامیرا است. این فیلم به خاطر کنتراست بین زیبایی و بیرحمی تاثیر زیادی بر من گذاشت». به همین دلیل، دل تورو آن را فیلم ترسناک محبوب خود و یکی از بهترین فیلم های ترسناکی می داند که تا به حال ساخته شده است.

ترسناک ترین فیلم های تاریخ سینما به انتخاب کارگردانان ژانر وحشت

۶- رابرت اگرز (Nosferatu)

رابرت اگرز که به خاطر فیلم هایی که در آن ها به یک اندازه پوچی و تاریکی وجود دارد، شناخته شده است، با آثار به شدت ترسناک خود بر دنیای وحشت تاثیر گذاشته است. فرقی نمی کند که در مورد The Witch صحبت می کنید یا The Lighthouse یا The Northman، شکی نیست که هنر در قلب اثری قرار دارد که اگرز ساخته است. اما وقتی از او پرسیده شد که چه فیلم های ترسناکی الهام بخش او بوده اند، اگرز پاسخی داد که تنها او می توانست بدهد.

در مصاحبه ای با شودر، اگرز در مورد فیلم کلاسیک نوسفراتو ساخته اف دبلیو مورنو در سال ۱۹۲۲ گفته است، فیلمی که اگرز قصد دارد به زودی آن را بازسازی کند. اگرز در مورد این فیلم صامت کلاسیک چنین گفته است: «این فیلم در زمان خود یک فیلم ترسناک مستقل بود. اگرچه در برخی زوایا کمی خام بود اما با این حال یکی از بهترین و فراموش نشدنی ترین فیلم هایی است که تاکنون ساخته شده است. من نسخه کهنه سیاه و سفید ساخته شده از تکه های چاپی ۱۶ میلی متری را ترجیح می دهم. این نسخه های تاریک یک راز ترسناک در خود دارند و به ساخت افسانه خون آشام واقعی بودن مکس شرک کمک می کنند».

ترسناک ترین فیلم های تاریخ سینما به انتخاب کارگردانان ژانر وحشت

۵- مایک فلاناگان (The Blackcoat’s Daughter)

مایک فلاناگان به لطف فیلم ها و سریال های نتفلیکسی متعددی مانند The Haunting of Hill House و The Haunting of Bly Manor که در کارنامه خود دارد، یکی از استادان کنونی ژانر وحشت بوده و تاثیر زیادی روی بسیاری از فیلمسازان گذاشته است. فلاناگان که به خاطر سبک کند و تمرکز شدیدش روی سناریو شناخته می شود، توانسته مردم را به گونه ای بترساند که کمتر کسی در سال های اخیر توانسته بترساند. بنابراین خیلی ها از خود می پرسند فلاناگان چه فیلم هایی تماشا می کند که به چنین قدرتی منحصربفرد در ترساندن مردم رسیده است.

فلاناگان در مصاحبه ای با راتن تومیتوز فهرستی از فیلم های ترسناک مورد علاقه اش را تهیه کرده و دختری با پالتو مشکی ساخت اوسگود پرکینز در آن فهرست بود. فلاناگان در مورد این فیلم گفته است که «فیلم گیج کننده، ترسناک و متفکرانه پرکینز یکی از فیلم های مورد علاقه من است. بازی های بی نقص از تمام بازیگران و چیزی که در ابتدا به نظر می رسد داستانی در مورد مواجهه دختران با یک نیروی فراطبیعی است، در نهایت به چیزی حتی عمیق تر تبدیل می شود. من این فیلم را به دلایل زیادی دوست دارم اما به طور ویژه به این دلیل که چگونه به یک جنبه کشف نشده از داستان های جن زدگی می پردازد».

ترسناک ترین فیلم های تاریخ سینما به انتخاب کارگردانان ژانر وحشت

۴- ویلیام فریدکین (Funny Games)

ویلیام فریدکین به عنوان کارگردان بسیاری از فیلم های افسانه ای معاصر شناخته می شود. فریدکین، کارگردان فیلم های جن گیر و ارتباط فرانسوی بوده و یکی از شناخته شده ترین فیلمسازان قرن بیستم است. با این حال، برخی هنوز از خود می پرسند که چه چیزی می تواند مردی را بترساند که فیلم The Exorcist را ساخته است، فیلمی چنان ترسناک که حتی کارپنتر را هم ترساند.

فریدکین در گفت وگو با انترتینمنت ویکلی، ۱۳ فیلم ترسناک مورد علاقه اش را اعلام کرده و فیلم بازی های مسخره ساخته میشاییل هانکه را ترسناک ترین فیلمی دانسته که تا به حال دیده است: «این فیلم احتمالاً ترسناک ترین فیلم فهرست من است زیرا در مورد دو دیوانه جوان در منطقه ای روستایی است که خانواده ای را در خانه خود وحشت زده می کنند. این همان چیزی است که امروزه به کررات در اخبار می بینید و احتمال رخ دادن آن وجود دارد. فیلم به شکلی کاملاً بی نقص ساخته شده است».

ترسناک ترین فیلم های تاریخ سینما به انتخاب کارگردانان ژانر وحشت

۳- وس کریون (The War of the Worlds)

وس کریون مغزمتفکر دو مورد از مهم ترین فرنچایزهای تاریخ ژانر وحشت است: جیغ و کابوس در خیابان الم. این کارگردان بسیار مهربان (صحنه فیلمبرداری فیلم های او به خوشایند بودن مشهور بود) قادر بود بدترین تصاویر قابل تصور را در فیلم های نمادینی که در آن ها شر نه نیهیلیستی، بلکه انعکاسی قابل باور از چیزی بسیار آشنا بود، زنده کند.

کریون در مقاله ای که در سال ۲۰۱۵ برای روزنامه The Daily Beast نوشت، فهرستی از فیلم مورد علاقه خود در ژانر وحشت تهیه کرد. بسیاری از آن ها به دلیل جایگاه “کلاسیک” خود در این فهرست قرار دارند، اما کریون به جنگ دنیاها، فیلم تاثیرگذار سال ۱۹۵۳ ساخته بایرون هاسکین علاقه خاصی داشت. این کارگردان به یاد می آورد که به شدت از تماشای موجودات شبیه مار در این فیلم وحشت زده بود که همیشه می توان حضور ترسناکشان را حس کرد.

ترسناک ترین فیلم های تاریخ سینما به انتخاب کارگردانان ژانر وحشت

۲- استیون اسپیلبرگ (Psycho)

بسیاری از رابطه اسپیلبرگ با هیچکاک آگاه هستند. می دانیم که رابطه آن ها خیلی عالی نبود. اما این بدان معنا نیست که اسپیلبرگ هیچ علاقه ای به استاد تعلیق نداشته است. به طور ویژه، اسپیلبرگ از فیلم روانی به عنوان فیلم ترسناک مورد علاقه اش نام برده است. با توجه به اینکه این شاهکار ترسناک هیچکاک مسلماً بهترین فیلم او از دیدگاه تجاری و تکنیکی است، نمی توان این موضوع را تصادفی دانست، دو جنبه ای که در فیلموگرافی اسپیلبرگ بسیار برجسته است.

تلاش های اسپیلبرگ در ژانر وحشت “محافظه کارانه” و تقریباً غیرمستقیم بوده است. او هنوز یک فیلم ترسناک تمام عیار نساخته، اما تجربیاتش به اندازه کافی هیجان انگیز و نگران کننده هستند که هر از گاهی شما را وادار به نگاه کردن به جای دیگر کنند. تا این لحظه، ما شاهد ورود او به قلمرو ژانر وحشت نیستیم، اما می توانیم مطمئن باشیم که اگر اسپیلبرگ این کار را می کرد، روانی الهام بخش مطمئنی برای او می شد.

ترسناک ترین فیلم های تاریخ سینما به انتخاب کارگردانان ژانر وحشت

۱- جوردن پیل (A Nightmare on Elm Street)

جوردن پیل همواره از فردی کروگر به عنوان بزرگ ترین شرور ترسناک در تمام دوران ها یاد می کند و فیلم کابوس در خیابان الم ساخته وس کریون را همواره در صدر فهرست فیلم های ترسناک مورد علاقه اش قرار می دهد. در فیلم ما (Us)، پیل در مقدمه فیلم خود مستقیماً به فیلم کریون اشاره می کند، و تعریف او از برزخ زمینی به نام مکان غرق شده در فیلم برو بیرون (Get Out)، دارای قدرت کابوس واری است که چاره ای نداریم جز اینکه احساس کنیم یک اقامتگاه عالی برای کروگر است.

لیست پیل از فیلم های ترسناکی که باید ببینید از فیلم کریون نیز فراتر می رود. جالب اینجاست که او The Exorcist را در این لیست قرار نداده است. صرف نظر از این موضوع، این کارگردان قابل توجه امروزی، به خاطر حذف شاهکار فریدکین، مستحق بخشش است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو