تفاوت علائم پریود و بارداری { 9 مورد اصلی }

منبع: همسرتایم

5

1402/8/14

23:39


تفاوت علائم پریود و بارداری بسیاری از خانم ها در رابطه با تفاوت علائم پریود و بارداری سوال پرسیده بودند که ما در این مطلب از سایت…

تفاوت علائم پریود و بارداری { 9 مورد اصلی }

2/5 - (2 امتیاز)

تفاوت علائم پریود و بارداری

بسیاری از خانم ها در رابطه با تفاوت علائم پریود و بارداری سوال پرسیده بودند که ما در این مطلب از سایت همسرتایم به این موضوع می پردازیم.

PMS یا سندرم پیش از قاعدگی علائمی دارد که کمی شبیه به علائم اوایل بارداری می باشد. اما تفاوت‌هایی بین علائم پریود و بارداری هست که می‌تونید تشخیص دهید که وضعیتتان چیست.

چرخه قاعدگی و بارداری در بین افراد مختلف می تواند متفاوت باشد اما اغلب دچار حس درد در سینه‌ها، گرفتگی عضلات و تغییر در خلق و خو در بین خانم ها مشترک است.

 

همچنین بخوانید:

سه روز از پریودم گذشته آیا باردارم

کارهای ممنوعه در دوران بارداری

 

 

9 علامت مشترک دوران پیش از پریود و بارداری

یک سری علائم وجود دارد که هم در دوران بارداری و هم قبل از قاعدگی تجربه می کنیم. اما چگونه بفهمیم که باردار هستیم یا با این علائم پریود خواهیم شد؟ در پاسخ باید گفت که میزان و شدت این علائم در دو مورد کاملاً متفاوت است و با دانستن هر یک از آنها می توان تفاوت علائم قاعدگی و بارداری را تشخیص داد و تا حدودی متوجه شد که آیا حامله یا نه از سوی دیگر، علائم PMS معمولا با شروع قاعدگی ناپدید می شوند. اگر با وجود پایان قاعدگی، نوسانات خلقی ادامه یابد، فرد باید احتمال بارداری را در نظر بگیرد.

در زیر تمام علائم را لیست کرده ایم و تفاوت بین علائم قاعدگی و بارداری را توضیح داده ایم.

1.     تغییرات در خلق و خو

احساس تحریک‌پذیری و اضطراب یا غمگینی یا حس گریه کردن، هم در اوایل بارداری و هم در روزهای منتهی به پریود شایع هستن.

از طرفی حدود 10 درصد از زنان باردار در سراسر دنیا نوعی افسردگی دوران بارداری رو تجربه می‌کنن.

البته دقت کنین که احساس غم و اندوه مداوم می‌تونه نشونه‌ای از افسردگی باشه. اگر تغییرات خلق و خوی شما بیشتر از 2 هفته طول کشید، حتما به پزشک مراجعه کنین.

2.     یبوست

تغییرات هورمونی یکی از دلایل شایع یبوست در زنان هست. نوسانات شدید هورمونی روی حرکات روده تاثیر میذاره و اون رو کند می‌کنه.

تحقیقات نشون میده که 38 درصد از زنان در دوران بارداریشون یبوست می‌گیرن. اما خب ممکن هست که این نشونه رو قبل از دوران پریودتون هم تجربه کنین.

تفاوتش این هست که زنان باردار در دو سه ماهه اول بارداری دچار یبوست می‌شن. اما اگه یبوست شما ناشی از علائم پیش از پریود باشه، با شروع قاعدگی تسکین پیدا می‌کنه.

3.     درد و حساسیت سینه

در دوران پیش از پریود و بارداری، سینه تغییراتی رو تجربه می‌کنه. این تغییرات می‌تونه شامل موارد زیر باشه:

  • درد
  • حساسیت
  • تورم
  • سنگینی
  • بافت ناهموار سینه

شدت هر کدوم از علائم در بین افراد، متفاوت هست.

اما در افراد مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی، علائم مربوط به سینه معمولاً دقیقاً قبل از دوره قاعدگی قابل توجه هست و معمولاً در طول دوره یا درست پس از پایان آن بهتر میشه.

در اوایل بارداری، سینه‌ها ممکن هست هنگام لمس، حساسیت خاصی داشته باشن و اغلب سنگین‌تر میشن. ناحیه اطراف نوک پستان ممکن هست که درد داشته باشن. بعضی از خانم‌ها هم ممکنه روی سطح سینه شون رگ‌های آبی ببینن.

معمولا این علائم در پستان در دوران بارداری، 1 یا 2 هفته پس از لقاح شروع میشه و ممکن هست تا زمان زایمان ادامه داشته باشن.

4.     خستگی

هورمون پروژسترون باعث به وجود اومدن حس خستگی قبل از پریود میشن که این حس بعد از شروع دوره پریود ناپدید میشه.

برای خانم‌هایی که پریودهای سنگین دارن، خستگی مفرط می‌تونه در طول دوره ادامه‌دار باشه. همچنین ممکن هست نشونه کم خونی که ناشی از کمبود آهن هست، داشته باشن.

البته حس خستگی ممکن هست در اوایل بارداری هم بروز کنه. اغلب در طول سه ماهه اول ادامه پیدا می‌کنه؛ البته برخی از خانم‌ها این حس رو در کل 9 ماه بارداری با خودشون به همراه دارن. اینکه در دوران بارداری مشکل خواب و تکرر ادرار در شب داشته باشین هم می‌تونه تشدیدکننده حس خستگی باشه.

5.     خونریزی یا لکه بینی

لکه بینی یا خونریزی خفیف می‌تونه در اوایل بارداری رخ بده. به این نوع خونریزی لانه گزینی میگن و معمولاً 10 تا 14 روز پس از لقاح رخ میده.

خیلی از خانم‌ها این نوع خونریزی رو تجربه نمی‌کنن. در هرصورت، این نوع خونریزی بسیار سبک‌تر از خونریزی دوران قاعدگی هست.

PMS معمولاً باعث لکه بینی نمیشه، اگرچه قاعدگی در روز اول می‌تونه بسیار سبک باشه. معمولاً خونریزی قاعدگی 4 یا 5 روز طول می‌کشه که خون قابل توجهی نسبت به لکه بینی از دست می‌دید.

6.     گرفتگی عضلات

گرفتگی عضلات از علائمی هست که هم در PMS و هم در اوایل بارداری شایع هستن. گرفتگی عضلات دراوایل بارداری شبیه به درد قاعدگی هست که می‌تونه پایین معده هم اتفاق بیافته.

این گرفتگی‌ها ممکن هست که هفته‌ها یا ماه‌ها در دوران بارداری ادامه داشته باشن، زیرا جنین لانه‌گزین میشه و رحم کشیده میشه.

7.     سردرد و کمر درد

تغییرات هورمونی می‌تونن باعث سردرد و کمردرد در اوایل بارداری و قبل از دوره قاعدگی بشن.

8.     تغییرات در اشتها

بیشترشدن اشتها و میل به خوردن غذا از علائم شایع دوران بارداری هست که ممکنه در دوران PMS هم رخ بده.

دوران پیش از پریود، فرد اشتهاش بیشتر میشه و میل به خوردن غذاهای شیرین یا چرب یا غذاهای پر از کربوهیدرات داره. پرخوری پیش از پریود نتیجه تغییرات در هورمون‌های استروژن و پروژسترون روی هوس کردن غذا هست.

تحقیقات نشون میده که 50 تا 90 درصد از خانم‌های باردار هوس غذا می‌کنن.

خیلی‌هاشون هوس غذاهای خاصی دارن، از اطرافیان بیزارن و همه بوها آزارشون میده. تفاوت علائم پریود و بارداری در این هست که در دوران PMS حس بیزاری از غذا ندارین.

بعضی از خانم‌ها هم هوس چیزهایی می‌کنن که اصلا خوراکی نیست مثل یخ و خاک. در پزشکی اصطلاحا به این حس میگن پدیده پیکا. در صورتی که این نشونه رو داشتید حتما با پزشکتون مشورت کنین.

9. افزایش ادرار

نوسانات هورمونی باعث افزایش ادرار در هنگام PMS میشه. هنوز محققان نتونستن درک درستی از این اتفاق داشته باشن، اما تصور میشه که افزایش میل به ادرار کردن در طول دوران پیش از قاعدگی به دلیل کاهش تولید پروژسترون هست. به هرحال با گذشت چند روز از دوران قاعدگی این علائم از بین میره.

از طرفی تجربه افزایش ادرار در دوران بارداری خیلی شایع هست. در سه ماهه اول، بیشتر به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد میشه. در سه ماهه دوم، فشاری که کودک به مثانه وارد می‌کنه می‌تونه باعث ادرار بیشتر بشه. و در چند هفته آخر، زمانی که فشار بیشتری بر روی عضلات کف لگن به وجود میاد، تجربه کمی نشت از مثانه هنگام سرفه یا عطسه کاملا طبیعی هست.

7 تفاوت علائم پریود و بارداری

علائم و نشانه‌های بارداری و PMS ممکنه که شبیه به هم باشه ما میشه گفت نشونه‌هایی دارن که باعث تشخیص تفاوت علائم پریود و بارداری میشه.

  1. خونریزی دوره قاعدگی معمولاً با خونریزی برخی از زنان در اوایل بارداری، متفاوت هست.
    • کمتر پیش میاد که خونریزی اوایل بارداری به اندازه دوره معمولی پریودی باشه یا به اون اندازه طول بکشه. در دوران بارداری اغلب خونریزی سبکی رو تجربه می‌کنین. طوری که نه پد بهداشتی اونقر کثیف میشه و نه اونقدری هست که بخواید از تامپون استفاده کنین. تفاوت علائم پریود و باداری در رنگ خون هم هست. یعنی در دوران بارداری اغلب رنگ آن روشن‌تر یا قهوه‌ای هست.
    • خونریزی که در دوران بارداری تجربه می‌کنین، اسمش لانه گزینی هست. در واقع به خاطر اینکه تخمک بارور شده می‌خواد در دیواره رحم لانه گزینی کنه، خونریزی خفیف یا لکه بینی رخ میده. حالا لکه بینی کی اتفاق میافته؟ همون حوالی تاریخی که انتظار دارین پریود بشین. بنابراین، ممکن هست که بعضی از خانم‌ها متوجه این تفاوت علائم پریود و بارداری نشن و با دیدن خون فکر کنن که پریود شدن در صورتی که ممکن هست باردار باشن.
  2. گرفتگی عضلات در دوران PMS معمولاً شدیدتر از گرفتگی زنان در اوایل بارداری هست.
  3. تهوع و استفراغ در اوایل بارداری بیشتر از PMS هست.
  4. بعضی از خانم‌ها در زمان سندرم پیش از قاعدگی، علائم هوس غذایی (یا بیزاری از غذا) دارن. اما این علامت در دوران بارداری شایع‌تر هستش.
  5. رنگ ترشحات می‌تونه به عنوان تفاوت علائم پریود و باراداری باشه. شما در دوران PMS، ترشحات سفید یا شیری رنگ واژن و تیره شدن نوک سینه‌ها و/یا آرئول‌ها رو ندارین، اما دقیقا همین نشونه‌ها را در اوایل بارداری خواهید داشت.
  6. شما در دوران PMS ممکنه که جوش یا آکنه بزنید و مفاصل‌تون درد بگیره که در دوران بارداری همچین اتفاقی نمی‌افته.
  7. علائم PMS همه‌شون در دورانی که منتظر هستین که پریود بشین اتفاق میافته؛ یعنی منظم هستش. در صورتی که بارداری می‌تونه در زمانی غیرمنتظره اتفاق بیافته.

علائم مختص دوران بارداری

حالا بریم سراغ علائمی که مخصوص حاملگی هست و ربطی به دوران پیش از پریود نداره. در صورتی که هر کدوم از این علائم رو داشتن، باید برید آزمایش بدین تا مطمئن بشین که باردارین یا نه.

مواردی که باعث تفاوت علائم پریود و بارداری میشه شامل موارد زیر میشه.

پریود نشدن

یکی از بارزترین علائم بارداری، پریود نشدن هست که میشه گفت بزرگترین تفاوت علائم پریود و بارداری هست. اگر قاعدگیتون یک هفته تاخیر داشته، حتما تست بارداری بدید چون ممکنه حامله باشین.

خیلی از آزمایش‌ها حساسیت بالایی دارن و می‌تونن هورمون‌های بارداری را چند روز قبل از عقب افتادن قاعدگی تشخیص بدن.

اما خب عقب افتادن یا تاخیر در پریود می‌تونه دلایلی دیگه‌ای هم داشته باشه، مثل:

  • استرس
  • کم وزن بودن
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • پیشگیری یا کنترل بارداری یا تغییر روش پیشگیری
  • وجود بیماری مانند بیماری تیروئید یا دیابت
  • یائسگی

حالت تهوع

ممکن هست حالت خفیف ناراحتی گورارشی رو قبل از دوران پریود تجربه کنید اما تفاوت علائم پریود و بارداری، وجود حالت تهوع و استفراغ هستش که نمیشه از علائم معمولی PMS به حسابش آورد.

این علائم جزء نشونه‌های شایع دوران بارداری هست. 80 درصد از خانم‌ها در این دوران، حالت تهوع دارن. حالت تهوع و استفراغ معمولاً قبل از هفته نهم بارداری شروع میشن.

معمولا این علائم تا سه ماهه دوم ادامه داره که به مرور کمتر میشن. اما خب بعضی‌ها هم تمام دوران بارداری حالت تهوع دارن.

نوک پستان تغییر می‌کند

شاید در دوران PMS کمی تغییرات سینه رو تجربه کنین، اما به ندرت نوک سینه‌ها دچار تغییر میشه. یعنی می‌تونیم بگیم این نشونه، تفاوت علائم پریود و بارداری رو نشون میده.

اگه ناحیه رنگی اطراف نوک پستان که بهش آرئول میگن، تیره‌تر یا بزرگ‌تر بشه، می‌تونه نشون بده که باردارین. شما این تغییرات رو در اوایل یعنی هفته 1 یا 2 هفته پس از لقاح تجربه میکنین.

علائم مختص دوران پریود

 

سندرم پیش از قاعدگی (PMS) علائم زیادی داره مثل نوسانات خلق و خو، سینه‌های حساس، میل به غذا، خستگی، تحریک پذیری و افسردگی. تخمین زده شده که از هر 4 خانوم، 3 تاشون سندورم پیش از قاعدگی رو تجربه می‌کنن.

علائم معمولاً الگویی دارن که در این دوران تکرار میشن و قابل پیش‌بینی هستن. اما میزان تغییرات فیزیکی و احساسی که با سندرم پیش از قاعدگی تجربه می‌کنین، ممکن هست که کم و زیاد بشه.

اما نباید بذارید که این علائم زندگی شما رو تحت کنترل خودش در بیاره. می‌تونین با درمان‌ها و تنظیم شیوه زندگی به کاهش یا مدیریت این علائم کمک کنین.

در ادامه به علائم دوران پیش از قاعدگی اشاره کردیم.

علائم و نشانه‌های عاطفی و رفتاری

  • تنش یا اضطراب
  • حالت افسردگی
  • گریه کردن
  • نوسانات خلقی و تحریک پذیری یا عصبانیت
  • تغییرات اشتها و میل به غذا
  • مشکل خواب (بی خوابی)
  • کوشه گیری
  • ضعف تمرکز
  • تغییر در میل جنسی

علائم و نشانه‌های فیزیکی

  • درد مفاصل یا عضله
  • سردرد
  • خستگی
  • افزایش وزن مرتبط با احتباس مایعات
  • نفخ شکم
  • حساسیت سینه
  • شعله ور شدن آکنه
  • یبوست یا اسهال

بعضی از خانم‌ها اونقدر درد فیزیکی و استرس عاطفی دارن که زندگی روزمره اونها تحت تأثیر قرار می‌گیره. صرف نظر از شدت این علائم، در عرض چهار روز پس از شروع دوره قاعدگی در اکثر خانم‌ها ناپدید می‌شن.

اما در تعداد کمی از خانم ها، سندرم پیش قاعدگی باعث ناتوانی‌شون میشه. این شکل از PMS رو اختلال نارسایی پیش از قاعدگی (PMDD) میگن.

اما شاید بگید که این علائم می‌تونه در دوران بارداری هم رخ بده. درسته، اما باید توجه کنین که شدت و نوعش کاملا متفاوت هست و باعث میشه که تفاوت علائم پریود و بارداری رو متوجه بشین.

میشه هم پریود باشم و هم باردار؟

 

پاسخ خیر هست. در واقع در دوران قاعدگی، دیواره رحم ریزش می‌کنه تا برای چرخه قاعدگی جدید آماده بشه. خب در این صورت بارداری اتفاق نمی‌افته. اما همونطور که قبلا گفتیم، شما در دوران بارداری می‌تونین لکه بینی رو تجربه کنین که نتیجه لانه گزینی تخمک لقاح پیدا کرده باشه و این خون کمی که می‌بینین نتیجه این لانه گزینی هست، نه دوران پریود.

بهترین راه این هست که تست بارداری تهیه کنید تا بتونین به طور قطع بفهمید باردارین یا نه.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

زمانی که تفاوت علائم پریود و بارداری رو بدونین و یکی از اون‌ها رو حس کردید، باید تست بارداری خانگی بدید. اگه نتیجه مثبت بود، برای تایید بارداری و برنامه ریزی مراحل بعدی باید پیش پزشک برید.

اگر نتیجه تست منفی بود، اما 1 یا 2 هفته از زمان مقرر پریودتون گذشته، بهتر هست به پزشک مراجعه کنین.

پزشک می‌تونه به تعیین دلیل تاخیر یا عقب افتادن قاعدگی کمک کنه و درمان رو شروع کنه. همچنین می‌تونن نگرانی‌های مربوط به علائم غیر معمول رو برطرف کنن.

جمع بندی

در این مقاله، تفاوت علائم پریود و بارداری رو بررسی کردیم که می‌تونه تا حد زیادی به شما در تشخیص باردار بودنتون کمک کنه. اما شاید خیلی‌ها دوست داشته باشن از قبل برای بارداری برنامه‌ریزی کنن. برنامه ریزی قبل از بارداریباعث میشه که هم خودشون دوران بارداری راحت‌تر داشته باشن و هم به صورت شگفت‌انگیزی روی سلامت کودکشون تاثیر داشته باشه.

یکی از راه های اطلاع از زمان بارداری، دانستن دوره تخمک گذاری و پریود هست. شاید به خاطر سپردن تمامی تاریخ‌های پریودتون و حساب و کتاب زمان تخمک‌گذاری براتون سخت باشه. برای این کار، شما می تونید برای اینکار از اپلیکیشن ایمپو کمک بگیرید. این اپلیکیشن با ثبت دوران پریود و اطلاع دادن زمان PMS، تغییرات هورمونی، دوران تخمک‌گذاری و بسیاری موارد دیگه در اطلاع از وضعیت بدنتون کمکتون می‌کنه. به شما پیشنهاد می‌کنیم که به جمع خانواده یک میلیون نفری ایمپو بپیوندید و با نصبش این اپلیکیشن، دوران PMS و بارداری بهتری رو تجربه کنین.

سوالات متداول

چطور بفهمم علائم نشون دهنده PMS هست یا بارداری؟

در هر دو حالت سینه‌های شما حساس میشن و خسته هستین. اما اصلی ترین تفاوت علائم پریود و بارداری این هست که پریود نمی‌شین.

آیا امکانش هست که فکر کنم پریودم اما باردار باشم؟

ممکن هست که خونریزی خفیفی داشته باشین و فکر کنین که مربوط به دوره قاعدگی شماست، اما همچنین می‌تونه نشونه خونریزی لانه گزینی باشه (زمانی که جنین به دیواره رحم می‌چسبد). در سه ماهه اول، بسیاری از زنان احساس خستگی مفرط می‌کنن.

آیا اینکه علائم پریود رو داشته باشم اما پریود نشم، طبیعی هست؟

تابحال شده که یک ماه کامل، علائم و نشونه‌های PMS رو داشته باشین اما اما خونریزی نداشته باشن؟ اگر اینطوری هست، تنها نیستین. این اتفاق نسبتاً شایع هست و می‌تونه دلیلی از بارداری گرفته تا کنترل هورمونی و استرس داشته باشه.

آیا علائم PMS همیشه متفاوت هست؟

علائم PMS می‌تونه در طول زندگی شما تغییر کنه. عواملی مثل بارداری، استرس، حساسیت به تغییرات هورمونی، دوران پیش از یائسگی و یائسگی، همگی می‌تونن در چگونگی تجربه سندرم پیش از قاعدگی نقش داشته باشن.

تفاوت علائم پریود وبارداری در حساسیت سینه چیست؟

سینه‌های شما ممکن هست در صورت PMS و بارداری حساس بشن. اما در این مورد، می‌تونین تفاوت را با توجه به نوع حساسیت تشخیص بدین. اگر سینه‌های شما درد می‌کنه، ممکن هست باردار باشین. در حالی که اگر متورم شده باشن و فقط حساس باشن، این احتمال وجود داره که شما فقط PMS رو تجربه می‌کنین.

 

از اینکه زمان ارزشمندتان را به مطالعه این مطلب از سایت همسرتایم در رابطه با تفاوت علائم پریود و بارداری اختصاص دادید بی نهایت سپاسگزاریم.

 

منبع :

healthline.com

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو