۱۰ راز جذاب ولی ناشناخته از شوالیه تاریکی

۱۰ راز جذاب ولی ناشناخته از شوالیه تاریکی


منبع: گیمفا

1

1402/9/11

12:01


در حالی که شوالیه تاریکی از محبوبیت بسیاری در نزد مخاطب عام برخوردار است اما از راز و رمزهایی بهره می‌برد که تنها تعداد اندکی از طرفدارانش از آن‌ها اطلاع دارند.

۱۰ راز جذاب ولی ناشناخته از شوالیه تاریکی

در حالی که شوالیه تاریکی از محبوبیت بسیاری در نزد مخاطب عام برخوردار است اما از راز و رمزهایی بهره می‌برد که تنها تعداد اندکی از طرفدارانش از آن‌ها اطلاع دارند.

بروس وین/بتمن را می‌توان جزو یکی از مشهورترین شخصیت‌های خلق شده در دنیای کمیک خطاب کرد که محبوبیتش باعث شده تا انواع و اقسام فیلم، سریال، انیمیشن و بازی‌های ویدیویی حول محور وی ساخته و پخش شود که اکثریت این محصولات از کیفیت بالایی برخوردار بوده و مخاطبین مدیوم خود را حسابی به وجد آورده است.

۳ گانه شوالیه تاریکی کریستوفر نولان سبب گشت تا مخاطب عام نیز با این شخصیت ارتباط برقرار کرده و به جزوی از طرفداران محافظ شهر گاتهام تبدیل شوند. با این حال دنیای کمیک بسیار گسترده‌تر و پرجزئیات‌تر از مدیوم‌هایی نظیر سینما و یا بازی‌های ویدیویی بوده و شوالیه تاریکی در دنیای کمیک از راز و رمزهایی بهره می‌برد که تنها تعداد معدودی از طرفداران ریزبین وی نسبت به آن‌ها اطلاع دارند.

به همین سبب نیز در مقاله امروز به سراغ معرفی ۱۰ راز جالب توجه ولی ناشناخته حول محور شخصیت بتمن رفته‌ایم که دانستن آن‌ها قطعاً شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

شوالیه تاریکی پدری افتضاح است

هیچ شکی نیست که بتمن به عنوان محافظ شهر گاتهام همیشه تمام توان خود را به کار گرفته و به عنوان یک نماد و سمبل فداکاری‌های بسیاری انجام داده و در قامت یک استاد و راهنما نیز برای “بت فمیلی” کم نگذاشته است.

با این حال شاید برای شما جالب باشد تا بدانید که شوالیه تاریکی بدترین پدری خواهد بود که هر کسی بتواند تصور داشتنش را ذر ذهن مجسم کند. از همان بت فمیلی گرفته که اگرچه برایشان ارزش و احترام خاصی قائل می‌باشد اما به مانند گروهی از سربازان با آن‌ها رفتار می‌کند و نسبت به فرزند خونی خود نیز دچار اشتباهات مکرر و ویرانگری می‌شود که بارها و بارها رابطه خود را با دیمین وین تا مرز فروپاشی کامل پیش برده است. به عنوان نمونه در هنگام سر و کله زدن با محفل جغدها متوجه شد که یکی از دندان‌های دیک گریسون توسط این محفل با ردیاب تعویض شده و او به جای آن که با آرامش این مشکل را حل نماید، با مشت و لگد به جان وی افتاد تا دندانش را خرد کند!

برخورداری از نسخه‌های متفاوت و دیوانه‌وار

به سبب ایده‌هایی نظیر جهان‌های موازی شاهد حضور نسخه‌های متفاوتی از قهرمانان دی‌سی در دنیای کمیک هستیم که هر یک ویژگی‌های اخلاقی منحصر به فردی را برخوردار هستند.

یکی از نسخه‌های متفاوت و عجیب و غریب شوالیه تاریکی Zur-En-Arrh نام دارد که شیوه زندگی شوکه‌کننده‌ای را در پیش گرفته است. به عنوان یک گزینه ثانویه او دست به اختراعی زده که می‌تواند تمامی مسائل مرتبط با بشریت و انسان‌ها را که می‌تواند بتمن را محدود و یا زمین‌گر کند را از بین برده تا باعث به وجود آمدن نسخه‌ای ویرانگر، بی‌رحم و وحشی از خود شود. او همچنین برخلاف بتمن اصلی دی‌سی علاقه‌ای به استفاده از رنگ سیاه نداشته و لباس‌های رنگارنگی را استفاده می‌کند که نشات گرفته از احساس غرور بی حد و اندازه‌اش می‌باشد. همچنین نباید از یاد ببریم “بتمنی که می‌خندد” یکی از دیوانه‌وارترین نسخه‌های وی در تمام مدیوم کمیک می‌باشد که به راحتی می‌تواند لیگ عدالت و چه بسا دنیاهای موازی دیگر را تمام و کمال نابود نماید.

اخراج رابین‌ها

موجودیت رابین‌ها یکی از مسائل مهم و نمادین مرتبط با شوالیه تاریکی می‌باشد که حضور آن‌ها بارها و بارها سبب گشته تا بروس وین از فروپاشی شخصیتی در امان باشد.

با این حال باید بدانید که در حیطه کاری شوالیه تاریکی با هیچکس حتی رابین‌های عزیزش نیز شوخی نداشته و بارها به آن‌ها یاداوری می‌کند که رئیس کیست و باید از چه کسی اطاعت نمایند. او به حدی نسبت به اجرای قانون حساس و سختگیر است که رابین‌هایی نظیر دیک گریسون و استفانی براون را از کار خود اخراج کرده است؛ دیک گریسون پس از آن که در ماموریت خود دچار خطا و اشتباه شد و استفانی براون به سبب آن که از قوانین بتمن پیروی نکرد از بر چهره گذاشتن نقاب رابین منع شدند. دیک گریسون هیچگاه راه و روش شوالیه تاریکی را نمی‌پسندید و پس از این وقایع بیش از پیش مصمم شد تا نه رابین، بلکه نایت وینگ شهر گاتهام باشد.

برخورداری از چندین و چند غار متفاوت

غار پنهان شده زیر عمارت وین یکی از المان‌های کلیدی و نمادین شخصیت شوالیه تاریکی می‌باشد که عملاً تمام ماموریت‌ و کارهای خود را در اینجا مدیریت کرده و پناهگاه وی محسوب می‌شود.

البته که برخلاف تصور عموم مخاطبین، غار نمادین بتمن تنها به مخفیگاه زیر عمارت وین محدود نشده و او چندین و چند غار مخفی در شهر گاتهام همچون زیر آسایشگاه آرکهام و حتی نقاط مختلف دیگری از جهان برای خود تدارک دیده تا در صورت نیاز از آن‌ها استفاده نماید و برخی از آن‌ها برای گردهمایی اعضای لیگ عدالت نیز تدارک دیده شده است. اگر که جزو طرفداران ریزبین شوالیه تاریکی باشید باید بدانید که او برای هر اتفاق و رویدادی چندین و چند برنامه ریزی مختلف انجام می‌دهد و قاعدتاً با وجود برخورداری از دشمنانی ویرانگر، خود را تنها محدود به داشتن یک غار نخواهد کرد.

برخورداری از یک برادر

با رسیدن به مورد ششم قطعاً تعجب کرده‌اید! بله درست خواندید شوالیه تاریکی که در کودکی والدین خود را به شیوه‌ای دردناک از دست داده است، صاحب یک برادر خونی می‌باشد.

بروس وین بی‌خبر از این موضوع بزرگ شد و زمانی از این جریان اطلاع پیدا کرد که دیگر خیلی دیر شده بود. برادر گمشده‌ای به نام توماس وین جونیور که در سمت مقابل تمام آرمان‌های شوالیه تاریکی قدم گذاشته و اکثراً به عنوان ابرشرور و یا قاتل زنجیره‌ای به تصویر کشیده شده که دردسرهای بسیاری برای حافظ شهر گاتهام به وجود آورده است و در برخی از موارد با محفل جغدها و یا دیگر شرورهای گاتهام دست به یکی کرده تا برادر خود را از صفحه روزگار محو نماید.

برخورداری از یک فرزند دختر

در حالی که عموماً تنها فرزند بروس وین تحت عنوان دیمین شناخته می‌شود که رابطه شکر آبی با پدر خود دارد اما رابطه عاشقانه بتمن و زن گربه‌ای منجر به تولد یک دختر نیز شده است.

در اصل این رویداد مرتبط با یک زمین دیگر می‌شود. جایی که بتمن و زن گربه‌ای عاشق یکدیگر شده و ماحصل این زوج تولد دختری به نام هلنا برتینلی می‌باشد که لقب شکارچی را برای خود برگزیده و به اجرای عدالت روی می‌آورد. البته که شخصیت‌پردازی او بارها و بارها در دنیای کمیک دچار تغییر و تحول شده ولی اخیراً باری دیگر به عنوان دختر بروس وین در داستان ظاهر شده است. دختری که به مانند پدر خود توانایی استفاده از گجت و وسائل مختلفی را داشته و حتی یک بار جایگزین بتمن شد و لقب بت‌وومن را برای خود برگزید. شخصیتی جذاب و دارای پتانسیل‌های بسیاری که متاسفانه همیشه زیر سایه دیمین وین قرار داشته و فرصت حضور کمی به وی اختصاص داده شده است.

سلاحی مخفی در لباس شوالیه تاریکی

مهمترین نگرانی و دغدغه شوالیه تاریکی مربوط به نقابش می‌شود که می‌تواند هویت وی را فاش نماید. اتفاقی که بارها و بارها نه تنها او، بلکه کل بت فمیلی را در خطر قرار داده و سهل انگاری بروس وین برای بسیاری از عزیزانش گران تمام شده است.

به همین سبب نیز شوالیه تاریکی چاره جالبی برای این مسئله اندیشید و سلاحی مخفی را درون لباس خود به کار برد تا هر زمان که کسی ماسک وی را لمس می‌کند، شوک بسیار زیادی به وی وارد شود؛ سلاحی که مخصوصاً در زمان بیهوشی و یا ناتوانی شوالیه تاریکی کابرد اساسی داشته و می‌تواند از فاش شدن هویت وی محفاظت نماید. به همین دلیل است که بارها و بارها در اقتباس‌های گوناگون شاهد عدم فاش شدن هویت وی حتی در هنگان بیهوشی و جراحت‌های سنگین بوده‌ایم؛ زیرا اساساً کسی توان تحمل چنین شوک الکتریکی سهمگینی را ندارد تا بتواند ماسک شوالیه تاریکی را کنار زده و چهره واقعی او را مشاهده کند.

اقدامات محافظتی شدید برای در امان نگه داشتن رابین‌ها

بروس وین/شوالیه تاریکی شاید که بهترین پدر دنیا نباشد و یا نسبت به بت فمیلی حسابی سختگیر عمل کند اما عشق او به عزیزانش به حدی زیاد است که برای محافظت و در امان نگه داشتن آن‌ها حاضر به انجام هر کاری خواهد بود.

این اقدامات محافظه کارانه را می‌توان در قبال رابین‌ها به وضوح مشاهده کرد. به عنوان مثال زمانی که جیسون تاد به عضوی از خانواده بتمن تبدیل شد، می‌بایست تا پروتکل‌های سفت و سختی را رعایت می‌کرد تا مبادا هویت وی فاش شود تا حدی که حتی مجبور شد تا موهای قرمز رنگ خود را به مشکی تغییر داده تا از هر گونه ویژگی قابل شناسایی در امان باشد. باقی رابین‌ها نیز هر یک به شیوه‌های مختلفی تحت حفاظت و حمایت بتمن قرار داشته‌اند و شوالیه تاریکی همیشه تمام سعی خود را به کار گرفته تا از بروز هر گونه خطری بر علیه آن‌ها خودداری شود.

انسان دوستی شوالیه تاریکی

یکی از انتقاداتی که همیشه به بروس وین وارد بوده در این است که با توجه به سرمایه مالی غیرقابل شمارشی که دارد چرا به جای مبارزه با جنایت‌کاران و اختصاص هزینه‌های سنگین به حیطه کاری بتمن، برای اصلاح و پیشرفت شهر خود تلاش نمی‌کند؟

با این حال چنین منتقدینی باید بدانند که بروس وین از ویژگی‌های انسان‌ دوستانه متعددی بهره می‌برد. او شرکت وین را موظف کرده تا یتیم خانه‌های متعدد راه‌اندازی کرده، برای بی‌خانمان‌ها سرپناه و غذا تدارک دیده شود و حتی برای زندانیان سابق شرایطی مهیا گردد تا بتوانند زندگی خود را دگرگون کرده و به عضو ارزشمندی از جامعه تبدیل شوند. با این حال جرم و جنایت و شرارت گاتهام بسیار فراتر از آن است که با انسان‌ دوستی قابل حل بوده باشد و بروس وین چاره‌ای جز بر چهره زدن نقاب شوالیه تاریکی نداشته و می‌بایست تا از راه خشونت‌آمیز، امنیت و آرامش زادگاه خود را تامین نماید.

زیر پا گذاشتن مهمترین قانون شوالیه تاریکی

المان‌ و ویژگی‌های متعددی در کمیک‌های دی‌سی به تصویر کشیده شده تا از فروپاشی شخصیتی شوالیه تاریکی و تبدیل وی به یک شرور خودداری شود. با این حال هیچ یک از آن‌ها مهمتر و تاثیرگذارتر از قانون No guns, No killing نبوده است.

طبق این قانون، شوالیه تاریکی حق استفاده از سلاحی کشنده را نداشته و به طبع تحت هیچ شرایطی حاضر نیست تا دشمنان خود را به قتل برساند. قانونی که سفت و سخت به آن پایبند بوده و اساساً زیر پا گذاشتن آن به منزله فروپاشی شخصیتی بروس وین خواهد بود. قانونی که شاید جالب باشد تا بدانید که توسط خود شوالیه تاریکی زیر پا گذاشته شده است. در اصل نخستین حضور بتمن در کمیک‌های کاراگاهی شماره ۲۷ با مواجه شروری به نام آلفرد استرایکر همراه شد و شوالیه تاریکی بدون ذره‌ای ترحم او را به داخل بشکه اسید هل داد تا زنده زنده سوزانده شود. حتی در طی سال‌ها بعد نیز شخصیت‌هایی نظیر دراکولا و کی‌جی‌بیست را به طرز بی‌رحمانه‌ای به قتل رساند. اتفاقاتی تیره و تاریک که اگرچه در طی سال‌های بعد از تکرار آن‌ها خودداری کرد اما به عنوان رازی شوم محسوب می‌شود که تا ابد این قهرمان دوست داشتنی دنیای کمیک را با تبدیل شدن به جنبه ترسناکش مورد تهدید قرار داده است.


ویژگی و راز منحصر به فرد دیگری را از شوالیه تاریکی سراغ دارید که چندان توسط مخاطب عام دانسته نشده باشد؟ به نظر شما چه ویژگی و المان‌هایی سبب شده تا شوالیه تاریکی نسبت به باقی قهرمانان دنیای کمیک جلوه متمایزی داشته باشد؟ آیا جیمز گان می‌تواند جلوه متفاوتی از حافظ شهر گاتهام را به تصویر بکشد؟ نظرات و دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: CBR

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو