استقبال شدید از یک آهنگ ایرانی قدیمی در هند پس از پخش در یک فیلم هندی + ویدئو

استقبال شدید از یک آهنگ ایرانی قدیمی در هند پس از پخش در یک فیلم هندی + ویدئو


منبع: روزیاتو

1

1402/9/18

17:01


استقبال شدید از یک آهنگ ایرانی قدیمی در هند پس از پخش در یک فیلم هندی + ویدئو

استقبال شدید از یک آهنگ ایرانی قدیمی در هند پس از پخش در یک فیلم هندی + ویدئو

استفاده از آهنگ ایرانی قدیمی «سیاه زنگی» در یک فیلم هندی جدید سبب محبوبیت شدید این قطعه ی بندری در میان مردم هند شده و این روزها هندی ها با آن ویدئوی رقص می سازند و در مهمانی ها و کافه ها و رستوران های خود آن را پخش می کنند.

چند روزی است فیلم جدیدی به نام «حیوان» (Animal) بر روی پرده ی سینماهای هند رفته که در بخشی از آن از نسخه ی بازخوانی شده ی آهنگ ایرانی قدیمی «سیاه زنگی» استفاده شده است؛ یکی از سکانس های فیلم شخصیت ها را در حال رقص با این آهنگ نشان می دهد. دلیل انتخاب این آهنگ برای فیلم «حیوان» روشن نیست اما در همین مدت کم این قطعه ی بندری با استقبال شدید مردم هند مواجه شده است، به طوری که مردم آنقدر از دست اندرکاران فیلم درخواست نام آهنگ را کردند که آن ها نسخه ی کامل این قطعه را در یوتیوب منتشر کردند. این قطعه در عرض تنها یک ساعت ۹ میلیون بار دیده شد و پس از گذشت ۲ روز بازدید آن ۱۵ میلیون را رد کرد.

حالا تب ساخت ویدئوی رقص با این آهنگ فولکلور ایرانی، تمام هند را فرا گرفته است.

آهنگ سیاه زنگی هند

درباره آهنگ «سیاه زنگی»

آهنگ «سیاه زنگی» از ساخته های ابراهیم شهدوستی، ترانه سرا، آهنگساز و خواننده ی هرمزگانی است و بارها توسط خوانندگان و گروه های موسیقی مختلف ایرانی بازخوانی شده است. اما شهرت این قطعه نخستین بار زمانی از جنوب ایران فراتر رفت که ضیاء آتابای، خواننده ی ایرانی پیش از انقلاب، آن را در یکی از آلبوم های خود منتشر کرد. این قطعه آنچنان با استقبال نسل جوان رو به رو شد که همان زمان گروه کُر دختران دبیرستان های ایران در یک برنامه ی رادیویی آن را اجرا کردند. قطعه ی منتشر شده در فیلم هندی «حیوان» نیز بازخوانی ای از همین اجرای گروهی است.

آهنگ «سیاه زنگی» که با نام «جمال جمالو» نیز شناخته می شود، اشاره به سیاهپوستانی دارد که از جزیره ی آفریقایی زنگبار به ایران آمده بودند.

آهنگ سیاه زنگی هند

قطعه «سیاه زنگی» ابراهیم شهدوستی در سال ۱۳۹۶ به همراه تعداد دیگری از آثار وی به همت اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان به ثبت رسمی رسید.

ابراهیم شهدوستی متولد ١٣٣٠ در هرمزگان، از سال ۱۳۴۶ فعالیت در زمینه ی موسیقی را با سازهای کوبه‌ ای آغاز کرد. بعدها به اجرای موسیقی در تلویزیون پرداخت و در اداره فرهنگ و هنر مشغول به کار شد.

این هنرمند، گروه موسیقی «لیوا» را با همکاری دوستانش در دهه ی ۴۰ راه اندازی کرد و آثار ارزشمندی برای موسیقی جنوب و مردم این خطه به جا گذاشته است.

کتاب مجموعه ترانه های این هنرمند به گویش بندرعباسی با نام «زندگی کوه بلندن» منتشر شده است.

درباره فیلم «حیوان»

آهنگ سیاه زنگی هند

فیلم هندی «حیوان» یک درام اکشن به کارگردانی ساندیپ ردی وانگا است که اکران آن از ابتدای دسامبر ۲۰۲۳ در سینماهای هند آغاز شده و رانبیر کاپور، آنیل کاپور، بابی دئول، راشمیکا ماندانا و تریپتی دیمری، بازیگران اصلی آن هستند.

«حیوان» فیلمی است با موضوع انتقام و درباره ی عشق پسر به پدر که در نهایت منجر به اختلافات خانوادگی می شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو