با لکه های پوستی بارداری چکار کنیم؟

71

1398/7/13

12:11


زنان باردار در دوره حاملگی خود دچار تغییرات هورمونی و ظاهری بدن می شوند، بعلاوه سایر تغییراتی که در بدن آن ها رخ می دهد.

با  لکه های پوستی بارداری چکار کنیم؟

به گزارش بهداشت نیوز: زنان باردار  در دوره حاملگی خود  دچار تغییرات هورمونی  و  ظاهری  بدن می شوند، بعلاوه سایر تغییراتی که در بدن آن ها  رخ می دهد،  احتمال بروز لک های پوستی از جمله خطوط کششی، آکنه و لکه های قهوه ای و تیره را  افزایش خواهند داد.

لکه های صورت در بارداری که به نام ماسک بارداری یا ملاسما نیز شناخته شده از مشکلات پوستی شایع این دوران است که حدود۵۰ تا ۷۰ درصد زنان باردار به آن دچار هستند و به دلیل افزایش ملانین در بدن رخ می دهد اما علت دقیق این مسئله هنوز مشخص نشده است اما افراد می توانند به کمک روش های خانگی این نوع لک ها را از بین ببرند.

آب لیمو یکی از روشن کننده های طبیعی پوست است که طبیعت اسیدی آن به لایه برداری لایه خارجی پوست کمک خواهد کرد. افراد برای درمان لک های صورت در دوران حاملگی می توانند هر روز چند قطره آب لیمو به لک صورت مالیده و به مدت ۲ تا  ۳ دقیقه ماساژ دهند. کورکومین موجود در زردچوبه دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و روشن کنندگی است که ملانین پوست را کاهش داده و با ملاسما مقابله می کند. برای از بین بردن لک صورت در دوران بارداری ۵ قاشق غذاخوری پودر زردچوبه را با ۱۰ قاشق غذاخوری شیر مخلوط کرده و روی ناحیه بمالید، بعد از خشک شدن صورت را با آب ولرم بشویید. استفاده منظم از این روش اثر خوبی در روشن شدن پوست دارد و پوست را ضد عفونی می کند.

همچنین می توانید زردچوبه را با شیر نارگیل، گلاب و آب لیمو مخلوط کرده و یک ماسک صورت بارداری درست کنید. ترکیبات گوگردی موجود در آب پیاز به رفع لکه های پوستی کمک می کند و باعث ترمیم رنگ طبیعی و تغذیه سلول های پوست خواهند شد. برای این کار مقدار مساوی آب پیاز و سرکه سیب را مخلوط کرده و روی نواحی بمالید.

آلوئه ورا به عنوان یکی از موثرترین مواد طبیعی برای درمان مشکلات پوستی است. ژل تازه این گیاه را استخراج کرده و روی لکه های پوست خود بمالید، بگذارید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بماند و سپس با آب گرم بشویید تا سلول های مرده پوست از بین برود. جو دوسر از لایه بردارهای شگفت انگیز طبیعی است و به خصوص زمانی که با شیر و عسل ترکیب شود سلول های مرده پوست را از بین برده و به درمان لک های صورت دوران بارداری و روشن شدن پوست کمک می کند.

پروتئین و ویتامین E از مواد مغذی ضروری برای حفظ سلامت و تقویت پوست هستند که به مقدار فراوان در بادام یافت می شوند. برای از بین لک های پوستی توصیه می شود مقداری بادام را با شیر و عسل مخلوط کرده و روی پوست بمالید. هیدراتاسیون پوست برای از بین رفتن لک های پوست اهمیت زیادی دارد و خیار از مواد غذایی حاوی آب فراوان است که با آب رسانی پوست رنگدانه ها و لکه های پوست را از بین برده و علاوه بر درمان ملاسما به بهبود سایر مشکلات پوستی از جمله آکنه کمک می کند. اسید استیک موجود در سرکه سیب به آن خاصیت سفید کنندگی بخشیده و استفاده موضعی از آن به محو شدن لک صورت و درخشندگی پوست کمک می کند.

زنان باردار می توانند قبل از این که دچار لکه های صورت شوند پیشگیری کنند. قبل از قرار گرفتن در مقابل نور خورشید از ضد آفتاب  استفاده کنند. حتی در خانه هم بهتر است از ضد آفتاب استفاده کنند، زیرا احتمال وارد شدن اشعه ماورا بنفش به داخل خانه نیز وجود دارد. از پاک کننده و کرم های صورت که از فرمول های شیمیایی قوی در ساخت آن ها استفاده شده خودداری کنند و آن هایی را انتخاب کنند که ترکیبات ملایم و اثر خفیف دارند.

از صابون و ژل های حمام با رایحه شدید یا حاوی مواد شیمیایی قوی استفاده نکنند. از شرایط استرس زا تا حد امکان دوری کرده و با تکنیک هایی همچون یوگا، ورزش و غیره استرس خود را کنترل کنند. داروهای هورمونی از عوامل بروز ملاسما در دوران بارداری هستند، در این باره با پزشک مشورت کنند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو