آشنایی با انواع حرکات جنین در بارداری

منبع: آرگا

1

1403/2/5

15:30


هیجان انگیز ترین زمان در دوران بارداری احساس حرکات ریز جنین برای اولین بار می باشد، انواع حرکات جنین در بارداری در میان جنین های مختلف متفاوت است و نباید این حرکات با یکدیگر مقایسه شوند، به یاد داشته باشید، حرکات نوزاد شما نشان از سلامت و رشد مناسب جنین دارد.

یکی از پر سوال ترین پرسش ها در دوران بارداری برای مادرانی که اولین تجربه خود را از پرورش جنین در بطن خود می گذرانند، تاریخ شروع اولین حرکات جنین می باشد. این حرکات ریز و کوچک جنین در سه ماهه دوم یکی از هیجان انگیز حس های این دوران می باشد و شادی را برای پدر و مادر جنین به ارمغان می آورد، این نکته را به یاد داشته باشید، که در تجربه بارداری دوم شما دارای نوزادی با ویژگی های منحصر به خود می باشید و نباید انواع حرکات جنین در بارداری را با جنین قبلی مقایسه کنید.

از هفته بیستم به بعد معمولا مادر می تواند، حرکات جنین را احساس کند، این حرکات طبیعی می باشند و نشان از سلامت جنین دارند، مادر با تحت نظر داشتن حرکات جنین می تواند، از سلامت او اطمینان حاصل پیدا کند، هرگونه تغییر در این حرکات در ماه های آخر بارداری می تواند، نشان دهنده وجود مشکل برای جنین باشد.

انواع حرکات جنین در بارداری

در زمان خاصی از بارداری به تدریج مادر قادر است، حرکات جنین را احساس کند، مثلا ممکن است، جنین لگد بزند، سکسکه کند، غلت بزند، بچرخد یا بپیچد. چنین حرکاتی در میان جنین ها رایج است و با رشد او این حرکات قوی تر و ملموس تر خواهند شد.

آشنایی با انواع حرکات جنین در بارداری

حرکات جنین های مختلف متفاوت می باشد، برخی از نوزادان به طور عادی دارای حرکات بسیار کمی هستند و تمایل به حرکت کمتری دارند، اما در مقابل برخی جنین ها نیز پر جنب و جوش می باشند و در تمامی فضایی که در اختیار دارند، حرکت می کنند.

حرکات پروانه ای

در هفته های هجده تا بیست و دو بارداری کم کم، حرکات جنین قابل تشخیص می باشد، هر چند این حرکات در ابتدا بسیار ضعیف و مانند بال زدن و حرکات پروانه ای می باشد، اما محسوس هستند، برخی از مادران حرکات جنین در این دوران را به حرکت حباب های گاز تشبیه می کنند.

سکسکه

در هفته بیست و چهارم احتمالا مادر با حرکات عجیب تری از انواع حرکات جنین در بارداری رو به رو می شود، برخی از این حرکات در بیرون از شکم قابل مشاهده می باشند. حرکات تند و پیوسته ای که با نظم خاصی روی می دهند، معمولا نشان دهنده سکسکه جنین می باشد، سکسکه در این دوران از رشد، امری عادی است و جای نگرانی ندارد، و می توان آن را نشانه سلامت جنین تلقی کرد. سکسکه جنین می تواند، از یک دقیقه تا یک ساعت دوام داشته باشد.

پیچ و تاب

از هفته هجده تا بیست بارداری به بعد ممکن است، مادر احساس کند، نوزادش در ساعات خاصی از روز فعالیت بیشتری دارد، معمولا زمانی که مادر فعالیت دارد، نوزاد حرکات کمتری دارد و در زمان استراحت مادر فعالیت او بیشتر می شود، اینطور به نظر می آید، که سر و صدا و فعالیت در طول روز برای جنین آرامش بخش است و گویی در گهواره باشد، آرام می گیرد و در طول شب تمایل بیشتری برای حرکت دارد.

معمولا احساس لگد زدن جنین در هفته بیست و دوم تا بیست و ششم روی می دهد و ممکن است، مادر متوجه لگد زدن نوزاد خود شود، در این دوران احتمالا جنین چرخش کمتری دارد و بیشتر تکان می خورد. در هفته بیست و هشتم گاها احساس می شود، جنین از سر به سمت پایین پاها یا حتی به پهلو حرکت می کند.

با آغاز سی امین هفته بارداری تا سی و دوم  باید حرکات جنین در طول روز احساس شود، در این دوران جنین در طول روز چندین بار حرکت خواهد کرد. در این دوران جنین کمتر می چرخد و احتمالا بیشتر ضربه می زند،در تمام روز جنین معمولا بیست تا چهل و پنج دقیقه می خوابد و در ساعات خاصی از روز فعالیت بیشتری دارد.

ماه چهارم

در خصوص انواع حرکات جنین در بارداری و در طول ماه چهارم بارداری باید گفت، برخی از مادران از هفته سیزدهم، حرکات کودک خود را احساس خواهند کرد، هرچند حرکت کودک در هفته سیزدهم بارداری تقریبا نادر می باشد. در این زمان کودک حرکات بسیار ریز و کوچکی خواهد داشت و به همین دلیل به سختی متوجه چنین حرکاتی خواهید شد.

معرفی حرکات معمولی جنین در دوران بارداری

ماه پنجم

به طور معمول احساس حرکات جنین در هفته های هجده تا بیستم بسیار کم می باشد، این موضوع به قدری نامشخص است، که ممکن است مادر حرکات نوزاد را هضم غذا اشتباه بگیرد، با سپری شدن زمان به تدریج حرکات قابل فهم تر خواهند شد.

ماه ششم

در بیست و چهار هفتگی جنین مادر می تواند، به راحتی حرکات کودک خود را درک کند و تشخیص دهد، در واقع جنین در سه ماهه دوم خود حرکات بیشتری خواهد داشت و احساس می کند، فضای بسیاری برای تفریح در اختیار دارد. هرچند احساس این حرکات در بارداری اول می تواند، دشوارتر از دفعات بعدی باشد.

در مواردی که جفت قدامی باشد و در جلوی شکم مادر قرار گرفته باشد، یک لایه اضافی میان جنین و شکم قرار دارد، که احساس حرکات کودک یا لگد زدن های این دوران را خفیف تر می کند و احساس آن برای مادر سخت تر خواهد شد. برای احساس کودک خود می توانید، روی تخت دراز بکشید و به آرامی و با کمی فشار دست خود را روی شکم قرار دهید، در این شرایط کودک به دست شما تکیه خواهد داد.

ماه هشتم

انواع حرکات جنین در بارداری و در طول سه ماهه آخر، دارای برجستگی های تیز و خشک کمتری می باشد، در این دوران جنین فضای کمتری برای حرکت دارد و این احساس متفاوت توسط مادر درک می شود. در این دوران تمامی فضای موجود توسط کودک اشغال شده است. حرکات در این زمان به احساس از طریق پوست شکم، بلند کردن بازو توسط کودک یا کوچک کردن بدن و تلاش برای واژگون شود محدود می شود. آشنایی با انواع وضعیت قرار گیری جنین در رحم می تواند، جذابیت بسیاری برای مادران داشته باشد.

اهمیت حرکت جنین

با منظم شدن حرکات جنین دیگر انتظار نمی رود، که حرکات او متوقف شود. هرچند کاملا طبیعی می باشد، که در برخی مواقع جنین فعالیت بیشتری داشته باشد و در برخی مواقع فعالیت کمتر. جنین در بیشتر طول روز خواب است، اما در همین حین نیز می تواند، فعالیت های اندکی داشته باشد.

بررسی انواع حرکات جنین در ماه های مختلف بارداری

در سه ماهه سوم باید به حرکات و لگد زدن های جنین توجه شود، انتظار می رود جنین شش بار در طول دو ساعت حرکت داشته باشد، در صورتی که در شرایط خاصی قرار دارید، که نگران سلامت خود و جنین می باشید، علاوه بر مراجعه به متخصص خانم ها و زایمان و اطلاع این موضوع به پزشک باید از هفته بیست و ششم یا سی و دوم هر روز زمان مشخصی را برای شمارش تعداد لگد های فرزند خود صرف کنید.

کاهش حرکت

در بیشتر موارد تغییرات و حرکات جنین متناسب با دوره ای از بارداری می باشد، که در آن قرار دارد، با این وجود در صورتی که اقدامی برای بیدار کردن نوزاد خود انجام دادید، مانند نوشیدن یک نوشیدنی شیرین و دراز کشیدن به پهلوی چپ برای یک ساعت و از حرکات جنین خبری نبود، احتمال دارد مشکلی وجود داشته باشد و باید توسط پزشک این مسئله مورد بررسی قرار بگیرد. همچنین آشنایی با نشانه های پایین آمدن جنین در بارداری و عوارض آن می تواند، اطلاعات مفیدی در اختیار مادران قرار دهد.

مراجعه به پزشک

با توجه به انواع حرکات جنین در بارداری چنانچه تا هفته بیست و چهارم هیچ گونه حرکتی از کودک خود احساس نکردید، لازم است، به متخصص یا ماما مراجعه نمایید، چنانچه در طول سه ماهه سوم بارداری در عرض دو ساعت حداقل تا ده بار حرکت جنین احساس نشد، باید فورا با پزشک مشورت کنید. نوع حرکت اهمیت چندانی ندارد، انجام سونوگرافی در این شرایط به پزشک کمک می کند، تا شرایط جنین را بررسی کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو