برای درمان ریزش مو ارثی چه راهکارهایی وجود دارد؟

برای درمان ریزش مو ارثی چه راهکارهایی وجود دارد؟


منبع: آرگا

209

1398/8/26

10:40


ریزش مو از عمده مشکلاتی است که امروزه بسیاری از مردان و زنان با آن دست و پنجه نرم می کنند و ما در این مقاله سعی داریم تا شما را با علت و علائم ریزش مو و همچنین روش های مختلف درمان ریزش مو ارثی آشنا کنیم با ما همراه باشید.

برای درمان ریزش مو ارثی چه راهکارهایی وجود دارد؟

ریزش مو از جمله عارضه و مشکلاتی است که ممکن است برای اغلب افراد به وجود آید و قابل توجه است که این موضوع بیشتر در بین مردان شایع است و ناشی از عوامل ارثی و محیطی است و به همین خاطر ما در ادامه به بیان چگونگی درمان ریزش مو ارثی خواهیم پرداخت.

علائم و چگونگی درمان ریزش مو ارثی

ریزش مو ارثی از شایع ترین علل ریزش مو محسوب می شود و بسیاری از متخصصان آن را یک بیماری نمی دانند، بلکه از آن به عنوان یک مشکل طبیعی نام می برند که در اثر ترکیب ژنتیک، موجب کاهش سطح هورمون و روند پیری می شود. تقریبا تمامی زن و مردها این مشکل را تجربه خواهند کرد و می توان به طور کلی گفت که این عامل برای ۴۰% افراد اتفاق می افتد. به طور کلی بخواهیم سن بروز این مشکل در افراد را بیان کنیم بایستی بگوییم که ریزش مو معمولا در زنان و مردان از سن ۲۰ الی ۳۰ سالگی آغاز می شود، البته این تغییرات در بانوان تا پس از سن یائسگی نیز قابل مشاهده می باشدو این حالت را با نام آروپیک آندروژنتیک و در مردان با نام طاسی می شناسند.

چگونگی درمان ریزش مو ارثی

ریزش مو ارثی با نازک شدن تارهای مو آغاز می شود و معمولا با ریزش مو در قسمت های پوست سر افزایش پیدا می کند و به طور کلی می توان گفت که هر انسانی در روز تعداد ۱۰۰ تار موی خود را از دست می دهد.

در زنان میزان ریزش مو بیشتر، اما پنهان تر است و معمولا بالا و وسط سر معمولا تحث تاثیر قرار می گیرند که تشابه زیادی با درخت کریسمس دارند. همچنین در مقایسه با مردان خط مو در بالای پیشانی باقی می ماند. ریزش مو می تواند به شکل های مختلفی ظاهر شود که به علت آن نیز بستگی دارد و به صورت ناگهانی یا به تدریج می تواند بر روی پوست تاثیر بگذارد.

کم پشت شدن مو های سر

پیش از آشنایی با روش های درمان ریزش مو ارثی بهتر است با انواع ریزش مو آشنا شوید.

انواع ریزش مو ارثی:

ریزش مو نیز دارای انواع خاصی است که ممکن است بر روی پوست شما تاثیر بگذارد و موجب نابودی آن ها شود و به همین خاطر در ادامه به بیان نوع های مختلف ریزش مو پرداخته ایم.

کم پشت شدن تدریجی در بالای سر:

این علت از رایج ترین نوع ریزش مو است که هم در مردان و هم در زنان با افزایش سن ایجاد می شود. در مردان معمولا از قسمت پیشانی به اندازه حرف M عقب نشینی می کند اما در زنان با وجود اینکه ریزش مو گسترده تر است ولی مو های سطح پیشانی در هر صورت باقی می مانند.

از بین رفتن موهای بالای سر

ریزش ناگهانی مو:

یک شوک فیزیکی یا عاطفی ممکن است تا منجر به ریزش مو شود. ممکن است در هنگام شانه زدن موها یک مشت از موهایتان بیرون بیاید و این نوع از ریزش مو ارثی موجب کم پشت شدن موها خواهد شد.

طاسی به شکل دایره یا تکه تکه:

محل طاسی در افراد به دو شکل سکه ای یا بدون شکل تقسیم می شود و معمولا بر روی پوست سر تاثیر خواهد گذاشت اما ممکن است گاهی اوقات بر روی ریش یا ابرو نیز تاثیری داشته باشد. در این نوع ریزش مو ارثی ممکن است قبل از ایجاد این مشکل پوست سرتان با درد و خارش همراه باشد.

ریزش موها به شکل طاسی

ریزش مو کامل بدن:

ممکن است برخی از درمان های پزشکی مانند شیمی درمانی برای رفع سرطان باعث ریزش مو در تمامی سطح بدن شود و پس از مدتی رشد موها دوباره انجام می گیرد.

ریزش کامل موهای بدن و روش های جلوگیری آن

پوسته پوسته شدن پوست سر:

این نوع از ریزش مو ارثی ناشی از عفونت قارچی می باشد. این مورد ممکن است اغلب اوقات با خارش، تورم، سوزش و حتی قرمزی همراه باشد و برای درمان آن به دنبال راهکارهای موثری بود.

روش های درمان ریزش مو ارثی:

درمان موثری برای برخی از انواع ریزش مو وجود دارد که شما می توانید با بهره گیری از آن ها به رفع ریزش موی خود اقدام کنید و از نتایج آن نهایت استفاده را ببرید، به همین خاطر در ادامه به بیان روش های آن پرداخته ایم.

راه های درمان ریزش مو ارثی

داروی ماینوکسیدیل:

این دارو به صورت مایع یا فوم وجود دارد که شما می توانید آن را به سر خود بمالید و بایستی پس از مصرف دست خود را بشویید. برای چلوگیری از ریزش مو بیشتر و رشد موهای جدید بایستی دوره ای ۶ ماهه از آن استفاده کنید. البته لازم است که بگوییم مصرف این دارو با عوارضی همچون سوزش پوست سر، رشد ناخواسته مو در پوست مجاور صورت و دست ها و ضربان بالای قلب همراه می باشد. خوبی این روش درمان ریزش مو ارثی به این است که افراد می توانند این دارو را بدون نسخه و از داروخانه ها تهیه نمایند.

ریزش موها از نوع طاسی

داروی فیناستراید:

داروی فیناستراید یکی دیگر از روش های درمان ریزش مو ارثی می باشد. این دارو از دسته داروهایی است که تنها برای مردان تجویز می شود و بایستی به صورت قرص مصرف شود. بسیاری از مردان که به مصرف این قرص می پردازند کاهش ریزش موهای خود را به تدریج مشاهده می کنند و حتی ممکن است برخی با رشد جدید موها مواجه شوند. البته لازم به ذکر است که بگوییم مصرف این دارو ممکن است برای مردان بالای ۶۰ سال نتایج خوبی نداشته باشد. این دارو نیز با عوارض جانبی مختلفی مثل کاهش میل و عملکرد جنسی و افزایش خطر ابتلا به انواع سرطان ها همراه باشد. همچنین این قرص ها را بایستی از دسترس زنان باردار دور نگهدارید، زیرا لمس کردن قرص های شکسته یا خرد شده توسط زنان باردار برای آن ها بسیار خطرناک است.

مصرف دارو های مختلف بری رفع ریزش مو ارثی

لیزر درمانی:

از آنجایی که روش های درمانی برای رفع طاسی بسیار گران است سازمان غذا و داروی آمریکا لیزر درمانی را معرفی کرده است که راهکار مناسبی برای درمان ریزش مو ارثی در زنان و مردان به شمار می آید. این روش چگالی موها را بهبود می بخشد و در دراز مدت اثرات مطلوبی را بر روی موها باقی خواهد گذاشت.

لیزر درمانی برای رفع ریزش مو ارثی

راهکار خانگی:

شاید شما برای پوشاندن این مشکل بخواهید موهایتان را به طور کامل بتراشید و یا از دیگر تکنیک های مد استفاده کنید و برای رفع این مشکل بخواهید روسری،کلاه گیس یا تکه ای از مو را مورد استفاده قرار دهید. البته این روش تنها برای درمان موقت ریزش مو مناسب می باشد

استفاده از کلاه گیس برای پوشاندن ریزش موها

همان گونه که با درمان ریزش مو ارثی آشنا شدید، برای حفاظت بهتر از موی خود و برطرف کردن مشکلاتی همچون موخره، شوره و … می توانید بر روی سلامت مو کلیک نمایید.

ریزش موی ارثی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو