تقویت خاک کاکتوس با چند ترفند علمی و ساده در خانه

تقویت خاک کاکتوس با چند ترفند علمی و ساده در خانه


منبع: آرگا

185

1398/10/27

02:44


تقویت خاک کاکتوس یکی از بخش های مهم هنگام پرورش دادن این گیاه است زیرا می تواند تاثیر قابل توجهی در رشد گیاه باقی بگذارد ما در این مقاله چگونگی تقویت خاک برای رشد بهتر گل کاکتوس را بیان خواهیم کرد.

گل کاکتوس از زیبا ترین گل های خانگی محسوب می شود که به خاطر تنوع بسیار زیادی که دارد محبوبیت خاصی بین مردم برای خود ایجاد کرده و این گیاه نیاز به مراقبت های ویژه ای دارد که یکی از آنها رسیدگی به خاک کاکتوس است و ما در ادامه به چگونگی افزایش قدرت خاک آن پرداخته ایم.

راهکارهای تقویت خاک کاکتوس

کاکتوس ها گیاهانی هستند که معمولا میزان رشدشان خیلی کم است و نمی توان رشد آن را از یک حدی به بعد افزایش داد در ادامه مطالب روش هایی را برای افزایش قدرت خاک کاکتوس بیان کرده ایم که می توانید از این روش ها بهره ببرید.

البته لازم به ذکر است که بگوییم میزان رشد کاکتوس ها با یکدیگر متفاوت است مثلا کاکتوس آپونتیا بعد از گذشت ده سال ارتفاع آن به چندین متر می رسد این در حالی است که کاکتوس آریو کارپوس پس از گذشت این مدت تنها به ادازه یک پرتقال رشد خواهد کرد.

استفاده از مواد معدنی برای رشد بهتر

برای تقویت خاک کاکتوس باید به این نکته توجه داشته باشید که یک خاک سالم نیز مانند افراد سالم نیازمند ترکیب متعادل عنصر های مختلف است که هر یک از عناصر نقش کلیدی و موثری دارند مثلا آهن برای تولید کلروفیل عمل می کند و برای فتوسنتز بسیار موثر است.

کمبود آهن موجب ایجاد یک سری اختلالاتی در روند رشد گیاه می شود که شما می توانید با مراقبت و رسیدگی به خاک از این عامل جلوگیری کنید.

رعایت نکاتی برای تقویت خاک

برای تقویت خاک گیاه نیاز است نکاتی را رعایت کنیم تا بتوانیم خاکی سالم و گیاهی پر رشد داشته باشیم.

استفاده از مواد مغذی برای تقویت خاک کاکتوس

مطمئن شوید که خاک هوا و آب مورد نیازش را دریافت می کند:

شخم زدن خاک باعث ایجاد مسیر برای هوا،آب و ریشه های کاکتوس می شود که این بسیار مهم است بنابراین سعی کنید برای شخم زدن از یک چنگال پهن استفاده کنید زیرا تاثیر خاصی بر ارگانیسم هایی که در خاک وجود دارند می گذارد.

خاک را نبایستی خالی بگذارید:

ترک و خالی گذاشتن خاک مثل این است که شما هر روز زیر نور خوشید دراز بکشید و او اجازه دهید تا به طور مستقیم به شما بتابد بنابراین توصیه می شود که سطح خاک را با مقوا،برگ،روزنامه و یا مالچ ارگانیک از تراشه های چوب بپوشانید.

از کار کردن بیش از حد با خاک اجتناب کنید:

شما هر بار که خاک را زیر و رو می کنید باعث آسیب رسیدن به گیاه می شود و ارگانیسم های درون خاک را آزار می دهید.

بهره گیری از خاک مناسب برای کاشت

استفاده از تغذیه مواد آلی برای خاک:

خاک برای اینکه بتواند از گیاه کاکتوس حمایت کند و سلامت خوبی داشته باشد بایستی با مواد آلی تغذیه شود بنابراین چندین روش برای فراهم کردن تغذیه مناسب خاک وجود دارد از جمله اضافه کردن مواد ارگانیک می تواند به ترمیم نیتروژن درون خاک کمک فراوانی بکند و این روش بسیار مناسب است زیرا شما دیگر مجبور نستید که کود به خاکتان اضافه کنید. همچنین شما می توانید کمپوست را نیز به خاک اضافه نمایید زیرا باعث تامین مداوم غذای خاک می شود.

بدانید که خاکتان چه نوع خاکی است:

سعی کنید در مورد نوع خاکتان تحقیق کنید زیرا هر چه بیشتر راجب خاک بدانید گیاه سالم تر خواهد ماند و همنچنین از محصولات خود در آفات و حشرات محافظت خواهید کرد. بایستی آن را حرفه ای تست کنید تا ببینید که چه مواد غذایی مناسب است.

چندین چیز عجیب که باعث افزایش نیروی خاک کاکتوس می شود

برای تقویت خاک گلدان این گیاه بهتر است از موادی استفاده کنیم که کمک شایانی به ما بکند و باعث حفظ خاک و همچنین رشد بهتر گیاه شود که در ادامه ما انواع مختلفی از این مواد را بیان کرده ایم.

نگهداری از خاک گیاه

استفاده از چای

چند روش استفاده از چای برای تامین سلامت خاک وجود دارد که بهترین آن ها کمپوست چای هوادهی شده است. این چای یک منبع غنی از اکسیژن محسوب می شود که حاوی میکرو ارگانیسم هایی که موجب بارور شدن خاک می شود و همچنین دارای جمعیت از باکتری های هوازی مفید، قارچ ها، پروتوزوآ و نماتدها است که از آن ها می توان برای تولید سموم و نهایت استفاده را کرد.

با وجود اینکه کمپوست چای در اکثر فروشگاه ها وجود دارد اما شما می توانید آن را در منزل خود تهیه کنید؛شما می توانید کیسه های چای را نگه دارید البته ابتدا بایستی مطمئن شوید که جنس آن ها از موسلین، ابریشم و یا کاغذ است.

شما می توانید کیسه های چای را عنوان کود در کمپوست استفاده کنید زیرا موجب اضافه شدن ترکیبات غنی از نیتروژن به کمپوست و تقویت خاک کاکتوس می شود.

استفاده از پودر قهوه:

از آنجایی که شما معتقدید که پودر قهوه دارای اسیدیته است و هرگز |آن را روی خاک نمیریزید اما در واقع این چنین نیست و قهوه اسیدی نیست حتی برای بالا بردن مقدار نیتروژن خاک بسیار مناسب است به همین خاطر برخی از باغبانان در چند سال اخیر از این مواد برای خاک خود استفاده می کنند.

بهره گیر از خاک مناسب برای رشد کاکتوس

پوست موز:

پوست موز هایی که استفاده می کنید در درون خاک بریزید این پوسته ها برای خاک بسیار مناسب اند زیرا حاوی مقدار زیادی فسفر،پتاسیم،کلسیم و همچنین سایر مواد معدنی هستند و برای حفظ سلامت خاک اهمیت زیادی دارند.

استفاده از کود انسانی:

برخی از افراد گمان می کنند که زباله هایی که انسان ها تولید می کنند بی ارزش اند اما این چنین نیست و بسیاری از باغبان ها از آن ها به خاطر داشتن مواد مغذی باارزش استفاده های زیادی می کنند. البته انجام این کار با ریسک همراه است و ممکن است با خاک شما سازگار نباشد.

تقویت خاک کاکتوس برای داشتن گیاه بهتر

استفاده از آب تخم مرغ جوشیده:

برای تقویت خاک کاکتوس با انجام این روش شما بایستی آب مورد استفاده برای آبپز کردن تخم مرغ ها را ذخیره کنید زیرا هنگامی که تخم مرغ ها جوش می آیند باعث آزاد شدن کلسیم درون آب می شود و این بهترین کود برای خاک محسوب می شود (توجه داشته باشید که بایستی قبل از استفاده اجازه دهید تا کاملا سرد شود).

بهره گیری از خاکشیر

شما در این روش بایستی یک توده آتش شامل شاخه های شکسته قدیمی،آوار و یا خیلی چیز های دیگر آماده کنید و از این ماده می توانید برای تقویت خاک استفاده کنید زیرا این ماده دارای مقدار زیادی کلسیم و پتاسیم و مواد قلیایی است و برای رشد گل بسیار دارای اهمیت است.

استفاده از صدف:

اگر شما در منطقه ای ساحلی زندگی می کنید که در اطرافتان صدف های بی شماری وجود دارند می توانید صدف ها را خرد کنید برای این کار سعی کنید صدف ها کامل خرد شوند و کود آن را به خاک اضافه کنید زیرا آن ها دارای کربنات کلسیم هستند و باعث ایجاد خاک بیشتر می شوند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو