نشانه ها و علائم نشتی کیسه آب و اقداماتی که باید انجام دهیم

منبع: آرگا

2

1402/9/29

16:03


یکی از موضوعات نگران کننده رایج در بارداری برای اکثر خانم ها نشتی کیسه آب می باشد. در این مطلب با علائم نشتی کیسه آب آشنا می شوید.

یکی از نگرانی هایی که خانم های باردار در سپری کردن این دوران با آن مواجه هستند نشتی کیسه آب یا پاره شدن آن می باشد. این موضوع در طول بارداری خطرناک بوده و بایستی سریعا به پزشک مراجعه کرد. در ادامه با نشتی کیسه آب آشنا می شوید.

آشنایی با علائم نشتی کیسه آب

در دوران بارداری یکی از نگرانی های رایج میان خانم ها موضوع نشتی کیسه آب یا پاره شدن آن می باشد. در هفته های پایانی بارداری این موضوع نشانگر شروع زایمان می باشد ولی نشتی کیسه آب در غیر این مدت عموما خطرناک بوده و بایستی سریعا به پزشک مراجعه شود.

زمانی که نشت کیسه آب بدون انقباضات رحمی قبل از هفته ۳۷ بارداری وجود داشته باشد، دو گزینه مدیریتی زایمان زودرس نوزاد یا انتظار برای شروع زایمان طبیعی ایجاد می شود. خطرات و مزایای هر دو گزینه بایستی به صورت دقیق مورد ارزیابی قرار گیرد. زایمان زودرس نوزاد ممکن است احتمال مشکلاتی همراه با نارس بودن نوزاد را بالا ببرد.

این مشکلات شامل تنفس ناقص، بستری طولانی مدت در بخش مراقب های ویژه نوزادان می باشد. با این وجود باقی ماندن نوزاد در رحم نیز مشکلات جدی برای سلامت و حتی مرگ را به دنبال دارد. در ادامه به علائم نشتی کیسه آب اشاره می شود:

نشت کیسه آب

با آغاز دوران بارداری کیسه ای پر از مایع غشایی تشکیل شده که جنین در داخل آن قرار گرفته و تا از جنین تا پایان دوره بارداری حفاظت شود. این کیسه ممکن است در اثر شرایط خاصی دچار نشتی شده و مایع آن تخلیه شود. همزمان با این موضوع بدن مادر نیز دچار انقباضات می شود. البته این دردها چند ساعت بعد از نشت آب در بدن خانم باردار ایجاد می شود.

از فواید وجود این مایع برای جنین عبارت است از:

  • رشد اندام های جنین به ویژه ریه ها و دستگاه گوارش
  • محافظت از جنین
  • حرکت راحت جنین
  • جلوگیری از ابتلای جنین به انواع عفونت ها
  • حفظ دمای ثابت برای جنین

این مایع در طول دوران بارداری و تا هفته ۳۶ افزایش می یابد و به حدود ۸۰۰-۱۰۰۰ میلی لیتر می رسد. از هفته ۳۶ تا ۳۸ این میزان به ۶۰۰ میلی لیتر کاهش یافته و در حقیقت زمان زایمان را تعیین می کند. حال ممکن است کیسه آب نشتی پیدا کند که برای مادر و جنین خطرناک است.

این اتفاق در سه ماهه اول و دوم بارداری موجب سقط جنین و یا رشد غیر طبیعی جنین می شود. در سه ماهه سوم بارداری به دلیل این که جنین رشد بیشتری داشته فشار بسیاری به مثانه و کیسه بارداری وارد می شود. از علائم نشتی کیسه آب خروج مایع بی رنگ یا زرد کمرنگ می باشد که بی بو است و ممکن است با ادرار اشتباه گرفته شود.

ادرار زرد رنگ بوده و بوی آمونیاک دارد. چنانچه نشت کیسه آب در بارداری، قبل از هفته ۲۴ بارداری باشد، نگران کننده است. زیرا در این زمان جنین هنوز تکامل نیافته و احتمال سقط آن وجود دارد. در این حالت باید سریعاً به پزشک مراجعه کرده تا درمان های لازم انجام شود. اگر نشت کیسه آب بین هفته ۲۴ تا ۳۱ بارداری روی دهد، با توجه به وضعیت پزشکی، به کمک داروهای استروئیدی تزریقی و آنتی بیوتیک، تولد نوزاد تا هفته ۳۳ یا پایان بارداری به تاخیر می افتد.

در صورتی که نشت کیسه آب در هفته ۳۲ و ۳۳ بارداری باشد همانند قبل تزریق داروهای استروئید برای رشد ریه های جنین و مصرف آنتی بیوتیک تجویز می شود. چنانچه نشت مایع از هفته ۳۴ بارداری به بعد روی دهد به این علت که جنین به طور کامل رشد کرده مادر تحت مراقبت های ویژه قرار می گیرد.

در پایان مطلب همچنین پیشنهاد می شود برای آگاهی از علائم بارداری خارج رحم و علائم پرکاری تیروئید در بارداری روی لینک ها کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو