راز افزایش طول عمر چیست؟ | با این نکات به پیری دچار نمی شوید

2

1402/10/13

12:07


راز افزایش طول عمر چیست؟ | با این نکات به پیری دچار نمی شوید

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

طول عمر ما احتمالا با زیست‌شناسی ما ارتباط نزدیک و تنگاتنگی دارد و به‌تدریج که پیر می‌شویم، «دی‌ان‌ای» و سایر مولکول‌های بدن‌مان آسیب می‌بینند و به همین دلیل سیستم پیچیده سلولی بدن به توده‌ای ناکارآمد و ناسالم بدل می‌شود.

به گزارش ایسنا، در نتیجه این تغییرات، بیماری‌هایی همچون سرطان، نارسایی قلبی یا آلزایمر پدید می‌آیند. اما بعضی افراد بیش از ۸۰ یا ۹۰ سال عمر می‌کنند و به دلیل کهولت سن می‌میرند نه به دلیل بیماری. راز این طول عمر همراه با سلامتی چیست؟

بر پایه مطالعه‌ای تازه، پیروی از چند عادت مثبت می‌تواند چندین سال به طول عمر بیفزاید. در این مطالعه که روز گذشته (دوشنبه) در نشست سالانه انجمن تغذیه آمریکا در بوستون ارائه شد، متخصصان داده‌های بیش از ۷۰۰ هزار سرباز و چگونگی تغییر امید به زندگی در آن‌ها را بر اساس تعداد عادت‌های سالم بررسی کردند.

آن‌ها دریافتند پیروی از هشت عادت سبک زندگی سالم تا میانسالی می‌تواند طول عمر را بیشتر کند. این عادت‌ها عبارت‌اند از:‌

داشتن فعالیت بدنی، مصرف نکردن دخانیات، مدیریت استرس، پیروی از رژیم غذایی سالم، عدم مصرف الکل، رعایت بهداشت خواب و داشتن روابط اجتماعی مثبت.

برای پیروی از سبک زندگی سالم هیچ‌وقت دیر نیست

نتایج این مطالعه نشان داد مردانی که در سن ۴۰ سالگی از هر هشت عادت فوق پیروی می‌کنند در مقایسه با کسانی که به هیچ‌کدام پایبند نیستند، ۲۴ سال بیشتر عمر می‌کنند. این میزان در زنان ۲۱ سال است.

این متخصصان در بیانیه‌ای اعلام کردند: کم‌تحرکی و مصرف دخانیات ۳۰ تا ۴۰ درصد بیشتر خطر مرگ به دنبال دارد و بیشترین تاثیر را روی کاهش عمر می‌گذارد.

آن‌ها افزودند: استرس، عادت به مصرف الکل، رژیم غذایی ناسالم و نداشتن خواب کافی هر کدام خطر مرگ را ۲۰ درصد افزایش می‌دهند. فقدان روابط اجتماعی مثبت نیز پنج درصد خطر مرگ را بالاتر می‌برد.

متخصصان می‌گویند: هرقدر زودتر اقدام کنید بهتر است؛ حتی اگر تغییری کوچک در دهه چهارم، پنجم یا ششم عمرتان باشد.

این مطالعه هنوز در یک نشریه معتبر منتشر نشده است، اما کمیته‌ای متشکل از کارشناسان آن را ارزیابی کرده‌اند.

این متخصصان تاکید کردند که برای پیروی از سبک زندگی سالم هیچ‌وقت دیر نیست.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو